Archiv článků (rubrika Veřejné zakázky)
Prvním čtením prošel v Poslanecké sněmovně Parlamentu návrh novely zákona
o zadávání veřejných zakázek. Díky ní se sníží administrativní
náročnost, zároveň ale přinese větší volnost zadavatelům a také upraví pravidla
pro přidělování zakázek dodavatelům odsouzeným například za korupci.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil městu Planá tzv. příkazem
pokutu ve výši 150 tisíc korun za zadání podlimitní veřejné zakázky na
služby spočívající ve vypracování projektové dokumentace k územnímu
řízení a ke stavebnímu povolení pro projekt „Veřejná prostranství
v lokalitě Z15 v Plané“ bez zadávacího řízení, čímž mohlo ovlivnit
výběr dodavatele.
Příkaz již je pravomocný, protože
zadavatel proti němu nepodal odpor.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil příkazem pokutu ve výši
150 000 Kč Technickým službám města Nymburka za porušení zákona při
uzavírání tří smluv na uložení a likvidaci odpadu. Pokuta již je pravomocná.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil hlavnímu městu Praze pokutu ve
výši 200 tisíc korun za zadání podlimitní veřejné zakázky na stavební
práce týkající se odstranění a nápravy havarijního stavu v hale č. 24
Pražské tržnice v Holešovicích mimo zadávací řízení, čímž mohl být
ovlivněn výběr dodavatele.
Silniční fréza, která pracuje automaticky a je řízena pomocí informací
z Digitálního modelu stavby (DiMS). To je další z možností, jak může
využití metody BIM zefektivnit a zlepšit práci stavařů. Robotická fréza totiž
může pracovat mnohem přesněji, a připravit tak lepší podmínky pro položení
asfaltové vrstvy. Díky tomu bude možné zajistit dodržení její tloušťky
v celém rekonstruovaném úseku, to znamená také delší životnost opravené
silnice.
Na počátku února letošního roku vyzval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
česká města a obce, aby mu zodpověděly, kde spatřují největší problémy
v oblasti veřejných zakázek a na jaká témata by tedy uvítaly metodickou pomoc a
školení.
Vzhledem k tomu, že se někteří veřejní zadavatelé v důsledku
ukončení činnosti banky Sberbank v České republice ocitli bez poskytovatele
bankovních služeb, vypracoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže společně
s Ministerstvem pro místní rozvoj České republiky stanovisko k problematice
uzavírání smluv na bankovní služby.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad
statutárního města Jablonec nad Nisou a potvrdil tak pokutu ve výši
150 000 korun, která tomuto městu byla uložena za nezákonné uzavření
smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících s dopravcem
UMBRELLA Coach & Buses s.r.o.
S ohledem na to, že v průběhu času může v případě dodavatelů
veřejných zakázek docházet k jejich přeměnám, vyvstává v praxi otázka,
zda je zadavatel, častokrát je to obec či město, oprávněn akceptovat doklady
k prokázání kvalifikace (nyní již zaniklého) právního předchůdce daného
dodavatele, či zda má zadavatel tohoto dodavatele z účasti v zadávacím
řízení vyloučit.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v poslední době ukládal
v desítkách případů pokuty za tzv. uveřejňovací přestupky zadavatelů, tedy
situace, kdy zadavatelé nezveřejní údaje o zadávacích řízeních
v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.
Ústavní soud dnes vyhlásil svůj nález týkající se návrhu na zrušení
ustanovení zákona o zadávání veřejných zakázek, podle kterého má Úřad pro
ochranu hospodářské soutěže zastavit správní řízení o přezkoumání
postupu zadavatele v případě, že v dané věci došlo k uzavření
smlouvy na veřejnou zakázku. Plénum Ústavního soudu návrhu nevyhovělo a svým
nálezem č. Pl. ÚS 24/21 ze dne 2. listopadu 2021 jej zamítlo.
S ohledem na ukončení činnosti některých poskytovatelů elektrické energie a
plynu se ocitli v nepříznivé situaci i někteří veřejní zadavatelé,
kteří jsou obecně v případě pořizování plnění povinni postupovat dle
zákona č. 134/2016 (dále též jen „ZZVZ“). Úřad pro ochranu
hospodářské soutěže v souvislosti s nastalou situací vypracoval pro
dotčené zadavatele metodické doporučení k dalšímu postupu.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil Dobrovolnému svazku obcí (DSO)
k zajištění přístavby školy v Nehvizdech pokutu ve výši 500 tisíc
korun za zadání podlimitní veřejné zakázky na stavební práce mimo zadávací
řízení. Smlouva o dílo v celkové hodnotě téměř 40 milionů korun
uzavřená na veřejnou zakázku s dodavatelem TS městyse Nehvizdy,
s. r. o. (TS Nehvizdy), zahrnovala kompletní a komplexní zbudování
přístavby a provedení veškerých dalších prací, činností a dodávek
k řádnému provedení a dokončení díla dle této smlouvy.
K současnému růstu cen stavebních materiálů zaujaly 2. září
společné stanovisko Úřad pro ochranu hospodářské soutěže spolu
s Ministerstvem pro místní rozvoj, a to zejména ve vztahu k veřejným
zakázkám.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad
statutárního města Ostrava a potvrdil tak pokutu ve výši 100 000 Kč,
která byla tomuto zadavateli uložena prvostupňovým rozhodnutím za podstatné změny
závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku „Ekologizace veřejné dopravy
Ostrava – Poruba (DÚR a IČ)“, která byla uzavřena s dodavateli SUDOP
BRNO, spol. s r. o., a Dopravní projektování, spol. s r. o.
Veřejní zadavatelé i jejich dodavatelé se v současné době potýkají
s prudkým nárůstem cen stavebních materiálů a s doprovodnými následky
tohoto jevu. Situace na trhu stavebních výrobků vede k obtížím při realizaci
probíhajících veřejných zakázek a je na místě přemýšlet nad tím, jak ji
zohlednit i při zadávání nových veřejných zakázek, neboť lze předpokládat,
že tento vývoj bude přetrvávat i v následujících měsících.
Z dikce zákona o zadávání veřejných zakázek plyne (zákon
č. 134/2016 Sb. – ustanovení § 15 odst. 1), že
v případě veřejné zakázky, jež v sobě zahrnuje více druhů veřejných
zakázek, se tato veřejná zakázka zadá v souladu s pravidly platnými pro
druh veřejné zakázky, která odpovídá hlavnímu předmětu veřejné zakázky.
Pokutu ve výši 1 200 000 korun bude muset podle prvostupňového
rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zaplatit dceřiná společnost
městyse Nehvizdy (TS Městyse Nehvizdy, s. r. o.) za to, že zadala podlimitní
veřejnou zakázku na stavební práce mimo zadávací řízení. Zadavatel nepodal
rozklad a rozhodnutí již nabylo právní moci.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozšiřuje své aktivity týkající se
osvětové činnosti v oblasti zadávání veřejných zakázek. Ve čtvrtek
18. března 2021 Úřad uspořádá tzv. metodický den na téma „Vymezení
předmětu veřejné zakázky, a to i při zohlednění nově stanovené základní
zásady v § 6 odst. 4 ZZVZ a požadavků na kvalifikovanost
dodavatelů“.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna vystoupil
s iniciativou, v jejímž rámci upozorňuje orgány veřejné správy, že
mají povinnost vymáhat škody utrpěné v důsledku protisoutěžního jednání.
O této aktivitě informoval též předsedu vlády, ministerstva financí a
zdravotnictví, územní samosprávy a jejich svazy či Nejvyšší kontrolní úřad.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad
podaný Krajskou správou a údržbou silnic Středočeského kraje a potvrdil
prvostupňové rozhodnutí Úřadu, v němž bylo konstatováno, že zadavatel se
dopustil přestupku, když rozdělil předmět veřejné zakázky do více smluv
o dílo. Došlo tím ke snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky pod
finanční limity stanovené zákonem a veřejná zakázka tak nebyla zadána
v odpovídajícím druhu zadávacího řízení. Zadavatel již uzavřel
příslušné smlouvy o dílo. Za postup, který mohl podstatně ovlivnit výběr
nejvhodnější nabídky, Úřad uložil zadavateli pokutu ve výši 90 tisíc korun.
Poslanecká sněmovna PČR, po vrácení Senátem, schválila 1. prosince novelu
zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění
pozdějších předpisů, kterou se de facto zavádí povinnost sociálně a
environmentálně odpovědného veřejného zadávání.
Pátý ročník konference „Odpovědné veřejné zadávání 2020“ se konal ve
středu 25. listopadu. Program konference byl tentokrát zaměřený nejen na
udržitelnost, tedy sociální a environmentální odpovědnost ve veřejných
zakázkách, ale také na propojení veřejných nákupů s řešením ekonomického
poklesu. Během konference byla rovněž udělena ocenění za přínos k rozvoji
odpovědného veřejného zadávání v České republice. Oceněni byli: Dopravní
podnik hl. m. Prahy, Česká Televize a statutární město Děčín.
Liberecký kraj v letech 2017/2018 pochybil při nákupu akcií autobusového
přepravce – tak zní konečný rozsudek Nejvyššího správního soudu, který
zcela podpořil rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v této
věci.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil
Technické správě komunikací hlavního města Prahy, a. s., pokutu ve výši
300 tisíc korun, mimo jiné za stanovení diskriminačních zadávacích podmínek
veřejné zakázky „Parašutistů, Praha 6, č. akce 999051-II“. Rozhodnutí
Úřadu je pravomocné.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zamítl rozklad města Dobříš
ve věci veřejné zakázky na zajištění nakládání s komunálními odpady,
kterou město realizovalo prostřednictvím vertikální spolupráce, a potvrdil
prvostupňové rozhodnutí Úřadu, v němž byla zadavateli uložena pokuta
500 tisíc korun za přestupek spočívající v tom, že v rozporu se
zákonem nezadal plnění vyplývající ze smlouvy na zajištění nakládání
s komunálními odpady jako veřejnou zakázku v některém z druhů
zadávacích řízení dle zákona o zadávání veřejných zakázek. Rozhodnutí je
pravomocné.
Problematika veřejných zakázek se v posledních letech řeší
nejčastěji v souvislosti s předraženými státními zakázkami. Úřad pro
ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) přitom každoročně vede kolem čtyř set
správních řízení, které se tendrů týkají. Odborníci poukazují také na trend
soutěžení na cenu, který má v Česku velkou tradici. Podle nich se zejména
menší zadavatelé bojí hodnocení podle jiných kritérií a volí tak tuto
nejjednodušší cestu. Chtějí se tak vyhnout případným tahanicím, zároveň ale
musejí počítat s tím, že kvalita výsledného řešení nemusí být podle
jejich představ.
Zadavateli Krajské správě a údržbě silnic Středočeského kraje, příspěvkové
organizaci, byla uložena pokuta ve výši 300 000 korun za porušení zákona
o zadávání veřejných zakázek. Zadavatel chyboval v zakázkách na obnovu
vodorovného dopravního značení. Rozhodnutí o pokutě pravomocně potvrdil
předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj.
Město Varnsdorf nepodalo rozklad proti pokutě ve výši 650 000 Kč, kterou
mu za pochybení při uzavírání smluv na pronájem radarů svým prvostupňovým
rozhodnutím ze závěru loňského roku uložil Úřad pro ochranu hospodářské
soutěže. Rozhodnutí již tedy nabylo právní moci.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vydal v rámci svých informačních
listů
první díl průvodce zadáváním veřejných zakázek, který je určen zejména
pro začínající či nepříliš zkušené zadavatele, ale také pro studenty či
širší veřejnost.
Již 21. listopadu 2019 budou mít lidé z oboru stavebnictví a
projektování staveb unikátní příležitost seznámit se na výstavišti PVA Expo
v pražských Letňanech se zkušenostmi státu a veřejné správy při zavádění
Koncepce BIM. Ta umožňuje vytvoření takzvaného digitálního dvojčete stavby. Její
využití bude povinné od roku 2022 u všech nadlimitních veřejných zakázek
v českém stavebnictví.
V České republice se za minulý rok vynaložilo na realizaci veřejných
zakázek téměř 600 miliard korun[1].
To je finanční síla, která významně ovlivňuje trh. Veřejné zakázky tak mají zásadní
dopady na společnost, ekonomiku i životní prostředí. Pokud se při procesu
zadávání zakázek budou zadavatelé chovat strategicky, mohou vedle primárních
potřeb současně získávat další společensky významné a dlouhodobě udržitelné hodnoty.
Snahy získat veřejnou zakázku jdou často za hranici práva, což je obecně známé
a můžeme se o tom přesvědčit v médiích téměř každý den. Položme si
ale otázku, jestli výběr v souladu s právem je vždy výběrem správným
i z hlediska veřejného zájmu.
V poslední době můžeme ve sdělovacích prostředcích stále častěji
sledovat kauzy týkající se tzv. manipulace s veřejnými zakázkami, ať už jde
o kauzu bývalého ředitele nemocnice Na Homolce, případně bývalého hejtmana
Středočeského kraje, nebo kauzu městské části Brna-střed.
V této souvislosti považujeme za vhodné přiblížit čtenářům trestné činy,
kterých se mohou osoby podílející se na zadávání veřejných zakázek dopustit, a
to jak z pozice zadavatele veřejné zakázky, tak z pozice dodavatele, či
účastníka zadávacího nebo výběrového řízení. Dle našeho názoru si totiž
osoby podílející se na průběhu zadávacího nebo výběrového řízení často
neuvědomují, že se trestněprávního jednání vůbec dopouští.
Ministerstvo pro místní rozvoj vyhlásilo výsledky historicky první výzvy na
Podporu architektonických a urbanistických soutěží. Na vybrané projekty půjde
téměř 1,4 milionu korun.
V oblasti zadávání veřejných zakázek malého rozsahu se obce (a nejen ony)
v roli zadavatele nezřídka dopouštějí více či méně závažných pochybení.
Jedním z těchto pochybení je i neuzavření smlouvy s dodavatelem,
který předložil nabídku, jež se dle zadaných kritérií umístila jako první.
Jaké jsou výzvy i příležitosti v sektoru stavebnictví z hlediska
společensky odpovědného zadávání veřejných zakázek? Nejen o tom mluvili
odborníci na konferenci Příležitosti pro odpovědné veřejné zadávání ve
stavebnictví, kterou pořádalo Ministerstvo práce a sociálních věcí ve
spolupráci s Ministerstvem dopravy.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zamítl rozklad podaný městem
Březová a potvrdil prvostupňové rozhodnutí Úřadu, v němž byla ve společném
správním řízení zahájeném z moci úřední na základě výsledků vlastní
kontrolní činnosti uložena pokuta ve výši 200 tisíc korun za spáchání
přestupků při zadávání jedenácti veřejných zakázek, přičemž s vybranými
dodavateli již zadavatel uzavřel smlouvy o dílo. Rozhodnutí nabylo právní moci.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže novelizoval svou metodiku pro ukládání
správních trestů za porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže, tedy
za uzavírání zakázaných dohod, zneužití dominantního postavení, protisoutěžní
jednání orgánů veřejné správy či přestupky při spojování soutěžitelů.
V souladu se zásadou transparentnosti a předvídatelnosti rozhodování veřejné
správy Úřad v metodice jasně deklaruje způsob a postup výpočtu pokut.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj na počátku dubna
svým pravomocným rozhodnutím zamítl rozklad města Čáslavi proti prvostupňovému
rozhodnutí, jímž Úřad vyhověl návrhu uchazeče OK GARDEN s. r. o.,
který směřoval proti jeho vyloučení ze zadávacího řízení „Obnova veřejné
zeleně v Čáslavi“.
Aliance Šance pro budovy a Asociace poskytovatelů energetických služeb vytvořily
nejen pro Operační program Životní prostředí (OPŽP) přehledný manuál, jak
postupovat při zadávání projektů určených k výstavbě či rekonstrukci
metodou dodávky Design & Build se zaměřením na minimalizaci celkových nákladů
životního cyklu budovy.
Všem zájemcům z řad zastupitelů obcí je určen kurz k veřejným
zakázkám, který v rámci vzdělávacího programu Zastupitel v kurzu
připravilo Ministerstvo vnitra. Kurz se skládá z e-learningu, který byl
registrovaným účastníkům zpřístupněn v polovině ledna, a
z prezenčních školení, která se budou konat v každém kraji.
Energetický trh Českomoravské komoditní burzy Kladno (ČMKBK) dlouhodobě
využívá k nákupu elektřiny a plynu už více než 600 měst, obcí či
samostatných městských částí. Podle loni zveřejněných informací si tím města a
obce zajistily dodávky energií ve srovnání s jinými formami veřejných zakázek
za příznivější ceny. Ze statutárních měst informovaly o nákupu na kladenské
komoditní burze mimo jiné Havířov, Liberec či Chomutov, na profilu veřejného
zadavatele zveřejnily svůj nákup České Budějovice, Liberec či Opava.
Z dalších měst svůj nákup publikovaly např. Benešov, Krnov, Nová Bystřice,
Přibyslav a Poděbrady. Menší obce často svůj nákup realizovaly prostřednictvím
mikroregionů či dobrovolných svazků obcí nebo ve spojení s větším veřejným
zadavatelem.
Stejně jako v předchozích letech, nakoupila v uplynulém roce
řada krajů elektřinu a plyn na Českomoravské komoditní burze Kladno (ČMKBK), která
je centrálním tržním místem pro obchodování dodávek energií v České
republice. Úspěšným nákupem na tomto trhu se na svých webech a v regionálních
médiích prezentovaly kraje Liberecký, Královéhradecký, Moravskoslezský a Ústecký.
Na profilech zadavatele veřejných zakázek své nákupy zveřejnily kraje Zlínský a
Olomoucký.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zrušil na základě
jednomyslného doporučení rozkladové komise prvostupňové rozhodnutí Úřadu ve věci
přezkoumání postupu zadavatele směřujícího k nabytí výlučné majetkové
účasti (podílu) Libereckého kraje ve společnosti zajišťující veřejnou službu
v přepravě cestujících v autobusové dopravě a věc vrátil prvnímu stupni
k novému projednání.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím
sankci ve výši 150 000 Kč městu Třinci za porušení zákona
o zadávání veřejných zakázek v zadávacím řízení „Údržba
komunikací ve vlastnictví města Třince – mezidobí“. Proti rozhodnutí
nebyl podán rozklad a je tedy pravomocné.
Podle zákona o hospodaření s energií budou muset mít nové budovy
úřadů téměř nulovou spotřebu energie. Frank Bold a Česká rada pro šetrné budovy
pořádají k této problematice sérii školení, které úředníky provedou celým
procesem přípravy investic do šetrných a energeticky úsporných budov nebo do
rekonstrukcí budov stávajících. Semináře se dějí za podpory Ministerstva průmyslu
a obchodu a úředníci se jich mohou účastnit zdarma. Proběhnou kromě Prahy také
v Brně a Pardubicích, kde získaly záštitu Jihomoravského a Pardubického kraje.
Zadání veřejných zakázek na technickou podporu, rozvoj a správu IT systémů
v jednacím řízení bez uveřejnění jsou v posledním období předmětem
intenzivního šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“).
Použití jednacích řízení bez uveřejnění v oblasti veřejných zakázek na IT
technologie bylo ve veřejném prostoru předmětem kritiky.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým
prvostupňovým rozhodnutím pokutu ve výši 499 000 Kč statutárnímu městu
Děčín za porušení § 19a zákona o ochraně hospodářské soutěže, který
zapovídá orgánům veřejné správy zvýhodňovat určité soutěžitele. Rozhodnutí
dosud není pravomocné a může být napadeno rozkladem.
V úvodní části seriálu jsme se věnovali zásadním změnám nového zákona
a zejména změnám, které mají vztah k zakázkám územně samosprávných celků.
V závěrečné části popíšeme mj. způsobilost a kvalifikaci účastníků
řízení, druhy výběrových řízení v podlimitním režimu a budeme se věnovat
průběhu řízení.