K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Archiv článků (rubrika Ekonomika)

Bylo nalezeno 567 záznamů.

1. Z vystoupení senátora V. Vilímce v Hospodářském výboru Senátu dne 12. 5. 2020 k zákonu o kompenzačním bonusu pro OSVČ

Systém vyplácení kompenzačního bonusu je postaven na systému vratky daně, přičemž již v prvním zákoně o kompenzačním bonusu se prosadila fikce, že nejde z pohledu celostátního inkasa k vratce daně z příjmu placených na základě daňového přiznání, ale nepříliš logicky o vratku daně placené zaměstnavateli ze závislé činnosti. 25. 6. 2020, Ekonomika

2. Obce letos přijdou na sdílených daních o téměř 27 miliard, se kterými počítaly ve svých rozpočtech

Obcím v České republice se letos v důsledku koronavirové krize a souvisejícího poklesu ekonomiky sníží příjmy ze sdílených daní o 26,5 miliardy korun. Dotace ve výši 1200 Kč na obyvatele, která pro obce znamená dodatečné příjmy ve výši 12,8 miliardy korun, je kompenzací dalších rozpočtových ztrát, které souvisejí se systémem vládní pomoci podnikatelům a firmám. Nečekaný propad příjmů však může většina obcí kompenzovat využitím svých úspor z minulých let, během kterých hospodařily s přebytkovými rozpočty. Vyplývá to z analýzy dat portálu www.informaceoobcich.cz, který obsahuje souhrnné informace o hospodaření obcí. 19. 6. 2020, Ekonomika

3. Kompenzační bonus a jeho dopad do rozpočtů obcí

Obce a kraje v květnu neobdržely žádné prostředky z druhého nejvýznamnějšího sdíleného zdroje – daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti. A situace se patrně nezmění ani v červnu a možná ani v červenci. Jde o dopad kompenzačního bonusu a jeho nastavení, které vyznívá výrazně v neprospěch samosprávy. 17. 6. 2020, Ekonomika

4. Společnosti většinově vlastněné obcemi

V České republice v současnosti existuje 993 společností, které jsou zcela nebo z větší části vlastněné českými obcemi. Ve většině z nich drží obce 100% majetkový podíl, v necelé desetině potom většinový podíl. 5. 5. 2020, Ekonomika

5. Dluh a úspory obcí

V poslední době je jediným údajem v oblasti hospodaření obcí, který vykazuje každoroční růst, objem úspor. Meziročně kolísal nejen objem dotací obcím, kapitálových výdajů, kapitálových příjmů, ale kolísal i objem celkových příjmů, výdajů a dalších složek z rozpočtu obcí. 16. 4. 2020, Ekonomika

6. Porovnání hospodaření obcí podle krajů

Obce (bez Prahy) získaly do rozpočtu v roce 2018 celkem 242,2 mld. Kč, a to je o 25,7 mld. Kč, resp. o 12 % více než o rok dříve. Utratily 240,6 mld. Kč, a to je o 38,1 mld. Kč, resp. o 19 % více než před rokem. Saldo rozpočtu bylo kladné a dosáhlo výše 1,6 mld. Kč. 10. 3. 2020, Ekonomika

7. Návrh změny RUD zavedením vyrovnávacího příspěvku

Většina vyspělých evropských zemí poskytuje zaostalým, nerozvinutým, či jinak strukturálně postiženým obcím a městům či oblastem vyrovnávací příspěvek. Ten zohledňuje demografické, sociální, ekonomické, geografické, historické, environmentální či jiné příčiny zaostávání. Příspěvek poskytován přímo do rozpočtu těchto jednotek, a to předvídatelně, programově a dlouhodobě. 22. 1. 2020, Ekonomika

8. Vybrané ukazatele hospodaření krajských samospráv

Krajské samosprávy (bez Prahy) získaly v roce 2018 do svých rozpočtů celkem 205,8 mld. Kč. Je to o 13 %, resp. o 24,2 mld. Kč více než před rokem. Výdaje rostly ještě rychleji, a to o 19 %, resp. o 33,2 mld. Kč a dosáhly výše 205,7 mld. Kč. Saldo rozpočtu bylo víceméně vyrovnané. Hospodaření krajů skončilo přebytkem ve výši 9 mld. Kč, což bylo 5 %. Kraje tak ušetřily 9 mld. Kč. 15. 1. 2020, Ekonomika

9. Příspěvek na výkon státní správy obcí a krajů v roce 2020

Podzimní měsíce bývají spojené u samospráv s přípravou a následně schvalováním rozpočtů měst a obcí na další rok. Jednou z důležitých položek je samozřejmě příspěvek na výkon státní správy. Ministerstvo vnitra připravilo propočet na rok 2020 pro obce a kraje, tak jako každý rok s určitými parametrickými změnami. 10. 12. 2019, Ekonomika

10. Je dluh obcí závažný problém?

Dluh obcí (bez Prahy) se snižuje již delší dobu. V roce 2012 dosahoval 58,2 mld. Kč a v loňském roce již jen 46,8 mld. Kč. Rychlost poklesu dluhu se postupně zpomaluje a v roce 2018 se oproti roku 2017 prakticky nezměnil. 17. 10. 2019, Ekonomika

11. Rozpočtové hospodaření obcí v územním pohledu

Minule jsme uvedli souhrnné údaje o hospodaření územních rozpočtů včetně hlavních čísel o hospodaření obcí. Předchozí článek se zabývá vybranými aspekty obecních rozpočtů na příjmové i výdajové straně. V tomto článku ukážeme některé rozpočtové ukazatele obcí v územním pohledu. 2. 9. 2019, Ekonomika

12. Vybrané aspekty hospodaření obcí v roce 2018

Obce (bez Prahy) získaly v roce 2018 do svých rozpočtů 242,2 mld. Kč, což je o 25,7 mld. Kč, resp. o 9,2 % více než o rok dříve. Jejich výdaje dosáhly výše 240,6 mld. Kč, a to je o 38,1 mld. Kč, resp. o 18,8 % více než před rokem. Vzhledem k tomu, že výdaje rostly rychleji než příjmy, vykázaly obce sice přebytek ve výši 1,6 mld. Kč, to je však mnohem nižší hodnota než v roce 2017. 1. 8. 2019, Ekonomika

13. Financování přenesené působnosti krajů

V minulém čísle časopisu Obec & finance jsem informoval o zpracované analýze příspěvku na výkon státní správy týkající se obecních samospráv. V tomto článku představím analýzu financování státní správy v případě krajů. Tato analýza měla za cíl identifikovat míru krytí současných nákladů na výkon státní správy u krajů, diskutovat možné způsoby financování do budoucna a analyzovat rozdíly mezi jednotlivými kraji. 16. 7. 2019, Ekonomika

14. Jak se liší příjmy obcí podle krajů?

Nejdůležitější součástí příjmů obcí České republiky jsou peníze plynoucí z rozpočtového určení daní. Rozpočtové určení daní je mechanismus, kterým se rozdělují celostátní výnosy tří daní, tj. daně z příjmů fyzických osob, daně z příjmů právnických osob a daně z přidané hodnoty, a to podle stanovených kritérií mezi stát, obce a kraje. Rozhodujícím kritériem výpočtu podílu, který připadá na jednotlivé obce, je počet jejích obyvatel. 6. 6. 2019, Ekonomika

15. Hospodaření územních rozpočtů v roce 2018

Pro hospodaření územních rozpočtů v roce 2018 byl charakteristický dynamický nárůst prostředků jak na příjmové, tak zejména na výdajové straně. Meziroční zvýšení celkových příjmů i výdajů dosáhlo dosud nejvyšší hodnoty, přičemž, na rozdíl od předchozích let, byl z důvodu výrazného nárůstu investic vyšší růst na straně výdajů. Hospodaření územních rozpočtů skončilo s přebytkem, již sedmým rokem po sobě, za rok 2018 ve výši 8,8 mld. Kč. 14. 5. 2019, Ekonomika

16. Obecní rozpočty a výdaje na vodní hospodářství

Po roce 1990 přešla do vlastnictví obcí řada nemovitostí, které ovlivňují více nebo méně život jejich obyvatel. Soubor převedených nemovitostí zahrnoval i vodohospodářskou infrastrukturu. Obce tímto získaly majetek a také důležitou pravomoc v oblasti zásobování obyvatelstva pitnou vodou a v nakládání s odpadními vodami. Vodovody a kanalizace se tak staly předmětem zájmu celé řady obcí bez ohledu na počet obyvatel, kteří v nich žijí. A to mělo samozřejmě dopad na jejich rozpočty. 3. 4. 2019, Ekonomika

17. Co přinese rok 2019 v rozpočtovém hospodaření obcí

Základní celky územní samosprávy jsou obce, které podle Ústavy mají vlastní majetek a hospodaří podle svého rozpočtu. To, že rozpočtové hospodaření náleží do samostatné působnosti obce, v praxi znamená, že obce samostatně rozhodují o svých rozpočtových prioritách. 19. 3. 2019, Ekonomika

18. Finanční kontrola

Závěrečný díl odborného seriálu o finanční kontrole je zaměřen na kontrolní mechanismy a trendy v oblasti vnitřního řídícího a kontrolního systému (VŘKS) organizací ve veřejné správě a na funkci interního auditu v tomto komplexním systému. 11. 3. 2019, Ekonomika

19. Stát v roce 2018 hospodařil s přebytkem 2,9 miliardy korun

V roce 2018 dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu částky 1403,9 mld. Kč a celkové výdaje 1401,0 mld. Kč. Saldo hospodaření státního rozpočtu tak dosáhlo přebytku ve výši 2,9 mld. Kč, což je druhý nejlepší výsledek od roku 1996. 5. 3. 2019, Ekonomika

20. Nový způsob financování municipálních projektů

Na úhradu investičních záměrů obcí a měst lze využít i jiné finanční nástroje než klasický bankovní úvěr. 31. 1. 2019, Ekonomika

21. Hospodaření krajských samospráv – vybrané charakteristiky v roce 2017

Krajské samosprávy získaly v období let 2008 až 2017 do svých rozpočtů 1,5 bilionů korun. Souhrnné saldo rozpočtu za dané období dosáhlo výše 11 mld. Kč. Tato částka představuje rozdíl mezi souhrnnými příjmy a výdaji, tedy objem peněz, které krajské samosprávy jako celek ušetřily za posledních deset let. Úspory nebyly v čase rovnoměrně rozděleny. 14. 1. 2019, Ekonomika

22. Finanční kontrola

Ve druhém díle seriálu o finanční kontrole se zaměříme na úpravu vnitřního řídícího a kontrolního systému (VŘKS) v praxi organizací veřejné správy, upozorníme na hlavní nedostatky a podáme doporučení, jak systém nastavit, aby byl efektivní v souladu se zákonem. 9. 1. 2019, Ekonomika

23. Financování přenesené působnosti v roce 2019

Podzimní měsíce jsou obvykle na obecních a městských úřadech spojeny s přípravou a projednáváním rozpočtů samospráv na další rok. Nejinak je tomu i letos, i když se možná samotné schvalování rozpočtů posune ke konci roku, vzhledem k nástupu nových zastupitelů po komunálních volbách. 20. 12. 2018, Ekonomika

24. Finanční kontrola

V sérii tří článků se zaměříme na problematiku finanční kontroly, s cílem objasnit postavení a význam vnitřního řídícího a kontrolního systému (VŘKS) v organizacích veřejné správy (obcích). Zaměříme se na často opomíjenou návaznost VŘKS na oběh účetních dokladů a naznačíme přínosy účetnictví pro efektivní řízení celé organizace. 5. 11. 2018, Ekonomika

25. Hospodaření obcí podle krajů

Kraje se mezi sebou liší počtem obyvatel, rozlohou, počtem obcí, a také průměrným počtem obyvatel připadající na jednu obec. V tomto textu se podíváme na vybrané charakteristiky rozpočtu obcí podle krajů. 22. 10. 2018, Ekonomika

26. Obce s rozšířenou působností jsou finančně zdravé a rozpočtově odpovědné

Analýza finančního zdraví obce popisuje základní finanční situaci obce. Zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti zavedl pro obce nové fiskální pravidlo, které hodnotí hospodaření obcí. Rozbor finančního hospodaření všech 206 obcí s rozšířenou působností ukazuje, že v souhrnu jsou finančně zdravé a rozpočtově odpovědné. 13. 8. 2018, Ekonomika

27. Rating obcí v roce 2017

Jedním z hlavních úkolů obcí je zajišťovat co nejlepší podmínky pro život obyvatel. Toto úsilí se neobjede mj. bez modernizace a rozšiřování obecní infrastruktury. Výčet toho, o co se obec stará, je velmi dlouhý. Pro všechny činnosti obce jsou nutné finanční zdroje. Ty se soustřeďují v rozpočtu se kterým obec hospodaří. 30. 7. 2018, Ekonomika

28. Hospodaření obcí v roce 2017

Obce (bez hlavního města Prahy) v roce 2017 vykázaly přebytek rozpočtu, a to již sedmým rokem po sobě. Co do velikosti je loňský přebytek sice zhruba poloviční ve srovnání s rokem 2016, i tak je však poměrně značný. Celkové příjmy se zvýšily o 6 %, výdaje rostly ještě rychleji, a to o 8 %. 19. 7. 2018, Ekonomika

29. Kapitálové výdaje obcí

Celkové výdaje obcí se dají v zásadě rozdělit na výdaje běžné a kapitálové. Zatímco běžné výdaje se týkají provozních činnosti, kapitálové výdaje směřují na modernizaci a rozšíření obecní infrastruktury. Kapitálové výdaje obcí tvoří podstatnou část kapitálových výdajů veřejných rozpočtů. K jejich financování značnou měrou přispívají dotace z fondů Evropské unie. 14. 6. 2018, Ekonomika

30. Hospodaření obcí v roce 2017

Hospodaření obcí v roce 2017 skončilo již po šesté v řadě v přebytku, kdy jeho výše dosáhla 21,4 mld. Kč, což je zhruba stejný výsledek jako v roce 2015 (viz vývoj salda na grafu 1). Příčinu tohoto vývoje můžeme hledat jak na straně příjmů, tak na straně výdajů. 23. 5. 2018, Ekonomika

31. Centra sdílených služeb a jejich možné využití pro účetnictví obcí

V tomto článku se autor zamýšlí nad možnými výhodami a nevýhodami případného zavádění principu center sdílených služeb (dále jen „CSS“) pro agendu účetnictví (účetního výkaznictví) u obcí, dobrovolných svazků obcí, případně municipálních příspěvkových organizací. 21. 5. 2018, Ekonomika

32. Za co obce nejvíce utrácejí?

Obce v České republice vykazují některé zajímavé rysy. Zasloužily se např. o to, že Česká republika drží primát, pokud jde o počet obyvatel připadající v průměru na jednu obec. Je to necelých 1700 obyvatel, zatímco na opačném konci stojící nizozemská či britská obec jich má kolem 200 000. Rozdíl je více než stonásobný. Do klubu evropských zemí s méně než 2000 obyvateli na obec patří již jen Slovensko a Francie. 19. 3. 2018, Ekonomika

33. Výsledky rozpočtového roku 2017

V uplynulém roce 2017 dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu 1 273,6 mld. Kč a celkové výdaje 1 279,8 mld. Kč. Saldo hospodaření státního rozpočtu dosáhlo schodku 6,2 mld. Kč a je druhé nejlepší od roku 1997. Oproti schválenému deficitu je nižší o 53,8 mld. Kč. 15. 3. 2018, Ekonomika

34. Vláda schválila pružnější způsob čerpání prostředků z privatizačních účtů

Vláda dnes schválila novelu zákona č. 178/2005 Sb. o zrušení Fondu národního majetku. Novela zákona vychází z Koncepce stabilizace finančního stavu zvláštních účtů privatizace, kterou vláda schválila v září 2017. 8. 3. 2018, Ekonomika

35. Dokáže se obec sama vyrovnat se svými dluhy?

Současná legislativa neumožňuje obci vyhlásit bankrot ani regulovat své předlužení formou řízené insolvence. Za zcela formální pochybení, například při využívání evropské dotace, se však do problémů může rychle dostat i dobře hospodařící obec. Jsou obce samy, bez intervence státu, schopny vyrovnat se se svými závazky a nedopustit dlouhodobé předlužení, které by v důsledku mohlo vést až k ohrožení plnění jejich úkolů? 6. 3. 2018, Ekonomika

36. Jak obce dbají o kulturu a tělovýchovu?

Obce se starají o řadu oblastí, které ovlivňují život obyvatel. Od zásobování pitnou vodou a čištění odpadních vod, přes vzdělávání, sociální péči, bytový fond až po hasiče a veřejný pořádek. Rozhodují také o výdajích na kulturu a na tělovýchovu v obci. 3. 1. 2018, Ekonomika

37. Výdaje obcí na zastupitelstvo

Výdaje obcí na zastupitelstva pokrývají náklady spojené s činností zastupitelů na úrovni obcí, včetně jejich odměn a výdajů na činnost výborů a komisí rad. Tyto náklady, po provedené úpravě odměn pro zastupitele obcí, se budou dále zvyšovat. 18. 12. 2017, Ekonomika

38. Novinky ve financování přenesené působnosti obcí v roce 2018

Příspěvek na výkon přenesené působnosti obcí je jedním z významných zdrojů pro financování územní samosprávy. Pro rok 2018 se zavádí hned několik novinek, které v této oblasti připravilo Ministerstvo vnitra. 13. 12. 2017, Ekonomika

39. XX. celostátní finanční konference

V letošním roce se konala již jubilejní dvacátá celostátní finanční konference. Pravidelní účastníci potvrdí, že tady vždy jde nejenom o setkání představitelů samosprávy se zástupci státu, ale také o souhrn zajímavých informací z oblasti financování, která je pro města a obce stěžejní. V neposlední řadě je konference jedinečnou příležitostí k výměně vzájemných zkušeností účastníků, kterých letos bylo více něž tři stovky. 6. 12. 2017, Ekonomika

40. Rozpočtové hospodaření podle velikostních skupin obcí (2. část)

Tento text je pokračováním článku z minulého čísla, který se v rámci rozboru rozpočtového hospodaření obcí v roce 2016 a jeho zvláštností věnoval příjmové stránce. Nyní se kromě výdajů podíváme na vývoj salda rozpočtu, dluhu a na relaci příjmů k uspořeným prostředkům. 25. 10. 2017, Ekonomika

41. Financování obcí v ČR – současný stav a další vývoj RUD a dotací

Územní samosprávné celky podle Ústavy České republiky mají právo na samosprávu, jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu. 18. 10. 2017, Ekonomika

42. Od listopadu se zvýší platy ve veřejné sféře

Vláda svým nařízením schválila navýšení platových tarifů zaměstnanců ve veřejných službách a správě. Zaměstnanci ve veřejné správě, členové bezpečnostních sborů, tedy policisté, hasiči, celníci, příslušníci vězeňské služby, ale i vojáci dostanou od 1. listopadu přidáno o 10 procent. 27. 9. 2017, Ekonomika

43. Rozpočtové hospodaření podle velikostních skupin obcí (1. část)

Rok 2016 byl z hlediska hodnocení hospodaření obcí zajímavý. Celkové příjmy obcí (bez Prahy) se meziročně snížily. To se stávalo také dříve, i když to nebyl častý jev. V minulosti však jejich příjmy poklesly buď v důsledku administrativních (rok 2012) nebo úsporných (rok 2011) opatření vlády. 28. 8. 2017, Ekonomika

44. Hospodaření krajů v roce 2016

Podle podkladů ze státního závěrečného účtu za rok 2016 bylo hospodaření krajských samospráv úspěšné. Celkové příjmy krajů činily 168,3 mld. Kč a jejich výdaje dosáhly 155,6 mld. Kč. Hospodaření krajů tedy skončilo s přebytkem ve výši 12,7 mld. Kč. 14. 8. 2017, Ekonomika

45. Hospodaření obcí a dobrovolných svazků obcí v roce 2016

Na základě vyhodnocení státního závěrečného účtu za rok 2016 lze konstatovat, že hospodaření obcí a dobrovolných svazků obcí (DSO) bylo úspěšné. Došlo k snížení celkových příjmů oproti roku 2015 o 5,7 mld. Kč, a to především vlivem radikálního poklesu přijatých transferů (o 23,1 mld. Kč). Ani nárůst daňových příjmů o více než 15 mld. Kč nepomohl obcím k dosažení stejných příjmů jako v minulém roce. 9. 8. 2017, Ekonomika

46. Hospodaření územních rozpočtů je dobré – investice však závisí na dotacích

Územní rozpočty hospodařily v uplynulém roce s výraznou převahou příjmů nad výdaji, což znamenalo dosud nejvyšší dosažené kladné saldo hospodaření (53 mld. Kč). Velmi příznivých výsledků bylo dosaženo rovněž z hlediska vývoje zadluženosti, kde byl vykázán výrazný meziroční pokles. Současně významně vzrostl stav finančních prostředků na bankovních účtech obcí a krajů. 12. 7. 2017, Ekonomika

47. Dotace obcím – dostávají je schopní nebo potřební?

Jsou dotace, které obce mohou získat užitečné, nebo přináší riziko či dokonce škodu? Odpověď se bude lišit podle zkušeností obce s dotačním procesem. Následující text neusiluje o odpověď na danou otázku, přestože většině obcí dotace pomohla, některým opravdu přinesla škodu. Soudě podle statistických údajů, většina obcí o dotace usiluje a bude usilovat i nadále. 21. 6. 2017, Ekonomika

48. Auditorská činnost – další auditní zakázky

Po přiblížení auditorských činností v podobě auditu účetní závěrky a prověrky účetní závěrkypřezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí uzavřeme miniseriál o auditorských činnostech krátkým představením dalších vybraných auditorských zakázek. 6. 6. 2017, Ekonomika

49. Jak proniknout do tajů schvalované účetní závěrky

Od roku 2014 mají zastupitelstva obcí další povinnost, schválit účetní závěrku obce. V České republice je téměř pět tisíc obcí do 5000 obyvatel a tato povinnost se týká minimálně 25 000 jejich zastupitelů. Tento článek je určen právě pro ty z nich, kteří nemají dostatečné znalosti účetnictví a pokouší se najít základní obsah schvalované účetní závěrky. 31. 5. 2017, Ekonomika

50. Obce loni hospodařily s přebytkem 27 miliard korun

Hospodaření obcí bez započtení Prahy skončilo v roce 2016 v rekordním přebytku 27 miliard korun. Příjmy obcí klesly v minulém roce o 4 miliardy, zatímco jejich výdaje se snížily o 22 miliard korun. Obce také v minulém roce snížily počtvrté v řadě svůj celkový dluh, konkrétně o 5,3 miliardy korun. Celkem 510 obcí dosáhlo v souhrnném ekonomickém ukazateli iRating společnosti CRIF nejvyššího ratingového stupně A. Naopak 445 obcí obdrželo nejhorší ratingové hodnocení C−, což je o 51 obcí méně než minulý rok. Vyplývá to z analýzy společnosti CRIF – Czech Credit Bureau provedené z dat portálu www.informaceoobcich.cz obsahujícího údaje o hospodaření obcí. 24. 5. 2017, Ekonomika
Bylo nalezeno 567 záznamů.
TOPlist
TOPlist