Archiv článků (rubrika Veřejné zakázky)
Třetí ročník Májové konference o veřejných zakázkách se uskutečnil ve
dnech 15. a 16. května, přičemž kvůli uspokojení značného zájmu
účastníků se konal v kongresových prostorách brněnského hotelu Continental.
Pokud obec uzavře smlouvu na dobu neurčitou na služby s ročním plněním
ve výši např. 400 000 Kč, předpokládaná hodnota bude stanovena dle
§ 21 odst. 1 písm. b) za 48 měsíců a zakázka bude tedy
soutěžena jako zakázka malého rozsahu. Musí být taková zakázka přesoutěžena po
dosažení limitu pro veřejné zakázky malého rozsahu, tedy po cca 5 letech nebo
může smluvní vztah nadále pokračovat?
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje rozsáhlé sektorové šetření
v oblasti nakládání s odpady. V průběhu následujících dvou let
získá informace od všech relevantních subjektů působících v tomto sektoru a
vyhodnotí je z hlediska fungování hospodářské soutěže na těchto trzích.
Odpadové hospodářství prochází v současné době zásadními změnami,
zejména v souvislosti s přechodem k ekologické a udržitelné ekonomice.
Z tohoto důvodu je podstatné, aby v odvětví probíhala účinná
hospodářská soutěž, díky níž budou soutěžitelé v tomto odvětví fungovat
efektivněji a s nižšími náklady pro spotřebitele.
Zákon o registru smluv (dále jako „ZRS“) je účinný od 1. 7. 2016 s tím, že od 1. 7. 2017 přináší svou nejtvrdší sankci – zrušení smlouvy od počátku. Ze své lektorské praxe vím, že ZRS ve většině případů zajímá spíše subjekty nakládající s veřejnými prostředky, ale z praxe advokáta vím, že by se jím měly zabývat i ostatní. A někdy také zabývají, ale až bývá bohužel pozdě. Sérií několika článků bych tedy rád tuto problematiku rozšířil a přispěl k dodržování zákonných podmínek.
Zakázku na dopravce, který bude na území kraje a Prahy provozovat nové vlakové
jednotky pro zhruba čtyři stovky sedících cestujících, bude monitorovat Transparency
International (TI). Kraj a Praha se rozhodli tuto nevládní protikorupční organizaci
oslovit v předstihu, aby se účastnila a monitorovala průběh realizace
nabídkového řízení a potvrdila dodržování zásad transparentnosti a samozřejmě
i finální výběr dodavatele. Krajští radní již schválili uzavření smlouvy
mezi Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK), společností ROPID a TI.
Stanovení správné předpokládané hodnoty veřejné zakázky je jednou z klíčových fází procesu veřejného zadávání, zejména pak u zakázek pravidelné povahy. Tato hodnota má zásadní význam pro určení odpovídajícího zadávacího řízení a zajištění transparentnosti, efektivity a rovných podmínek pro všechny uchazeče. Tento článek si klade za cíl poskytnout základní přehled o stanovení předpokládané hodnoty u veřejných zakázek pravidelné povahy.
Je obec povinna vždy dělat výběrové řízení, když si chce či potřebuje
koupit dejme tomu stroj na údržbu zeleně a hodnota předmětu nepřevyšuje půl
milionu bez DPH?
Ministerstvo pro místní rozvoj představilo Národní strategii veřejného
zadávání v České republice pro období 2024 až 2028, která klade důraz na
strategický rozměr veřejných zakázek. Na půdě resortu se s ní seznámili
účastníci odborné konference. Mluvili také o nových výzvách veřejného
nakupování.
Vláda schválila Národní strategii veřejného zadávání v České republice
pro období 2024–2028 (NSVZ), kterou připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj. Jde
o první koncepční materiál v oblasti zadávání veřejných zakázek
v ČR. Jeho hlavním cílem je změnit pohled na veřejné nákupy – od
důrazu na formální proces ke strategickému přístupu akcentujícímu hodnotu za
peníze. K vytvoření NSVZ se vláda zavázala ve svém programovém prohlášení.
Centrální nákup Plzeňského kraje v čele s ředitelkou Janou Dubcovou
získal unikátní příležitost spolupracovat s Ministerstvem pro místní rozvoj
na rozvoji regionální centralizace v rámci Národní strategie veřejného
zadávání v České republice pro období let 2024–2028 (dále jen
„Strategie“). Program je financován z fondů Evropské unie, z jedné
z komponent Národního plánu obnovy, jejímž cílem je, kromě jiného, metodická
podpora a modernizace veřejného zadávání.
Obecně publikační povinnosti podléhá každá smlouva na veřejnou zakázku uzavřená veřejným zadavatelem, jejíž hodnota přesahuje 500 000 Kč bez DPH.
Co když ale přesnou hodnotu smlouvy neznáme, protože ve smlouvě jsou uvedeny pouze jednotkové ceny? V tomto článku rozebereme různé situace, které mohou v případě uveřejňování smluv s jednotkovými cenami nastat, přičemž závěry budou podpořeny ilustračními rozhodnutími ÚOHS.
Obecně platí, že zadávací řízení může být zrušeno pouze ze zákonem stanovených důvodů. Zrušení, jakožto jeden ze způsobů ukončení zadávacích řízení je primárně upraveno v § 127 a 128 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávaní veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů. Nejedná se však o jedinou zákonnou úpravu zrušení zadávacího řízení. Jedná-li se o sektorovou (nadlimitní) veřejnou zakázku, relevantním se stává také § 170.
Zadávací lhůta je jedním z nástrojů v zákoně č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, jehož právní úprava po novele provedené zákonem č. 166/2023 Sb. ze dne 30. května 2023, který nabyl účinnosti dne 16. července 2023, doznala poměrně zásadních změn. Přestože podstata a účel zadávací lhůty zůstaly i po Novele zachovány, byla v § 40 ZZVZ podstatně upravena ustanovení, která v praxi přinášela výkladové obtíže nebo se ukázala být zbytečně přísná pro zadavatele, a některá zcela nová ustanovení precizující právní úpravu zadávací lhůty byla do § 40 ZZVZ doplněna.
Povinnost poskytovat informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím se dle § 2 odst. 1 týká státních orgánů, územních samosprávných celků a jejich orgánů a veřejných institucí. Zadavatelé veřejných zakázek ve většině případů do těchto povinných subjektů spadají. Často se pak v praxi bude jednat o zadavatele jednajícího právě jako územní samosprávný celek a jeho orgán či jako veřejná instituce.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozšířil své oborové sborníky
rozhodnutí o veřejných zakázkách o další oblast, kterou jsou zakázky
v oblasti informačních technologií.
Krajský soud v Brně vydal v minulém týdnu rozsudek
(č. j. 31 Af 40/2022), jímž zamítl žalobu dodavatele ELSO PHILIPS
SERVICE, spol. s. r. o., proti rozhodnutí předsedy Úřadu ve věci veřejné
zakázky Ministerstva obrany na uzavření rámcové dohody „Alternativní tonery,
náplně a pásky do tiskáren a kopírovacích strojů + související části“. Jedná
s o první rozhodnutí českých soudů o nových základních zásadách
environmentálně a sociálně odpovědného zadávání.
Při zadávání veřejných zakázek ať již v zadávacím řízení či mimo něj, např. v rámci veřejných zakázek malého rozsahu, se zadavatelé i dodavatelé v podstatě každodenně setkávají s problematikou elektronického podepisování dokumentů.
Dne 16. 6. 2023 byl ve Sbírce zákonů vyhlášen zákon
č. 166/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb.,
o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, který
s účinností od 16. 7. 2023 ruší povinnost veřejného zadavatele
vyžádat si předchozí stanovisko Ministerstva financí k uzavření či změně
smlouvy v případě koncesí.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad
města Lom proti rozhodnutí o pokutě 180 000 Kč, kterou město dostalo
za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek v souvislosti
s veřejnou zakázkou „Rekreace, chaty – Loučná (Dlouhá Louka)“.
Rozhodnutí už nabylo právní moci.
Dne 16. 6. 2023 byla ve Sbírce zákonů zveřejněna novela zákona
o zadávání veřejných zakázek (zákon č. 166/2023 Sb., kterým se
mění zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, dále
jen ZZVZ), která nabyla účinnosti dne 16. 7. 2023. Jak správně
nastavit limity zadávacích řízení například u běžně nakupovaných potravin?
Kdy už je třeba využít tzv. Dynamický nákupní systém? A jak nastavit nové
procesy do praxe?
Dlouho očekávaná novela zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“ či „zákon“), nabyla účinnosti dne 16. 7. 2023 (zákon č. 166/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů). Jedná se prakticky o první přímou novelu ZZVZ, která tak zohledňuje praktické zkušenosti zadavatelů, dodavatelů, připomínky Evropské komise a rovněž také podněty a rozhodovací praxi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „ÚOHS“), získané po dobu platnosti a účinnosti ZZVZ.
Zadání veřejné stavební zakázky využívající metodu BIM je pro mnoho
investorů z řad veřejné správy poměrně obtížným úkolem. Smlouva totiž
musí mít trochu jiné náležitosti, než byli doposud zvyklí. Usnadnit situaci jim
mohou vzorové dokumenty, které připravuje k vydání Česká agentura pro
standardizaci. Na jejich přípravě spolupracuje s advokátní kanceláří
Havel & Partners a Odbornou radou pro BIM (czBIM).
Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“ nebo „zákon“), umožňuje zadavatelům využití speciálního procesu získání ekonomicky nejvýhodnější nabídky, kterým je elektronická aukce. Tento postup je primárně upraven v § 120 a § 121 ZZVZ, kdy samotná definice elektronické aukce je uvedena v § 28 odst. 1 písm. m) ZZVZ.
Cenu Inovátor 2022 získal Liberecký kraj v oblasti veřejných zakázek
v České republice. Obdržel ji za budování vztahů s dodavateli metodou Meet
the buyer, aktivní působení v regionu a zadávání odpovědných, zelených a
inovativních veřejných zakázek.
Po souhrnech rozhodovací praxe o veřejných zakázkách v oblasti dopravy a
zdravotnictví vydává Úřad pro ochranu hospodářské soutěže další sborník
rozhodnutí, tentokrát týkajících se stavebních veřejných zakázek.
V průběhu července 2023 nabyla účinnosti novela zákona
č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“) provedená zákonem
č. 166/2023 Sb. V rámci této legislativní změny došlo také
k úpravě § 255 odst. 1 ZZVZ, který se týká stanovení výše
kauce.
Souvislosti Zákona o registru smluv a Zákona o zadávání veřejných zakázek.
Dne 16. 6. 2023 byla ve Sbírce zákonů vyhlášena novela zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů. Novelizace provedená formou zákona č. 166/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, nabyla účinnosti dne 16. 7. 2023. Novela převážně upravuje transpozici evropské směrnice, resp. odstraňuje nedostatky dosavadní transpozice, a zpřesňuje znění dle dosavadní praxe a judikatury. V tomto článku bychom se rádi zaměřili na některé vybrané novinky.
Jakkoliv je obecně postup dle ustanovení § 46 odst. 1 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“), fakultativní, může se z něj za určitých okolností stát povinnost zadavatele.
Po téměř rok trvajícím legislativním procesu byla ve Sbírce zákonů vyhlášena tzv. technická novela zákona o zadávání veřejných zakázek.
Novela zákona je primárně odpovědí na identifikované nedostatky v současném právním rámci a na požadavky stanovené Evropskou unií, které plynuly z nedokonalé transpozice unijních zadávacích směrnic. Novela nepřináší výrazné koncepční změny procesu zadávání veřejných zakázek.
V metodice Ministerstva financí se odpovídá na otázku, zda je možné
vyhlásit veřejnou zakázku, resp. uzavřít smlouvu s dodavatelem, aniž by měl
územní samosprávný celek v rozpočtu zajištěné veškeré finanční
prostředky?
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna v rámci
řízení o rozkladu uložil městu Moravské Třebové pokutu ve výši
400 000 korun za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek.
Město v tomto specifickém případě zadalo veřejnou zakázku mimo zadávací
řízení, přičemž úplatu poskytlo formou slevy z kupní smlouvy.
Ve Sbírce zákonů byla dne 16. června 2023 pod číslem 166 vyhlášena
novela zákona o zadávání veřejných zakázek z pera Ministerstva pro
místní rozvoj. Odbornou veřejností dlouho očekáváná technická revizi zákona
z roku 2016 tak nabyde účinnosti 30 dní po jejím vyhlášení, tedy
16. července 2023. Zadávací řízení zahájená po 16. červenci už budou
řídit novou právní úpravou.
Hlavní město Praha a jeho příspěvkové organizace se budou při výběrových
řízeních nově opírat také o interní databázi nespolehlivých dodavatelů
veřejných zakázek, tzv. Blacklist. Aktivní využívání databáze přispěje
k transparentnímu a efektivnímu zadávání veřejných zakázek a jejich
bezproblémovému plnění.
Poslanecká sněmovna jednomyslně schválila novelu zákona o zadávání
veřejných zakázek v původním znění. Díky ní bude možné za přesně daných
podmínek chápat stát jako jednoho zadavatele, čímž dojde k omezení plýtvání
s veřejnými penězi. Novela také omezí byrokracii, zjednoduší zadávání
veřejných tendrů a zabrání firmám s nečistou minulostí uspět ve veřejných
tendrech. Její přijetí uvádí zakázkový zákon do souladu s unijním právem,
stát se díky tomu vyhne mnohamilionovým sankcím. Novela teď ze Sněmovny zamíří
k podpisu prezidentovi.
Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů nebyl od svého přijetí a nabytí účinnosti prakticky ani jednou přímo novelizován. Došlo pouze k přijetí řady nepřímých novel, týkajících se zpravidla upřesnění pojmů či institutů, se kterými zákon pracuje. Z významnějších novel lze uvést například úpravu definice a určování skutečných majitelů, případně reflexi přijatých mezinárodních sankcí, které na uzavírání smluv podle zákona také částečně dopadají.
Je možné vyhlásit veřejnou zakázku, resp. je možné uzavřít smlouvu
s dodavatelem, aniž by měl územní samosprávný celek v rozpočtu
zajištěné veškeré finanční prostředky?
Zásady odpovědného zadávání (dále jen „ZOVZ“) byly do zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, začleněny novelou zákona č. 543/2020 Sb. s účinností od 1. 1. 2021. Od toho okamžiku uběhla relativně dlouhá doba, ve které měli zadavatelé možnost se s uvedenými zásadami sžít, zohlednit je a aplikovat. Tento článek pojednává o některých omezeních aplikace zásad odpovědného zadávání tak jak byly identifikovány rozhodovací činností Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, soudů a praxí zadavatelů.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zrušil v rámci řízení
o rozkladu prvostupňové rozhodnutí ve věci možného spáchání přestupku
zadavatele Plzeňské městské dopravní podniky, a.s., v zadávacím řízení za
účelem uzavření rámcové dohody „Dodávka motorové nafty –
2. vyhlášení“ a správní řízení zastavil. V rozhodnutí je nově
řešena problematika související s celkovou odhadovanou hodnotou
u rámcových dohod, Úřad proto hlavní závěry obsažené v rozhodnutí
shrnuje v této tiskové zprávě.
Bezprecedentní situaci nyní čelí obce, které zasáhla energetická krize a musí řešit nové dodávky energií. Využít při tom mohou různé způsoby nákupu elektřiny, musí se ale držet postupu, který plyne ze zákona o zadávání veřejných zakázek. Pro snazší zadávání veřejných zakázek pro tyto účely nyní připravil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj a Ministerstvem průmyslu a obchodu praktický návod, jak by měli zadavatelé při zasmluvňování energií pro rok 2023 postupovat.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna potvrdil uložení
pokuty ve výši 250 000 korun obci Kuželov za nezákonný postup při
zadávání zakázky na výstavbu přeshraniční cesty k památkově chráněnému
větrnému mlýnu.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky schválila 24. 3. 2023
novelu zákona o zadávání veřejných zakázek (zákon č. 134/2016 Sb.,
dále jen „ZZVZ“). Legislativní proces nyní bude pokračovat v Senátu.
Projednávaná novela je v pořadí již desátou změnou ZZVZ, poprvé se však
jedná o novelizaci komplexní.
Tématem je otázka, kdy lze nejdříve zahájit nové zadávací řízení s obdobným předmětem poté, co bylo původní zadávací řízení zrušeno již v úvodní fázi, tedy předtím, než dodavatelům vznikla účast v zadávacím řízení. Tedy například u otevřeného řízení dříve, než byly podány nabídky, popř. u užšího řízení nebo jednacího řízení s uveřejněním před podáním žádostí o účast.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil pravomocně pokutu ve výši
150 000 korun městské části Praha 3 za nezákonné uzavírání smluv
na právní služby bez provedení zadávacího řízení. Pokuta byla uložena
příkazem, proti němuž zadavatel nepodal odpor.
Úprava zákona o veřejných zakázkách sníží administrativní zátěž,
zabrání firmám s nečistou minulostí uspět ve veřejných tendrech a umožní
úřadům sdílet zdroje mezi sebou. Novelou se teď budou zabývat senátoři.
Nejvyšší soud v minulém roce vydal zajímavý rozsudek v oblasti náhrady škody, který se týká práva veřejného zadávání, resp. oblasti veřejných zakázek. Jak bude podrobně popsáno dále, houževnatá obrana dodavatele v dané věci přináší určité vyjasnění problematiky odpovědnosti zadavatele při neoprávněném vylučování dodavatelů ze zadávacího řízení v občanskoprávní rovině, tedy při uplatňování nároků dodavatelů mimo zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna potvrdil uložení
pokuty ve výši 2 700 000 korun pro Karlovarský kraj za to, že
v letech 2018–2021 postupně uzavřel tři smlouvy na zajištění autobusové
dopravy bez soutěže o zakázku.
V letech 2010–2013 SMO realizoval projekt „Zkvalitnění výkonu činnosti zastupitelů a posílení kapacity místní samosprávy v České republice“, také známý jako „Vzdělaný zastupitel“. Jednalo se o jeden z prvních velkých projektů SMO. Financován byl z OPLZZ. Jelikož SMO vždy postupuje jako řádný hospodář, najal si na realizaci výběrových řízení v rámci tohoto projektu odbornou společnost.
Rada Kraje Vysočina zrušila veřejné zakázky na zajištění linkové dopravy.
Důvodem je, že stále není možné zakázku ve všech jejích osmi částech, a to
i po opakovaném potvrzení správného postupu zadavatele ze strany Úřadu na
ochranu hospodářské soutěže, kvůli soudem nařízenému předběžnénu opatření a
dalším průtahům uzavřít. Po dvou letech administrace zakázky rozhodlo vedení Kraje
Vysočina vypsat zakázku novou. Ta by měla být vyhlášena do dvou měsíců.
Při kontrole výběrových a zadávacích řízení se často opakují pochybení,
jejichž důsledkem bývá stanovení finanční opravy. Mezi taková pochybení patří
například nesprávné dělení zakázek. K pochybením rovněž dochází
v zadávacích podmínkách při požadavku na doložení referenčních zakázek.