K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
ISSS 2019

Stručný pohled do návrhu zákona o právech na digitální služby

Datum: 28. 12. 2018, zdroj: VSOL 5/2018, rubrika: Veřejná správa online

V současné době hojně diskutovaný návrh nového zákona, na kterém již více než rok pracuje skupina poslanců, odborníků a členů ICT Unie, má po všech úpravách, vyplývajících z diskuzí a také z připomínek uplatněných některými poslaneckými kluby, Radou vlády pro informační společnost, Stálého výboru pro digitálně přívětivou legislativu a Ministerstva vnitra, konečnou podobu. Diskuze ale stále pokračují, a tak je možné, že některá témata ještě mohou doznat dílčích změn.

Pojďme si nyní stručně shrnout hlavní body budoucí elektronické komunikace a co by mohli občané v budoucnosti zvládnout bez návštěvy úřadu:

  • své věci vyřídit přes internet (výjimku budou tvořit jen věci, které přes internet vyřídit nelze, jako je například technická kontrola vozidla nebo fyzické vyzvednutí průkazu, i když žádosti o vydání nebo objednání na technickou kontrolu zařídit půjde);
  • notifikaci o změně svých údajů nebo o blížící se expiraci platnosti dokladů, či veřejných listin (upozornění o konci platnosti OP, řidičáku, technické nebo jakékoli jiné veřejné listiny apod.);
  • právo na povinné sdílení svých dat (sdílení a využívání mezi úřady, a to buď na základě zákona nebo souhlasu občana, a to pouze jednorázově nebo trvale, samozřejmě s možností odvolání); právo na zápis svých údajů do systému základních registrů (za 5 let, kdy nabude zákon plné účinnosti, budeme v peněžence nosit povinně už jen občanský průkaz pro prokázání totožnosti, všechny další různé průkazy již své místo v peněžence mít nebudou);
  • právo na uchování záznamů o našem digitálním právním jednání (to proto, aby kdokoli a kdykoli mohl v případě potřeby prokázat, že jednal skutečně on, kdy jednání provedl, vůči komu a co bylo obsahem jednání);
  • právo se domáhat svých práv na poskytnutí digitální služby před soudem (úřad nebo jiný poskytovatel služeb, který bezdůvodně odmítne poskytnout digitální službu, bude muset před soudem prokázat, že službu nemohl poskytnout, a také se vystavuje riziku zaplacení náhrady škody za neposkytnutí digitální služby);
  • právo na slevu ze správních a jiných poplatků (navrženo snížení správního poplatku o 20 %, pokud je služba poskytnuta digitálně).

Podle tvůrců tohoto návrhu nebude mít tato změna přínosy jen pro občany ČR, ale mnoho přinese také veřejné správě samotné. Výše uvedené principy výrazně sníží administrativní zátěž při výkonu působností orgánů veřejné moci, posílení důvěry ve využívaná data, zásadní posílení transparentnosti veřejné správy a zvýšení důvěry občanů ve stát.

pk

TOPlist
TOPlist