Archiv článků (rubrika Ekonomika)
Příspěvek na výkon přenesené působnosti obcí je jedním z významných
zdrojů pro financování územní samosprávy. Pro rok 2018 se zavádí hned několik
novinek, které v této oblasti připravilo Ministerstvo vnitra.
13. 12. 2017, Ekonomika
V letošním roce se konala již jubilejní dvacátá celostátní finanční
konference. Pravidelní účastníci potvrdí, že tady vždy jde nejenom o setkání
představitelů samosprávy se zástupci státu, ale také o souhrn zajímavých
informací z oblasti financování, která je pro města a obce stěžejní.
V neposlední řadě je konference jedinečnou příležitostí k výměně
vzájemných zkušeností účastníků, kterých letos bylo více něž tři stovky.
6. 12. 2017, Ekonomika
Tento text je pokračováním článku z minulého čísla, který se
v rámci rozboru rozpočtového hospodaření obcí v roce 2016 a jeho
zvláštností věnoval příjmové stránce. Nyní se kromě výdajů podíváme na
vývoj salda rozpočtu, dluhu a na relaci příjmů k uspořeným prostředkům.
25. 10. 2017, Ekonomika
Územní samosprávné celky podle Ústavy České republiky mají právo na
samosprávu, jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a
hospodaří podle vlastního rozpočtu.
18. 10. 2017, Ekonomika
Vláda svým nařízením schválila navýšení platových tarifů zaměstnanců ve
veřejných službách a správě. Zaměstnanci ve veřejné správě, členové
bezpečnostních sborů, tedy policisté, hasiči, celníci, příslušníci vězeňské
služby, ale i vojáci dostanou od 1. listopadu přidáno
o 10 procent.
27. 9. 2017, Ekonomika
Rok 2016 byl z hlediska hodnocení hospodaření obcí zajímavý.
Celkové příjmy obcí (bez Prahy) se meziročně snížily. To se stávalo také
dříve, i když to nebyl častý jev. V minulosti však jejich příjmy
poklesly buď v důsledku administrativních (rok 2012) nebo úsporných (rok 2011)
opatření vlády.
28. 8. 2017, Ekonomika
Podle podkladů ze státního závěrečného účtu za rok 2016 bylo hospodaření
krajských samospráv úspěšné. Celkové příjmy krajů činily
168,3 mld. Kč a jejich výdaje dosáhly 155,6 mld. Kč. Hospodaření
krajů tedy skončilo s přebytkem ve výši 12,7 mld. Kč.
14. 8. 2017, Ekonomika
Na základě vyhodnocení státního závěrečného účtu za rok 2016 lze
konstatovat, že hospodaření obcí a dobrovolných svazků obcí (DSO) bylo úspěšné.
Došlo k snížení celkových příjmů oproti roku 2015
o 5,7 mld. Kč, a to především vlivem radikálního poklesu přijatých
transferů (o 23,1 mld. Kč). Ani nárůst daňových příjmů
o více než 15 mld. Kč nepomohl obcím k dosažení stejných
příjmů jako v minulém roce.
9. 8. 2017, Ekonomika
Územní rozpočty hospodařily v uplynulém roce s výraznou převahou
příjmů nad výdaji, což znamenalo dosud nejvyšší dosažené kladné saldo
hospodaření (53 mld. Kč). Velmi příznivých výsledků bylo dosaženo
rovněž z hlediska vývoje zadluženosti, kde byl vykázán výrazný meziroční
pokles. Současně významně vzrostl stav finančních prostředků na bankovních
účtech obcí a krajů.
12. 7. 2017, Ekonomika
Jsou dotace, které obce mohou získat užitečné, nebo přináší riziko či dokonce
škodu? Odpověď se bude lišit podle zkušeností obce s dotačním procesem.
Následující text neusiluje o odpověď na danou otázku, přestože většině
obcí dotace pomohla, některým opravdu přinesla škodu. Soudě podle statistických
údajů, většina obcí o dotace usiluje a bude usilovat i nadále.
21. 6. 2017, Ekonomika
Od roku 2014 mají zastupitelstva obcí další povinnost, schválit účetní
závěrku obce. V České republice je téměř pět tisíc obcí do
5000 obyvatel a tato povinnost se týká minimálně 25 000 jejich
zastupitelů. Tento článek je určen právě pro ty z nich, kteří nemají
dostatečné znalosti účetnictví a pokouší se najít základní obsah schvalované
účetní závěrky.
31. 5. 2017, Ekonomika
Hospodaření obcí bez započtení Prahy skončilo v roce 2016
v rekordním přebytku 27 miliard korun. Příjmy obcí klesly v minulém
roce o 4 miliardy, zatímco jejich výdaje se snížily o 22 miliard
korun. Obce také v minulém roce snížily počtvrté v řadě svůj celkový
dluh, konkrétně o 5,3 miliardy korun. Celkem 510 obcí dosáhlo
v souhrnném ekonomickém ukazateli iRating společnosti CRIF nejvyššího
ratingového stupně A. Naopak 445 obcí obdrželo nejhorší ratingové
hodnocení C−, což je o 51 obcí méně než minulý rok. Vyplývá to
z analýzy společnosti CRIF – Czech Credit Bureau provedené z dat
portálu
www.informaceoobcich.cz
obsahujícího údaje o hospodaření obcí.
24. 5. 2017, Ekonomika
Obce jsou dle Ústavy ČR základními územními samosprávnými celky, vlastní
majetek a hospodaří podle svého rozpočtu. To, že rozpočtové hospodaření náleží
do samostatné působnosti obce, v praxi znamená, že obce rozhodují o svých
rozpočtových prioritách. V současné době v ČR existuje 6254 obcí.
Jak si stojí ve svém finančním hospodaření?
23. 5. 2017, Ekonomika
Ministerstvo financí ve spolupráci s Finanční správou vydalo
v březnu sérii příkladů, kdy se má a kdy se nemusí vést elektronická
evidence tržeb (EET). Odpovídá se zde na otázky měst a obcí i dalších
subjektů, které s EET souvisí.
24. 4. 2017, Ekonomika
Ministerstvo financí zpracovalo pro obce kalkulačku rozpočtové odpovědnosti.
Každý si nyní může spočítat, v jaké minimální výši bude jeho obec, město
či kraj splácet své dluhy.
24. 4. 2017, Ekonomika
V minulém
textu jsme si krátce představili základní
činnost auditora, tedy audit účetní závěrky, a také prověrku účetní závěrky.
Ve stručném přiblížení auditorských činností budeme nyní pokračovat
představením typu zakázky, která bude zajímat především představitele územně
samosprávných celků případně dobrovolných svazků obcí nebo Regionálních rad
regionů soudržnosti, jelikož se jedná o přezkoumání jejich hospodaření.
4. 4. 2017, Ekonomika
Každý si nyní může spočítat, v jaké minimální výši bude jeho obec,
město či kraj splácet své dluhy. Ministerstvo financí plní svůj příslib
zástupcům územních samospráv a na svých internetových stránkách zveřejnilo
kalkulačku, prostřednictvím níž lze snadno ověřit, zda obce plní tzv. dluhové
pravidlo podle
nového zákona o pravidlech rozpočtové
odpovědnosti.
31. 3. 2017, Ekonomika
Jak jistě víte, v loňském roce byl schválen a publikován zcela nový zákon
o zadávání veřejných zakázek, který od 1. října 2016 výrazným
způsobem ovlivňuje způsob zadávání zakázek na financování formou úvěru. Od
tohoto data zadavatelé nemají povinnost zadávat financování úvěrem formou veřejné
zakázky dle zákona. V této souvislosti se zaměříme na výhody a nevýhody,
které může nová právní norma v oblasti úvěrového financování přinést.
Současně se chceme věnovat dalším specifickým podmínkám, které municipality při
financování nejčastěji požadují. O této problematice jsme hovořili
s Josefem Molíkem, senior specialistou na veřejný sektor v
Komerční bance.
16. 3. 2017, Ekonomika
V současné době již většina obcí schválila své rozpočty na letošní rok
a skončilo tak období přípravy rozpočtu. To je vždy spojeno s řadou
nejasností, týkajících se odhadu budoucích disponibilních zdrojů v rozpočtu.
Řada příjmů není přesně známa, přestože jejich podstatnou část
v rozpočtu obcí tvoří daňové příjmy a jejich výši odhadují odborníci
Ministerstva financí. Ale ani oni se vždy nevyhnou nepřesnostem. A to nehovoříme
o dotacích, které na počátku roku také nejsou vždy jednoznačně potvrzené.
15. 3. 2017, Ekonomika
V polovině ledna Poslanecká sněmovna přehlasovala veto Senátu a
schválila balíček zákonů upravujících pravidla rozpočtové odpovědnosti. Zákony
vstoupí v účinnost 15. dnem po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
7. 3. 2017, Ekonomika
Psal se rok 1998 a na Ministerstvu financí ČR pracovala skvělá a nezapomenutelná
Dana Uharčeková pod ředitelem Prokopem na tzv. odboru 12 (financování územních
rozpočtů), přičemž nejdůležitější byl a je odbor 11 (státní rozpočet),
který řídil Eduard Janota, legendární náměstek a dobrý chlap.
23. 1. 2017, Ekonomika
Auditem je v dnešní době moderní označovat téměř jakoukoli kontrolu, a tak
se pojmem audit značně plýtvá. V praxi se lze setkat s tím, že široká
veřejnost, ale mnohdy i samotný objednatel auditorských služeb netuší, co audit
znamená a co by mělo být jeho výstupem. Cílem tohoto článku je nabídnout přehled
vybraných auditorských činností a přiblížit jejich význam, základní procesy a
výstupy.
16. 1. 2017, Ekonomika
Po obnovení samosprávy byly obce v tehdejším Československu (1990–1992)
financovány zejména účelovými dotacemi ze státního rozpočtu, tedy obdobně jako do
roku 1989. V těchto letech se připravoval nový systém financování obcí
odpovídající změně jejich postavení. Proces probíhal v podmínkách
transformace, což přineslo značné turbulence nejen v ekonomice.
12. 1. 2017, Ekonomika
Daňové odpisy je oprávněn v základu daně uplatňovat převážně vlastník
majetku. Toto pravidlo daňové zákony ctily a ctí odedávna a je zakotveno
v zákoně o dani z příjmů v § 28 odst. 1
písm. a). Důvodem tohoto postoje je skutečnost, že vlastník resp. daňový
poplatník vypořádává příjmy a výdaje, které jsou s prodejem odpisovaného
majetku spojeny.
5. 1. 2017, Ekonomika
Obce od roku 2012 vykazují pravidelně přebytek svého hospodaření. V roce
2015 uzavřely svůj rozpočtový rok s přebytkem 21,8 mld. Kč, pro rok
2016 se jeho výše odhaduje ve výši 21,3 mld. Kč a pro rok 2017 se
očekává přebytek hospodaření ve výši 18,3 mld. Kč. Skutečná výše
přebytku pak bude záviset zejména na rozsahu realizovaných investičních akcí.
3. 1. 2017, Ekonomika
V současné době připravuji praktický komentář k účetním
předpisům pro vybrané účetní jednotky, tedy i pro územní samosprávné celky
a jimi zřizované příspěvkové organizace. Sypu na hromadu paragrafy týkající se
účetnictví, rozpočtová pravidla, na ně navazující předpisy a rovnám si, co
všechno musí znát, anebo se v tom alespoň orientovat, stávající zaměstnanec
úřadu i volený zastupitel.
19. 12. 2016, Ekonomika
Blíží se konec kalendářního roku a s ním pro většinu účetních jednotek
[1] také jedna každoroční povinnost – provedení
inventarizace. Podle zákona o účetnictví (č. 563/1991 Sb. –
dále jen „zákon“) jsou účetní jednotky povinny vést účetnictví správné,
úplné, průkazné, srozumitelné, přehledné a způsobem zaručujícím trvalost
účetních záznamů (§ 8 odst. 1). Podmínkou průkaznosti účetnictví je
právě provedení inventarizace (§ 8 odst. 4).
24. 11. 2016, Ekonomika
Krajská samospráva existuje již 15 let. V letošním volebním roce
ukážeme na některé rozpočtové ukazatele krajského hospodaření. Po poměrně
pomalém startu a vyjasňování podmínek existence krajské samosprávy se hospodaření
krajů jako celku v posledních třech letech stabilizovalo.
15. 11. 2016, Ekonomika
Finanční prostředky na bankovních účtech územních samospráv rostou a koncem
minulého roku dosáhly výše 115,0 mld. Kč, přičemž na úrovni obecních
rozpočtů došlo za poslední rok k zvýšení o 8,1 mld. Kč. Jedná
se o dlouhodobý trend, který je na jedné straně odrazem rostoucích příjmů
obcí a na druhé straně výrazem jejich obezřetné výdajové politiky.
9. 11. 2016, Ekonomika
V reakci na změny v rozpočtovém určení daní, které přijaly vládní
strany na přelomu loňského roku navzdory protestům obcí, byly do sněmovny během
jara opětovaně předloženy návrhy novel, které chtějí do rozdělování daňových
výnosů vrátit řád a spravedlivější přístup. Své ústavní právo předložit
návrh zákona využily hned dva kraje, Pardubický a po něm i Liberecký. Asi
nejkomplexnější návrh, vstřícný k zájmům obcí, pak předložili poslanci
ODS. O tom, zda dostane některý z návrhů šanci však rozhodnou zejména
poslanci vládní koalice (ANO, ČSSD a KDU-ČSL).
7. 11. 2016, Ekonomika
V nejbližších týdnech se na všech obcích zintenzivní přípravy rozpočtů
na rok 2017. Poprvé od roku 1993 se mezi příjmy neobjeví motivační složka daně
z příjmů fyzických osob. I když – třeba dojde ještě
k nějakým změnám, neboť Poslanecká sněmovna by se měla vypořádat se třemi
návrhy novel dosud neúčinné novely.
3. 11. 2016, Ekonomika
Jak jistě víte, v letošním roce byl schválen a publikován zcela nový zákon
o zadávání veřejných zakázek, který s účinností od 1. října
2016 výrazně ovlivňuje způsob zadávání zakázky na financování formou úvěru. Od
tohoto data zadavatelé nemají povinnost zadávat financování úvěrem formou veřejné
zakázky dle zákona. V této souvislosti se zaměříme na výhody a nevýhody,
které může nová právní norma v oblasti úvěrového financování přinést.
Současně se chceme věnovat dalším specifickým podmínkám, které municipality při
financování nejčastěji požadují. O této problematice jsme hovořili
s Josefem Molíkem, senior specialistou na
veřejný
sektor v
Komerční bance.
1. 11. 2016, Ekonomika
Koncem července 2016 dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu
762,4 mld. Kč, celkové výdaje 686,8 mld. Kč a přebytek
hospodaření 75,6 mld. Kč (v červenci 2015 vykazoval státní
rozpočet přebytek 25,7 mld. Kč).
24. 10. 2016, Ekonomika
Rádi bychom se v tomto článku zaměřili na oblast výběrového řízení
k financování projektů – resp. poptávky po úvěru, konkrétně na
některé požadované specifické obchodní podmínky, které municipality jako
zadavatelé veřejných zakázek nejčastěji požadují v rámci zadávacích
podmínek (u zakázek malého rozsahu i u zakázek vypsaných dle zákona
č. 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách v platném znění).
O této problematice jsme hovořili s Josefem Molíkem a Stanislavem Volným,
specialisty
Veřejného sektoru
v
Komerční bance.
11. 10. 2016, Ekonomika
Stejně jako v roce 2014, i v loňském roce hospodařily obce dobře.
Meziročně se zvýšily jejich příjmy a výdaje, vyšší byl i přebytek jejich
rozpočtů. V sestupné tendenci pokračoval i vývoj celkového dluhu obcí.
Níže uváděný pohled na hospodaření obcí nepočítá s Prahou (je zároveň
obcí i krajem) a obce posuzuje podle pěti velikostních skupin.
6. 9. 2016, Ekonomika
Řídící kontrola, jako jeden z aspektů finanční kontroly, je činností
dotýkající se mnoha organizací a jejich zaměstnanců. Samozřejmostí by tak mělo
být její provádění u organizačních složek státu, státních
příspěvkových organizací, státních fondů, územně samosprávných celků,
příspěvkových organizací zřízených územně samosprávnými celky a
u dalších právnických osob hospodařících s veřejnými prostředky.
22. 8. 2016, Ekonomika
Výsledky všech územních rozpočtů v loňském roce byly z hlediska
dosaženého salda hospodaření příznivější, než předpokládal rozpočet.
U obcí, jak již bylo popsáno samostatně, to bylo výrazně dobré hospodaření.
Pro rozpočty krajů byl predikován schodek (1,5 mld. Kč) a kraje ukončily
své hospodaření s mírnými schodky.
15. 8. 2016, Ekonomika
Jak již bylo uvedeno, v roce 2015 bylo hospodaření územních
rozpočtů samosprávy velmi úspěšné, zejména díky hospodaření obcí, jejichž
hospodaření skončilo s přebytkem 21,8 mld. Kč, přičemž z více
než jedné poloviny se na něm podílel přebytek vykázaný hl. m. Prahou
(12,4 mld. Kč).
8. 8. 2016, Ekonomika
Hospodaření územních rozpočtů v roce 2015 ovlivňoval především
vývoj celostátního inkasa sdílených daňových příjmů a působila také
skutečnost končícího období pro čerpání prostředků z fondů EU
v rámci programového období 2007–2013.
27. 7. 2016, Ekonomika
Na tělovýchovu a zájmovou činnost vydávaly obce (bez Prahy) v období let
2011 až 2014 zhruba 5 % svých celkových příjmů. Tyto výdaje se v daném
období zvýšily o 13 %, zatímco celkové příjmy o jeden procentní bod
rychleji.
22. 6. 2016, Ekonomika
Převod nemovitosti je operací, která se neobejde bez dobré přípravy. Momenty, ve
kterých probíhá schvalování záměru prodeje, předsmluvní vyjednávání
o ceně, schvalování prodeje a příprava kupní smlouvy, načasování správného
okamžiku prodeje, časové testy pro osvobození, než konečně dojde k uzavření
kupní smlouvy a k realizaci prodeje.
8. 6. 2016, Ekonomika
V článku
Rozpočty obcí a krajů v roce 2016
jsme prezentovali schéma rozdělení výnosů některých
daní do rozpočtů krajů a obcí pro rok 2016, jak to vyplývá ze zákona
č. 391/2015 Sb., kterým byl novelizován zákon č. 243/2000 Sb.,
o rozpočtovém určení daní.
31. 5. 2016, Ekonomika
Praha – V roce 2015 se pátým rokem v řadě snížil celkový dluh obcí
bez Prahy. Téměř tři čtvrtiny obcí hospodařily s přebytkem a počet obcí,
které měly nějakou formu dluhu, se výrazně nezměnil.
25. 5. 2016, Ekonomika
Název je poněkud zavádějící, protože aplikovat aspekt spravedlnosti na
rozdělení veřejných peněz mezi stát a obce je nejen obtížné, ale takřka
nemožné. Co však lze sledovat, je vývoj podílu obcí na veřejných rozpočtech.
Podívejme se, jak to vypadalo v období let 2006 až 2014.
18. 5. 2016, Ekonomika
Rádi bychom se v tomto článku zaměřili na oblast výběrového řízení
k financování projektů – resp. poptávky po úvěru, konkrétně na
některé požadované specifické obchodní podmínky, které municipality jako
zadavatelé veřejných zakázek nejčastěji požadují v rámci zadávacích
podmínek (u zakázek malého rozsahu i u zakázek vypsaných dle zákona
č. 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách v platném znění).
O této problematice jsme hovořili s Josefem Molíkem a Stanislavem Volným,
specialisty
Veřejného sektoru
v
Komerční bance.
6. 4. 2016, Ekonomika
Rating je jednou z možností, jak hodnotit hospodaření obcí. Přidělení
jednoho z ratingových stupňů poukazuje na to, do jaké míry využila obec své
finance efektivně a jak je na tom z hlediska stability svého fungování.
5. 4. 2016, Ekonomika
Od 1. ledna tohoto roku jsou novým způsobem nastavena pravidla zdaňování
daní z přidané hodnoty (DPH) při dodání nemovitých věcí. Některá
z pravidel by si zasloužila přesnější vymezení jak z věcného tak
z časového hlediska. Nová pravidla pro zdaňování jsou ovlivněna podmínkami
vzniklými v předešlých letech, přičemž směrem do minulosti není vymezena
žádná časová hranice, do které by se předepsané podmínky měly testovat.
16. 3. 2016, Ekonomika
Dne 9. 12. 2015 schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu návrh zákona
o státním rozpočtu na rok 2016, který byl publikován ve Sbírce zákonů jako
zákon č. 400/2015 Sb. Zároveň byla schválena novela zákona
č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, která posiluje daňové
příjmy krajů (a od roku 2017 i obcí).
14. 3. 2016, Ekonomika
Praha – Velké průmyslové či rekreační areály na území obcí mohou
podstatně zvýšit jejich příjmy. Výnosy daně z nemovitých věcí se na
celkovém příjmu českých obcí dlouhodobě podílejí v průměru 4–5 %.
Existují však obce, u kterých výnos daně z nemovitých věcí dosahuje
více než poloviny daňových příjmů a v přepočtu na obyvatele disponují až
třicetinásobkem průměru. 8 z 10 obcí s nejvyššími příjmy
z daně z nemovitosti má přitom na svém katastrálním území velkou
elektrárnu či uhelný důl. Vyplývá to z analýzy provedené společností
CRIF – Czech Credit Bureau.
28. 1. 2016, Ekonomika