Archiv článků (rubrika Zahraničí)
Francie a Česká republika patří v Evropské unii k zemím
s nejmenší průměrnou velikostí obcí. Velké procento malých obcí sice
naznačuje možnost aktivnější účast obyvatel na správě území, na straně druhé
se však stále výrazněji projevuje nedostatek finančních prostředků na zajištění
všech kompetencí.
Daň z nemovitostí je jedinou daní, která je v České
republice výlučným příjmem obcí. Její výnos cca 5 mld. Kč představuje
3,5 % daňových příjmů a necelá dvě procenta celkových příjmů obcí.
Spotřební daně nepatří mezi časté zdroje rozpočtů samospráv.
Ve Francii se však již druhým rok uplatňují přirážky ke spotřební dani
z minerálních olejů, tedy pohonných hmot. Historie a konstrukce nového příjmu
regionů si jistě zaslouží pozornost.
Meziobecní spolupráce funguje prakticky ve všech evropských
státech a právní úpravy zpravidla vycházejí z tradic jednotlivých států.
Větší prostor pro společný rozvoj obcí vytváří snaha o vzájemnou koordinaci
výkonu veřejné správy na evropské úrovni.
Francie patří mezi země, v nichž má samospráva výrazné
rozhodovací pravomoci, a to rovněž na straně příjmů. Daně zde stále tvoří
zhruba polovinu všech zdrojů, ačkoliv v důsledku probíhající reformy se
zvyšuje podíl náhrad zrušených daní, které následně získávají podobu dotace. Některé
z velice zajímavých a různorodých daňových konstrukcí mohou být pro Českou
republiku inspirativní, jiné spíše odstrašující.
Početný soubor francouzských místních daní lze rozdělit na dvě
skupiny: "čtyři staré" a ostatní. Neodborné, avšak běžně používané,
označení první skupiny přesně vystihuje charakter nejvýznamnějších daní pro
územní správu, ať již ve smyslu pozitivním či negativním.
Marktredwitz (IDOR/ksr) – Jednou z nejdůležitějších forem přeshraniční spolupráce jsou partnerství mezi městy, neboť skýtají rámec pro nespočet rozmanitých projektů. Život do partnerských smluv však vnáší teprve různorodá kooperace a široká angažovanost občanů. Koordinační rada Česko-německého diskuzního
fóra se proto rozhodla udělit v tomto roce cenu za nejlepší patnerský vztah, jež svou povahou a prezencí na veřejnosti přispívá k pronikání vzájemné spolupráce
do všedního života obyvatel česko-německého pohraničí. Realizací projektu bylo pověřeno Česko-německé informační centrum IDOR.
OECD uskutečnila v roce 2000 projekt srovnání systémů fungování samosprávy v
šesti zemích střední a východní Evropy. Kromě České republiky se do tohoto
projektu zapojilo Polsko, Maďarsko a všechny tři pobaltské republiky. Projekt se
uskutečnil v rámci „Fiscal Decentralisation Initiative“ (Iniciativy pro
fiskální decentralizaci), na které se kromě OECD podílejí i Světová banka, Rada
Evropy, Open Society Institute a UNDP.
V Maďarsku jsou veřejné finance podle působnosti a získávaných
finančních zdrojů rozděleny do čtyř samostatných okruhů. Patří sem státní
rozpočet, systém sociálního zabezpečení, oddělené fondy a místní rozpočty.
Všechny čtyři kategorie jsou relativně nezávislé, disponují příjmy a
uskutečňují vlastní výdaje.
Dánsko je malým unitárním státem, kde žije 5,3 mil. obyvatel na ploše
43 tis. km2. Má tři úrovně veřejné správy: ústřední vláda,
regionální a obecní samosprávy. Dvě největší města, Kodaň a Frederiksberg, mají
postavení obce i regionu.