Archiv článků (rubrika Zahraničí)
Na stránkách časopisu OBEC & finance se pravidelně dozvídáte
o místních akčních skupinách v České republice. V tomto článku
představím příklady fungování MAS v zahraničí.
Ministryně financí Alena Schillerová se dnes v Bruselu zúčastnila zasedání
Rady EU pro hospodářské a finanční záležitosti (ECOFIN) a poprvé se setkala se
svými protějšky z členských států EU. Jednalo se o první schůzku
ministrů financí EU pod vedením bulharského předsednictví.
Letos v březnu uplynulo 35 let od legislativního začátku zásadní
reformy francouzské místní samosprávy. Zkušenosti země, kde podobně jako
v České republice existuje velký počet malých obcí, napovídají, jaká podoba
vztahu samospráva – stát může fungovat. Nebo nemusí, protože
v posledních letech dochází ve francouzské samosprávě k dalším
významným změnám.
V lotyšském městě Salaspilis příkladně funguje spolupráce veřejného,
podnikatelského i občanského sektoru při plánování rozvoje města a
rozhodovacích procesech v něm. Výsledkem je spokojenost všech, kteří ve městě
žijí a pracují a viditelný udržitelný rozvoj.
Meziobecní spolupráce ve Francii postoupila do další úrovně, zákonem
stanovených metropolí, které vycházejí z původních sdružení v okolí
velkých měst. Od ledna jich funguje dvanáct, Paříž a Marseille se mají připojit
v roce 2016.
Každý kraj, jiný mrav, toto známé pořekadlo platí také v oblasti
ekonomiky. Každá země má vlastní systém uspořádání veřejné moci
i veřejných financí včetně jejich následné redistribuce. Jak systém funguje
v zemi vzdálené tisíce kilometrů, Čechy zatím tolik nepoznané, na Taiwanu
(anglický oficiální název je Republic of China) se pokusím stručně nastínit
v tomto článku.
Francouzský parlament projednává další fázi územní reformy. Z dnešních
22 regionů kontinentální části Francie, které kompetencemi odpovídají
českým krajům, by se mělo stát 13 větších územních celků.
V důvodové zprávě se uvádí potřeba větších celků kvůli administrativním
úsporám, ale především se zdůrazňují lepší podmínky pro efektivní výkon
správy.
Vzhledem k velikostní struktuře obcí patří Litva v Evropě do skupiny
nejvíce konsolidovaných zemí. Průměrná populační velikost litevských obcí
dosahuje hranice 59 tisíc obyvatel. To se dá porovnat například
s podmínkami v Dánsku (v průměru mají dánské obce populační
velikost na úrovni asi 55 tisíc obyvatel).
Ve Francii se připravují další změny zákonů upravujících činnost samosprávy.
I když jde spíše jen decentralizační „vlnku“ nové levicové vlády před
blížícími se komunálními volbami, hlavní myšlenka dalšího posílení meziobecní
spolupráce zůstává. Snad nejen proto, že se v příštím roce budou poprvé
také přímo volit zastupitelé sdružení obcí.
V evropských zemích je uplatňován jak model přímé volby starostů či
obdobně postavených funkcionářů, tak i model nepřímé volby, odpovídající
víceméně stávající české právní úpravě. Legislativa některých států
umožňuje aplikaci obou modelů.
Francie a Česká republika patří v Evropské unii k zemím
s nejmenší průměrnou velikostí obcí. Velké procento malých obcí sice
naznačuje možnost aktivnější účast obyvatel na správě území, na straně druhé
se však stále výrazněji projevuje nedostatek finančních prostředků na zajištění
všech kompetencí.
Daň z nemovitostí je jedinou daní, která je v České
republice výlučným příjmem obcí. Její výnos cca 5 mld. Kč představuje
3,5 % daňových příjmů a necelá dvě procenta celkových příjmů obcí.
Spotřební daně nepatří mezi časté zdroje rozpočtů samospráv.
Ve Francii se však již druhým rok uplatňují přirážky ke spotřební dani
z minerálních olejů, tedy pohonných hmot. Historie a konstrukce nového příjmu
regionů si jistě zaslouží pozornost.
Meziobecní spolupráce funguje prakticky ve všech evropských
státech a právní úpravy zpravidla vycházejí z tradic jednotlivých států.
Větší prostor pro společný rozvoj obcí vytváří snaha o vzájemnou koordinaci
výkonu veřejné správy na evropské úrovni.
Francie patří mezi země, v nichž má samospráva výrazné
rozhodovací pravomoci, a to rovněž na straně příjmů. Daně zde stále tvoří
zhruba polovinu všech zdrojů, ačkoliv v důsledku probíhající reformy se
zvyšuje podíl náhrad zrušených daní, které následně získávají podobu dotace. Některé
z velice zajímavých a různorodých daňových konstrukcí mohou být pro Českou
republiku inspirativní, jiné spíše odstrašující.
Početný soubor francouzských místních daní lze rozdělit na dvě
skupiny: "čtyři staré" a ostatní. Neodborné, avšak běžně používané,
označení první skupiny přesně vystihuje charakter nejvýznamnějších daní pro
územní správu, ať již ve smyslu pozitivním či negativním.
Marktredwitz (IDOR/ksr) – Jednou z nejdůležitějších forem přeshraniční spolupráce jsou partnerství mezi městy, neboť skýtají rámec pro nespočet rozmanitých projektů. Život do partnerských smluv však vnáší teprve různorodá kooperace a široká angažovanost občanů. Koordinační rada Česko-německého diskuzního
fóra se proto rozhodla udělit v tomto roce cenu za nejlepší patnerský vztah, jež svou povahou a prezencí na veřejnosti přispívá k pronikání vzájemné spolupráce
do všedního života obyvatel česko-německého pohraničí. Realizací projektu bylo pověřeno Česko-německé informační centrum IDOR.
OECD uskutečnila v roce 2000 projekt srovnání systémů fungování samosprávy v
šesti zemích střední a východní Evropy. Kromě České republiky se do tohoto
projektu zapojilo Polsko, Maďarsko a všechny tři pobaltské republiky. Projekt se
uskutečnil v rámci „Fiscal Decentralisation Initiative“ (Iniciativy pro
fiskální decentralizaci), na které se kromě OECD podílejí i Světová banka, Rada
Evropy, Open Society Institute a UNDP.
V Maďarsku jsou veřejné finance podle působnosti a získávaných
finančních zdrojů rozděleny do čtyř samostatných okruhů. Patří sem státní
rozpočet, systém sociálního zabezpečení, oddělené fondy a místní rozpočty.
Všechny čtyři kategorie jsou relativně nezávislé, disponují příjmy a
uskutečňují vlastní výdaje.
Dánsko je malým unitárním státem, kde žije 5,3 mil. obyvatel na ploše
43 tis. km2. Má tři úrovně veřejné správy: ústřední vláda,
regionální a obecní samosprávy. Dvě největší města, Kodaň a Frederiksberg, mají
postavení obce i regionu.