Archiv článků (rubrika Školství)
Nedostatek míst v českých školkách dosáhl vrcholu již před pár lety.
Počet malých dětí klesá a nejhorší časy v hledání školek jsou za námi.
Problém však zdaleka není vyřešen!
Na dotazy k modulovým stavbám odpovídá Jan Petr, marketingový ředitel
společnosti Touax, s. r. o.
Evropské dotace pro města a obce, to je také přehlídka mateřských a základních
škol, dětských hřišť a sportovišť pro děti. V Moravskoslezském kraji se
tyto projekty dají počítat na desítky. Jsou užitečné, ale i vděčné a
hravé.
Založení a vznik školské právnické osoby (ŠPO) může obcím pomoci
k řešení lokálních otázek v oblasti školství. Svazkové školy, tedy
školské právnické osoby založené svazkem obcí, prokázaly své opodstatnění.
Základem je dohoda obcí a jejich přesvědčení, že jde o prospěšný krok,
který povede k zlepšení ekonomické a vzdělávací úrovně škol na jejich
území včetně řešení materiálních i personálních otázek.
Odpovědnost za zajištění podmínek pro vzdělávání a školské služby
v oblasti regionálního školství jsou prostřednictvím právní úpravy
v České republice rozděleny mezi stát (reprezentovaný zejména Ministerstvem
školství, mládeže a tělovýchovy), a kraje a obce jako územní samosprávné celky.
Pod názvem
Školy zřizované svazky obcí připravilo Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy praktického průvodce určeného pro zřizovatele a ředitele
škol, pro pedagogy i rodiče žáků.
Předkládáme již třetí článek zabývající se tématem
svazkové školy. Tentokrát bychom rádi stručně popsali, jak reálně vzniká první
svazková škola ve středočeském kraji. Pokud vše dopadne jak má, bude se jednat
o třetí svazkovou školu v ČR.
V jednom z minulých
článků jsme vzdychali nad
úskalími, která stojí v cestě zřízení svazkové školy. Naše úsilí směrem
k Ministerstvu školství mládeže a tělovýchovy přineslo výsledky a ledy se
hnuly.
Podle evropské legislativy (směrnice 2010/31/EU, o energetické náročnosti
budov, ze dne 19. května 2010) by se u nás počínaje rokem 2020 měly stavět
pouze pasivní domy nebo budovy jim velmi podobné. Tato povinnost bude platit i pro
veřejné budovy.
Tento článek si rozhodně neklade za cíl být fundovanou analýzou, týkající se
tolik diskutované reformy regionálního školství. Pouze se snaží sdělit pohled na
ekonomickou problematiku venkovských škol z pozice jejího vedení, kterému se
jako optimální jeví zřízení svazkové školy. Ale…
Regionální školství, to jsou mateřské, základní a střední školy, které
mohou být financovány z regionálních operačních programů v každém
regionu České republiky. Přidanou hodnotou projektů z oblasti vzdělávání je
zvýšení kvality výuky, důraz na praktickou přípravu studentů pro budoucí
povolání nebo zvýšení komfortu prostředí, ve kterém se studenti pohybují.
Dětem v Dřítni na Českobudějovicku začala
v pondělí 1. října sloužit nová mateřská škola postavená modulovou
technologií. Jde o nejrychleji vybudovanou školku v jižních Čechách. Její
součástí je i zbrusu nové, moderní a bezpečné Oranžové hřiště.
Evropské peníze z regionálních operačních
programů znamenají jedinečnou příležitost zlepšit podmínky pro vzdělávání a
modernizovat výuku. Pochopili to také starostové obcí a měst, které zřizují
místní mateřské, základní, případně střední školy. Stovky úspěšných
žádostí o dotaci daly dětem možnost kvalitní předškolní péče a základ do
budoucího života.
Přes padesát zástupců českých měst a obcí se
v půlce března sjelo do středočeských Poříčan, aby se dozvěděli, jak rychle
a levně vyřešit nedostatek míst v mateřských školkách. V rámci
semináře pořádaného v místní školce zde zazněly nejen praktické informace
o nové technologii modulových staveb, ale i o nákladech na jejich provoz
nebo třeba o tom, jaký vliv má nová školka na samotné děti.
Ačkoliv bylo
v Čechách vloni otevřeno o sedmnáct školek více než v roce
předchozím, počet předškoláků, kteří je navštěvují, se za stejnou dobu
zvýšil o téměř třináct tisíc. Většina školek proto hlásí stop stav,
polovina z nich dokonce musela požádat o výjimku, aby mohla přijmout více
žáků, než bylo původně povoleno. Při řešení krizové situace musí dnes obce
spoléhat i na netradiční řešení.
Vedení obce Poříčany se v minulém roce rozhodlo řešit problém
s nedostatkem míst v mateřské školce tehdy nepříliš obvyklou cestou
modulové stavby. Během pouhých dvou měsíců se jim nakonec podařilo postavit
nadstandardně vybavenou školku výrazně levněji než by stála klasická zděná
stavba. O své zkušenosti se nyní Poříčanští rozhodli podělit
s dalšími obcemi a městy.
Na jaře se v obci začala stavět barevná modulová přístavba,
se dvěma třídami školky pro 50 dětí, a dvěma dalšími třídami pro potřeby
základní školy. V průběhu letních prázdnin proběhla kompletní rekonstrukce
interiéru stávající školní budovy. Břežanští letos utratí za školství více
než 55 milionů Kč, z nichž 39 milionů přispěje Regionální
operační program Střední Čechy.
Stovka jihlavských dětí může 1. září přijít do úplně
nové školky na Demlově ulici 34a. "Děti jsou rozděleny do čtyř tříd, které
doplňují menší učebny, stravování bude probíhat v jídelně s výdejnou,
do které se bude strava dovážet," uvedl základní údaje nové stavby primátor
Jihlavy Jaroslav Vymazal. Nechybí sociální zařízení a zázemí pro personál.
Součástí stavby je zahrada s dětským hřištěm.
Mnoho měst a obcí nejen ve Středočeském kraji, ale i na mnoha
dalších místech České republiky stále trápí nedostatek volných míst
v mateřských školkách. Město Roztoky (severně od Prahy) se rozhodlo tento
problém řešit nejrychlejší cestou – zvýšit kapacitu stávajících
zařízení pro předškolní děti výstavbou mateřské školky z tzv.
modulárního stavebnicového systému. Stavba začala v polovině prosince 2009 a do
plného provozu byla uvedena 8. února 2010.
Evropská unie si v roce 2002 stanovila, že do
roku 2010 by měly mít členské státy k dispozici určitý typ školního
zařízení pro 33 % dětí do tří let a pro 90 % dětí mezi třemi lety až
po věk nástupu do základní školy. Už v současné době má ovšem Česká
republika s kapacitou škol a školek výrazné problémy a velké množství dětí
se nemůže díky silným populačním ročníkům dostat do vzdělávacích a
výchovných zařízení (školy, školky, učebny). Okamžitá náprava situace
v ČR tedy spočívá v podobě zvýšení kapacity zmíněných zařízení.
Nový školský zákon (č. 561/2004 Sb.) přinesl mnoho
novinek, které jsou někdy vítány, jindy problematizovány -- podle toho kdo, a
z jaké pozice jejich dopad posuzuje. Pojďme se věnovat několika tématům, která
by mohla být významná především pro školy v malých obcích.