K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Archiv článků (rubrika Legislativa)

Bylo nalezeno 247 záznamů.

1. Obce a zajišťování pohřbení

Otázka pohřbu člověka je jednou z nových záležitostí, které oproti předchozímu občanskému zákoníku výslovně upravuje s účinností od 1. ledna 2014 nový občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.). 20. 8. 2018, Legislativa

2. Neriskujte – bez řádné registrace mohou být vaše smlouvy neplatné

minulém článku jsme vysvětlili základní požadavky, plynoucí ze zákona o registru smluv (č. 340/2015 Sb.). V dnešním vydání se zaměříme na nejčastější chyby, na to, jak vznikají, jak je řešit a jak chybovosti při registraci smluv předcházet. 26. 7. 2018, Legislativa

3. Obchodní společnosti ve vlastnictví obcí a poskytování informací – podruhé

V nedávné době jsem informoval o rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 12. prosince 2017, č. j. 7 As 311/2017 – 39, ve kterém se Nejvyšší správní soud zabýval otázkou, zda může být obchodní společnost, tedy například společnost s ručením omezením nebo akciová společnost, která je 100% „vlastněná“ státem nebo územním samosprávným celkem, povinna poskytovat informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. 12. 7. 2018, Legislativa

4. Zákon o střetu zájmů – několik poznámek k nejbližším oznámením

V současné době je zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o střetu zájmů“) velmi diskutovaným tématem nejen napříč veřejnou správou, tj. zejména na úrovni obcí a krajů, ale také u veřejnosti. Přestože je novela tohoto zákona, která si klade za cíl omezit některé negativní dopady oznamovacích povinností veřejných funkcionářů, v legislativním procesu, nejbližšího oznámení současných veřejných funkcionářů se ve svém obsahu s ohledem na čas nedotkne. 25. 6. 2018, Legislativa

5. Místní poplatek z ubytovací kapacity a místní poplatek ze vstupného

minulém článku jsme se zabývali prvním z tzv. turistických poplatků, a to místním poplatkem za lázeňský a rekreační pobyt (dále jen „lázeňský poplatek“). Pobyt osob lze však zpoplatnit i v rámci obdobného poplatku, a to místního poplatku z ubytovací kapacity, který je upraven v § 7 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“). V následujícím textu se proto budeme zabývat tímto poplatkem a dále místním poplatkem ze vstupného[1], který je upraven v § 6 ZoMP. 18. 6. 2018, Legislativa

6. Obchodní společnosti ve vlastnictví obcí a poskytování informací

Podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, jsou povinnými subjekty státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a také veřejné instituce. Právě poslední ze jmenovaných povinných subjektů budí největší kontroverze, jelikož pojem veřejná instituce již několik let není legálně definován a nepanuje jednoznačná shoda na tom, které právnické osoby mohou být za veřejnou instituci považovány. 5. 6. 2018, Legislativa

7. Právní postavení místostarosty

Text o právním postavení místostarosty vznikl na základě dotazu: „Může místostarosta podepisovat za starostu objednávky? V naší obci rozlišujeme větší objednávky, u kterých bude následně uzavřena příslušná smlouva, ale i objednávky, které jsou menšího finančního rozsahu.“ 30. 5. 2018, Legislativa

8. Místní poplatek za lázeňský a rekreační pobyt

Místní poplatek za lázeňský a rekreační pobyt[1] (dále jen „lázeňský poplatek“) upravený v § 3 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZoMP“) představuje první z tzv. turistických poplatků, kterými lze zpoplatnit pobyt osob v lázeňských místech a místech soustředěného turistického ruchu (druhý z této kategorie poplatků je místní poplatek z ubytovací kapacity upravený v § 7 ZoMP). 24. 5. 2018, Legislativa

9. Registr smluv – bez řádné registrace mohou být vaše smlouvy neplatné

V několika článcích se zaměříme na problematiku zákona o registru smluv (č. 340/2015 Sb.), vysvětlíme jeho jednotlivé požadavky a ukážeme na často se vyskytující rizika, představíme jak jim předcházet, a jak je řešit. 16. 5. 2018, Legislativa

10. Změna volebního systému

Svaz měst a obcí ČR odmítá aktuální poslanecký návrh na zavedení přímé volby starostů a hejtmanů, který by vyžadoval změnu Ústavy ČR. 23. 4. 2018, Legislativa

11. Obce a veřejné výzkumné instituce

V minulých vydáních jsme představovali právnické osoby, které mohou zřizovat obce. Posledním takovým typem jsou veřejné výzkumné instituce (§ 23 odst. 1 písm. f) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů). 11. 4. 2018, Legislativa

12. Poskytování informací o platech a odměnách

Ústavní soud vyhlásil nález ze dne 17. 10. 2017, sp. zn. IV. ÚS 1378/16 (dále „platový nález“), v němž posuzoval ústavnost poskytnutí informace o výši platů a odměn pracovníků Magistrátu města Zlína podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále „informační zákon“). 14. 3. 2018, Legislativa

13. Obce a školské právnické osoby

Na základě zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů mohou obce zřizovat školské právnické osoby podle zvláštního právního předpisu, kterým se v daném případě rozumí zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). 5. 2. 2018, Legislativa

14. Místní poplatek za komunální odpad

Místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů (dále jen „místní poplatek za komunální odpad“) je jedním z nejrozšířenějších místních poplatků. Představuje jeden ze způsobů, kterým lze zpoplatnit nakládání s komunálním odpadem. Zbylé dva způsoby jsou upraveny v zákoně č. 185/2001 Sb., o odpadech. Je to poplatek za komunální odpad a úhrada vybíraná na základě smlouvy. 29. 1. 2018, Legislativa

15. Obce jako poskytovatelé dotací, návratných finančních výpomocí a darů III.

Poskytování dotací, návratných finančních výpomocí (NFV) a darů obcemi upravila novela zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (RPÚR). Rozboru celé problematiky byly věnovány již dvě části seriálu, které jsme publikovali v minulých číslech. 22. 1. 2018, Legislativa

16. Autorský dozor projektanta – kolize práv autorských, úpravy veřejných zakázek a stavebního zákona

Obce se nezřídka ocitají v roli stavebníka, který je povinen realizovat své stavební záměry v souladu se stavebním zákonem. Pokud obec svůj stavební záměr realizuje z veřejných prostředků a prostřednictvím stavebního podnikatele v roli zhotovitele stavby, je povinna zajistit technický dozor stavebníka a autorský dozor projektanta (viz § 152 odst. 4 stavebního zákona – č. 183/2006 Sb.). 10. 1. 2018, Legislativa

17. K protiústavnosti vymáhání nedoplatků na místních poplatcích u nezletilých

Ústavní soud ve svém nálezu ze dne 8. 8. 2017, sp. zn. Pl. ÚS 9/15 vyslovil protiústavnost ustanovení § 10b odst. 1 písm. a) zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“) ve znění účinném do 30. června 2012, a to v rozsahu, v němž ukládalo povinnosti nezletilým poplatníkům. 27. 11. 2017, Legislativa

18. Obce jako poskytovatelé dotací, návratných finančních výpomocí a darů II.

Poskytování dotací, návratných finančních výpomocí (NFV) a darů obcemi upravila novela zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (RPÚR). V minulém článku jsme se zabývali tím, jaké jsou způsoby, programy a žádosti o poskytování darů a NFV včetně určení orgánu obce, který o poskytnutí rozhoduje. 14. 11. 2017, Legislativa

19. Obce a zakládání ústavů

Obce mohou v souladu s § 23 odst. 1 písm. d) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, zakládat ústavy podle zvláštního zákona, kterým se v daném případě rozumí občanský zákoník. 6. 11. 2017, Legislativa

20. Změny v odměňování členů zastupitelstev obcí

Ke dni 1. ledna 2018 nabude účinnosti novela zákona o obcích, která přináší výrazné systémové změny v odměňování členů zastupitelstev nejen obcí, ale i krajů, hlavního města Prahy, městských částí hlavního města Prahy a městských obvodů územně členěných statutárních měst (budeme nadále uvádět jen zastupitelstva obcí). 31. 10. 2017, Legislativa

21. Novinky v oblasti dluhů, exekucí a oddlužení

Dluhy a exekuce představují problematiku, s níž se zaměstnanci obcí či jejich volení představitelé setkávají ve dvojí pozici. Obec je předně často věřitelem. Dluhy pak představují nejčastěji nezaplacené poplatky či daně. Obec nicméně může být i v opačné situaci. 24. 10. 2017, Legislativa

22. Čas bilancování

Rozhovor s PaedDr. Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. 16. 10. 2017, Legislativa

23. Místní poplatek ze psů

Místní poplatek ze psů[1] představuje jeden z nejstarších způsobů zpoplatnění zvířat u nás, přičemž v současné době je i jediným místním poplatkem, který dopadá na chov zvířat. Místní poplatek ze psů je v rámci místních poplatků také jedním z nejrozšířenějších, což souvisí jednak s poměrně vysokým počtem chovaných psů u nás, jednak s tím, že se jedná v podstatě o jediný fiskální nástroj pro regulaci chovu psů, kterým obce disponují. 20. 9. 2017, Legislativa

24. Obce a obchodní společnosti

Obce mohou zakládat kapitálové obchodní společnosti (tj. společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti), anebo se mohou spolu s jinými osobami stát účastníkem (společníkem) na činnostech jiných obchodních společností, na jejichž činnosti se podílí svým majetkem včetně peněžních prostředků. 14. 9. 2017, Legislativa

25. Novela zákona o místních poplatcích

V létě roku 2016 předložila vláda Poslanecké sněmovně návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní (dále jen „novela“). Po relativně dlouhém legislativním procesu byla novela schválena Poslaneckou sněmovnou a Senátem a následně dne 28. dubna 2017 podepsal novelu prezident republiky. 7. 9. 2017, Legislativa

26. Kdy účtovat úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informace?

Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ukládá povinným subjektům, kterými jsou mimo jiné obce, poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti. Informace se poskytují na základě žádosti. 30. 8. 2017, Legislativa

27. Obce jako poskytovatelé dotací, návratných finančních výpomocí a darů I.

V únoru roku 2015 byla publikována novela zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (zákon č. 250/2000 Sb.), která upravila i zákony o obcích, o krajích a zákon o hlavním městě Praze. 21. 8. 2017, Legislativa

28. Příspěvkové organizace obce

Za účelem zejména efektivnějšího hospodářského využívání majetku obce či k zabezpečení veřejně prospěšných činností mohou obce zřizovat příspěvkové organizace obce, které mají postavení právnických osob. Obecně tak lze konstatovat, že na výkonu vlastnických a jiných majetkových práv obcí se vedle samotné obce mohou podílet (zprostředkovaně z hlediska právního) i její příspěvkové organizace. 2. 8. 2017, Legislativa

29. Nový zákon o řízení a kontrole veřejných financí

V Parlamentu je v současnosti projednáván návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí, který by měl nahradit stávající zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (dále jen „zákon o finanční kontrole“), ve znění pozdějších předpisů. 24. 7. 2017, Legislativa

30. Aktuální judikatura k místním poplatkům

Problematika místních poplatků je upravena zejména v zákoně č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“). Na výklad jednotlivých ustanovení ZoMP má kromě praxe a odborné literatury významný vliv také judikatura. 10. 7. 2017, Legislativa

31. Blíží se volby, které zákony ještě projdou?

Rozhovor s Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. 3. 7. 2017, Legislativa

32. Městské kamerové dohlížecí systémy v praxi obcí a měst v České republice

Mnoho obcí a měst se neustále potýká s drobnou kriminalitou na veřejných prostranstvích, která znepříjemňuje život místním občanům, návštěvníkům či dalším turistům. 20. 6. 2017, Legislativa

33. Započtení obecních pohledávek

Smyslem tohoto článku je nastínit co možná nejvhodnější postup v situaci, kdy má obec pohledávku za dlužníkem, kterému je zároveň sama něčím dlužna. 14. 6. 2017, Legislativa

34. Společná a nerozdílná odpovědnost zákonných zástupců za nezletilé u místního poplatku za komunální odpad

Dne 1. 1. 2016 nabyla účinnosti novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“), provedená zákonem č. 266/2015 Sb. Touto novelou došlo mimo jiné ke změně přístupu k odpovědnosti nezletilých poplatníků za zaplacení místního poplatku, která se nejvíce projeví u místního poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů (dále jen „místní poplatek za komunální odpad“). 16. 5. 2017, Legislativa

35. Kontrolní činnost a rozpočtové určení daní

Rozhovor s Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. 10. 5. 2017, Legislativa

36. Organizační složky obce

Za účelem efektivnějšího hospodářského využívání majetku obce či k zabezpečení veřejně prospěšných činností mohou obce zřizovat tzv. organizační složky obce, které jsou charakteristické tím, že nedisponují právní subjektivitou. Na výkonu vlastnických a jiných majetkových práv obcí se tedy vedle samotné obce mohou podílet (zprostředkovaně z hlediska organizačního) i její organizační složky. 18. 4. 2017, Legislativa

37. Problematika parkování na chodníku – sankce

V současné době často dochází k parkování motorových vozidel na chodníku, ať už jen v části chodníku nebo dokonce v celé jeho šířce. S tímto nešvarem bojují snad všechny obce. 6. 4. 2017, Legislativa

38. Nová legislativa

  • Seminář k novele stavebního zákona
  • Novela zákona o pohřebnictví
  • Hodnocení a plány na rok 2017
8. 3. 2017, Legislativa

39. Školský zákon, cestovní ruch a novela stavebního zákona

Rozhovor s PaedDr. Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. 2. 3. 2017, Legislativa

40. Brno ve znamení zákonů

Co se na města a obce chystá v oblasti legislativy? Co se samosprávám nelíbí a proč? O tom debatovali starostové z celé republiky na II. právní konferenci Svazu měst a obcí ČR. Konala se v lednu na brněnském výstavišti v rámci veletrhů GO a Regiontour. 23. 2. 2017, Legislativa

41. Obce a nabytí věci v dražbě nebo ve veřejné soutěži o nejvhodnější nabídku

Poslední novela zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), účinná od 1. července 2016 (jde o novelu č. 106/2016 Sb.) se významně dotkla i ustanovení § 85 obecního zřízení, ve kterém došlo k rozšíření vyhrazené pravomoci zastupitelstva obce. 9. 2. 2017, Legislativa

42. Získávaní údajů pro správu místních poplatků

Jedním z důležitých předpokladů správného výběru místních poplatků je znalost všech údajů potřebných pro správné stanovení místního poplatku. Základem pro tuto činnost je aktuální a úplná evidence poplatkových subjektů. K dosažení takové evidence využívá správce poplatku zejména údaje, které jsou obsaženy v jednotlivých ohlášeních poplatkových subjektů. 6. 2. 2017, Legislativa

43. Obce a právo stavby

Dnem 1. července 2016 nabyl účinnosti zákon č. 106/2016 Sb., který novelizoval mj. i zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení). Tato novela obecního zřízení se dotkla i ustanovení § 85 obecního zřízení, ve kterém došlo k rozšíření vyhrazené působnosti zastupitelstva obce, a to konkrétně v novém písmenu m), podle něhož je zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodování o nabytí a převodu práva stavby a smluvního zřízení práva stavby k pozemku ve vlastnictví obce. 11. 1. 2017, Legislativa

44. Rozpočtové provizorium obce

V průběhu rozpočtového procesu obce může dojít k situaci, kdy před 1. lednem rozpočtového roku nebude schválen rozpočet obce. Pokud k takové situaci dojde, pak se řídí rozpočtové hospodaření obce v době do schválení rozpočtu pravidly rozpočtového provizoria. Institut rozpočtového provizoria je upraven v ustanovení § 13 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. 4. 1. 2017, Legislativa

45. Sociální bydlení a rozpočtová odpovědnost

Rozhovor s PaedDr. Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. 20. 12. 2016, Legislativa

46. Lhůta pro stanovení místního poplatku

Pro daňové, resp. poplatkové právo je typická zásada tzv. autoaplikace. Tato zásada v sobě zahrnuje obecné pravidlo, podle kterého si každý poplatník musí být vědom svých povinností a je povinen je plnit řádně a včas bez účasti správce poplatku. 28. 11. 2016, Legislativa

47. Účast obce v dražbě

Obce mají, stejně jako jakýkoli jiný účastník právních vztahů, právo účastnit se dražby či veřejné soutěže o nejvhodnější nabídku. Postavení obcí vůči jiným účastníkům dražby však bylo v zásadě nerovné až do 1. července 2016, kdy nabyla účinnosti poslední novela zákona o obcích. 14. 11. 2016, Legislativa

48. Taylor Wessing upozorňuje na přechodné období u novely zákona o dani z nabytí nemovitých věcí a její dopad

V tomto měsíci vstoupila v účinnost novela zákona o dani z nabytí nemovitých věcí. Odhadů toho, jaké dopady tato novela bude mít, se objevila celá řada. V podstatě dochází k naplnění původního záměru tohoto zákona, resp. zákonného opatření.[1] Advokátní kancelář Taylor Wessing považuje za důležité upozornit na dvě zásadní, dosud ne úplně diskutované okolnosti této novely. 9. 11. 2016, Legislativa

49. Nejen o administrativním členění státu: komunální legislativa jako začarovaný kruh?

Na ustavení samosprávných krajů a reformu veřejné správy už nenavázaly další kroky a administrativní členění státu zůstává poměrně nepřehledné. Vedle samosprávných krajů existuje de iure stále i 7 krajů z roku 1960, zrušeny nebyly ani okresy, řada státních úřadů a dekoncentrátů se nepřizpůsobila struktuře správních obvodů obcí s rozšířenou působností (ORP). 8. 11. 2016, Legislativa

50. Vláda navrhuje neprůhledné rozhodování o stavbách

Praha – Vládní návrh na zásadní novelu stavebního zákona je v rozporu s programem vlády a názory veřejnosti. Paradoxně vede ke složitějšímu, rizikovějšímu a méně transparentnímu rozhodování o stavbách, k oslabení veřejné kontroly a v důsledku také ke zbytečnému zhoršování stavu životního prostředí, varují ekologické organizace. Zatímco avizované spojení územního a stavebního řízení zákon umožňuje již dnes, složité výjimky a nové úřední postupy by přinesly zmatek, nejistotu a v konečném důsledku zpomalení rozhodování. Poslanecká sněmovna návrh začne projednávat na dnes zahájené schůzi. 18. 10. 2016, Legislativa
Bylo nalezeno 247 záznamů.
TOPlist
TOPlist