Archiv článků (rubrika Školství)
Celkem téměř 1,5 milionu korun poskytne Středočeský kraj školám a
školským zařízením, které zřizuje, na aktivity v oblasti primární prevence
rizikového chování. Příspěvek je určen na realizaci preventivních programů
v 74 školách a školských zařízeních.
Dlouhodobý problém s výší platů pedagogických pracovníků se zdál být
vyřešen, platy učitelů se v posledních letech výrazně zvýšily, podle zpráv
z obcí pobírá ředitel školy většinou vyšší plat, než je odměna starosty.
Přesto některé problémy s nedostatkem učitelů přetrvávají.
Ministerstvo práce a sociálních věcí připravuje v březnu vyhlášení
dotační výzvy na podporu budování zařízení péče o malé děti, tzv.
dětských skupin. Je to velká příležitost pro všechny obce, které se potýkají
s nedostatkem míst v mateřských školkách (MŠ), především pro nejmenší
děti do 3 let věku.
Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřoval, jak Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Národní pedagogický institut ČR (NPI) vynakládaly
v letech 2019 až 2021 peněžní prostředky státu a Evropské unie na podporu
digitálního vzdělávání. Podpora digitálního vzdělávání stála
8,2 mld. Kč a v praxi má dosud jen omezené dopady. Rozvoji digitalizace
na školách tak výrazně pomohla až pandemie covidu-19.
Jak bezpečné jsou naše školy? Lze zavést nějaká nová opatření, která by
zvýšila bezpečnost dětí? To jsou otázky, které již několik měsíců rezonují na
znojemských základních školách. Odpovědi na ně přináší projekt Naše bezpečná
škola, který ve Znojmě běží od srpna loňského roku.
Ministerstvo financí publikuje Tabulku – Počty dětí a žáků ve školách zřizovaných obcemi – stav ke dni 30. 9. 2022.
Ministerstvo se obrací na obce s prosbou o kontrolu uvedených počtů dětí a žáků na jejich skutečný stav k 30. 9. 2022.
Uvedené počty dětí a žáků budou použity k propočtu podílu jednotlivých obcí na stanovených procentních částech celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty a daní z příjmů ve vyhlášce k zákonu č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů, s účinností od 1. září 2023.
Prostřednictvím krajských úřadů bude v souvislosti s financováním
pozic ukrajinských asistentů pedagoga ve veřejných školách na období leden–srpen
2023 rozděleno cca 218 milionů korun. Bude tak podpořeno celkem 552 škol ze
všech krajů, přičemž největší objem prostředků směřuje do Prahy a
Středočeského kraje.
Český vzdělávací systém trpí tím, že se konkurzům na ředitelské pozice
v základním školství stále nevěnuje dostatečná odborná pozornost. Národní
institut SYRI, který se zabývá výzkumem systémových rizik a jejich
socioekonomickými dopady, v oblasti pedagogických věd např. zkoumá problematikou
řízení vzdělávacích institucí a analýzou vzdělávacích výsledků.
Také v roce 2023 bude pokračovat podpora školního stravování pro žáky
základních škol z rodin v nepříznivé finanční situaci. Z důvodů
zvýšení cen potravin a energií byla původní alokace 60 milionů korun posílena
na plných 100 milionů korun.
Pracuje ředitel vaší školy dobře a zaslouží si za to ocenění v podobě finanční odměny? Pak nezapomeňte, že odměňování práce ředitele je kompetencí zřizovatele a konec roku je pro to nejvhodnějším obdobím. Co dalšího byste o odměňování měli vědět?
Vybudování, modernizace a vybavení odborných učeben středních škol. To je
hlavním cílem výzev Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), které
rozdělí mezi žadatele více než 3 miliardy korun.
Ministerstvo pro místní rozvoj kvůli dřívějším technickým problémům
informačního systému opakovaně vyhlásilo výzvy na podporu základních škol
v hodnotě 3,2 miliardy korun. K dnešnímu dni už evidujeme
715 žádostí v částce 10,2 miliard. Hladký průběh předkládání
žádostí zajistila navýšená kapacita monitorovacího systému. Dotace mohou
žadatelé využít například na vznik nových chemických a biologických laboratoří,
odborných učeben zeměpisu nebo multimediálních jazykových učeben.
Ministerstvo práce a sociálních věcí dnes vyhlásilo dvě mimořádné dotační
výzvy na dětské skupiny. Díky nim bude možné čerpat evropské prostředky na
rychlé vytvoření nových kapacit dětských skupin a reagovat na narůstající
poptávku po umístění dětí v předškolních zařízeních. Na dotační výzvy
bylo vyčleněno 400 mil. Kč, za které by mohlo vzniknout až 2800 míst.
Vybudovány musí být do října 2022. Výzvy jsou podpořeny z dosud běžícího
Operačního programu Zaměstnanost (OPZ).
Vedení Pedagogické komory, z. s., zpracovalo návrhy k návratu dětí do
škol. Postupné otevírání škol musí být především bezpečné, a to jak pro
učitele, tak i pro děti a jejich rodiny. Zároveň musí být efektivní, aby
školy i rodiče vše organizačně zvládli. Pravidla by měla být co
nejjednodušší a zároveň flexibilní, aby bylo možné je snadno uzpůsobit
podmínkám konkrétní školy.
Až 107 milionů plastových nádob na jedno použití vyhodí každý školní
rok čeští žáci a studenti. Spolek Skutečně zdravá škola vyzývá české
základní a střední školy, aby se zapojily do projektu „Pijeme kohoutkovou ve
školách“. Cílem projektu je motivovat žáky a studenty k pravidelnému pití
kohoutkové vody ve škole, což jim umožní zlepšit svoje zdraví, zvýšit
soustředěnost a výkonnost a snížit množství odpadního plastu.
Ministerstvo školství zpracovalo novelu vyhlášky o předškolním
vzdělávání, která bude mít negativní dopady na kvalitu vzdělávání
v mateřských školách. Vedení Pedagogické komory, z. s., se změnami
v legislativě nesouhlasí. Vláda problémy mateřských škol dlouhodobě
přehlíží. Situace se nelepší, je naopak čím dál horší.
Vedení Pedagogické komory, z. s., podporuje
čtvrteční usnesení Poslanecké sněmovny.
Součástí usnesení je i výzva, aby vláda do konce tohoto školního roku
zveřejnila plán komplexní podpory pro distanční výuku na školách a aby
ministerstvo školství vytvořilo krizový manuál s přesným postupem a
opatřeními, u nichž bude jednoznačně uvedeno, zda jsou právně závazná, nebo
pouze doporučující.
Často diskutovaná reforma financování regionálního
školství z dílny Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, která má
naběhnout od 1. ledna 2020, neodpovídá současným potřebám.
Tento týden nastoupily děti plny prázdninového elánu do škol. Jak dlouho jim ale
vydrží? Společně se svými učiteli totiž tráví čas v učebnách
s neúnosnou koncentrací škodlivého CO2, kvůli kterému
jsou děti ve třídách přidušené, z důvodu enormního hluku namáhají uši
i hlasivky a při pohledu na tabuli a do sešitů si kazí oči. Může za to
nevyhovující vnitřní prostředí, které je strašákem řady českých škol.
Až 48 000 tun jídla ročně, tedy přibližně 238 tun každý den
vyhodí děti, žáci a studenti v českých školních jídelnách. Rodiče za
vyhozené jídlo každý rok zaplatí až 2,5 miliardy korun.
Česká rada pro šetrné budovy v minulém roce spustila projekt Zdravá škola.
Ten má za cíl upozornit na nevyhovující vnitřní prostředí řady českých škol,
ve kterém děti a učitelé tráví spoustu času, a přispět k plošnému
zlepšení podmínek – nejen s ohledem na kvalitu vzduchu, ale také na
osvětlení a akustiku. I díky dvěma pilotním projektům Rady v základních
školách ve Slavkově u Brna a pražském Suchdole se zájem o tuto
problematiku za poslední rok výrazně zvýšil.
Reforma financování, která zajistí spravedlivější rozdělení peněz do
základních a středních škol i mateřských školek, se nebude o rok
odkládat. Od 1. ledna 2019 bude pro reformu uvolněno 11 miliard korun navíc
pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Vývoj sociálního a bezpečnostního klimatu posledních let ukazuje posun od pocitu
bezpečí k vystřízlivění a realistickému pohledu na skutečnou situaci.
Samostatnou kapitolou je bezpečnost škol a školských zařízení.
Vysoká koncentrace oxidu uhličitého (CO2), nedostatečná cirkulace
čerstvého vzduchu i nevyhovující světelné či akustické podmínky – to
jsou závěry vyplývající z měření České rady pro šetrné budovy
(CZGBC) v rámci nově spuštěného projektu zaměřeného na kvalitu vnitřního
prostředí v českých školách. O tom, že je stav vnitřního prostředí
ve většině vzdělávacích zařízení bohužel nevyhovující až tristní, se
sice ví již delší dobu, soustavná aktivita s cílem řešit tento alarmující
stav však doposud chyběla. Rada proto od letošního května provádí nejen měření,
ale navrhuje zúčastněným školám i vhodná řešení, jak zlepšit vnitřní
prostředí těchto budov a tím zkvalitnit samotnou výuku dětí.
Vedle stále otevřených výzev na šablony pro mateřské a základní školy byly
Řídicím orgánem Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV)
vyhlášeny dne 20. 12. 2016 také výzvy „Šablony pro SŠ a VOŠ I“.
Jedná se opět o projekty zjednodušeného vykazování tzn., že škola nemusí
specifikovat aktivity projektu, ale pouze vybírá již přednastavené šablony aktivit a
dle vlastních potřeb si sestaví celý projekt. Je nutné si zvolit správný typ
výzvy, neboť šablony jsou rozděleny dle území realizace projektu. Výzva
č. 02_16_035 je určena středním a vyšším odborným školám na celém území
ČR mimo hlavní město Praha a výzva č. 02_16_042 je určena pro střední a
vyšší odborné školy pouze v hlavním městě Praha.
S novým školním rokem platí nový účinný bezpečnostní standard
k ochraně škol – česká technická norma ČSN 73 4400 Prevence
kriminality – řízení bezpečnosti při plánování, realizaci a užívání
škol a školských zařízení.
Nedostatek míst v českých školkách dosáhl vrcholu již před pár lety.
Počet malých dětí klesá a nejhorší časy v hledání školek jsou za námi.
Problém však zdaleka není vyřešen!
Na dotazy k modulovým stavbám odpovídá Jan Petr, marketingový ředitel
společnosti Touax, s. r. o.
Evropské dotace pro města a obce, to je také přehlídka mateřských a základních
škol, dětských hřišť a sportovišť pro děti. V Moravskoslezském kraji se
tyto projekty dají počítat na desítky. Jsou užitečné, ale i vděčné a
hravé.
Založení a vznik školské právnické osoby (ŠPO) může obcím pomoci
k řešení lokálních otázek v oblasti školství. Svazkové školy, tedy
školské právnické osoby založené svazkem obcí, prokázaly své opodstatnění.
Základem je dohoda obcí a jejich přesvědčení, že jde o prospěšný krok,
který povede k zlepšení ekonomické a vzdělávací úrovně škol na jejich
území včetně řešení materiálních i personálních otázek.
Odpovědnost za zajištění podmínek pro vzdělávání a školské služby
v oblasti regionálního školství jsou prostřednictvím právní úpravy
v České republice rozděleny mezi stát (reprezentovaný zejména Ministerstvem
školství, mládeže a tělovýchovy), a kraje a obce jako územní samosprávné celky.
Pod názvem
Školy zřizované svazky obcí připravilo Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy praktického průvodce určeného pro zřizovatele a ředitele
škol, pro pedagogy i rodiče žáků.
Předkládáme již třetí článek zabývající se tématem
svazkové školy. Tentokrát bychom rádi stručně popsali, jak reálně vzniká první
svazková škola ve středočeském kraji. Pokud vše dopadne jak má, bude se jednat
o třetí svazkovou školu v ČR.
V jednom z minulých
článků jsme vzdychali nad
úskalími, která stojí v cestě zřízení svazkové školy. Naše úsilí směrem
k Ministerstvu školství mládeže a tělovýchovy přineslo výsledky a ledy se
hnuly.
Podle evropské legislativy (směrnice 2010/31/EU, o energetické náročnosti
budov, ze dne 19. května 2010) by se u nás počínaje rokem 2020 měly stavět
pouze pasivní domy nebo budovy jim velmi podobné. Tato povinnost bude platit i pro
veřejné budovy.
Tento článek si rozhodně neklade za cíl být fundovanou analýzou, týkající se
tolik diskutované reformy regionálního školství. Pouze se snaží sdělit pohled na
ekonomickou problematiku venkovských škol z pozice jejího vedení, kterému se
jako optimální jeví zřízení svazkové školy. Ale…
Regionální školství, to jsou mateřské, základní a střední školy, které
mohou být financovány z regionálních operačních programů v každém
regionu České republiky. Přidanou hodnotou projektů z oblasti vzdělávání je
zvýšení kvality výuky, důraz na praktickou přípravu studentů pro budoucí
povolání nebo zvýšení komfortu prostředí, ve kterém se studenti pohybují.
Dětem v Dřítni na Českobudějovicku začala
v pondělí 1. října sloužit nová mateřská škola postavená modulovou
technologií. Jde o nejrychleji vybudovanou školku v jižních Čechách. Její
součástí je i zbrusu nové, moderní a bezpečné Oranžové hřiště.
Evropské peníze z regionálních operačních
programů znamenají jedinečnou příležitost zlepšit podmínky pro vzdělávání a
modernizovat výuku. Pochopili to také starostové obcí a měst, které zřizují
místní mateřské, základní, případně střední školy. Stovky úspěšných
žádostí o dotaci daly dětem možnost kvalitní předškolní péče a základ do
budoucího života.
Přes padesát zástupců českých měst a obcí se
v půlce března sjelo do středočeských Poříčan, aby se dozvěděli, jak rychle
a levně vyřešit nedostatek míst v mateřských školkách. V rámci
semináře pořádaného v místní školce zde zazněly nejen praktické informace
o nové technologii modulových staveb, ale i o nákladech na jejich provoz
nebo třeba o tom, jaký vliv má nová školka na samotné děti.
Ačkoliv bylo
v Čechách vloni otevřeno o sedmnáct školek více než v roce
předchozím, počet předškoláků, kteří je navštěvují, se za stejnou dobu
zvýšil o téměř třináct tisíc. Většina školek proto hlásí stop stav,
polovina z nich dokonce musela požádat o výjimku, aby mohla přijmout více
žáků, než bylo původně povoleno. Při řešení krizové situace musí dnes obce
spoléhat i na netradiční řešení.
Vedení obce Poříčany se v minulém roce rozhodlo řešit problém
s nedostatkem míst v mateřské školce tehdy nepříliš obvyklou cestou
modulové stavby. Během pouhých dvou měsíců se jim nakonec podařilo postavit
nadstandardně vybavenou školku výrazně levněji než by stála klasická zděná
stavba. O své zkušenosti se nyní Poříčanští rozhodli podělit
s dalšími obcemi a městy.
Na jaře se v obci začala stavět barevná modulová přístavba,
se dvěma třídami školky pro 50 dětí, a dvěma dalšími třídami pro potřeby
základní školy. V průběhu letních prázdnin proběhla kompletní rekonstrukce
interiéru stávající školní budovy. Břežanští letos utratí za školství více
než 55 milionů Kč, z nichž 39 milionů přispěje Regionální
operační program Střední Čechy.
Stovka jihlavských dětí může 1. září přijít do úplně
nové školky na Demlově ulici 34a. "Děti jsou rozděleny do čtyř tříd, které
doplňují menší učebny, stravování bude probíhat v jídelně s výdejnou,
do které se bude strava dovážet," uvedl základní údaje nové stavby primátor
Jihlavy Jaroslav Vymazal. Nechybí sociální zařízení a zázemí pro personál.
Součástí stavby je zahrada s dětským hřištěm.
Mnoho měst a obcí nejen ve Středočeském kraji, ale i na mnoha
dalších místech České republiky stále trápí nedostatek volných míst
v mateřských školkách. Město Roztoky (severně od Prahy) se rozhodlo tento
problém řešit nejrychlejší cestou – zvýšit kapacitu stávajících
zařízení pro předškolní děti výstavbou mateřské školky z tzv.
modulárního stavebnicového systému. Stavba začala v polovině prosince 2009 a do
plného provozu byla uvedena 8. února 2010.
Evropská unie si v roce 2002 stanovila, že do
roku 2010 by měly mít členské státy k dispozici určitý typ školního
zařízení pro 33 % dětí do tří let a pro 90 % dětí mezi třemi lety až
po věk nástupu do základní školy. Už v současné době má ovšem Česká
republika s kapacitou škol a školek výrazné problémy a velké množství dětí
se nemůže díky silným populačním ročníkům dostat do vzdělávacích a
výchovných zařízení (školy, školky, učebny). Okamžitá náprava situace
v ČR tedy spočívá v podobě zvýšení kapacity zmíněných zařízení.
Nový školský zákon (č. 561/2004 Sb.) přinesl mnoho
novinek, které jsou někdy vítány, jindy problematizovány -- podle toho kdo, a
z jaké pozice jejich dopad posuzuje. Pojďme se věnovat několika tématům, která
by mohla být významná především pro školy v malých obcích.