Archiv článků (rubrika Doprava)
Aktuálně chybí v Karlovarském kraji stovky profesionálních řidičů.
Tématem se dlouhodobě zabývá také Krajská hospodářská komora Karlovarského kraje
(KHK KK), která nyní iniciovala jednání s představiteli kraje a zástupci
středních škol a regionálních dopravců. Řešením je podle nich motivace studentů
k dřívějšímu získání průkazů profesní způsobilosti, propagace profese,
ale i možné snížení věkové hranice pro řízení vozů hromadné dopravy.
S více než 40 zástupci středočeských měst a obcí se setkal
ministr dopravy Martin Kupka na pracovním jednání o přípravě výstavby
středočeské části dálnice D3, které se uskutečnilo v Jílovém
u Prahy. Spolu se zástupci Středočeského kraje a Ředitelství silnic a dálnic
(ŘSD) představil aktuální stav, další kroky přípravného řízení a diskutoval se
zástupci obcí jejich připomínky k plánované trase a možná kompenzační
opatření související s výstavbou dálnice.
V následujících měsících se mohou řidiči těšit na otevření několika
modernizovaných silnic II. třídy. Dojde ale také k zahájení dalších
oprav silnic nižších tříd. Pardubický kraj pro letošní rok plánuje mimo jiné
rekonstrukce důležitých mostů a zároveň pokračuje s přípravou investic pro
další roky.
Zástupci Pardubického kraje jednali s představiteli Ředitelství vodních
cest, Státního fondu dopravní infrastruktury a Ministerstva dopravy o penězích
na opravy mostů. Pomoci by mohl obnovený program Státního fondu dopravní
infrastruktury. Mezi mosty, které potřebují výrazné investice, patří most
v Řečanech nad Labem.
Česká doprava se na své cestě k dekarbonizaci ubírá správným směrem, chce to ale čas, peníze, jednodušší pravidla a chytré kampaně se známými tvářemi. Velkou výzvou je v Česku například dopravní obslužnost menších obcí.
Počet nízkoemisních vozidel jezdících po českých silnicích se bude průběžně
zvyšovat. Přispěje k tomu zákon Ministerstva pro místní rozvoj upravující
podíly nízkoemisních vozidel, které budou muset zadavatelé veřejných zakázek a
objednatelé veřejných služeb v přepravě cestujících dodržet v rámci
jimi uzavíraných smluv. Zákon vstoupil v účinnost 1. 12. 2022.
Krajští zastupitelé schválili plán rozvoje a
zajištění financování veřejné dopravy. Obsahuje informace o stavu a finanční
situaci veřejné dopravy, rozvojových záměrech, plánu obnovy vozového parku anebo
budoucí smluvní zajištění v systému PID.
Ministerstvo dopravy podpoří z Operačního programu Doprava 2021–2027 (OPD3) výstavbu plnicích stanic na vodík částkou 300 miliónů Kč. Kromě toho vypisuje i další tři výzvy pro metropolitní oblasti a aglomerace na podporu městské dopravní telematiky a rozvoj infrastruktury městské drážní dopravy v celkové hodnotě 22,8 mld. Kč.
Ministerstvo dopravy jakožto Řídicí orgán vyhlašuje tři výzvy v rámci
Programu Doprava 2021–2027 (OPD3), které jsou určeny pro tzv. metropolitní
oblasti/aglomerace. Jedná se o výzvy na podporu městské dopravní telematiky a
rozvoj infrastruktury městské drážní dopravy. Výzvy jsou průběžné a budou pro
žadatele otevřené až do 30. 6. 2024. Celková alokace těchto výzev je
22,8 mld. Kč.
Na opravy, modernizace a výstavbu silnic II. a III. třídy získá
Pardubický kraj dotaci od Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši
370 milionů korun. Tyto peníze kraj proinvestuje v roce 2023. Opravovat se
budou i mosty.
Pětina smrtelných nehod chodců se odehraje na vyznačeném přechodu.
Nejčastější příčinou bývá nepozornost řidiče vozidla, který chodce prostě
přehlédne, Nadace ČEZ se proto snaží už sedmým rokem pomáhat tyto smutné
statistiky měnit. Obce a města mohou získat na zvýšení bezpečnosti přechodů až
120 000 korun. Žádosti přijímá nadace až do konce dubna.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna částečně změnil
prvostupňové rozhodnutí týkající se diskriminačního znevýhodnění některých
druhů hybridních automobilů v rámci parkovacího systému hlavního města Prahy.
Zejména došlo ke zkrácení doby trvání přestupku a v důsledku toho také ke
snížení pokuty na 740 000 korun.
Hradec Králové/Pardubice/ČR – Pilotní provoz jednosměrných cest mezi
Hradcem Králové a Pardubicemi zavádí první český carsharing Autonapůl. Uživatelé
systému už nemusejí vracet auto do města, kde si jej vyzvedli. Družstvo provozující
sdílená auta v celém Česku tak po nedávném posílení východočeské flotily
přichází s dalším benefitem pro místní obyvatele. Autonapůl je zároveň
jediný carsharing s profesionální péči o svou flotilu, který
v Pardubicích a Hradci Králové působí.
V České republice působí na 960 veřejnoprávních
subjektů, které zajišťují veřejné služby v přepravě cestujících veřejnou
linkovou, drážní a jinou dopravou. Přestože převážnou část z těchto
objednatelů veřejné dopravy tvoří obce, jejich účast na dopravním plánování
byla doposud spíše omezená.
Čenkov (Malšice) – Parta dobrovolníků s místními lidmi a členy
spolku Arnika v sobotu natřeli 115 stromů podél silnice z Čenkova do
Dobřejic. Bílé reflexní pruhy jsou jednoduchým opatřením, které pomáhá zvyšovat
bezpečnost provozu. Akci uspořádala Arnika ve spolupráci s místními obyvateli a
silničáři. Uskutečnila se díky podpoře 246 dárců, kteří přispěli do
sbírky Plechovka pro alej 133 tisíc korun. Zájem o sbírku ukazuje, že
česká veřejnost vnímá stromy u cest a silnic jako hodnotu, kterou je dobré
opatrovat. To je dobrá zpráva pro stovky stromořadí v celé zemi.
Sdružení pro výstavbu silnic informuje, že v roce 2017 bylo vyrobeno více
asfaltových směsí než v roce předchozím. Bohužel se opět vrací negativní
trend rekonstrukcí silnic v teplotně nevhodných podmínkách.
Čas od času musí obce řešit otázku, kdo by se v jejich zastavěném či
zastavitelném území měl starat o silniční vegetaci rostoucí sice na pozemku ve
vlastnictví dané obce či třetích osob, nicméně v těsné blízkosti státní
nebo krajské silnice. Obec? Vlastník pozemní komunikace? Vlastník pozemku, na němž
vegetace roste?
Pozitivní trend ve výstavbě a rekonstrukcích silnic se zastavil a rekordní rok
2015 se neopakoval. Důkazem toho je, že objem vyrobených asfaltových směsí se
meziročně snížil o 16,7 %. Potvrdily se tak obavy expertů, že rok 2015 byl
výjimečný díky dočerpávání Operačního programu Doprava a dotaci krajům na
rekonstrukci silnic nižších tříd v celkové výši 4,6 mld. Kč.
Pod uvedeným názvem uspořádala Společnost pro rozvoj veřejného osvětlení
(SRVO) konferenci, na které prezentovala účel veřejného osvětlení jako významné
součásti bezpečného dopravního prostoru. Byl to významný počin, důležitý pro
všechny účastníky, mezi kterými byla velká část zástupců měst a obcí.
Navýšení mezd řidičů linkových autobusů vyjde na
více než miliardu korun. Po jednání odborů s vládou a se zástupci krajů to
řekl předseda Asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD).
Pravděpodobnost usmrcení za tmy je třikrát až čtyřikrát vyšší než
ve dne. Nejohroženější jsou mladí lidé a senioři. Jejich riziko usmrcení se
zvyšuje téměř sedmkrát. Osobám s vážnými vadami zraku není dovoleno řídit
motorová vozidla, neosvětlené nebezpečné úseky silnic však mnohdy nikdo neřeší.
Bořanovice – Přechod pro chodce na kraji obce Bořanovice, zhruba
300 metrů za hranicí Hlavního města Prahy se dočkal nového signalizačního
zařízení s přisvětlením. Špatně viditelné místo na horizontu je tak nyní
výrazně bezpečnější. Bořanovicím s instalací světel na frekventovaném
přechodu v těsné blízkosti místní autobusové zastávky pomohla Nadace ČEZ
příspěvkem 120 tisíc korun.
Výzva Průhledná doprava adresovaná ministru dopravy, kterou
zveřejnili nevládní organizace Dopravní federace a Oživení, ukazuje na vybrané
problémy přípravy a realizace dopravních staveb v ČR[1]. Je jedním
z výsledků projektu[2], ve kterém organizace identifikovaly řadu systémových
nedostatků v plánování, zadávání a realizaci dopravních staveb, a zároveň
navrhly možnosti jejich řešení.
Nevládní organizace spojené v iniciativě
Průhledná doprava[1] navrhují zavést vlastnickou politiku státu pro jednotlivé
podniky a organizace, transparentní systém nominací a kontrolní orgán pro ŘSD. Jsou
přesvědčeny, že tato opatření napomohou řešení některých systémových
problémů, se kterými se potýkají státem vlastněné podniky a podřízené
organizace v resortu dopravy.
Tři miliardy korun dostanou kraje ze Státního fondu dopravní infrastruktury na
opravy silnic druhých a třetích tříd v roce 2016. Předseda Rady Asociace krajů
a jihomoravský hejtman Michal Hašek kvituje, že kraje nakonec získaly jak navrácený
koeficient z rozpočtového určení daní, tak i peníze na podfinancované
krajské silnice.
Praha – Mimořádnou videokonferenci svolal na páteční ráno předseda Asociace
krajů České republiky Michal Hašek, které se zúčastnili hejtmani, představitelé
krajů a odborových organizací. Tématem jednání byla stávková pohotovost řidičů
regionální dopravy.
Dobříš – Nové osvětlení frekventovaného přechodu přes krajskou
komunikaci mají od středy 9. září v Dobříši. Po zebře s novými
bezpečnostními prvky se poprvé prošly, a pomyslně ji tak pokřtily, děti
z nedaleké základní školy. Na nové osvětlení přispěla pod dohledem
odborníků z organizace BESIP Nadace ČEZ částkou 100 000 korun. Jedná
se přitom již o jednasedmdesátý nasvícený přechod v rámci celé ČR a
jedenáctý ve Středočeském kraji.
V centru Jihlavy ubylo několik desítek dopravních značek. Zmizely třeba
značky Dej přednost v jízdě, Hlavní silnice, Zákaz vjezdu nebo značky
slepých ulic. Celkem mohli správci komunikací odstranit bezmála padesát značek
i se sloupky a patkami v zemi, dalších deset značek se přesunulo
na sloupy veřejného osvětlení. Odstraněné značky a sloupky zůstanou ve skladu
jako náhrada pro budoucí opravy a výměny.
Vzhledem ke skutečnosti, že v aktuálním období probíhají intenzivní
diskuse o budoucím vývoji řešení situace ohledně zajištění veřejných
služeb v přepravě cestujících formou drážní osobní dopravy, a to zejména na
dráze regionální, které byly zpravidla zajišťovány na základě smluv
o závazku veřejné služby mezi jednotlivými kraji a společností České dráhy,
a. s., považuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále též jen
„Úřad“) za vhodné se k tomuto podrobněji vyjádřit.
V druhé polovině srpna vzniknou v Havlíčkově ulici dva úseky jízdních
pruhů vyhrazených hromadné dopravě, tak zvané BUS pruhy. První úsek o délce
asi 200 metrů bude začínat před ZŠ Havlíčkova a končit u okružní
křižovatky Havlíčkova–Okružní, za níž naváže druhý úsek o délce asi
150 metrů vedoucí k okružní křižovatce Havlíčkova–Pražská.
Brno – Přes 120 tisíc kilometrů, tedy více než 65 procent dopravní
sítě České republiky, tvoří tzv. nízkokapacitní komunikace. Lesní cesty,
cyklostezky, místní obslužné cesty v obcích a městech nebo turistické stezky
však nejsou často ani po krátkém používání v dobrém technickém stavu. Na
rozdíl od silnic vyšších tříd totiž nepodléhají závazným pravidlům, jak je
projektovat a stavět. Přitom správně navržená cesta má životnost přes
20 let.
Luhačovice – Michal Hašek, předseda Rady Asociace krajů,
se na tiskové konferenci po jednání rady vyjádřil k problematice tendrů na
údržbu silnic.
Letadlo, které samo pomůže pilotovi přistát či auta, která mezi sebou mluví.
Bezpečné a inteligentní dopravní systémy jsou v posledních letech tématem
výzkumníků na celém světě a Češi si v tomto oboru vedou velmi dobře.
Technologická agentura ČR (TA ČR) představila několik projektů, které
v uplynulém období podpořila, a bezpečností a ekologičností dopravy se
zabývají.
Ministerstvo dopravy připravilo na obce a zejména občany další zvýšení
administrativy včetně zhoršení dostupnosti veřejné správy v území. Svaz
měst a obcí se proti takovým změnám ohrazuje, nepovažuje je za smysluplné a
zdůvodněné. Vládní návrh novely zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních
komunikacích předpokládá koncentraci silničních správních úřadů ze všech obcí
pouze na obce třetího typu, tedy na obce s rozšířenou působností (ORP).
V novele zákona jsou i další změny, ale tato jediná předpokládá změny
ve výkonu veřejné správy.
Ministr dopravy v těchto dnech připravil pro vládu dlouho očekávaný
Koncept řešení mýtného systému po roce 2016[1].
Bez širší diskuse a s použitím nepřesných argumentů v něm ministerstvo odmítá
možnost rozšířit zpoplatnění na silnice nižších tříd. Čekají na to přitom
desítky obcí zatížené nákladní dopravou. Pokud jde o samotnou soutěž na
nového provozovatele mýta a aktuální návrh ministra na prozatímní prodloužení
smlouvy s firmou Kapsch, stát by si měl dobře promyslet, jak zajistí skutečně
otevřený a transparentní tendr na nového provozovatele mýta, aby se neopakovala
situace z roku 2005.
Praha – Ministr dopravy vlády ČR Dan Ťok dnes kritizoval kraje za údajně pomalé
čerpání prostředků na opravy silnic 2. a 3. tříd z objemu financí,
které po dohodě s Radou Asociace krajů uvolnila vláda.
Řidiči automobilů v roce 2014 způsobili 990 nehod tím, že nedali
přednost chodcům na vyznačených přechodech, 13 chodců takto přišlo
o život. Častou příčinou nehod je přitom nedostatečné osvětlení místa.
Nadace ČEZ proto za odborné spolupráce s BESIPem vypisuje už potřetí grant, ve
kterém mohou města a obce získat až 200 tisíc korun na osvětlení
nebezpečných přechodů. Kvalitní osvětlení přitom může snížit počet střetů
aut s chodci na přechodech až o dvě třetiny.
Současným trendem jsou úspory, ať už v rámci snižování personálních
nákladů, administrativních nákladů, ale také provozních nákladů. Každý dnes
hledá různé možnosti jak uspořit.
Ministr dopravy slíbil poskytnout krajům na letošní rok 4,4 miliardy korun ze
státního rozpočtu na opravy, rekonstrukci a modernizaci krajských silnic.[1] Dopravní federace upozorňuje, že pokud stát zároveň
nebude řešit problém tranzitní kamionové dopravy na těchto silnicích, může se
jednat o nehospodárně vynaložené prostředky.
Ministerstvo dopravy předložilo v průběhu října do připomínkového
řízení věcný záměr zákona o liniových stavbách. Po letech diskusí první
konkrétní návrh řešení, jak urychlit výstavbu strategických komunikací a
železnic v Česku podle speciálního zákona. Podle množství podaných
připomínek lze očekávat, že přijetí tohoto návrhu, následné zpracování
paragrafového znění může ještě nějakou dobu trvat a počátek roku 2016 jako
začátek platnosti se může ještě změnit.
Hostem brněnského jednání Rady Asociace krajů v pátek 16. ledna 2015
byl ministr dopravy Dan Ťok, který s hejtmany projednal výši prostředků ze
Státního prostředků dopravní infrastruktury na opravy silnic II. a
III. tříd, které spravují kraje.
Brno – V Česku startuje revoluce ve veřejné dopravě. Mezi cestujícími jsou
sice stále oblíbené SMS jízdenky, dopravní podniky však začínají testovat
jednoduché a rychlé placení pomocí bezkontaktní platební karty přímo ve vozidle.
Zatím takovou možnost v pilotním provozu nabízí pouze Liberec, od nového roku
se připojí i Brno. Zdejší dopravní podnik od roku 2015 nainstaluje čtečky
bezkontaktních karet celkem do 16 autobusů, mezi nimi například do vozů, které
přepravují cizince z letiště.
Dopravní federace[1] vidí před novým
ministrem dopravy tři akutní úkoly: musí řešit stav čerpání končícího a
přípravu nového Operačního programu Doprava, otázku zákona o liniových
stavbách a budoucí nastavení mýtného systému.
V Jihlavě je spuštěna telematika, systém, který zajišťuje plynulejší
průjezd vozidel MHD přes křižovatky řízené semafory. Fungování systému má
pozitivní dopad na zkrácení nebo odstranění čekacích dob vozidel městské
hromadné dopravy na světelně řízených křižovatkách. Zavedení systému je druhou
etapou projektu s názvem Bezbariérové úpravy zastávek MHD a dopravní telematika
pro preferenci MHD v Jihlavě.
Tento článek volně navazuje na minulé příspěvky, které se zabývaly
legislativní úpravou a financováním veřejné dopravy obecně. Cílem tohoto článku
je představit peněžní toky do veřejné dopravy, plynoucí ze všech úrovní
veřejné správy v České republice. Poskytne to zároveň jejich vzájemné
porovnání.
Praha – Mezinárodní kampaň Evropský týden mobility probíhá každý rok
v termínu 16.–22. září, zaměřuje se na podporu šetrných forem dopravy
a vrcholí Dnem bez aut (22. 9.). Letošní ročník kampaně, do níž se
pravidelně zapojují desítky měst, obcí a regionů z České republiky, bude
probíhat pod heslem „Naše ulice, naše volba“. Také letos podpoří kampaň
Evropský týden mobility, kterou koordinuje Ministerstvo životního prostředí, řada
Zdravých měst, obcí a regionů.
Kraje na jednání Rady asociace krajů ČR s představitelem vlády –
ministrem dopravy Antonínem Prachařem opětovně požádali vládu, aby stát
přispíval na opravy silnic ve správě krajů.
Přes sedmdesát obcí, které v Otevřeném dopise adresovaném ministrovi
dopravy[1] žádaly, aby mýtný systém
po roce 2016 umožnil flexibilní zpoplatňování i silnic nižších tříd
v závislosti na dopravním zatížení a pomohl tak regulovat tranzitní dopravu
v obcích, se dočkaly přezíravé odpovědi. Podle ministra dopravy Antonína
Prachaře je objíždění zpoplatněných komunikací „marginální záležitostí“ a
obce mají dostatečné možnosti, jak se tranzitní dopravě bránit.
Doprava představuje významnou složku národního
hospodářství nejen z hlediska tvorby hrubého domácího produktu, ale
i z pohledu zaměstnanosti a návaznosti na ostatní sektory. Veřejná
doprava je oblast dopravy, která neplní pouze ekonomické a dopravní cíle, ale
v jistém smyslu představuje opatření sociální a ekologické politiky.
Desítky měst a obcí jsou neúnosně zatíženy těžkou nákladní dopravou. Jak
ukázal čerstvý průzkum mezi obcemi, situace je na mnoha místech stejná či spíše
horší.[1] Na vině je v mnoha případech současný mýtný systém,
který vede k objíždění placených komunikací po silnicích nižších tříd.
Dopravní federace a zástupci obcí nyní poslali otevřený dopis ministrovi dopravy
s žádostí, aby mýtný systém po roce 2016 umožnil flexibilní zpoplatňování
i silnic nižších tříd v závislosti na dopravním zatížení a pomohl tak
regulovat tranzitní dopravu v obcích.