Odkládat účinnost nového stavebního zákona je nesmysl!
(Informace MMR 5/2021 IV.)
Datum: 21. 12. 2021,
zdroj: OF 5/2021,
rubrika: Legislativa
Zástupci koaličních stran chtějí zatočit s novým stavebním zákonem.
Zahodit více než čtyři roky práce do koše. Nikdo svéprávný ale nemůže hájit
současný nefunkční stav, kdy trvá povolit dálnici v průměru 13 let a
bytový dům v Praze více než pět let. Největší a nejdůležitější
infrastrukturní stavby v tuto chvíli paralyzuje i tzv. systémová podjatost,
která je důsledkem současného modelu stavební správy.
„Jsme připraveni se zástupci koalice, kteří deklarovali vůli jednat,
zasednout a pokusit se najít konstruktivní řešení. Není možné, aby bylo
stavebnictví paralyzováno na další čtyři roky. Všechny politické strany měly
zrychlení stavebního řízení v programu jako recept na krizi dostupného
bydlení. Musíme tedy udělat všechno proto, abychom viděli zrychlení a zefektivnění
stavebního řízení a povolovacích procesů v praxi, a ne stále jen na papíře.
To opravdu ničemu nepomůže,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára
Dostálová.
Odkládání účinnosti zákona by také mohlo ohrozit digitalizaci stavebního
řízení, na kterou čerpáme peníze z evropských fondů. Změna je naprosto
nutná, zrychlení stavebního řízení ostatně deklarovali všichni.
Co se stane, když nový stavební zákon odložíme
- Od roku 2006 byl stavební zákon novelizován přesně 26× a stavební řízení bylo
přitom stále složitější a komplikovanější. Pokud nový stavební zákon nová
sněmovna odloží nebo dokonce zcela zruší, můžeme se těšit na další
čtyři roky stavební agónie, tvrdého vyjednávání kompromisů o té
správné podobě zákona a zahodíme do koše zákon, který konečně mohl pomoci
zvýšit naši konkurenceschopnost.
- Zahraniční investoři kvůli nepředvídatelnému a zdlouhavému
povolování staveb budou i nadále raději dávat přednost Polsku nebo
i Rumunsku. Nebudeme moci nahradit výpadek soukromých investorů, protože nebudeme
mít připravené a povolené projekty.
- Povolování dálnice bude i v dalších letech trvat
v průměru 13 let a obyčejného bytového domu pět let, přitom nám stále
zbývá do dobudování dálniční sítě 800 kilometrů a města trápí krize
dostupného bydlení. Budeme muset zapomenout na ambiciózní plán výstavby
vysokorychlostních tratí a napojení na další evropské tratě. Přitom by se díky
novému stavebnímu zákonu přípravy zrychlily minimálně o 30 procent.
- Problémy s povolováním staveb má nejen stát, kraje, města a
obce a velcí investoři – developeři, ale i občané, kteří si chtějí
postavit jen rodinný domek. I jim trvá povolovací martýrium roky.
- Bydlení, kouzelné zaklínadlo v programech všech politických
stran, rozhodně nebude dostupnější, spíš naopak. Už teď tempo
povolování bytů nestačí ani zdaleka uspokojit poptávku. V Praze se sice
připravuje více než 120 tisíc bytů, jsou ale dlouhodobě zamrzlé
v nefunkčním povolovacím procesu. Pokud se nic nezmění, za deset let může
Praze chybět i více než čtvrt milionu bytů.
- Stavebnictví bude dál dusit tzv. systémová podjatost, kdy
nadřízené orgány a soudy ruší povolení s odkazem na obavu, že úředníci
stavebních úřadů nejsou dostatečně nezávislí na lokální politické reprezentaci.
Systémová podjatost už teď brzdí dostavbu dálnic, Pražského okruhu, nové trasy
metra D nebo Radlické radiály. Má tedy vliv na životy milionů lidí, kteří by
zmíněné komunikace mohli využívat. Státní soustava, která je v novém
zákoně, by konečně zajistila, že významné projekty už nebudou zbytečně
zdržovány.
- Stavební správa dál zůstane roztříštěná: Dnes stavby povoluje
714 obecných stavebních úřadů, 606 speciálních stavebních úřadů,
4 vojenské stavební úřady, 9 báňských a další 4 speciální
(ministerstva). Stavebník si navíc dál bude muset řídit více než 80 právními
předpisy, bude si muset opatřit desítky razítek a stavební úřady budou dál hrát
mezi sebou nekonečný ping-pong.
- Máme před sebou nové programovací období evropských fondů a
zdroje z fondů obnovy, které bude potřeba vyčerpat poměrně rychle. Celkem se
jedná o skoro bilion korun. Velká část projektů vyžaduje stavební povolení,
hrozí tedy, že se je nepodaří efektivně vyčerpat.