Porovnání největších měst
Rozpočtové určené daní, které stanoví, jaký díl z celostátního výnosu tří nejvýznamnějších daní si ponechá státní rozpočet a jaký připadne obcím a krajům, existuje již poměrně dlouhou dobu. V jeho rámci se sdílí výnos daně z příjmů fyzických a právnických osob a daně z přidané hodnoty. Největší váhu má daň z přidané hodnoty.
Časem se měnily podíly jednotlivých segmentů veřejných rozpočtů a také faktory, od kterých se odvíjí podíl jednotlivých obcí. To, co se nezměnilo, je počet obyvatel obcí, jako rozhodující faktor při výpočtu podílu jednotlivých obcí na objemu sdílených daní, a zvláštní mechanismus pro čtyři největší města, kterými jsou Praha, Brno, Ostrava a Plzeň.
V následujícím textu porovnáme hlavní příjmové položky tří z těchto měst (Prahu vynecháváme, protože získává příjmy nejen jako obec, ale i jako kraj) se čtyřmi dalšími městy v pořadí podle počtu obyvatel k 1. 1. 2021. Patří sem Liberec, Olomouc, České Budějovice a Hradec Králové. Jako podklad poslouží rozpočtové údaje za rok 2020 a za jedenáct měsíců loňského roku.
Srovnání počtu obyvatel, příjmů a daňových příjmů
Z hlediska počtu obyvatel je zřejmé (tab. 1), že města na prvních třech místech se liší o cca 100 tisíc obyvatel. Rozdíl v počtu obyvatel dalších měst v pořadí již není zdaleka tak výrazný. Za posledních šest let se nejrychleji zvýšil počet obyvatel Plzně (3,7 %) a po ní Brna (o 1,3 %), nejvyšší pokles nalezneme v Ostravě (−3,1 %) a snížení počtu obyvatel vykázal ještě Hradec Králové (−0,1 %).
Počet obyvatel | Změna 2021/2015 | |
---|---|---|
Brno | 382 405 | 1,3 % |
Ostrava | 284 982 | −3,1 % |
Plzeň | 175 219 | 3,7 % |
Liberec | 104 261 | 1,7 % |
Olomouc | 100 514 | 0,7 % |
České Budějovice | 94 229 | 1,0 % |
Hradec Králové | 92 683 | −0,1 % |
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
K porovnání měst užíváme pro srovnatelnost položky přepočtené na obyvatele. Rozdíly v příjmech nejsou až tak výrazné, jako u počtu obyvatel. Je tu však zřetelný odstup tří měst na prvních pozicích od ostatních.
Celkové příjmy v přepočtu na hlavu má Ostrava. V rámci menších měst to byly České Budějovice, a to v obou obdobích, kdy předčily i dvě větší města, tj. Liberec a Olomouc. Nejnižší celkové příjmy měl Hradec Králové, co do počtu nejmenší město v této skupině a po něm pak Olomouc (viz tabulka 2).
2021* | 2020 | |
---|---|---|
Brno | 39 181 | 41 001 |
Ostrava | 40 571 | 42 469 |
Plzeň | 37 045 | 41 417 |
Liberec | 23 950 | 26 798 |
Olomouc | 26 454 | 27 200 |
České Budějovice | 27 035 | 27 829 |
Hradec Králové | 23 317 | 24 966 |
*údaje za 11 měsíců roku 2021
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
Daňové příjmy tvoří rozhodující a největší část příjmů, jejich většinu představují sdílené daně. Plzeň vykázala nejvyšší daňové příjmy v obou obdobích a až za ní je v této položce Brno a Ostrava. Vzhledem k tomu, že daňové příjmy do značné míry předurčují celkové příjmy, je i zde vidět zřetelný odstup třech měst se zvláštním mechanismem rozdělení sdílených daní od zbývajících (tab. 3).
2021* | 2020 | |
---|---|---|
Brno | 27 832 | 28 114 |
Ostrava | 27 321 | 28 356 |
Plzeň | 28 696 | 29 312 |
Liberec | 17 197 | 18 482 |
Olomouc | 17 769 | 18 455 |
České Budějovice | 17 698 | 18 288 |
Hradec Králové | 18 447 | 18 878 |
*údaje za 11 měsíců roku 2021
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
Zvláštní je postavení Hradce Králové, který vykázal nejvyšší daňové příjmy v rámci čtyř měst se standardním podílem na sdílených daní, ačkoli má nejnižší počet obyvatel. I tak to je o cca 10 tisíc Kč na obyvatele méně než tři města se specifickým podílem na sdílených daních.
Porovnání rozpočtových položek
V Hradci Králové mají daňové příjmy zdaleka nejvyšší podíl na celkových příjmech (79 %, resp. 76 %). Naopak nejnižší podíl mají daňové příjmy v Českých Budějovicích (65 %, resp. 66 %). To znamená, že v rozpočtu tohoto města hrají další příjmové položky větší váhu než u ostatních. Podobně je na tom ještě Ostrava a Olomouc.
Druhou nejvýznamnější příjmovou položkou jsou neinvestiční dotace, s výjimkou Ostravy a Plzně a z části i Hradce Králové, ve kterých druhé místo zaujímají nedaňové příjmy. Každá z těchto dvou příjmových položek dosahuje podstatně nižších hodnot než daňové příjmy. Nejvyšší neinvestiční dotace získalo v obou obdobích Brno a poté Ostrava. Olomouc a České Budějovice měly vyšší příjmy z tohoto zdroje než Plzeň. Zatímco Brno získalo v rámci neinvestičních dotací za 11 měsíců letošního roku 7 678 Kč na obyvatele, Hradec Králové jen 2 424 Kč.
Nedaňové příjmy vykazuje nejvyšší Ostrava s částkou převyšující 6000 Kč na obyvatele a za ní se řadí Plzeň (cca 3000 Kč na obyvatele). Jen velmi nízkou úroveň nedaňových příjmů vykázala Ostrava (cca 1000 Kč na obyvatele). Dvojnásobnou částku pak měl Liberec.
Investiční dotace v loňském roce byly nejvyšší v Olomouci – více než 3000 Kč na hlavu. I Liberec vykázal vyšší částku než tři města se zvláštním podílem na sdílených daní. Doplnění příjmů o kapitálové příjmy nejvíce využila nejvíce v loňském roce Ostrava a v roce 2020 pak Plzeň. U Olomouce nalezneme na této položce nulu.
V rámci financování provozu dosáhlo nejvyšší úspory v loňském roce Brno, podíl salda běžného rozpočtu na běžných příjmech byl 28 % a 24 % to bylo v případě Plzně. Pouhých 15 % takto ušetřily v Hradci Králové.
Dotace – na dotacích byl nejvíce závislý rozpočet Olomouce. V obou obdobích dosahovaly 29 % celkových příjmů. V Brně to bylo 21 %, resp. 24 %. Nejnižší podíl měla Plzeň a po ní Hradec Králové.
Brno vykázalo nejvyšší podíl kapitálových výdajů na celkových výdajích, a to 33 % v roce 2020 a o pět procentních bodů to bylo méně v loňském roce. Druhý nejvyšší podíl měla Plzeň (22 %, resp. 28 %). Nejnižší podíl měly České Budějovice.
Kladné saldo rozpočtu vykázala v obou obdobích tato města: Ostrava, Liberec, Olomouc a České Budějovice. Záporné saldo rozpočtu měl v loňském roce pouze Hradec Králové. V roce 2020 to bylo Brno a Plzeň. Obě tato město vykázala i vysoký podíl výdajů na investice.
Rozpočtové určení daní
Mezi uvedenými sedmi městy panují nejenom rozdíly v daňových příjmech na obyvatele, dané mechanismem rozdělování sdílených daní, ale také u dalších položek. Markantní to je u investičních dotací, kde nejvíce získala města Liberec a Olomouc. V rámci nedaňových příjmů získala mnohem více než ostatní města Ostrava a v rámci kapitálových příjmů Plzeň a opět Ostrava.
Ani vysoké hodnoty rozdílů v jednotlivých rozpočtových položkách však nemohly zvrátit vliv podílu na sdílených daních jednotlivých měst na úroveň jejich celkových příjmů. Hovoří-li se o změně rozpočtového určení daní, jsou uvedené rozdílnosti největších měst jedním z námětů, které by bylo vhodné vzít při tom v úvahu.