(Koordinovaná chytrá řešení fungují lépe)
Jednou z oblastí, kde se koncept Smart City prosazuje stále více, je doprava. I když v posledních letech roste obliba hromadné dopravy, individuální automobilová doprava si drží své nezastupitelné místo. Jedním z velkých problémů, který s sebou však přináší, je parkování. S největšími obtížemi se potýkají velká města, ale problém zaparkovat je stále běžnější i v menších městech a obcích. Dalším problémem je dopravní zátěž ve městech a obcích. I zde mohou pomoci chytrá řešení.
Koncept Smart City se dynamicky rozvíjí, ale právě dynamika rozvoje v sobě skrývá úskalí. Jedním z nich je živelnost a nedostatek koordinace. Zkušenosti v rámci projektu e-government ukazují, že v České republice vzniklo ve velkých obcích a městech na 7700 samostatných relativně drahých pilotních řešení, které mají obtížnou udržitelnost a neposkytují informace do regionálních a národních systémů digitálního plánovaní. Nápravou živelného rozvoje mohu být tzv. demonstrátory – velké demonstrační projekty, například stavby chytrých městských čtvrtí. V Bratislavě bylo 5. 3. 2019 podepsáno společné prohlášení států V4 o spolupráci na vytváření jednotného středoevropského inovačního trhu samospráv. Prohlášení uvádí, že inovace a Smart City budou nedílnou součástí programů nadcházejících předsednictví V4 a od 1. 7. 2019 předsedá V4 Česká republika. Z dodavatelů chytrých řešení snahy o koordinaci rozvoje konceptu Smart City rozhodně a dlouhodobě podporuje například ČD - Telematika.
Velká dopravní zátěž trápí obyvatele mnoha českých měst a obcí. Nabídka konceptu Smart City obsahuje nejen řešení pro parkování, ale také pro zvýšení bezpečnost provozu a snížení negativních vlivů. Jedním z takových řešení je měření rychlosti, ať již okamžité či úsekové. Měření rychlosti je vhodné kombinovat se systémem umožňujícím automatizaci přestupkové agendy. Zvýší se nejen bezpečnost, ale městům a obcím vznikají dodatečné finanční zdroje za vybrané pokuty od neukázněných řidičů. Jde o investici s rychlou návratností. Velkým problémem jsou také přetížené kamiony. Existují i systémy umožňující vysokorychlostní vážení vozidel. Ačkoliv se jedná spíše o řešení na krajské úrovni, jeho přínosy ocení i obyvatelé měst a obcí.
Počet elektromobilů sice stoupá, ale jedním z limitujících faktorů je stále poměrně nízký počet nabíjecích stanic. Některé firmy nebo města se rozhodla podpořit rozvoj elektromobility v rámci snahy zlepšovat podmínky pro život svých občanů a životní prostředí obecně. Nabíjecí stanice by měly být v podstatě jednoduché, avšak s vysokou odolností a spolehlivostí. Stanice mohou být buď stojanového typu, nebo umístěny na stěně objektu. Součástí nabídky bývá často i platební systém a speciální mobilní aplikace. Využít nabíjecí stanici by ale mělo být umožněno i zákazníkům, kteří se do platebního systému nezaregistrovali.
Další možností, jak zlepšovat podmínky k životu, jsou investice do hromadné dopravy. Stále častěji se tak ve městech objevují chytré zastávky osazené různými typy informačních panelů, které ukazují aktuální informace o jednotlivých spojích, především reálné časy příjezdu. Kvalitní řešení jsou vhodná jak pro samostatné zastávky, tak i pro dopravní terminály například autobusového nádraží s řadou spojů integrovaných dopravních systémů.
U konceptu Smart City by měl zákazník vždy pečlivě trvat na tom, aby vybrané řešení bylo opravdu funkční a přinášelo reálná zlepšení v dané oblasti. I proto je vhodné pečlivě prostudovat reference, popřípadě získat zkušenosti od provozovatelů již instalovaných řešení.
© 2019 Triada, spol. s r. o., Praha, spolupráce: Webhouse, s. r. o.