K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Archiv článků (rubrika Legislativa)

Bylo nalezeno 290 záznamů.

1. Smluvní nastavení spolupráce s developery

Každá obec se chce rozvíjet a nejinak je tomu u soukromých developerů, kteří hledají vhodné investiční příležitosti. Řada developerů s obcemi úspěšně spolupracuje, některé projekty však budí vášnivé diskuze o vzájemné součinnosti. Není vždy snadné sladit zájmy těchto dvou odlišných subjektů, přestože jejich cíle mohou být velmi podobné. 23. 9. 2020, Legislativa

2. Co je to vlastně ta informace?

Povinné subjekty vymezené zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „informační zákon“) po prvním přečtení žádosti o informace a zjištění, že jsou povinni vyřizovat žádost podle informačního zákona, stojí před základními otázkami. 15. 9. 2020, Legislativa

3. Nový zákon o územněsprávním členění státu od 1. 1. 2021

Od 1. ledna příštího roku nabude účinnosti nový zákon o územněsprávním členění státu, který vyšel ve Sbírce zákonů jako zákon č. 51/2020 Sb., o územněsprávním členění státu. Dojde tak ke sjednocení všeobecného územněsprávního členění České republiky. 11. 8. 2020, Legislativa

4. Střet zájmů – údaje z registru budou přístupné jen na požádání

Dne 11. března 2020 Ústavní soud zrušil část zákona o střetu zájmů a vydal nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 38/17, na jehož základě budou údaje z Centrálního registru oznámení zpřístupněny jen na základě žádosti. 9. 7. 2020, Legislativa

5. Střet zájmů – Nálezy Ústavního soudu a průběžné oznámení 2020

V únoru a březnu tohoto roku byly veřejně vyhlášeny dva nálezy Ústavního soudu[1], které se týkají zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o střetu zájmů“). Zejména druhý z těchto nálezů měl reálný potenciál změnit dosavadní pohled na plnění povinností veřejnými funkcionáři. 30. 6. 2020, Legislativa

6. Prvotní posouzení došlé žádosti o informace

Volení funkcionáři často nastupují do svých funkcí s entusiasmem a snahou naplnit cíle, které si v předvolebním klání vytýčili a které by měly vést ke zlepšení života v jejich obci. Ne vždy si však uvědomují, že výkon jejich funkce zahrnuje také plnění informační povinnosti, za kterou jsou ze zákona odpovědni starostové a primátoři. 19. 5. 2020, Legislativa

7. Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci

Předchozí článek našeho seriálu se věnoval nezákonnosti pravomocného rozhodnutí ve smyslu § 8 zákona o odpovědnosti za škodu, přičemž následující text pokračuje ve výkladu dalších souvisejících záležitostí. 7. 5. 2020, Legislativa

8. Návrh posílení policie a zpravodajských služeb naráží na stopku právních expertů

Poslanci obdrželi otevřený dopis varující před novelou zákona o Policii, kterou mají na stole. Více než padesátka právníků z řad advokátů, ale také akademických expertů na ústavní či trestní právo se rozhodla zákonodárcům poslat veřejný apel. Žádá, aby odmítli zásadní rozšíření pravomocí Policie a posílení zpravodajských služeb – použití zpravodajsých informací jako důkazů v trestním řízení a možnost zakládání preventivních policejních složek na kohokoli. 20. 4. 2020, Legislativa

9. Praktické problémy při aplikaci novely o místních poplatcích

1. ledna letošního roku nabyla účinnosti novela zákona o místních poplatcích a v návazně řada obcí na prosincových zasedáních svých zastupitelstev přijala poměrně narychlo zcela nové obecně závazné vyhlášky o místních poplatcích či změny těch stávajících. 12. 3. 2020, Legislativa

10. Výtah z připomínek Nejvyššího správního soudu k paragrafovanému znění návrhu nového stavebního zákona

Již ve vztahu k věcnému záměru nyní předkládaného návrhu nového stavebního zákona jsme konstatovali problematičnost způsobu jeho přípravy. Předkladatel zjevně neprovedl kritickou analýzu návrhu ani nezajistil možnost jeho oponentury ze strany dalších dotčených skupin či jejich zástupců. Je těžko představitelné, že takto připravená právní úprava přinese posílení důvěryhodnosti státní stavební správy a výsledků její činnosti. 11. 2. 2020, Legislativa

11. Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci

Předkládaný text navazuje na předchozí pojednání popisu odpovědnosti obce za škodu způsobenou vydáním nezákonného rozhodnutí, a to zejména popisem aktivní legitimace subjektu, který má právo na náhradu škody ve smyslu § 7 zákona o odpovědnosti za škodu. 10. 2. 2020, Legislativa

12. Vymáhání nedoplatků na místních poplatcích soudním exekutorem

V praxi je v poslední době čím dál více aktuálnější otázka, jakým způsobem by měl správce poplatku vymáhat vyměřené, avšak nezaplacené místní poplatky, resp. nedoplatky na nich. Jedná se především o to, zda a případně v jakých případech může správce poplatku vymáhat nedoplatky prostřednictvím soudního exekutora. 29. 1. 2020, Legislativa

13. Informace o aktuálním postupu Ministerstva vnitra při posuzování zákonnosti obecně závazných vyhlášek

Dne 6. listopadu 2019 vyšla ve Sbírce zákonů pod číslem 278/2019 Sb. novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o místních poplatcích“). Předmětnou novelou došlo k výrazným změnám zákona o místních poplatcích, které vyžadovaly zrušení či úpravu stávajících obecně závazných vyhlášek o místních poplatcích ze strany obcí tak, aby s účinností od 1. ledna 2020 odpovídaly změněnému znění zákona o místních poplatcích. 20. 1. 2020, Legislativa

14. Zákon o finanční kontrole dopadne na dobrovolné svazky obcí od 1. 1. 2020

Dne 16. 5. 2019 vešla v platnost novela č. 126/2019 Sb., zákon, kterým se mění zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole. Novelou zákona Česká republika splní svůj závazek vůči Evropské unii k povinnosti nastavit systémy řízení a kontroly veřejných financí ve všech organizacích sektoru vládních institucí. Novela nabude účinnosti dne 1. 1. 2020. 18. 12. 2019, Legislativa

15. Nezbytné úpravy obecně závazných vyhlášek

Od 1. ledna příštího roku nabývá účinnost novela zákona o místních poplatcích. Přestože jsme o změnách již psali, vracíme se k problematice ještě jednou, protože novela si vyžádá změny takřka všech obecně závazných vyhlášek obcí vztahujících se k dotčeným místním poplatkům. Od nového roku by obecně závazné vyhlášky měly odpovídat novému znění zákona. 16. 12. 2019, Legislativa

16. Novela zákona o místních poplatcích – obce si budou zvykat na nový místní poplatek z pobytu

V současné době je v legislativním procesu novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (sněmovní tisk 286). Novela byla v červenci tohoto roku projednána Senátem a vrácena Poslanecké sněmovně s několika pozměňovacími návrhy. Tím se pomalu dostává do finální fáze legislativního procesu. 27. 11. 2019, Legislativa

17. K problematice práv a povinností kvalifikovaných akcionářů z řad měst a obcí

Na majetkové účasti obchodních společností akciového typu ve vodárenství (dále jen akciové společnosti) se převážně podílejí města a obce. Municipality jako akcionáři tak mají zásadní vliv na výkon řízení těchto společností, a to prostřednictvím volených zástupců měst a obcí ve statutárních a kontrolních orgánech společnosti. 25. 11. 2019, Legislativa

18. Nová pravidla oddlužení fyzických osob

Obce a jejich úředníci se zejména na sociálních odborech setkávají s problematikou dluhů, které jsou často jednou z příčin sociálního vyloučení. Komplexním řešením dlouhotrvajícího předlužení, zejména pokud jde o setrvalý stav, je na místě uvažovat o vstupu do oddlužení. 14. 11. 2019, Legislativa

19. Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci

Následující pokračování popisu odpovědnosti obce za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci v intencích zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci, se bude týkat odpovědnosti za škodu způsobenou vydáním nezákonného rozhodnutí. 12. 11. 2019, Legislativa

20. Je možné zvýhodňovat občany obce?

Skoro každá obec si někdy v minulosti kladla otázku, zda v nějakém ohledu může zdůvodnit preferenci svých občanů, tedy těch osob, které jsou v obci hlášeny k trvalému pobytu. Zamýšlená zvýhodnění se mohou týkat oblasti místních poplatků, otázek poskytování dotací, nakládání s odpady, cestování hromadnou dopravou, ale též (a to možná nejčastěji) prodeje obecních nemovitostí. 6. 11. 2019, Legislativa

21. Promíjení místních poplatků

Dalším institutem, který působí v praxi při správě místních poplatků problémy, je promíjení místních poplatků. V následujícím příspěvku se na tento institut zaměříme, upozorníme na nejčastější pochybení správců místních poplatků a zaměříme se na možné problémy, které mohu v praxi nastat. 5. 9. 2019, Legislativa

22. Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci

Text pokračuje v popisu jednotlivých aspektů odpovědnosti obce za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci v režimu zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem (zákon o odpovědnosti za škodu). 26. 8. 2019, Legislativa

23. Místní poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem a za zhodnocení stavebního pozemku

Zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (ZoMP dává obcím v § 10 a § 10c možnost zavést obecně závaznou vyhláškou místní poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst a místní poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace.[1] 9. 7. 2019, Legislativa

24. Zákon o střetu zájmů – blíží se termín pro podání oznámení

Od velké změny zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o střetu zájmů“), která nastala v roce 2017 a kdy byli veřejní funkcionáři povinni učinit oznámení podle přechodných ustanovení změnového zákona, jsou v tomto roce veřejní funkcionáři povinni podávat v zásadě poprvé tzv. průběžné oznámení[1]. 12. 6. 2019, Legislativa

25. Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci

Pokračujeme další částí výkladu odpovědnosti obce za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem. 3. 6. 2019, Legislativa

26. Informační povinnost správce poplatku

Správce poplatku je správním orgánem, kterému je různými právními předpisy uložena informační povinnost, tedy povinnost poskytovat informace ze své činnosti. Současně však je správce poplatku vázán poměrně rozsáhlou povinností mlčenlivosti. 9. 4. 2019, Legislativa

27. BIS varuje před návrhem nového stavebního zákona

Ke kritice věcného záměru nového stavebního zákona se nově přidala i Bezpečnostní informační služba (BIS). Ta ve svém stanovisku zaslaném Ministerstvu pro místní rozvoj (MMR) varuje před korupčním rizikem a nežádoucími dopady, které záměr zpracovaný Hospodářskou komorou ČR a advokátní kanceláří Havel & Partners přinese. 28. 3. 2019, Legislativa

28. Exekuce a zaměstnanci obcí

Ačkoliv nás média již dlouhou dobu zásobují informacemi o tom, jak se tuzemské ekonomice nebývale daří, o čemž svědčí i dlouhodobě nízká míra nezaměstnanosti, i tak se však dle posledních zveřejněných údajů nachází více než 850 tisíc osob v exekuci. 26. 3. 2019, Legislativa

29. Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci

Pokračujeme ve výkladu odpovědnosti obce za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem. 20. 3. 2019, Legislativa

30. Nový stavební zákon z pera developerů oklešťuje práva obcí a lidí

Návrh nového stavebního zákona má zkrátit povolování staveb vytvořením jednotné nezávislé soustavy stavebních úřadů. Pro povolení bude stačit jediné razítko, což ekologické organizace vítají. Na druhou stranu extrémním způsobem oklešťuje práva ostatních[1]. Do správních řízení nebudou smět zasahovat ani kraje, obce, veřejnost, ani státní úřady, které mají za úkol před dopady staveb chránit majetek lidí, jejich zdraví, životní prostředí nebo historické památky. 27. 2. 2019, Legislativa

31. Vyjádření ČKA k věcnému záměru rekodifikace veřejného stavebního práva

Česká komora architektů (ČKA) vítá snahu Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) o zásadní změnu veřejného stavebního práva a souvisejících zákonů, protože Česká republika není v současnosti schopna v kvalitě vystavěného prostředí a stavební kultuře obecně konkurovat sousedním zemím. Pro ČKA je prioritní oblastí zájmu kvalita vystavěného prostředí a stavební kultura naší země, kterou do velké míry ovlivňuje územní plánování a stavební proces, a to jak svými procesy, tak nastavením hmotných práv. 26. 2. 2019, Legislativa

32. Zákon o realitním zprostředkování

Ministryně Klára Dostálová předložila vládě návrh zákona o realitním zprostředkování a změnu zákona o živnostenském podnikání. Zákon má zkvalitnit vztahy mezi realitními zprostředkovateli a jejich klienty a přiblížit podmínky tohoto podnikání k ostatním státům EU. 20. 2. 2019, Legislativa

33. Rekodifikace stavebního práva

K dalšímu důležitému milníku se přiblížila rekodifikace stavebního práva, na které pracuje MMR společně s Hospodářskou komorou ČR a dalšími odbornými partnery. Koncem ledna byl do mezirezortního řízení odeslán věcný záměr. 14. 2. 2019, Legislativa

34. Místní poplatek jako pohledávka za majetkovou podstatou

Mezi problematické aspekty správy místních poplatků, které jsou zároveň velmi častým jevem, patří uplatnění nedoplatku na místním poplatku v insolvenčním řízení podle § 175 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád a následný postup správce poplatku vůči daňovému dlužníku. 11. 2. 2019, Legislativa

35. Návrh novely zákona o místních poplatcích – další výzvy pro sdílenou ekonomiku

V září roku 2018 se po schválení vládou dostal poslancům do rukou očekávaný návrh novely zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění dalších předpisů. Ministerstvo financí jako předkladatel slibuje, že chystaná změna kromě jiného přinese i narovnání tržních podmínek pro subjekty poskytující krátkodobé ubytování, a to bez ohledu na to, kde a za jakým účelem je poskytováno. 29. 1. 2019, Legislativa

36. Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci

Obce při výkonu veřejné moci svěřené jim zákonem v rámci samostatné působnosti odpovídají za škodu, kterou způsobí vydáním nezákonného rozhodnutí nebo nesprávným úředním postupem (§ 2 zákona č. 82/1998 Sb.). 21. 1. 2019, Legislativa

37. Profesionální poradenství pro obce a města

KVB advokátní kancelář se dlouhodobě úspěšně specializuje jak na vysoce odborné právní služby v oblasti správního práva, tak právě na poskytování právních služeb městům a obcím. Její odborníci souběžně pravidelně přispívají do našeho časopisu a společně se Svazem měst a obcí ČR provozují známý web poradnaproobce.cz. 11. 1. 2019, Legislativa

38. Vedení účetnictví obce a odpovědnost starosty

Není jistě tajemstvím, že pro nemalou část starostů i zastupitelů je účetnictví velmi vzdálenou kategorií. Účetnictví je často vnímáno jako nepříliš srozumitelná soustava čísel, a tato čísla příliš nepomáhají v každodenním pracovním shonu. Pro starostu a zastupitelstvo je přeci důležitý rozpočet obce a de facto někdy hlavně stav peněz na účtu, aby bylo možné „zaplatit faktury“. 2. 1. 2019, Legislativa

39. Rekodifikace stavebního práva

MMR a Hospodářská komora se shodly, že české stavební právo po letech dospělo do stavu, ve kterém už nestačí pouhá další novelizace. Společně připraví nový stavební zákon, který by mohl být schválen už za tři roky. 11. 12. 2018, Legislativa

40. Místní poplatek za užívání veřejného prostranství – 2. část

V první části tohoto článku jsme se zabývali tím, kdo je poplatníkem místního poplatku za užívání veřejného prostranství upraveného v § 4 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“), jaký prostor lze považovat za veřejné prostranství, co se rozumí pod pojmy běžné a zvláštní užívání veřejného prostranství a dále jsme se věnovali dvěma způsobům zvláštního užívání veřejného prostranství, a to provádění výkopových prací a umístění skládek. 15. 11. 2018, Legislativa

41. Pokuty za přestupky v dopravě

Pro nemálo obcí je významnou rozpočtovou položkou příjem z pokut uložených za spáchané dopravní přestupky. Typickým příkladem je měření rychlosti, ať už stacionárními radary, mobilními radary, nebo pomocí úsekového měření. 7. 11. 2018, Legislativa

42. Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci

Podle čl. 36 odst. 3 Listiny základních práv a svobod má každý právo na náhradu škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu, jiného státního orgánu či orgánu veřejné správy nebo nesprávným úředním postupem. Z uvedené citace Listiny základních práv a svobod mj. vyplývá, že rovněž obce při výkonu veřejné moci (svěřené jim zákonem v rámci samostatné působnosti) odpovídají za škodu, kterou způsobí vydáním nezákonného rozhodnutí nebo nesprávným úředním postupem. 31. 10. 2018, Legislativa

43. Místní poplatek za užívání veřejného prostranství – 1. část

Místní poplatek za užívání veřejného prostranství[1] je dalším z řady místních poplatků, který může obec zavést prostřednictvím obecně závazné vyhlášky a který je upraven v § 4 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“). 11. 9. 2018, Legislativa

44. Obce a zajišťování pohřbení

Otázka pohřbu člověka je jednou z nových záležitostí, které oproti předchozímu občanskému zákoníku výslovně upravuje s účinností od 1. ledna 2014 nový občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.). 20. 8. 2018, Legislativa

45. Neriskujte – bez řádné registrace mohou být vaše smlouvy neplatné

minulém článku jsme vysvětlili základní požadavky, plynoucí ze zákona o registru smluv (č. 340/2015 Sb.). V dnešním vydání se zaměříme na nejčastější chyby, na to, jak vznikají, jak je řešit a jak chybovosti při registraci smluv předcházet. 26. 7. 2018, Legislativa

46. Obchodní společnosti ve vlastnictví obcí a poskytování informací – podruhé

V nedávné době jsem informoval o rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 12. prosince 2017, č. j. 7 As 311/2017 – 39, ve kterém se Nejvyšší správní soud zabýval otázkou, zda může být obchodní společnost, tedy například společnost s ručením omezením nebo akciová společnost, která je 100% „vlastněná“ státem nebo územním samosprávným celkem, povinna poskytovat informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. 12. 7. 2018, Legislativa

47. Zákon o střetu zájmů – několik poznámek k nejbližším oznámením

V současné době je zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o střetu zájmů“) velmi diskutovaným tématem nejen napříč veřejnou správou, tj. zejména na úrovni obcí a krajů, ale také u veřejnosti. Přestože je novela tohoto zákona, která si klade za cíl omezit některé negativní dopady oznamovacích povinností veřejných funkcionářů, v legislativním procesu, nejbližšího oznámení současných veřejných funkcionářů se ve svém obsahu s ohledem na čas nedotkne. 25. 6. 2018, Legislativa

48. Místní poplatek z ubytovací kapacity a místní poplatek ze vstupného

minulém článku jsme se zabývali prvním z tzv. turistických poplatků, a to místním poplatkem za lázeňský a rekreační pobyt (dále jen „lázeňský poplatek“). Pobyt osob lze však zpoplatnit i v rámci obdobného poplatku, a to místního poplatku z ubytovací kapacity, který je upraven v § 7 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“). V následujícím textu se proto budeme zabývat tímto poplatkem a dále místním poplatkem ze vstupného[1], který je upraven v § 6 ZoMP. 18. 6. 2018, Legislativa

49. Obchodní společnosti ve vlastnictví obcí a poskytování informací

Podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, jsou povinnými subjekty státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a také veřejné instituce. Právě poslední ze jmenovaných povinných subjektů budí největší kontroverze, jelikož pojem veřejná instituce již několik let není legálně definován a nepanuje jednoznačná shoda na tom, které právnické osoby mohou být za veřejnou instituci považovány. 5. 6. 2018, Legislativa

50. Právní postavení místostarosty

Text o právním postavení místostarosty vznikl na základě dotazu: „Může místostarosta podepisovat za starostu objednávky? V naší obci rozlišujeme větší objednávky, u kterých bude následně uzavřena příslušná smlouva, ale i objednávky, které jsou menšího finančního rozsahu.“ 30. 5. 2018, Legislativa
Bylo nalezeno 290 záznamů.
TOPlist
TOPlist