K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Starostové bojují proti kamionům memorandem

Datum: 29. 7. 2010, zdroj: Dopravní federace, rubrika: Doprava

Na dvě desítky starostů společně s pěticí občanských sdružení již podpořily memorandum za rozšíření mýtného pro nákladní dopravu na všechny silnice. Znění memoranda společně se seznamem signatářů zveřejnila na svých webových stránkách Dopravní federace. Zde ho mohou podpořit i další obce a organizace.

Základním požadavkem memoranda je rozšíření mýtného i na silnice prvních, druhých a třetích tříd. Zároveň s tím bude nezbytné navrhnout novou výši kilometrického poplatku a závazně stanovit způsob využití jeho výnosů. Starostové a občanská sdružení apelují na novou politickou reprezentaci, aby se začala urychleně zabývat zdokonalením systému mýtného pro nákladní dopravu a ve spolupráci s kraji a obcemi připravila rozšíření zpoplatnění na celou silniční síť od roku 2012.

Starostové tak využívají jedné z mála možností, jak upozornit na neutěšený stav v obcích vyvolaný nadměrným zatížením kamionovou dopravou, které stouplo po zavedení mýta pouze na dálnicích, rychlostních silnicích a několika málo vybraných silnicích I. třídy. V důsledku toho dochází k objíždění zpoplatněných komunikací, což způsobuje obyvatelům obcí i řadovým motoristům potíže s hlukem, výfukovými zplodinami, otřesy a sníženou bezpečností dopravy. Nákladní silniční doprava takto zatěžuje stovky českých měst a vesnic a poškozuje svršek silnic, které na ní často nejsou dimenzovány. Řešení je přitom stále v nedohlednu.

Aleš Kuták z Dopravní federace řekl: "Zavedení mýta i mimo dálnice a rychlostní silnice měla v programovém prohlášení už Topolánkova vláda, nakonec ale zůstalo jen u slibů. Vláda pana premiéra Nečase má nyní příležitost tento dluh vůči občanům co nejdříve vyřešit."

Miroslav Báňa, starosta Velké Bíteše uvádí: "Obsahem memoranda je přesně to, s čím se setkáváme právě ve Velké Bíteši. Máme tady D1 exit 162, silnici I/37 ve správě Ředitelství silnic a dálnic a silnici II/602 ve správě kraje Vysočina – neoficiální objízdnou trasu D1. V Praze chtějí na ministerstvech šetřit a na mýtném ročně utíkají miliardy korun! Plně podporujeme memorandum."

Pavel Přibyl z Hnutí DUHA, členské organizace Dopravní federace, řekl: "Mýtné je potřeba rozšiřovat a zdokonalovat. Zatím se to však neděje systematicky. Zcela zásadní prioritou by mělo být jeho rozšíření alespoň pro kamiony na celou silniční síť, čímž by se omezil efekt objíždění zpoplatněných úseků. Ten znepříjemňuje život obyvatelům desítek či stovek měst a obcí i motoristům na menších silnicích a výrazně zvyšuje náklady na údržbu silnic."

TOPlist
TOPlist