K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Starostové snadněji komunikují s občany

Datum: 13. 5. 2016, zdroj: VSOL 2/2016, rubrika: Veřejná správa online

Klasické obecní rozhlasy přestávají stačit současným potřebám starostů a členům zastupitelstva. V krizových případech musí předat informaci rychle, zasáhnout 100 % svých obyvatel a navíc uvítají zpětnou vazbu od občanů. Proto vznikl komplexní systém Mobilní rozhlas, který představuje funkční podobu komunikace 21. století a pro jeho příjem postačí mobilní telefon. O tom, co umí, jsme se povídali s Ondřejem Švrčkem, ředitelem společnosti Neogenia.

Co je to Mobilní rozhlas?
Mobilní rozhlas je unikátní komunikační brána pro obce a města, která byla vyvinuta přímo ve spolupráci se zastupiteli a starosty. Spojuje hromadný odesílač SMS zpráv, hlasových zpráv a e-mailů. Volitelnou součástí systému je navíc mobilní aplikace pro chytré telefony a chat pro starosty.
V čem spočívá jeho přidaná hodnota?
V první řadě ve variabilitě použití. Krizovou zprávu mohou obce poslat formou SMS, která má téměř 100 % čtenost, zatímco pozvánky a programy kulturních akcí je nejlepší posílat e-mailem. Hlasové zprávy jsou zase nezastupitelné při vytváření minireferend a získávání rychlé zpětné vazby od obyvatel obce. Pokud chce obec ušetřit i za odeslané zprávy, může občany informovat bezplatnými zprávami v naší mobilní aplikaci.
Jak to celé vzniklo?
Začátek nápadu vytvořit komunikační bránu pro obce je spojený s naším původním projektem SMSbrána.cz. Kromě firem se do ní postupem času začalo registrovat čím dál více obcí, které mají ale úplně jiné potřeby než firmy. Proto jsme začali s vývojem nové generace komunikační brány. Při vývoji využíváme nejnovější technologie, ale hlavně lidský přístup. Systém vytváříme přímo s myšlenkou pro obce – ptáme se, co by v něm rády viděly, co potřebují posílat, o čem budou občany informovat a jak dosáhnout toho, aby měly relevantní statistické informace o úspěšnosti komunikace s občany.
Jak si stojí v porovnání s klasickým rozhlasem?
Mobilní rozhlas využívá moderní technologie, takže ho v mnohých oblastech nemůžeme s klasickým místním rozhlasem vůbec srovnávat. Tím, že jde o systém pracující v cloud computingu je jeho instalace v první řadě mnohem rychlejší a levnější. Cena instalace je do 10 000 Kč a obec může začít systém používat téměř okamžitě a z jakéhokoliv počítače připojeného k internetu. Cena za provoz se pohybuje kolem 500 Kč měsíčně. Obrovskou výhodou je, že se zprávy k občanům dostanou, ať jsou kdekoliv. Čím dál více obyvatel totiž dojíždí do práce a školy mimo obec, takže efektivita místního rozhlasu se postupně snižuje. Náš systém proto nabízí přehledné statistiky veškerých odeslaných rozesílek. Obce tak přesně vědí, kolika příjemcům z oslovených byla zpráva skutečně doručena.
Je možné informovat občany třeba jen v určité části obce?
Samozřejmě. V systému můžete jednoduše vyfiltrovat pouze určité příjemce nebo skupiny příjemců, takže není problém oslovit například jen seniory a dát jim vědět, že paní doktorka výjimečně neordinuje, nebo poslat upozornění na čištění silnice pouze ulici, které se to týká. Při registraci do služby si občané navíc vyberou typy zpráv, o které mají zájem, takže si starostové mohou být jistí, že posílají občanům pouze přínosné informace a to s jejich svolením.
Kolik obcí a měst aktuálně některou z vašich verzí využívá? A pro jak velké obce je určen?
Na SMSbráně máme v tuto chvíli více než 350 obcí a Mobilní rozhlas používají první desítky po celé republice. Podle nadšených reakcí od starostů na Dnu malých obcí a jiných akcích, kde jsme ji prezentovali, předpokládáme velký zájem. Mobilní rozhlas jsme představili teprve v listopadu a máme s ním velké ambice.
Můžete uvést konkrétní scénáře využití?
Příkladů je nespočet, stačí si vybavit, co všechno by se vám v obci hodilo vědět. Starostové mohou systém využívat pro pozvánky na kulturní akce, upozorňování na změny v úředních hodinách, na novinky na úřední desce ale i pro krizové řízení, svolávání dobrovolníků, nebo zjišťování veřejného mínění na různé změny v obci.
Říkáte, že díky této službě je možné během chvilky vytvořit anketu a vyhodnotit ji? Jak to funguje?
Je to úplně jednoduché. Přímo v systému se nahraje nebo napíše znění úvodní hlasové zprávy a poté obsluha zvolí k jednotlivým tlačítkám na mobilu odpovědi. Celá anketa je rozeslána vybraným příjemcům a v reálném čase lze sledovat, jak se jejich odpovědi zpracovávají do statistik podle toho, kterou klávesu a potažmo odpověď respondenti zvolili. Za pár minut tedy máte úplně jasno, jak se občané staví k tématu ankety a můžete se podle toho zařídit.
Nabízíte i mobilní aplikaci, k čemu slouží a kdy se vyplatí ji použít?
Mobilní aplikace vznikla přímo na přání některých starostů a její výhody rozhodně nejsou malé. Velmi zásadně se například sníží náklady na komunikaci s občany, protože posílání notifikací občanům do aplikace je zdarma. Součástí aplikace je také úplně nová technologie postavená na iBeacon, díky níž mohou starostové přes malé vysílače, které umístí kdekoliv v obci, informovat pouze občany v okolí tohoto vysílače. Tyto lokalizační zprávy jsou také bezplatné a hodí se pro různé kulturní akce, výstavy nebo například do muzeí. Představte si, že jdete například na koncert, ale program akce se posouvá. Jako starosta chcete informovat občany, kteří na koncert dorazili o změně harmonogramu, ale nevíte, kdo na koncert dorazil. Stačí poslat změny do vysílače umístěného v místě koncertu a všem obyvatelům, kteří se nacházejí v určitém okruhu od vysílače a mají staženou aplikaci, se informace zobrazí na jejich mobilu.
Takže pokud tomu správně rozumím, aplikace je určena i pro občany? Co jim přinese?
Ano, je určena primárně pro občany. Díky aplikaci se občané dozvědí aktuality z obce, jedním kliknutím zjistí úřední hodiny obecních institucí a mohou je přímo z aplikace kontaktovat. Pomocí odkazů se navíc jednoduše prokliknou například na web místního koupaliště, kina nebo pošty. Samozřejmě nemůžeme zapomenout ani na automatické a lokalizační zprávy o obci, které jim vyskočí přímo na obrazovce mobilu a to i když zrovna nemají aplikaci puštěnou.
Představte si, že jsem starosta malé obce, řeším řadu problémů a PC používám pouze ke psaní a na internet. Dokážu Mobilní rozhlas obsluhovat?
Určitě. Naším hlavním cílem už od začátku vývoje byla maximální intuitivita celého rozhraní. Všechny funkce jsou přehledně rozřazené a popsané. Každá obec navíc před začátkem používání systému projde kompletním zaškolením, vyzkouší všechny funkce v praxi a my odpovíme na veškeré otázky. Po celou dobu používání systému jsou navíc k dispozici naši pracovníci, kteří kdykoliv rádi pomohou.
Existují v systému nějaké předdefinované šablony pro rozesílku?
Šablony jako takové jsou přítomné u e-mailových rozesílek, kde je připravený výběr konceptů od varování, přes pozvánku na kulturní událost až po aktuality z obce. Starostové pouze změní text a případně nahrají obrázky a mohou rozesílat. Ostatní komunikační kanály se dají používat natolik rozmanitě, že by šablony byly k ničemu. Pracujeme však na tvorbě seznamu příkladů z praxe, kde se budou starostové moci inspirovat úspěšnými rozesílkami jiných starostů, takže si budou moci vzájemně předat dobré zkušenosti.
Pokud obec nebo město již službu pořídí, jak získá kontakty na občany?
Od začátku vývoje jsme si vědomi, že kontakty jsou to nejcennější. Součástí aktivace služby je proto i proces, kterému říkáme Sběr kontaktů nové generace. V rámci tohoto procesu pomůžeme obcím informovat občany o nové službě a seznámit je s výhodami, které plynou z registrace do služby, aby měli motivaci se k odběru informací přihlásit. Obci také maximálně zjednodušujeme plnění adresáře kontaktů. Údaje občanů, kteří se zaregistrují do služby pomocí online formuláře, se automaticky přesouvají do adresáře. Starostové dostanou také personalizované propagační materiály a naše know-how, díky kterému bez problémů zaregistrují velkou část obyvatel.
Velkou část?
Ano. Je důležité si uvědomit, že není cílem a není vlastně ani možné zaregistrovat všechny občany. V rodinách stačí jeden zaregistrovaný kontakt, někteří občané mají v obci trvalé bydliště, ale bydlí jinde, děti nemají mobilní telefony a tak dále.
Mohu si službu před objednáním vyzkoušet?
Samozřejmě. Před každou objednávkou probíhá schůzka s našimi specialisty, kteří starostům celý systém představí a předvedou. Starosta si ho na schůzce může sám vyzkoušet a zeptat se na cokoliv, co ho zajímá, dříve než si systém objedná.
Vyplatí se služba i pro malé obce, a musím za ni platit, i když ji zrovna nevyužívám?
Podle našich zkušeností si každá obec najde něco, co v systému využívá, bez ohledu na velikost obce a její aktivitu v počtu odeslaných rozesílek. Díky variabilitě v počtu a typu odeslaných rozesílek si totiž obce mohou svou útratu regulovat samy. Je na nich, zda budou systém používat pouze ke svolávání schůzí zastupitelů, budou ho mít v záloze pro krizové řízení nebo budou každý týden odesílat novinky e-mailem, jehož cena je zanedbatelná nebo přes zmíněnou aplikaci jsou zprávy posílány zdarma. Po aktivaci systému obce platí 500 Kč měsíčně za vývoj a udržování systému. Kromě této částky už platí pouze za odeslané zprávy. Náklady jsou tedy minimální oproti jakékoliv jiné formě komunikace s občany.
TOPlist
TOPlist