Archiv článků (rubrika Doprava)
Trend elektromobility je v současnosti patrný. Automobilů na elektropohon je
stále více a nyní se rychle musí přizpůsobit a připravit dobíjecí infrastruktura.
A to včetně rezidenčních i kancelářských a průmyslových budov. Rizika
rychlého řešení představují zejména podzemní garáže, které je nutné
projektovat od základu s ohledem na bezpečnost. Platná a na současný stav
aktualizovaná legislativa ale chybí.
Sněmovna schválila v minulém týdnu novelu zákona o drahách, do které
poslanci na poslední chvíli propašovali také institut tzv. přerušení
provozuschopnosti dráhy (v dřívějších návrzích také jako „konzervace
dráhy“).
Mají se občané žijící v blízkosti nejen hlavních silničních průtahů
obávat o další zhušťování dopravy? Budou se víkendoví výletníci opět
prodírat mezi kamiony?
Většina obyvatel České republiky žije ve městech nebo do měst jezdí za prací.
Proto jsou negativní dopady dopravy, jako je hluk a znečišťující látky, tak
důležité z hlediska životního prostředí a zdraví lidí. A také je to
zásadní důvod, proč rozvíjet čistou mobilitu. O aktuálním stavu dopravy
diskutovalo 18.–19. května na 250 zástupců veřejné správy, sektoru
energetiky, automobilového průmyslu, zájmových svazů a firem i odborné
veřejnosti na Konferenci čisté mobility Ministerstva životního prostředí.
Výběr pokut z vysokorychlostního vážení kamionů má být pro obce
s rozšířenou působností výhodnější. Novela zákona o pozemních
komunikacích navrhuje zvýšit obcím podíl z vybraných pokut na dvojnásobek ze
současných 15 na 30 %. Stejný podíl pak má mít kraj, který je odvolacím
orgánem proti rozhodnutí obecních úřadů obcí s rozšířenou působností.
Největší podíl, a to 40 %, zůstane příjmem vlastníka pozemní komunikace, ať
už je jím kraj nebo stát.
Přestože nejstarší vysokorychlostní železniční trať v Evropě
bude brzy slavit již padesát let, Česko na svůj první úsek prozatím stále čeká.
Po letech odkladů však nyní první tuzemské projekty již začínají dostávat jasné
kontury a jejich budování by mohlo začít v následujících letech. Projekčně
nejdále je aktuálně úsek mezi Prahou-Běchovicemi a Poříčany.
Vlaky a autobusy loni ve Středočeském kraji převezly dohromady 133 milionů
lidí, zhruba stonásobek všech obyvatel, kteří v kraji žijí. Za obslužnost pak
kraj dopravcům zaplatil téměř čtyři miliardy korun. Čísla vychází ze statistiky,
kterou nedávno zveřejnila krajská příspěvková organizace Integrovaná doprava
Středočeského kraje (IDSK). Přinášíme zajímavý přehled všech čísel.
V rámci kontaktů s kraji se představitelé Správy železnic setkali
s radním pro dopravu Ústeckého kraje Markem Hrabáčem. V rámci jednání
společně probrali nejen plánované investice, opravné práce na železnici, ale
i výlukovou činnost a řízení provozu. Delegaci Správy železnic vedl ředitel
odboru strategie Jiří Pavel, ústecké oblastní ředitelství zastupoval jeho ředitel
Martin Kašpar.
Je tady jaro, a tak nejenom každý motorista, ale často i běžný cestující
v autobusech veřejné dopravy znovu objevuje, co jsou to zimní výtluky na
vozovkách. Větší i menší trhlinky na povrchu silnic se po zimním provozu
postupně promění na větší či menší prolákliny, výtluky, které
znepříjemňují život všem uživatelům silniční sítě a způsobují plno starostí
jednotlivým správcům komunikací.
Integrovaný regionální operační program (IROP), který spravuje Ministerstvo pro
místní rozvoj, spouští v novém programovém období dvě výzvy, které cílí
na podporu udržitelné multimodální městské mobility. Více než 1,4 miliardy
korun z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR) půjde na výstavbu a
modernizaci přestupních terminálů pro veřejnou dopravu a parkovacích systémů pro
přestup na veřejnou dopravu. Připojují se tak k výzvám, které podporují
atraktivní a kvalitní veřejnou hromadnou dopravu v ČR.
Řada turisticky atraktivních míst ve Středočeském kraji je dostupná,
díky rozšiřující se síti cyklotras, i z nádraží. Kraj navíc,
historicky poprvé, podpoří budování cyklistické infrastruktury – chce nechat
postavit cyklověže a cykloboxy. Co dalšího chystá?
Současný trend evropské politiky určuje „Zelená dohoda“ a jedním
z hlavních cílů je rozvoj elektromobility. Postupný, ale trvalý přechod od
automobilů se spalovacími motory k vozidlům s elektrickým pohonem se už asi
nedá odvrátit. Narůstající počet elektromobilů bude možný pouze za předpokladu,
že se podaří vybudovat rozsáhlou síť nabíjecích stanic.
Portál dopravy dál rozšiřuje
své služby. Občané nově mohou využít tři digitalizovaná podání z oblasti
vydávání dokladů plavidel. On-line je možné žádat o prodloužení platnosti
lodního osvědčení pro malé a rekreační plavidlo, o zapsání změn údajů
v rejstříku malých plavidel a v lodním osvědčení plavidla a
o zapsání plavidla do rejstříku malých plavidel a vystavení lodního
osvědčení malého a rekreačního plavidla.
Podpořit výstavbu klíčových železničních a dálničních tahů a mezistátní
spolupráci při jejich přeshraničním propojování do transevropské dopravní sítě
má novela zákona o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické
infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, jejíž návrh schválila
vláda Petra Fialy na jednání ve středu 15. března 2023.
Další rekordní částku v rámci investic do silniční infrastruktury
připravil Královéhradecký kraj. V letošní stavební sezoně hodlá
zmodernizovat přes 93 kilometrů silnic druhé a třetí třídy včetně
13 mostů. Celkový objem investic dosáhne bezmála 1,7 miliardy korun.
Náměstek hejtmana Michal Kortyš se v uplynulých týdnech setkal se starosty
některých obcí v regionu, kde nákladní doprava ničí silnice. Pardubický kraj
přislíbil nejenom opravu poškozených komunikací, ale i jednání ohledně
využívání silnic nižších tříd a možném zákazu tranzitu.
Během prvních dvou měsíců letošního roku si o výměnu končícího
řidičského průkazu požádalo 108 490 řidičů, kterých se povinná
výměna týkala. Pro nový řidičský průkaz si tak přišlo 12,5 % řidičů
z celkových 868 tisíc, kterým letos platnost průkazu končí. Do konce roku
zbývá vyměnit ještě přes 759 tisíc průkazů, nejvíce ve Středočeském a
Jihomoravském kraji. O nový řidičský průkaz si mohou žadatelé požádat
i on-line.
Moravskoslezský kraj v tomto roce investuje do silnic II. a
III. tříd 1,25 miliardy korun. Tyto náklady, za které se zrekonstruují či
vybudují silnice a opraví mosty napříč regionem, pokryje kraj ze svého rozpočtu,
z příspěvku od státu i z evropských zdrojů. Letošní investice je
historicky nejvyšší, přesto nebude stačit na opravy všech silnic, které by
rekonstrukci potřebovaly.
Středočeský kraj opět poskytne dotace na homogenizaci povrchu vozovek po
výkopových pracích. Krajští zastupitelé na svém dnešním jednání schválili
vznik dotačního programu včetně finanční alokace na tento rok. Peníze na kompletní
obnovu vozovek tak poputují z dotačního Programu 2023, resp. Fondu homogenizace
krajské dopravní infrastruktury. Krajští radní krok doporučili schválit na
začátku února.
Olomoucký kraj letos šlápne do pedálů – a to doslova. Na podporu cyklistů
totiž vyčlení milióny korun. A zdaleka nepůjde jen o stavbu nových
cyklostezek. Krajská koncepce cyklodopravy má totiž mnohem širší záběr.
Od začátku března vstupuje v účinnost první balíček změn v rámci
rozsáhlé novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
Novinky se týkají především oblasti registrace vozidel a provádění evidenčních
kontrol. Odpadá povinnost absolvovat evidenční kontrolu při změně, kdy se
provozovatel vozidla stává vlastníkem, platnost evidenční kontroly se pak prodlužuje
na 1 rok. Jednodušší bude i rezervace registrační značky.
Dlouholetá jednání s oborníky z vysokých škol i stavebních firem
mají být od roku 2023 vidět v praxi. Pardubický kraj začne od
letoška v zadávací dokumentaci požadovat využívání inovativních
technologií při opravách silnic. Díky recyklování a dalším novým postupům má
dojít ke snížení ekologické zátěže při rekonstrukcích.
Středočeský kraj pokračuje v trendu přípravy rekonstrukcí silnic. Radní na
svém dnešním zasedání schválili opravy tří silnic a jedné opěrné zdi. Projekty
zatím putují do investičního Zásobníku akcí 2021+. V případě, že bude kraj
úspěšný v získání dotací, může okamžitě zahájit přípravné práce.
Nejčastějšími příčinami srážky se stromem je nesprávný způsob jízdy
řidičů a nepozornost. Náraz do stromu je pak už jen důsledkem nehody, která může
být i tragická. Při průjezdu alejemi je potřeba zpomalit. Pomáhají také
preventivní opatření silničářů, jako jsou reflexní pásky na kmenech a ochrana
stromů svodidly.
Čím lépe je chodec vidět, tím menší riziko nehody. Správné a dostatečné
osvětlení přechodů pro chodce pomáhá výrazně zvyšovat bezpečnost zejména pro
děti a seniory. Obce a města mohou od Nadace ČEZ prostřednictvím grantu Oranžový
přechod získat na moderní osvětlení přechodu až 120 000 korun, žádost
je třeba podat do 27. dubna.
Na opravy silnic druhých a třetích tříd letos Olomoucký kraj uvolní stovky
miliónů korun. Kromě samotných vozovek se budou opravovat také mosty. Ze Státního
fondu dopravní infrastruktury (SFDI) může hejtmanství čerpat až 367 miliónů
korun, tedy více než vloni.
Středočeský kraj opět poskytne dotace na homogenizaci povrchu vozovek po
výkopových pracích. Krajští radní na svém dnešním jednání schválili vznik
dotačního programu včetně finanční alokace na tento rok. Peníze na kompletní
obnovu vozovek tak poputují z dotačního Programu 2023, resp. Fondu homogenizace
krajské dopravní infrastruktury. Vznik fondu ještě musí schválit zastupitelé.
Vláda na návrh Ministerstva dopravy zrušila územní rezervy pro projekt
vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Plní tak vládní prohlášení, ve kterém se
zavázala projekt ukončit.
Bezmála tři čtvrtě miliardy korun letos investuje Středočeský kraj do oprav a
výstavby silnic II. a III. třídy. Kraj na investiční akce získal dotace ze
Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Radní na svém dnešním zasedání
schválili uzavření smlouvy o poskytnutí finančních prostředků a Krajské
správě a údržbě silnic Středočeského kraje uložili smlouvu se SFDI podepsat.
Peníze půjdou například na obchvat Kralup nad Vltavou, další etapu obchvatu
Kosmonos, na rozšíření třídy Václava Klementa v Mladé Boleslavi anebo
rekonstrukci silnice z Úval do Říčan.
Pardubický kraj chce v pilotním projektu vyzkoušet novinku při opravách
mostů. Místo klasické železobetonové konstrukce odborníci z českých vysokých
škol a stavebních firem přišli s nápadem využívat lepené lamelové dřevo
v kombinaci s betonem. Ověřená technologie, která se už desítky let
využívá například v Kanadě, Spojených státech či Skandinávii, má umožnit
rychlejší rekonstrukci mostu za využití ekologicky přívětivějších materiálů,
prodloužit jeho životnost a ušetřit náklady.
Aktuálně chybí v Karlovarském kraji stovky profesionálních řidičů.
Tématem se dlouhodobě zabývá také Krajská hospodářská komora Karlovarského kraje
(KHK KK), která nyní iniciovala jednání s představiteli kraje a zástupci
středních škol a regionálních dopravců. Řešením je podle nich motivace studentů
k dřívějšímu získání průkazů profesní způsobilosti, propagace profese,
ale i možné snížení věkové hranice pro řízení vozů hromadné dopravy.
S více než 40 zástupci středočeských měst a obcí se setkal
ministr dopravy Martin Kupka na pracovním jednání o přípravě výstavby
středočeské části dálnice D3, které se uskutečnilo v Jílovém
u Prahy. Spolu se zástupci Středočeského kraje a Ředitelství silnic a dálnic
(ŘSD) představil aktuální stav, další kroky přípravného řízení a diskutoval se
zástupci obcí jejich připomínky k plánované trase a možná kompenzační
opatření související s výstavbou dálnice.
V následujících měsících se mohou řidiči těšit na otevření několika
modernizovaných silnic II. třídy. Dojde ale také k zahájení dalších
oprav silnic nižších tříd. Pardubický kraj pro letošní rok plánuje mimo jiné
rekonstrukce důležitých mostů a zároveň pokračuje s přípravou investic pro
další roky.
Zástupci Pardubického kraje jednali s představiteli Ředitelství vodních
cest, Státního fondu dopravní infrastruktury a Ministerstva dopravy o penězích
na opravy mostů. Pomoci by mohl obnovený program Státního fondu dopravní
infrastruktury. Mezi mosty, které potřebují výrazné investice, patří most
v Řečanech nad Labem.
Česká doprava se na své cestě k dekarbonizaci ubírá správným směrem, chce to ale čas, peníze, jednodušší pravidla a chytré kampaně se známými tvářemi. Velkou výzvou je v Česku například dopravní obslužnost menších obcí.
Počet nízkoemisních vozidel jezdících po českých silnicích se bude průběžně
zvyšovat. Přispěje k tomu zákon Ministerstva pro místní rozvoj upravující
podíly nízkoemisních vozidel, které budou muset zadavatelé veřejných zakázek a
objednatelé veřejných služeb v přepravě cestujících dodržet v rámci
jimi uzavíraných smluv. Zákon vstoupil v účinnost 1. 12. 2022.
Krajští zastupitelé schválili plán rozvoje a
zajištění financování veřejné dopravy. Obsahuje informace o stavu a finanční
situaci veřejné dopravy, rozvojových záměrech, plánu obnovy vozového parku anebo
budoucí smluvní zajištění v systému PID.
Ministerstvo dopravy podpoří z Operačního programu Doprava 2021–2027 (OPD3) výstavbu plnicích stanic na vodík částkou 300 miliónů Kč. Kromě toho vypisuje i další tři výzvy pro metropolitní oblasti a aglomerace na podporu městské dopravní telematiky a rozvoj infrastruktury městské drážní dopravy v celkové hodnotě 22,8 mld. Kč.
Ministerstvo dopravy jakožto Řídicí orgán vyhlašuje tři výzvy v rámci
Programu Doprava 2021–2027 (OPD3), které jsou určeny pro tzv. metropolitní
oblasti/aglomerace. Jedná se o výzvy na podporu městské dopravní telematiky a
rozvoj infrastruktury městské drážní dopravy. Výzvy jsou průběžné a budou pro
žadatele otevřené až do 30. 6. 2024. Celková alokace těchto výzev je
22,8 mld. Kč.
Na opravy, modernizace a výstavbu silnic II. a III. třídy získá
Pardubický kraj dotaci od Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši
370 milionů korun. Tyto peníze kraj proinvestuje v roce 2023. Opravovat se
budou i mosty.
Pětina smrtelných nehod chodců se odehraje na vyznačeném přechodu.
Nejčastější příčinou bývá nepozornost řidiče vozidla, který chodce prostě
přehlédne, Nadace ČEZ se proto snaží už sedmým rokem pomáhat tyto smutné
statistiky měnit. Obce a města mohou získat na zvýšení bezpečnosti přechodů až
120 000 korun. Žádosti přijímá nadace až do konce dubna.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna částečně změnil
prvostupňové rozhodnutí týkající se diskriminačního znevýhodnění některých
druhů hybridních automobilů v rámci parkovacího systému hlavního města Prahy.
Zejména došlo ke zkrácení doby trvání přestupku a v důsledku toho také ke
snížení pokuty na 740 000 korun.
Hradec Králové/Pardubice/ČR – Pilotní provoz jednosměrných cest mezi
Hradcem Králové a Pardubicemi zavádí první český carsharing Autonapůl. Uživatelé
systému už nemusejí vracet auto do města, kde si jej vyzvedli. Družstvo provozující
sdílená auta v celém Česku tak po nedávném posílení východočeské flotily
přichází s dalším benefitem pro místní obyvatele. Autonapůl je zároveň
jediný carsharing s profesionální péči o svou flotilu, který
v Pardubicích a Hradci Králové působí.
V České republice působí na 960 veřejnoprávních
subjektů, které zajišťují veřejné služby v přepravě cestujících veřejnou
linkovou, drážní a jinou dopravou. Přestože převážnou část z těchto
objednatelů veřejné dopravy tvoří obce, jejich účast na dopravním plánování
byla doposud spíše omezená.
Čenkov (Malšice) – Parta dobrovolníků s místními lidmi a členy
spolku Arnika v sobotu natřeli 115 stromů podél silnice z Čenkova do
Dobřejic. Bílé reflexní pruhy jsou jednoduchým opatřením, které pomáhá zvyšovat
bezpečnost provozu. Akci uspořádala Arnika ve spolupráci s místními obyvateli a
silničáři. Uskutečnila se díky podpoře 246 dárců, kteří přispěli do
sbírky Plechovka pro alej 133 tisíc korun. Zájem o sbírku ukazuje, že
česká veřejnost vnímá stromy u cest a silnic jako hodnotu, kterou je dobré
opatrovat. To je dobrá zpráva pro stovky stromořadí v celé zemi.
Sdružení pro výstavbu silnic informuje, že v roce 2017 bylo vyrobeno více
asfaltových směsí než v roce předchozím. Bohužel se opět vrací negativní
trend rekonstrukcí silnic v teplotně nevhodných podmínkách.
Čas od času musí obce řešit otázku, kdo by se v jejich zastavěném či
zastavitelném území měl starat o silniční vegetaci rostoucí sice na pozemku ve
vlastnictví dané obce či třetích osob, nicméně v těsné blízkosti státní
nebo krajské silnice. Obec? Vlastník pozemní komunikace? Vlastník pozemku, na němž
vegetace roste?
Pozitivní trend ve výstavbě a rekonstrukcích silnic se zastavil a rekordní rok
2015 se neopakoval. Důkazem toho je, že objem vyrobených asfaltových směsí se
meziročně snížil o 16,7 %. Potvrdily se tak obavy expertů, že rok 2015 byl
výjimečný díky dočerpávání Operačního programu Doprava a dotaci krajům na
rekonstrukci silnic nižších tříd v celkové výši 4,6 mld. Kč.
Pod uvedeným názvem uspořádala Společnost pro rozvoj veřejného osvětlení
(SRVO) konferenci, na které prezentovala účel veřejného osvětlení jako významné
součásti bezpečného dopravního prostoru. Byl to významný počin, důležitý pro
všechny účastníky, mezi kterými byla velká část zástupců měst a obcí.
Navýšení mezd řidičů linkových autobusů vyjde na
více než miliardu korun. Po jednání odborů s vládou a se zástupci krajů to
řekl předseda Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD).