K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Důležité je dostat informace k občanům!

Datum: 20. 11. 2015, zdroj: VSOL 4/2015, rubrika: Veřejná správa online

Starostové obcí napříč celou republikou to během letošního léta neměli jednoduché – díky několikatýdenním tropickým teplotám museli řešit řadu problémů. Bojovali s požáry, omezovali spotřebu vody a čas od času se obávali možných přívalových dešťů. To samozřejmě nebyly jediné komplikace, které jim stěžovaly výkon funkce. Naštěstí mají k dispozici stále více nových řešení, která jim umožňují rychlejší a organizovanější komunikaci a ochranu obyvatel i obecního a soukromého majetku, a to nejen před živelnými pohromami.

Podle zkušeností společnosti Neogenia, která patří mezi přední dodavatele služeb pro krizovou komunikaci samospráv, může starosta při mimořádné situaci v případě špatné organizace ztratit až sto minut denně. K nejčastějšímu zdržení dochází z jednoduchých důvodů, jako je třeba individuální obvolávání členů krizových štábů nebo dobrovolných hasičů. Právě tomu ale dokáží nové technologie předejít. Jde především o systémy pro rozesílání SMS nebo hlasových služeb, které dokáží jednotlivá telefonní čísla zkontaktovat paralelně a navíc získat zpětnou vazbu. Jejich popularita je značná, podle odhadů již dnes například SMS servis využívá každá desátá obec.

Obrovské možnosti přinášejí také automatické hlasové hovory. S jejich pomocí je možné zavolat hromadně na několik desítek telefonních čísel a okamžitě od nich získat zpětnou vazbu. Pokud je číslo obsazené nebo příjemce hovor nezvedá, systém ho automaticky zopakuje. Kromě krizových situací dokáží najít skvělé využití také v případě, kdy je zapotřebí informovat občany o zákazu plýtvání vody, přičemž je možné nechat si tlačítkovou volbou telefonu potvrdit, že občan informaci přijal a akceptuje ji.

Jednou z populárních aplikací, které v poslední době začíná využívat stále více samospráv, je Mobilní rozhlas, k jejímuž provozování stačí jediný počítač napojený na internet. Systém se ovládá přes webové rozhraní a je připraven k použití prakticky kdykoli. Lze v něm namluvit či případně napsat vzkaz, který je pomocí pokročilého syntetizátoru převeden na mluvené slovo. Každý hovor může být zakončen volbou jedné z možností ve formě ankety, systém automaticky v reálném čase tyto volby vyhodnocuje a obsluha u počítače vidí, kdo hovor přijal a jakou možnost vybral. „Systém jsme testovali s jihomoravskými dobrovolnými hasiči a s jeho pomocí velitel okamžitě zjišťoval, kdo z mužů je připraven zúčastnit se zásahu. Starostové díky němu mohou například lépe plánovat schůzky krizových štábů a získat tak okamžitou informaci o tom, které termíny se jednotlivým členům hodí a které jsou naopak nevhodné,“ dodává Ondřej Švrček, ředitel společnosti Neogenia.

Řešení lze využít také při kontrole seniorů. Pomocí automatických zpráv je možné až několikrát denně zjistit, zda je senior v pořádku a nepotřebuje pomoc. „Senioři se naučili stisknutím tlačítka informovat o tom, že nepotřebují pomoc. Pokud hovor zvednou, ale nechají jej bez reakce, automaticky se zaznamená hlasová stopa – slyšíme tedy, jestli senior například nevolá o pomoc. Pokud hovor nezvedne, systém nám tuto informaci v reálném čase sdělí a hovor za několik minut zopakuje. Pokud senior nereaguje ani tehdy, lze nastavit proces, který automaticky vyšle záchrannou službu a ta mu pomůže,“ upřesňuje Jaroslav Dvořák, místostarosta obce Jankovice. Obecní úřad díky této službě může poskytovat pomoc, na kterou by jinak neměl čas ani peníze.

Mobilní rozhlas společnosti Neogenia zaujal také v sousedních zemích. Systém totiž dokáže rozesílat zprávy i v cizích jazycích, problém není ani v zaslání hlasové zprávy do zahraničí. V současné době se tedy zvažují možnosti nasazení u příhraničních obcí, kde by služba pomáhala starostům a jejich samosprávám na obou stranách hranice.

Vysoká efektivita, jednoduchá obsluha a především možnost získat okamžitou zpětnou vazbu od desítek i stovek obyvatel v řádech minut – to jsou hlavní přednosti nástrojů původně vyvinutých pro krizové řízení a v současné době hojně rozšiřovaných do oblasti veřejné správy. Ulehčují život samosprávám, pomáhají informovat občany, pořádat obecní referenda, ale také svolávat dobrovolné hasiče nebo hlídat seniory. A to vše za velmi přijatelné investice.

pk

TOPlist
TOPlist