K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Priority Svazu měst a obcí České republiky na období 2015–2017

Datum: 26. 6. 2015, zdroj: OF 3/2015, rubrika: Ostatní
  1. Územní samospráva jako plnohodnotný a silný článek veřejné správy v České republice. Silné municipality, či jejich svazky, jako styčný bod kontaktu občana s veřejnou správou.
    1. Doplnění Hlavy sedmé Ústavy České republiky o ustanovení garantující autonomii hospodaření a adekvátní finanční zdroje na výkon činností nařízených státem. Apelovat na stát, aby řádně pečoval o svůj majetek.
    2. Posílení legitimity zastupitelstev obcí úpravou volebního systému.
    3. Prosazení přístupu, kdy každý zásah do rozvoje měst a obcí (např. chráněná území, geologická činnost, infrastruktura) je možný pouze se souhlasem vedení města či obce a za jasnou kompenzaci.
    4. Prosazovat zájmy obcí v národních strategiích s dopadem na fungování samospráv
    5. Přistoupení České republiky k Evropské chartě místní samosprávy jako celku (bez výhrad).
    6. Usilovat o členství Svazu v Legislativní radě vlády a Tripartitě.
    7. Usilovat o snížení administrativní zátěže včetně sjednocení systému kontrol.
  2. Zajištění adekvátního způsobu a výše financování obcí odpovídající svěřenému přenosu kompetencí a zajišťující samosprávný rozvoj obce z národních i nadnárodních zdrojů. Podpora meziobecní spolupráce představuje prioritní nástroj dobrovolného sdružování samospráv v území postaveného na finančním zvýhodnění.
    1. Zavedení výkonového modelu financování přenesené působnosti.
    2. Zajištění efektivního financování dobrovolných svazků obcí, v rámci nichž je prováděna meziobecní spolupráce, tak, aby byla zajištěna jejich finanční stabilita
    3. Posílení daňových výnosů obcí v rámci rozpočtového určení daní.
    4. Valorizace příspěvku na přenesenou působnost.
    5. Navázání nových agend obcí pouze na adekvátní výši finančního zajištění a posílení kompetencí samosprávy při odměňování vlastních zaměstnanců.
    6. Zajištění financování tzv. sociálního bydlení v přenesené působnosti, která bude hrazena stejným způsobem, jako je financována sociálně-právní ochrana dětí. Současně zajistit v této oblasti zachování samostatné působnosti obcí.
    7. Zajištění úpravy příslušných právních norem, aby v případě zřízení veřejně prospěšné stavby nebo zařízení bylo pro obce a města uplatňováno osvobození nebo snížená sazba zákonných poplatků.
    8. Posílení role měst a obcí při čerpání a realizaci projektů z evropských strukturálních a investičních fondů (např. integrované řešení rozvoje území, regionální stálá konference).
    9. Posílení informovanosti měst a obcí o možnostech financování z EU fondů (pořádání seminářů, zpracování studií, přehledů, zvyšování povědomí o vyhlašovaných výzvách); prosazení „evropských domů“ jako kontaktních míst pro čerpání evropských fondů v každém kraji.
    10. Využívání zkušeností z minulých let a tím přispívat k plynulému a efektivnímu využívání finanční alokace pro programové období 2014–2020.
  3. Kvalitní veřejné služby sloužící občanům České republiky musejí být dostupné v široké variabilitě území a sídel. Nejedná se pouze o dostupnost a vstřícnost služeb veřejné správy, ale i poštovních, vzdělávacích, sociálních či zdravotních služeb. Vedle toho je kladen důraz na životní prostředí včetně fungujícího odpadového hospodářství.
    1. Zachování či rozšíření stávajících kompetencí v přenesené působnosti na úrovni obcí s pověřeným obecním úřadem.
    2. Zachování kompetencí na úrovni obcí základního typu.
    3. Analýzy a revize navrhovaných protikorupčních opatření z hlediska jejich přínosu pro občany a veřejné rozpočty.
    4. Reforma financování regionálního školství, která bude postavena na dostupnosti a kvalitě vzdělávání ve všech jeho segmentech.
    5. Podpora škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
    6. Institucionalizace státní podpory do infrastruktury škol v suburbanizovaných územích.
    7. Zajištění dopravní dostupnosti nejen do center veřejných služeb.
    8. Dořešení legislativní úpravy veřejného opatrovnictví při zachování jeho výkonu na obcích všech typů a adekvátního financování této agendy pro obce pomocí plné úhrady nákladů na výkon agendy.
    9. Podpora obcím v přizpůsobování se měnícím se požadavkům na veřejné služby v návaznosti na demografické změny ve společnosti a stárnutí populace, zajištění udržitelného systému financování sociálních služeb.
    10. Zajištění dostupné lékařské péče pro všechny občany.
    11. Navýšit počet policistů v přímém výkonu služby a zachovat strukturu služeben.
    12. V rámci eGovernmentu zajistit, aby nové dílčí projekty státní správy byly hrazeny v přenesené působnosti. Zajistit koordinaci projektů státní správy s projekty egovernmentu samosprávy. Zřídit společnou koordinační komisi MV, SMO ČR a Asociace krajů po třech zástupcích MV na úrovni náměstků.
    13. Zachování aktivní komunikace s Českou poštou v souvislosti se změnou obsluhy poboček pošty a v maximální možné míře bránění rušení poboček.
    14. Zajištění dostatečných opatření a kompetencí k zabezpečení základních životních potřeb obyvatelstva v souvislosti s živelními pohromami a mimořádnými událostmi (např. povodně, plošný výpadek dodávky energií, požáry, ztráta pramenišť); zajistit systematickou podporou JSDHO.
    15. Zajištění přípravy smysluplné odpadové legislativy, která zajistí dlouhodobě stabilní, sociálně a ekonomicky únosné odpadové hospodářství ve městech a obcí.
    16. Prosazení zákazu výkupu odpadů od fyzických nepodnikajících osob a co nejvyšší participaci měst a obcí na udělování povolení ke sběru a výkupu odpadů.
    17. Prosazování principů rovných příležitostí a podpora obcí v uplatňování těchto principů na místní úrovni.
    18. Prosazení podpory cestovního ruchu a lázeňství.
  4. Mezinárodní spolupráce obcí zabezpečuje plnohodnotný rozvoj samospráv ve formě kooperace a interakce se zahraničím, přičemž se nejedná pouze o partnerství měst, ale i rozvojovou spolupráci a participaci v rámci unijních institucí.
    1. Zprostředkování spolupráce v oblasti partnerství měst, decentralizované rozvojové a transformační spolupráce.
    2. Aktivní přístup k prosazování zájmů obcí ČR na evropské (CEMR, EP, EK, VR) i globální úrovni (UCLG, CLRAE).
    3. Výměna zkušeností a know-how včetně tvorby sítí mezi obcemi a národními asociacemi v zahraničí a ČR (zapojování a realizace mezinárodních projektů).
    4. Aktivní ovlivňování prioritních oblastí evropské legislativy na národní i evropské úrovni:
      • Monitoring evropské legislativy, jeho vyhodnocení a stanovení priorit v následném procesu jejího ovlivňování.
      • Aktivní zapojení do činnosti zastřešujících organizací a institucí EU.
      • Aktivní zapojení do činnosti národních orgánů zabývajících se evropskou legislativou.
  5. Svaz jako nepolitická instituce se silným mandátem obhajovat zájmy municipalit v České republice. Svaz jako nositel projektů, poskytující informační, koordinační, vzdělávací a podpůrný servis svým členům. Svaz jako respektovaný partner pro instituce na národní i nadnárodní úrovni a pro organizace podnikatelské i neziskové sféry a zároveň médii vnímaný jako respektovaný informační zdroj zásadní pro obecně platná vyjádření samospráv.
    1. Posilování členské základny Svazu.
    2. Pravidelná jednání s vládou i jednotlivými ministry.
    3. Aktivní přístup k prosazování zájmů obcí ČR na evropské (CEMR, EK, VR) i globální úrovni (UCLG, CLRAE).
    4. Zastoupení v poradních orgánech vlády.
    5. Externí komunikace Svazu nejen vůči členským a nečlenským obcím včetně médií a webu a interní komunikace uvnitř organizace.
    6. Rozvoj platformy pro výměnu zkušeností členských obcí – sociální sítě, činnost komisí a pracovních skupin.
    7. Vytváření odborného a projektového zázemí Svazu, zejména kvalitní personální kapacity, odborné vzdělávání a podpora zaměstnanců; podpora dceřiných společností Svazu.
    8. Vytváření podmínek pro vzdělávání volených představitelů, stávajících i budoucích úředníků obecních samospráv, poskytování vzdělávacích, informačně poradenských a metodických služeb obcím, vzdělávacím institucím a NO, podpora meziobecní spolupráce prostřednictvím národních a evropských dotačních zdrojů.
    9. Spolupráce s klíčovými orgány veřejné správy a sociálními partnery – profesní svazy a odborné asociace (např. HK, SPaD, ČMKOS, …).
  6. Posílení informovanosti veřejnosti včetně měst a obcí a poskytování informačního i konzultační servisu ke všem prioritám Svazu – podpora komunikace s médii, vydávání vlastních tiskových materiálů a publikací, spolupráce s externími subjekty při vydávání společných tiskových materiálů a publikací, organizace akcí – seminářů, konferencí, krajských setkání aj., zpracování studií, přehledů, průzkumů aj.
TOPlist
TOPlist