Archiv článků (rubrika Zahraničí)
Daň z nemovitostí je jedinou daní, která je v České
republice výlučným příjmem obcí. Její výnos cca 5 mld. Kč představuje
3,5 % daňových příjmů a necelá dvě procenta celkových příjmů obcí.
Spotřební daně nepatří mezi časté zdroje rozpočtů samospráv.
Ve Francii se však již druhým rok uplatňují přirážky ke spotřební dani
z minerálních olejů, tedy pohonných hmot. Historie a konstrukce nového příjmu
regionů si jistě zaslouží pozornost.
Meziobecní spolupráce funguje prakticky ve všech evropských
státech a právní úpravy zpravidla vycházejí z tradic jednotlivých států.
Větší prostor pro společný rozvoj obcí vytváří snaha o vzájemnou koordinaci
výkonu veřejné správy na evropské úrovni.
Francie patří mezi země, v nichž má samospráva výrazné
rozhodovací pravomoci, a to rovněž na straně příjmů. Daně zde stále tvoří
zhruba polovinu všech zdrojů, ačkoliv v důsledku probíhající reformy se
zvyšuje podíl náhrad zrušených daní, které následně získávají podobu dotace. Některé
z velice zajímavých a různorodých daňových konstrukcí mohou být pro Českou
republiku inspirativní, jiné spíše odstrašující.
Početný soubor francouzských místních daní lze rozdělit na dvě
skupiny: "čtyři staré" a ostatní. Neodborné, avšak běžně používané,
označení první skupiny přesně vystihuje charakter nejvýznamnějších daní pro
územní správu, ať již ve smyslu pozitivním či negativním.
Marktredwitz (IDOR/ksr) – Jednou z nejdůležitějších forem přeshraniční spolupráce jsou partnerství mezi městy, neboť skýtají rámec pro nespočet rozmanitých projektů. Život do partnerských smluv však vnáší teprve různorodá kooperace a široká angažovanost občanů. Koordinační rada Česko-německého diskuzního
fóra se proto rozhodla udělit v tomto roce cenu za nejlepší patnerský vztah, jež svou povahou a prezencí na veřejnosti přispívá k pronikání vzájemné spolupráce
do všedního života obyvatel česko-německého pohraničí. Realizací projektu bylo pověřeno Česko-německé informační centrum IDOR.
OECD uskutečnila v roce 2000 projekt srovnání systémů fungování samosprávy v
šesti zemích střední a východní Evropy. Kromě České republiky se do tohoto
projektu zapojilo Polsko, Maďarsko a všechny tři pobaltské republiky. Projekt se
uskutečnil v rámci „Fiscal Decentralisation Initiative“ (Iniciativy pro
fiskální decentralizaci), na které se kromě OECD podílejí i Světová banka, Rada
Evropy, Open Society Institute a UNDP.
V Maďarsku jsou veřejné finance podle působnosti a získávaných
finančních zdrojů rozděleny do čtyř samostatných okruhů. Patří sem státní
rozpočet, systém sociálního zabezpečení, oddělené fondy a místní rozpočty.
Všechny čtyři kategorie jsou relativně nezávislé, disponují příjmy a
uskutečňují vlastní výdaje.
Dánsko je malým unitárním státem, kde žije 5,3 mil. obyvatel na ploše
43 tis. km2. Má tři úrovně veřejné správy: ústřední vláda,
regionální a obecní samosprávy. Dvě největší města, Kodaň a Frederiksberg, mají
postavení obce i regionu.