K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Mapa digitálně vyloučených a ohrožených digitálním vyloučením napříč regiony

Datum: 28. 2. 2019, zdroj: Fond dalšího vzdělávání, rubrika: Sociální problematika

21. století je dobou digitálních technologií, dobou, která si vyžaduje digitálně kompetentního jedince, který se v tomto moderním světě neztratí. Jestliže dnes člověk umí správně používat digitální technologie, je nejen efektivnější v práci a v osobním životě, ale rovněž se v digitálním světě dokáže bezpečně pohybovat.

Digitální technologie už dnes velká část společnosti využívá k svému všednímu prospěchu – pro komunikaci, nakupování, pro sdílení dat, ke vzdělávání… Technologie se staly našimi rutinními pomocníky. Jenže každá mince má dvě strany.

Stále jsou mezi námi lidé, kteří k technologiím nemají adekvátní přístup, neumějí s nimi pracovat či technologie odmítají. Digitálně vyloučení a ohrožení digitálním vyloučením potřebují podporu i motivaci. Veřejné instituce, města, obce a další organizace jako jsou veřejné knihovny či školy by se proto měly zaměřit na tyto skupiny a umožnit jim používat moderní technologie, vzdělávat je v práci s nimi a také o nich informovat.

Segmentace a typologie osob digitálně vyloučených a osob ohrožených digitálním vyloučením v ČR

Projekt DigiStrategie 2020 provedl analýzu Segmentace a typologie osob digitálně vyloučených a osob ohrožených digitálním vyloučením v ČR. Jde o důkazový materiál, jehož podstatou bylo popsání základních sociálních jevů, které mají negativní vliv na stav digitální gramotnosti a úroveň digitálního začlenění občanů do moderní společnosti na jedné straně, a na straně druhé popsání a zarámování sociodemografických charakteristik a typologií občanů ČR tak, aby na ně bylo možné orientovat nástroje – inkluzivních – veřejných – politik. Ať už jde o oblast vzdělání, zdravotní a sociální péči nebo budoucnosti práce a obecně rovných příležitostí.

Analýza má i svou webovou prezentaci, která je shrnutím toho nejdůležitějšího a zároveň ochutnávkou kompletně zpracované sekundární analýzy, která má za cíl nabídnout konkrétní vodítko při tvoření adresných veřejných politik v oblasti digitalizace a sociálního začleňování.

Tento materiál je proto určen všem, kdo pracují v oblasti veřejných sociálních a vzdělávacích politik směrem k posilování společenské soudržnosti v moderní společnosti.

Analýza nabízí mimo jiné mapu digitálně vyloučených a ohrožených digitálním vyloučením napříč regiony.

Při zpracování materiálu jsme si byli vědomi svých limitů. Zejména pak v případě již známých a sledovaných primárních dat a ukazatelů digitální gramotnosti, kterých je v našich podmínkách stále zásadní nedostatek. Přesto doufáme, že naše sekundární analýza přispěje k pomoci řešení problému, kterým digitální vyloučení bezesporu je.

Podívejte se na webovou infografiku nebo si stáhněte celý dokument v PDF.

Tereza Dvořáková

TOPlist
TOPlist