K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Soutěž Chytrá města pro budoucnost

Přihlašovací údaje ČSSZ otevřou služby ePortálu všem

Datum: 26. 2. 2016, zdroj: VSOL 1/2016, rubrika: Veřejná správa online

Obliba komfortních služeb ePortálu České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) stoupá, i když mnohé občany od jeho využívání dosud odrazuje nutnost vlastnit datovou schránku. ČSSZ má proto připravený záměr na zjednodušení přístupu k ePortálu dalším klientům. Hodlá zahájit realizaci projektu, který umožní poskytovat veřejnosti vlastní autentizační (přihlašovací) údaje.

„ČSSZ je klientsky orientovanou organizací a jejím cílem je podporovat elektronizaci i u těch klientů, kteří ji zatím nevyužívají, a nabídnout jim takové přívětivé prostředí, díky kterému sami budou plynule přecházet na elektronickou komunikaci s úřadem. Za tímto účelem je ČSSZ připravena v součinnosti s MPSV a MV podniknout další kroky a pomocí vlastních autentizačních údajů umožnit plošný přístup občanům ke službám ePortálu ČSSZ,“ představil svůj záměr ústřední ředitel ČSSZ Vilém Kahoun a upřesnil: „Mým cílem je elektronické podání zefektivnit a nabídnout klientům snadnou elektronickou komunikaci s ČSSZ, aniž by museli vlastnit datovou schránku nebo si pořizovat kvalifikovaný certifikát. Díky vydávání vlastních přístupových údajů nabídneme lidem kvalitní veřejnou službu, což jde ruku v ruce s usnesením vlády ČR v oblasti vzdálené identifikace občanů a rozvoji elektronické komunikace mezi občanem a veřejnou správou“.

Realizaci projektu na vydávání vlastních autentizačních údajů zahájí ČSSZ po podpisu memoranda o spolupráci mezi MPSV a MV.

Počet uživatelů ePortálu ČSSZ a elektronických podání rok od roku roste

Počet volání služeb ePortálu ČSSZ (bez tiskopisů) za rok 2015 činil 65 878. Největší zájem byl o služby „Náhled na informativní osobní list důchodového pojištění“ a „Přehled dob důchodového pojištění“. ePortál ČSSZ však nabízí širokou škálu služeb užitečných jak pro občany, tak podnikatele či zaměstnavatele, např. informace o stavu a průběhu vyřizování žádosti o dávku nemocenského pojištění, informace o stavu pohledávek na pojistném a penále, informace o výši a druhu pobíraného důchodu, zaslání žádostí nebo podání tiskopisů.

Rovněž počet osob dobrovolně komunikujících s ČSSZ elektronicky stoupá. Každoročně je zaznamenán nárůst u všech elektronických podání předepsaných tiskopisů. Nejvíce elektronickou komunikaci využívají zaměstnavatelé – nejčastěji zasílají evidenční listy důchodového pojištění, oznámení o nástupu do zaměstnání/skončení zaměstnání a přehledy o výši pojistného. Např. v loňském roce ČSSZ přijala elektronicky 5 144 111 evidenčních listů důchodového pojištění (nárůst o 10 % oproti roku 2014), 2 560 045 oznámení o nástupu do zaměstnání/skončení zaměstnání (nárůst o 15 %) a 2 040 659 přehledů o výši pojistného (nárůst o 16 %).

Přihlašování do ePortálu ČSSZ bude rovněž možné prostřednictvím elektronického občanského průkazu (eOP) poté, co ministerstvo vnitra začne plošně a bez poplatků vydávat elektronický občanský průkaz s čipem. Ten má sloužit jako „klíč“ s autentizační funkcí i pro vzdálené přihlášení občanů k systémům e-governmentu veřejné správy, jedním z nich je i ePortál ČSSZ, o kterém ministerstvo vnitra uvedlo, že prostřednictvím něho je realizována pravděpodobně nejpokročilejší forma tzv. úplného elektronického podání v ČR.

TOPlist
TOPlist