K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Archiv článků (rubrika Legislativa)

Bylo nalezeno 266 záznamů.

1. Informační povinnost správce poplatku

Správce poplatku je správním orgánem, kterému je různými právními předpisy uložena informační povinnost, tedy povinnost poskytovat informace ze své činnosti. Současně však je správce poplatku vázán poměrně rozsáhlou povinností mlčenlivosti. 9. 4. 2019, Legislativa

2. BIS varuje před návrhem nového stavebního zákona

Ke kritice věcného záměru nového stavebního zákona se nově přidala i Bezpečnostní informační služba (BIS). Ta ve svém stanovisku zaslaném Ministerstvu pro místní rozvoj (MMR) varuje před korupčním rizikem a nežádoucími dopady, které záměr zpracovaný Hospodářskou komorou ČR a advokátní kanceláří Havel & Partners přinese. 28. 3. 2019, Legislativa

3. Exekuce a zaměstnanci obcí

Ačkoliv nás média již dlouhou dobu zásobují informacemi o tom, jak se tuzemské ekonomice nebývale daří, o čemž svědčí i dlouhodobě nízká míra nezaměstnanosti, i tak se však dle posledních zveřejněných údajů nachází více než 850 tisíc osob v exekuci. 26. 3. 2019, Legislativa

4. Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci

Pokračujeme ve výkladu odpovědnosti obce za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem. 20. 3. 2019, Legislativa

5. Smlouvy s investory – dobrý nástroj pro rozvoj veřejné infrastruktury

Řada obcí, zejména v zázemí velkých měst se potýká s vážnými problémy, které vyplývají z prudkého nárůstu počtu obyvatel a s tím související nutností řešit infrastrukturu obce cestou investiční výstavby. 12. 3. 2019, Legislativa

6. Nový stavební zákon z pera developerů oklešťuje práva obcí a lidí

Návrh nového stavebního zákona má zkrátit povolování staveb vytvořením jednotné nezávislé soustavy stavebních úřadů. Pro povolení bude stačit jediné razítko, což ekologické organizace vítají. Na druhou stranu extrémním způsobem oklešťuje práva ostatních[1]. Do správních řízení nebudou smět zasahovat ani kraje, obce, veřejnost, ani státní úřady, které mají za úkol před dopady staveb chránit majetek lidí, jejich zdraví, životní prostředí nebo historické památky. 27. 2. 2019, Legislativa

7. Vyjádření ČKA k věcnému záměru rekodifikace veřejného stavebního práva

Česká komora architektů (ČKA) vítá snahu Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) o zásadní změnu veřejného stavebního práva a souvisejících zákonů, protože Česká republika není v současnosti schopna v kvalitě vystavěného prostředí a stavební kultuře obecně konkurovat sousedním zemím. Pro ČKA je prioritní oblastí zájmu kvalita vystavěného prostředí a stavební kultura naší země, kterou do velké míry ovlivňuje územní plánování a stavební proces, a to jak svými procesy, tak nastavením hmotných práv. 26. 2. 2019, Legislativa

8. Zákon o realitním zprostředkování

Ministryně Klára Dostálová předložila vládě návrh zákona o realitním zprostředkování a změnu zákona o živnostenském podnikání. Zákon má zkvalitnit vztahy mezi realitními zprostředkovateli a jejich klienty a přiblížit podmínky tohoto podnikání k ostatním státům EU. 20. 2. 2019, Legislativa

9. Rekodifikace stavebního práva

K dalšímu důležitému milníku se přiblížila rekodifikace stavebního práva, na které pracuje MMR společně s Hospodářskou komorou ČR a dalšími odbornými partnery. Koncem ledna byl do mezirezortního řízení odeslán věcný záměr. 14. 2. 2019, Legislativa

10. Místní poplatek jako pohledávka za majetkovou podstatou

Mezi problematické aspekty správy místních poplatků, které jsou zároveň velmi častým jevem, patří uplatnění nedoplatku na místním poplatku v insolvenčním řízení podle § 175 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád a následný postup správce poplatku vůči daňovému dlužníku. 11. 2. 2019, Legislativa

11. Návrh novely zákona o místních poplatcích – další výzvy pro sdílenou ekonomiku

V září roku 2018 se po schválení vládou dostal poslancům do rukou očekávaný návrh novely zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění dalších předpisů. Ministerstvo financí jako předkladatel slibuje, že chystaná změna kromě jiného přinese i narovnání tržních podmínek pro subjekty poskytující krátkodobé ubytování, a to bez ohledu na to, kde a za jakým účelem je poskytováno. 29. 1. 2019, Legislativa

12. Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci

Obce při výkonu veřejné moci svěřené jim zákonem v rámci samostatné působnosti odpovídají za škodu, kterou způsobí vydáním nezákonného rozhodnutí nebo nesprávným úředním postupem (§ 2 zákona č. 82/1998 Sb.). 21. 1. 2019, Legislativa

13. Profesionální poradenství pro obce a města

KVB advokátní kancelář se dlouhodobě úspěšně specializuje jak na vysoce odborné právní služby v oblasti správního práva, tak právě na poskytování právních služeb městům a obcím. Její odborníci souběžně pravidelně přispívají do našeho časopisu a společně se Svazem měst a obcí ČR provozují známý web poradnaproobce.cz. 11. 1. 2019, Legislativa

14. Vedení účetnictví obce a odpovědnost starosty

Není jistě tajemstvím, že pro nemalou část starostů i zastupitelů je účetnictví velmi vzdálenou kategorií. Účetnictví je často vnímáno jako nepříliš srozumitelná soustava čísel, a tato čísla příliš nepomáhají v každodenním pracovním shonu. Pro starostu a zastupitelstvo je přeci důležitý rozpočet obce a de facto někdy hlavně stav peněz na účtu, aby bylo možné „zaplatit faktury“. 2. 1. 2019, Legislativa

15. Rekodifikace stavebního práva

MMR a Hospodářská komora se shodly, že české stavební právo po letech dospělo do stavu, ve kterém už nestačí pouhá další novelizace. Společně připraví nový stavební zákon, který by mohl být schválen už za tři roky. 11. 12. 2018, Legislativa

16. Místní poplatek za užívání veřejného prostranství – 2. část

V první části tohoto článku jsme se zabývali tím, kdo je poplatníkem místního poplatku za užívání veřejného prostranství upraveného v § 4 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“), jaký prostor lze považovat za veřejné prostranství, co se rozumí pod pojmy běžné a zvláštní užívání veřejného prostranství a dále jsme se věnovali dvěma způsobům zvláštního užívání veřejného prostranství, a to provádění výkopových prací a umístění skládek. 15. 11. 2018, Legislativa

17. Pokuty za přestupky v dopravě

Pro nemálo obcí je významnou rozpočtovou položkou příjem z pokut uložených za spáchané dopravní přestupky. Typickým příkladem je měření rychlosti, ať už stacionárními radary, mobilními radary, nebo pomocí úsekového měření. 7. 11. 2018, Legislativa

18. Obec a odpovědnost za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci

Podle čl. 36 odst. 3 Listiny základních práv a svobod má každý právo na náhradu škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu, jiného státního orgánu či orgánu veřejné správy nebo nesprávným úředním postupem. Z uvedené citace Listiny základních práv a svobod mj. vyplývá, že rovněž obce při výkonu veřejné moci (svěřené jim zákonem v rámci samostatné působnosti) odpovídají za škodu, kterou způsobí vydáním nezákonného rozhodnutí nebo nesprávným úředním postupem. 31. 10. 2018, Legislativa

19. Místní poplatek za užívání veřejného prostranství – 1. část

Místní poplatek za užívání veřejného prostranství[1] je dalším z řady místních poplatků, který může obec zavést prostřednictvím obecně závazné vyhlášky a který je upraven v § 4 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“). 11. 9. 2018, Legislativa

20. Obce a zajišťování pohřbení

Otázka pohřbu člověka je jednou z nových záležitostí, které oproti předchozímu občanskému zákoníku výslovně upravuje s účinností od 1. ledna 2014 nový občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.). 20. 8. 2018, Legislativa

21. Neriskujte – bez řádné registrace mohou být vaše smlouvy neplatné

minulém článku jsme vysvětlili základní požadavky, plynoucí ze zákona o registru smluv (č. 340/2015 Sb.). V dnešním vydání se zaměříme na nejčastější chyby, na to, jak vznikají, jak je řešit a jak chybovosti při registraci smluv předcházet. 26. 7. 2018, Legislativa

22. Obchodní společnosti ve vlastnictví obcí a poskytování informací – podruhé

V nedávné době jsem informoval o rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 12. prosince 2017, č. j. 7 As 311/2017 – 39, ve kterém se Nejvyšší správní soud zabýval otázkou, zda může být obchodní společnost, tedy například společnost s ručením omezením nebo akciová společnost, která je 100% „vlastněná“ státem nebo územním samosprávným celkem, povinna poskytovat informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. 12. 7. 2018, Legislativa

23. Zákon o střetu zájmů – několik poznámek k nejbližším oznámením

V současné době je zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o střetu zájmů“) velmi diskutovaným tématem nejen napříč veřejnou správou, tj. zejména na úrovni obcí a krajů, ale také u veřejnosti. Přestože je novela tohoto zákona, která si klade za cíl omezit některé negativní dopady oznamovacích povinností veřejných funkcionářů, v legislativním procesu, nejbližšího oznámení současných veřejných funkcionářů se ve svém obsahu s ohledem na čas nedotkne. 25. 6. 2018, Legislativa

24. Místní poplatek z ubytovací kapacity a místní poplatek ze vstupného

minulém článku jsme se zabývali prvním z tzv. turistických poplatků, a to místním poplatkem za lázeňský a rekreační pobyt (dále jen „lázeňský poplatek“). Pobyt osob lze však zpoplatnit i v rámci obdobného poplatku, a to místního poplatku z ubytovací kapacity, který je upraven v § 7 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“). V následujícím textu se proto budeme zabývat tímto poplatkem a dále místním poplatkem ze vstupného[1], který je upraven v § 6 ZoMP. 18. 6. 2018, Legislativa

25. Obchodní společnosti ve vlastnictví obcí a poskytování informací

Podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, jsou povinnými subjekty státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a také veřejné instituce. Právě poslední ze jmenovaných povinných subjektů budí největší kontroverze, jelikož pojem veřejná instituce již několik let není legálně definován a nepanuje jednoznačná shoda na tom, které právnické osoby mohou být za veřejnou instituci považovány. 5. 6. 2018, Legislativa

26. Právní postavení místostarosty

Text o právním postavení místostarosty vznikl na základě dotazu: „Může místostarosta podepisovat za starostu objednávky? V naší obci rozlišujeme větší objednávky, u kterých bude následně uzavřena příslušná smlouva, ale i objednávky, které jsou menšího finančního rozsahu.“ 30. 5. 2018, Legislativa

27. Místní poplatek za lázeňský a rekreační pobyt

Místní poplatek za lázeňský a rekreační pobyt[1] (dále jen „lázeňský poplatek“) upravený v § 3 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZoMP“) představuje první z tzv. turistických poplatků, kterými lze zpoplatnit pobyt osob v lázeňských místech a místech soustředěného turistického ruchu (druhý z této kategorie poplatků je místní poplatek z ubytovací kapacity upravený v § 7 ZoMP). 24. 5. 2018, Legislativa

28. Registr smluv – bez řádné registrace mohou být vaše smlouvy neplatné

V několika článcích se zaměříme na problematiku zákona o registru smluv (č. 340/2015 Sb.), vysvětlíme jeho jednotlivé požadavky a ukážeme na často se vyskytující rizika, představíme jak jim předcházet, a jak je řešit. 16. 5. 2018, Legislativa

29. Změna volebního systému

Svaz měst a obcí ČR odmítá aktuální poslanecký návrh na zavedení přímé volby starostů a hejtmanů, který by vyžadoval změnu Ústavy ČR. 23. 4. 2018, Legislativa

30. Obce a veřejné výzkumné instituce

V minulých vydáních jsme představovali právnické osoby, které mohou zřizovat obce. Posledním takovým typem jsou veřejné výzkumné instituce (§ 23 odst. 1 písm. f) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů). 11. 4. 2018, Legislativa

31. Poskytování informací o platech a odměnách

Ústavní soud vyhlásil nález ze dne 17. 10. 2017, sp. zn. IV. ÚS 1378/16 (dále „platový nález“), v němž posuzoval ústavnost poskytnutí informace o výši platů a odměn pracovníků Magistrátu města Zlína podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále „informační zákon“). 14. 3. 2018, Legislativa

32. Obce a školské právnické osoby

Na základě zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů mohou obce zřizovat školské právnické osoby podle zvláštního právního předpisu, kterým se v daném případě rozumí zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). 5. 2. 2018, Legislativa

33. Místní poplatek za komunální odpad

Místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů (dále jen „místní poplatek za komunální odpad“) je jedním z nejrozšířenějších místních poplatků. Představuje jeden ze způsobů, kterým lze zpoplatnit nakládání s komunálním odpadem. Zbylé dva způsoby jsou upraveny v zákoně č. 185/2001 Sb., o odpadech. Je to poplatek za komunální odpad a úhrada vybíraná na základě smlouvy. 29. 1. 2018, Legislativa

34. Obce jako poskytovatelé dotací, návratných finančních výpomocí a darů III.

Poskytování dotací, návratných finančních výpomocí (NFV) a darů obcemi upravila novela zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (RPÚR). Rozboru celé problematiky byly věnovány již dvě části seriálu, které jsme publikovali v minulých číslech. 22. 1. 2018, Legislativa

35. Autorský dozor projektanta – kolize práv autorských, úpravy veřejných zakázek a stavebního zákona

Obce se nezřídka ocitají v roli stavebníka, který je povinen realizovat své stavební záměry v souladu se stavebním zákonem. Pokud obec svůj stavební záměr realizuje z veřejných prostředků a prostřednictvím stavebního podnikatele v roli zhotovitele stavby, je povinna zajistit technický dozor stavebníka a autorský dozor projektanta (viz § 152 odst. 4 stavebního zákona – č. 183/2006 Sb.). 10. 1. 2018, Legislativa

36. K protiústavnosti vymáhání nedoplatků na místních poplatcích u nezletilých

Ústavní soud ve svém nálezu ze dne 8. 8. 2017, sp. zn. Pl. ÚS 9/15 vyslovil protiústavnost ustanovení § 10b odst. 1 písm. a) zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“) ve znění účinném do 30. června 2012, a to v rozsahu, v němž ukládalo povinnosti nezletilým poplatníkům. 27. 11. 2017, Legislativa

37. Obce jako poskytovatelé dotací, návratných finančních výpomocí a darů II.

Poskytování dotací, návratných finančních výpomocí (NFV) a darů obcemi upravila novela zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (RPÚR). V minulém článku jsme se zabývali tím, jaké jsou způsoby, programy a žádosti o poskytování darů a NFV včetně určení orgánu obce, který o poskytnutí rozhoduje. 14. 11. 2017, Legislativa

38. Obce a zakládání ústavů

Obce mohou v souladu s § 23 odst. 1 písm. d) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, zakládat ústavy podle zvláštního zákona, kterým se v daném případě rozumí občanský zákoník. 6. 11. 2017, Legislativa

39. Změny v odměňování členů zastupitelstev obcí

Ke dni 1. ledna 2018 nabude účinnosti novela zákona o obcích, která přináší výrazné systémové změny v odměňování členů zastupitelstev nejen obcí, ale i krajů, hlavního města Prahy, městských částí hlavního města Prahy a městských obvodů územně členěných statutárních měst (budeme nadále uvádět jen zastupitelstva obcí). 31. 10. 2017, Legislativa

40. Novinky v oblasti dluhů, exekucí a oddlužení

Dluhy a exekuce představují problematiku, s níž se zaměstnanci obcí či jejich volení představitelé setkávají ve dvojí pozici. Obec je předně často věřitelem. Dluhy pak představují nejčastěji nezaplacené poplatky či daně. Obec nicméně může být i v opačné situaci. 24. 10. 2017, Legislativa

41. Čas bilancování

Rozhovor s PaedDr. Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. 16. 10. 2017, Legislativa

42. Místní poplatek ze psů

Místní poplatek ze psů[1] představuje jeden z nejstarších způsobů zpoplatnění zvířat u nás, přičemž v současné době je i jediným místním poplatkem, který dopadá na chov zvířat. Místní poplatek ze psů je v rámci místních poplatků také jedním z nejrozšířenějších, což souvisí jednak s poměrně vysokým počtem chovaných psů u nás, jednak s tím, že se jedná v podstatě o jediný fiskální nástroj pro regulaci chovu psů, kterým obce disponují. 20. 9. 2017, Legislativa

43. Obce a obchodní společnosti

Obce mohou zakládat kapitálové obchodní společnosti (tj. společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti), anebo se mohou spolu s jinými osobami stát účastníkem (společníkem) na činnostech jiných obchodních společností, na jejichž činnosti se podílí svým majetkem včetně peněžních prostředků. 14. 9. 2017, Legislativa

44. Novela zákona o místních poplatcích

V létě roku 2016 předložila vláda Poslanecké sněmovně návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní (dále jen „novela“). Po relativně dlouhém legislativním procesu byla novela schválena Poslaneckou sněmovnou a Senátem a následně dne 28. dubna 2017 podepsal novelu prezident republiky. 7. 9. 2017, Legislativa

45. Kdy účtovat úhradu za mimořádně rozsáhlé vyhledání informace?

Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ukládá povinným subjektům, kterými jsou mimo jiné obce, poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti. Informace se poskytují na základě žádosti. 30. 8. 2017, Legislativa

46. Obce jako poskytovatelé dotací, návratných finančních výpomocí a darů I.

V únoru roku 2015 byla publikována novela zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (zákon č. 250/2000 Sb.), která upravila i zákony o obcích, o krajích a zákon o hlavním městě Praze. 21. 8. 2017, Legislativa

47. Příspěvkové organizace obce

Za účelem zejména efektivnějšího hospodářského využívání majetku obce či k zabezpečení veřejně prospěšných činností mohou obce zřizovat příspěvkové organizace obce, které mají postavení právnických osob. Obecně tak lze konstatovat, že na výkonu vlastnických a jiných majetkových práv obcí se vedle samotné obce mohou podílet (zprostředkovaně z hlediska právního) i její příspěvkové organizace. 2. 8. 2017, Legislativa

48. Nový zákon o řízení a kontrole veřejných financí

V Parlamentu je v současnosti projednáván návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí, který by měl nahradit stávající zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (dále jen „zákon o finanční kontrole“), ve znění pozdějších předpisů. 24. 7. 2017, Legislativa

49. Aktuální judikatura k místním poplatkům

Problematika místních poplatků je upravena zejména v zákoně č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“). Na výklad jednotlivých ustanovení ZoMP má kromě praxe a odborné literatury významný vliv také judikatura. 10. 7. 2017, Legislativa

50. Blíží se volby, které zákony ještě projdou?

Rozhovor s Miladou Halíkovou, předsedkyní sněmovního výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. 3. 7. 2017, Legislativa
Bylo nalezeno 266 záznamů.
TOPlist
TOPlist