K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
ISSS 2018

Certifikáty pro připojení k základním registrům začínají postupně expirovat

Datum: 11. 12. 2015, zdroj: VSOL 5/2015, rubrika: Veřejná správa online

Co dělat, abyste se jednoho dne neocitli bez možnosti čerpat údaje ze základních registrů? Kontrolujte platnost certifikátů u vašich agendových informačních systémů!

Správa základních registrů

Od spuštění základních registrů v červenci 2012 uběhly více než tři roky. V současné době naprostá většina úřadů v celé zemi aktivně využívá vždy aktuální referenční údaje uložené v základních registrech, tak jak jim ukládá zákon o základních registrech. K tomu, aby bylo možné tyto údaje čerpat a využívat, musí být každý orgán veřejné moci nějakým způsobem k základním registrům připojen. Nejčastějším způsobem je připojení k rozhraní informačního systému základních registrů prostřednictvím jednotlivých agendových informačních systémů, které úřad pro svojí práci používá. Vzhledem k nutnosti zajistit maximální bezpečnost mohou být připojeny pouze systémy, které obdržely certifikáty vydané certifikační autoritou Správy základních registrů. Jak jednotlivé úřady a jejich systémy postupně v průběhu let získávaly přístupové certifikáty, jejichž platnost je omezena na tři roky, jednotlivé certifikáty také postupně začínají expirovat. Bez platných technických certifikátů není připojení k základním registrům a čerpání údajů možné.

„Přibližně dva a půl měsíce před koncem platnosti každého certifikátu zasíláme emailové upozornění s návodem k dalšímu postupu. Proto je důležité udržovat u Správy základních registrů aktuální kontaktní informace. V případě jakýchkoliv problémů je možné kontaktovat náš Service Desk, podrobné informace včetně formulářů jsou na webových stránkách Správy základních registrů,“ vysvětluje ředitel Správy základních registrů Michal Pešek.

Co dělat, když se blíží expirace certifikátu pro připojení k základním registrům?

Platnost certifikátu nelze prodloužit, vždy je třeba požádat o nový. Nový certifikát je možné nechat vystavit a nainstalovat bez čekání na expiraci stávajícího certifikátu. Ten bude ukončen automaticky a není třeba jej zneplatňovat.

K získání nového certifikátu je nutné pro daný agendový informační systém znovu vyplnit formulář žádosti o registraci agendového informačního systému, jako přílohu připojit vygenerovanou technickou část certifikátu a vše odeslat do datové schránky s ID jjqjqih.

Jak může úřad připojit svůj agendový informační systém k základním registrům?

První podmínkou pro připojení k základním registrům je registrace daného agendového informačního systému v Informačním systému o informačních systémech veřejné správy. Druhou podmínkou je oznámení působnosti úřadu ve všech agendách, které daný agendový informační systém obsluhuje. Údaje ze základních registrů je možné čerpat pouze na základě oprávnění, které vychází ze zákonného zmocnění. Oprávnění přístupu k referenčním údajům určuje registr práv a povinností právě na základě zde ohlášené působnosti v registrovaných agendách.

Pokud jsou tyto podmínky splněny, je možné zažádat o přístupový certifikát, pomocí kterého se agendový informační systém připojí nejprve k testovacímu prostředí základních registrů. Správce tohoto systému si zde otestuje, zda je systém správně nastaven pro čerpání dat ze základních registrů předtím, než požádá o připojení k produkčnímu prostředí.

K němu je možné se připojit až po odeslání vyplněného registračního formuláře a následném získání a nainstalování certifikátu pro připojení k produkčnímu prostředí základních registrů. Zároveň se úřad musí zavázat k dodržování certifikační politiky a bezpečnostních požadavků Správy základních registrů. Platnost certifikátu je tři roky, přičemž je třeba i v průběhu platnosti certifikátu oznamovat případné změny v seznamu agend v agendovém informačním systému obsažených, změny přístupové IP adresy nebo i údajů o kontaktní osobě IT správce.

Formuláře žádostí, postup pro vygenerování certifikátu a další podrobné informace

Pavel Novák, Správa základních registrů

TOPlist
TOPlist