Archiv článků (rubrika Doprava)

Bylo nalezeno 85 záznamů.

51. Levnější a s delší životností – výzkumníci z Mendelovy univerzity v Brně vyvinuli metodu, která pomůže při stavbě cest

Brno – Přes 120 tisíc kilometrů, tedy více než 65 procent dopravní sítě České republiky, tvoří tzv. nízkokapacitní komunikace. Lesní cesty, cyklostezky, místní obslužné cesty v obcích a městech nebo turistické stezky však nejsou často ani po krátkém používání v dobrém technickém stavu. Na rozdíl od silnic vyšších tříd totiž nepodléhají závazným pravidlům, jak je projektovat a stavět. Přitom správně navržená cesta má životnost přes 20 let.
25. 6. 2015 Centrum transferu technologií Doprava

53. Češi mění budoucnost dopravy

Letadlo, které samo pomůže pilotovi přistát či auta, která mezi sebou mluví. Bezpečné a inteligentní dopravní systémy jsou v posledních letech tématem výzkumníků na celém světě a Češi si v tomto oboru vedou velmi dobře. Technologická agentura ČR (TA ČR) představila několik projektů, které v uplynulém období podpořila, a bezpečností a ekologičností dopravy se zabývají.
21. 5. 2015 Technologická agentura ČR Doprava

54. Další zvýšení administrativy – tentokrát v dopravě

Ministerstvo dopravy připravilo na obce a zejména občany další zvýšení administrativy včetně zhoršení dostupnosti veřejné správy v území. Svaz měst a obcí se proti takovým změnám ohrazuje, nepovažuje je za smysluplné a zdůvodněné. Vládní návrh novely zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích předpokládá koncentraci silničních správních úřadů ze všech obcí pouze na obce třetího typu, tedy na obce s rozšířenou působností (ORP). V novele zákona jsou i další změny, ale tato jediná předpokládá změny ve výkonu veřejné správy.
13. 5. 2015 OF 2/2015 Doprava

55. Mýto po roce 2016: Promarní stát opět šanci?

Ministr dopravy v těchto dnech připravil pro vládu dlouho očekávaný Koncept řešení mýtného systému po roce 2016[1]. Bez širší diskuse a s použitím nepřesných argumentů v něm ministerstvo odmítá možnost rozšířit zpoplatnění na silnice nižších tříd. Čekají na to přitom desítky obcí zatížené nákladní dopravou. Pokud jde o samotnou soutěž na nového provozovatele mýta a aktuální návrh ministra na prozatímní prodloužení smlouvy s firmou Kapsch, stát by si měl dobře promyslet, jak zajistí skutečně otevřený a transparentní tendr na nového provozovatele mýta, aby se neopakovala situace z roku 2005.
24. 3. 2015 Dopravní federace Doprava

56. Kraje nesouhlasí s kritikou ministra dopravy

Praha – Ministr dopravy vlády ČR Dan Ťok dnes kritizoval kraje za údajně pomalé čerpání prostředků na opravy silnic 2. a 3. tříd z objemu financí, které po dohodě s Radou Asociace krajů uvolnila vláda.
9. 3. 2015 AKČR Doprava

57. Máte nebezpečný přechod pro chodce?

Řidiči automobilů v roce 2014 způsobili 990 nehod tím, že nedali přednost chodcům na vyznačených přechodech, 13 chodců takto přišlo o život. Častou příčinou nehod je přitom nedostatečné osvětlení místa. Nadace ČEZ proto za odborné spolupráce s BESIPem vypisuje už potřetí grant, ve kterém mohou města a obce získat až 200 tisíc korun na osvětlení nebezpečných přechodů. Kvalitní osvětlení přitom může snížit počet střetů aut s chodci na přechodech až o dvě třetiny.
17. 2. 2015 Nadace ČEZ Doprava

59. Stát dá miliardy na opravy krajských silnic, kamiony je budou dál ničit

Ministr dopravy slíbil poskytnout krajům na letošní rok 4,4 miliardy korun ze státního rozpočtu na opravy, rekonstrukci a modernizaci krajských silnic.[1] Dopravní federace upozorňuje, že pokud stát zároveň nebude řešit problém tranzitní kamionové dopravy na těchto silnicích, může se jednat o nehospodárně vynaložené prostředky.
29. 1. 2015 Dopravní federace Doprava

60. Zákon o liniových stavbách: Nástroj pro rychlejší výstavbu dálnic a železnic?

Ministerstvo dopravy předložilo v průběhu října do připomínkového řízení věcný záměr zákona o liniových stavbách. Po letech diskusí první konkrétní návrh řešení, jak urychlit výstavbu strategických komunikací a železnic v Česku podle speciálního zákona. Podle množství podaných připomínek lze očekávat, že přijetí tohoto návrhu, následné zpracování paragrafového znění může ještě nějakou dobu trvat a počátek roku 2016 jako začátek platnosti se může ještě změnit.
28. 1. 2015 OF 5/2014 Doprava

62. Platební karta poslouží jako jízdenka, od nového roku i v Brně

Brno – V Česku startuje revoluce ve veřejné dopravě. Mezi cestujícími jsou sice stále oblíbené SMS jízdenky, dopravní podniky však začínají testovat jednoduché a rychlé placení pomocí bezkontaktní platební karty přímo ve vozidle. Zatím takovou možnost v pilotním provozu nabízí pouze Liberec, od nového roku se připojí i Brno. Zdejší dopravní podnik od roku 2015 nainstaluje čtečky bezkontaktních karet celkem do 16 autobusů, mezi nimi například do vozů, které přepravují cizince z letiště.
16. 12. 2014 Lesensky.cz Doprava

64. Jihlava má zmodernizované všechny světelně řízené křižovatky

V Jihlavě je spuštěna telematika, systém, který zajišťuje plynulejší průjezd vozidel MHD přes křižovatky řízené semafory. Fungování systému má pozitivní dopad na zkrácení nebo odstranění čekacích dob vozidel městské hromadné dopravy na světelně řízených křižovatkách. Zavedení systému je druhou etapou projektu s názvem Bezbariérové úpravy zastávek MHD a dopravní telematika pro preferenci MHD v Jihlavě.
2. 12. 2014 Magistrát města Jihlavy Doprava

66. Během kampaně Evropský týden mobility se v ulicích prosazují šetrné způsoby dopravy

Praha – Mezinárodní kampaň Evropský týden mobility probíhá každý rok v termínu 16.–22. září, zaměřuje se na podporu šetrných forem dopravy a vrcholí Dnem bez aut (22. 9.). Letošní ročník kampaně, do níž se pravidelně zapojují desítky měst, obcí a regionů z České republiky, bude probíhat pod heslem „Naše ulice, naše volba“. Také letos podpoří kampaň Evropský týden mobility, kterou koordinuje Ministerstvo životního prostředí, řada Zdravých měst, obcí a regionů.
17. 9. 2014 NSZM Doprava

68. Objíždění mýtného a kamiony v obcích? Marginální problém, vzkázal ministr dopravy starostům

Přes sedmdesát obcí, které v Otevřeném dopise adresovaném ministrovi dopravy[1] žádaly, aby mýtný systém po roce 2016 umožnil flexibilní zpoplatňování i silnic nižších tříd v závislosti na dopravním zatížení a pomohl tak regulovat tranzitní dopravu v obcích, se dočkaly přezíravé odpovědi. Podle ministra dopravy Antonína Prachaře je objíždění zpoplatněných komunikací „marginální záležitostí“ a obce mají dostatečné možnosti, jak se tranzitní dopravě bránit.
22. 8. 2014 Dopravní federace Doprava

69. Veřejná osobní doprava – přehled legislativní úpravy

Doprava představuje významnou složku národního hospodářství nejen z hlediska tvorby hrubého domácího produktu, ale i z pohledu zaměstnanosti a návaznosti na ostatní sektory. Veřejná doprava je oblast dopravy, která neplní pouze ekonomické a dopravní cíle, ale v jistém smyslu představuje opatření sociální a ekologické politiky.
11. 6. 2014 OF 2/2014 Doprava

70. Zatížení měst a obcí kamiony narůstá – obce žádají, aby nový mýtný systém pomohl situaci řešit

Desítky měst a obcí jsou neúnosně zatíženy těžkou nákladní dopravou. Jak ukázal čerstvý průzkum mezi obcemi, situace je na mnoha místech stejná či spíše horší.[1] Na vině je v mnoha případech současný mýtný systém, který vede k objíždění placených komunikací po silnicích nižších tříd. Dopravní federace a zástupci obcí nyní poslali otevřený dopis ministrovi dopravy s žádostí, aby mýtný systém po roce 2016 umožnil flexibilní zpoplatňování i silnic nižších tříd v závislosti na dopravním zatížení a pomohl tak regulovat tranzitní dopravu v obcích.
3. 6. 2014 Dopravní federace Doprava

71. Bezpečnost silničního provozu v České republice – strategie a realita

Aktuální stav v oblasti bezpečnosti silničního provozu řadí Českou republiku v rámci Evropské unie dlouhodobě k horším státům. Dopravní nehodovost s sebou nese nejen těžko definovatelnou dávku lidské tragédie, ale i nemalé celospolečenské náklady. Ty činily v roce 2012 nemalých 52 miliard korun.
14. 2. 2014 OF 5/2013 Doprava

73. Ubude na krajských silnicích kamionů?

Vláda v demisi dnes projedná materiál ministra dopravy k budoucnosti mýtného systému v ČR po roce 2016[1]. Je potřeba, aby spolu s navrhovaným zpoplatněním všech silnic první třídy (vlastněných státem) došlo i ke zpoplatnění těch krajských silnic druhé a případně třetí třídy, jejichž zpoplatnění kraje kvůli velké zátěži nákladní dopravou požadují. Jinak se problém objíždění dnes zpoplatněných dálnic po silnicích nižších tříd pouze dále posune – ze silnic I. třídy na již dnes nadměrně zatížené krajské komunikace.
4. 12. 2013 Dopravní federace Doprava

74. I letos probíhá tradiční předvánoční sprint v opravách silnic

Praha – Jako každý rok, i letos jsou stavební firmy nuceny pokládat asfaltové směsi v nevyhovujících podmínkách, protože investoři musí utratit příslušné dotace ještě v roce 2013. I letos bude konstatováno, že je to špatně, v médiích se objeví nejkřiklavější díry na čerstvě opravených úsecích a vše pojede dál. Jen neopravených úseků bude přibývat, protože stávající systém není schopen opravit vše, co je třeba. Každý rok se tak celkový stav české silniční a dálniční sítě zhoršuje.
4. 12. 2013 Sdružení pro výstavbu silnic Praha Doprava

75. Bezpečnostní audity u cyklostezek nebudou zavedeny

Praha – Ministerstvo dopravy na základě iniciativy Svazu měst a obcí ČR mění pravidla pro poskytování příspěvku na výstavbu a údržbu cyklostezek Státním fondem dopravní infrastruktury pro rok 2014.
28. 11. 2013 SMO ČR Doprava

76. Fakta a mýty o cenách českých dálnic

Praha – V poslední době se zejména v předvolební kampani stále častěji v médiích objevovaly informace, že české dálnice jsou dvakrát až třikrát dražší než v zahraničí, nebo dokonce nejdražší na světě. Protože většina těchto výroků je v rovině tvrzení bez jakýchkoli důkazů, rozhodlo se naše sdružení uvést tyto informace na pravou míru.
14. 11. 2013 Sdružení pro výstavbu silnic Praha Doprava

77. Klíčový dokument pro financování dopravních staveb uvízl v půli cesty

Vláda bez důvěry ve středu 13. listopadu 2013 projedná a pravděpodobně schválí Dopravní sektorové strategie, fáze 2, klíčový dokument pro financování dopravních staveb s výhledem do roku 2050.[1] Jedná se o podklad, po jehož existenci se volalo mnoho let. Jeho vypracování požadovala i Evropská komise, neboť chce, aby existovalo vodítko pro rozhodování o tom, jaké projekty financovat z Operačního programu Doprava v letech 2014–2020.
13. 11. 2013 Dopravní federace Doprava

79. Kandidáti na hejtmany požadují konec objíždění zpoplatněných úseků

Dopravní federace se zeptala stovky lídrů krajských kandidátek napříč kraji a politickými stranami, zda vůbec, kdy a jak chtějí řešit problém objíždění nákladních vozidel po nezpoplatněných krajských silnicích. Odpověď je jasná: čekat na řešení ještě dlouhá léta je pro ně nepřijatelné.
11. 10. 2012 Dopravní federace Doprava

81. Více než stovka obcí si stěžuje na kamiony

Kamiony ničící skanzen v Zubrnicích, popraskané silnice i zdi domů, stížnosti obyvatel na hluk, velké finanční náklady a bezmoc obecních úřadů při omezování průjezdu nákladních automobilů. O těchto a dalších problémech s nákladní dopravou se můžete dočíst v Mapě obcí postižených kamionovou dopravou, kterou dnes zveřejnila Dopravní federace. Mapa byla vytvořena a je stále aktualizována na základě informací z médií či od samotných starostů. V současnosti zahrnuje stovku obcí, kde kamionová doprava ztěžuje obyvatelům život.
3. 1. 2011 Dopravní federace Doprava

82. Silnice nelze „zlevnit“ na úkor obyvatel v jejich okolí

Členové Dopravní federace[1] se dnes obrátili na ministra dopravy Víta Bártu s požadavkem, aby při ohlášených škrtech nepodlehl tlaku stavebních firem. Návrh stavební lobby na „zlevnění“ staveb silnic nerealizací protihlukových stěn a ekoduktů je věcný i právní nesmysl a nelze ho proto brát vážně. Ministr by měl především zastavit některé zjevně neopodstatněné a předražené projekty a začít pracovat na koncepci rezortu, která definuje skutečné priority.
13. 8. 2010 Dopravní federace Doprava

83. Starostové bojují proti kamionům memorandem

Na dvě desítky starostů společně s pěticí občanských sdružení již podpořily memorandum za rozšíření mýtného pro nákladní dopravu na všechny silnice. Znění memoranda společně se seznamem signatářů zveřejnila na svých webových stránkách Dopravní federace. Zde ho mohou podpořit i další obce a organizace.
29. 7. 2010 Dopravní federace Doprava

85. Valí se vám kamiony pod okny? Vyfoťte je!

Dopravní federace pořádá soutěž s názvem "To je on -- kamion!" o nejlepší fotografii či videospot zachycující, jak silniční nákladní doprava může znepříjemnit život. Vítěz soutěže může zdarma procestovat 4000 kilometrů po celé republice. Cílem soutěže je zviditelnit problém přebujelé kamionové dopravy na českých silnicích, obzvláště v obcích, které leží na objízdných trasách zpoplatněných úseků.
7. 7. 2009 Dopravní federace Doprava
Bylo nalezeno 85 záznamů.