K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Jak začít s úplným elektronickým podáním

Datum: 28. 3. 2017, zdroj: Vera, rubrika: Veřejná správa online

Konec papírových formulářů na úřadech. Heslo staré jak Metuzalém, přesto stále nenaplněné. Nebo už ano? První krok byl učiněn, když se tištěné formuláře začaly používat v elektronické podobě – například ve formátu PDF nebo DOC. Poté přišla možnost elektronicky podepisovat anebo je i bez elektronického podpisu přes internet odeslat. V té chvíli ovšem následovala povinnost dostavit se osobně na úřad.

Vize se naplňuje

Směle už můžeme hovořit v minulém čase, protože právě touto dobou začínají první města a obce v České republice zavádět úplné elektronické podání. Jedná se o ty, kdo využívají komplexní informační systém VERA Radnice. Jak definice vymezuje, komunikace při úplném elektronickém podání probíhá výhradně online, bez návštěvy úřadu, občan nevyplňuje data, která má úřad k dispozici a tak dále.

Společenský tlak, digitální trendy a Evropská unie pomohly našim zákonodárcům upravit alespoň částečně legislativu. Například nařízení eIDAS ovlivnilo řadu našich zákonů. A dále vize Společnost 4.0, potažmo Veřejná správa 4.0, stejně jako strategické plány eGovernmentu a digitální společnosti tak začínají postupně naplňovat svůj smysl.

Co přijde teď

Pokud se soustředíme na úplné elektronické podání, tak postupně všechna města a obce přejdou na tento způsob řešení životních situací. Přínos je zřejmý na první pohled pro občany, kteří budou moci své potřeby uspokojit kdykoliv a odkudkoliv si vzpomenou. Získají také přehled o stavu podání, o historii a podobně. Odstranila se i překážka, kdy občan musel nejprve dojít na úřad a vyžádat si přihlašovací údaje. V současnosti je možné se přihlásit pomocí datových schránek nebo validovaného mojeID. Pro podání není třeba elektronický podpis. Brzy bude také možná autentizace pomocí eIdentity, tedy elektronické identity spjaté s občanským průkazem.

Zásadní novinkou oproti dosavadním řešením je i vytěžení formuláře. Historicky bylo nutné údaje vyplněné občanem opsat do informačního systému úřadu. V současnosti se data automaticky do systému zapíší, samozřejmě po schválení příslušným referentem. Jeho práce je tak výrazně snazší, protože má „případ k řešení“ již založený a naplněný základními daty, a zároveň se eliminuje riziko chyb.

Pusťte se do toho

Pokud váháte, jestli si ponechat stávající formuláře nebo začít používat úplné elektronické podání, lze obě varianty zkombinovat. To znamená, že zavedete úplné elektronické podání, ale zároveň si zachováte formuláře i v současné podobě. Občanovi tak dáte na výběr, zda chce vyplnit formulář a dojít na úřad anebo životní situaci vyřešit online. Tímto způsobem vyjdete vstříc daleko větší skupině obyvatel.

Na závěr ještě doplním informaci o technické stránce řešení. Každé město nebo obec používá webové stránky od jiného dodavatele, což ale na implementaci řešení nemá vůbec vliv. Navíc můžete využít možnosti si sami měnit názvy formulářů, popis cesty k nim a podobně. Řešení lze graficky upravovat a perfektně tak zapadne do Vašich stránek.

Je tedy zcela zřejmé, že úplné elektronické podání je jedna z věcí, kterou ocení jak občané, tak pracovníci úřadu. Nastal tedy čas jej vyzkoušet.

Ing. Jan Vopátek, Product Manager, VERA, spol. s r. o.

TOPlist
TOPlist