Archiv článků (rubrika Územní plánování)
Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhuje zrušit standardní způsob povolování
stavebních záměrů, pokud se jakkoli vztahují k výrobě energie z jádra.
Nově otevřené lomy, výstavba silnic, jaderné elektrárny, vedení vysokého napětí
či malé jaderné reaktory), ale třeba také konečné úložiště vysoce
radioaktivních odpadů mají být umisťovány do volné krajiny bez řádného
projednání. Návrh přitom nerespektuje legislativu EU, kterou je Česká republika
vázána. Zelený kruh proto podává v rámci dnes končícího připomínkové
řízení zásadní námitky.
Efektivní spolupráce představitelů měst a obcí s developery je dlouhodobým
předmětem diskuzí obou zainteresovaných stran. Města a obce usilují
o komplexní rozvoj svého území a investoři chtějí výhodně zhodnotit své
prostředky. Na jedné straně volení zástupci komunální politiky a na druhé straně
představitelé tvrdé podnikatelské sféry. Přestože obě strany mají stejný
cíl – stavět v dané lokalitě, sladit jejich zájmy bývá paradoxně velmi
náročné a zdlouhavé.
Namísto odkladu účinnosti nového stavebního zákona alespoň o dva roky se
vláda rozhodla jít cestou rychlé novely. Ta má především zabránit megalomanské
transformaci stavebních úřadů a ponechat je na místní úrovni. Vláda však
v rámci novely zcela rezignovala na potřebnou reformu územního plánování.
V programovém prohlášení přitom slíbila, že posílí pravomoci samospráv
v oblasti územního plánování a podpoří využívání plánovacích smluv.
Snížení rizika záplav, sucha a eroze půdy, ale také lepší podmínky pro
další rozvoj měst a obcí i pro samotné majitele. To jsou stěžejní benefity
plynoucí z komplexních pozemkových úprav, při nichž v katastru dochází
k optimalizaci uspořádání pozemků a jejich zpřístupnění dle podmínek
současného stavu využívání krajiny a dle požadavku jednotlivých vlastníků.
Složitý a časově náročný proces plánuje nejméně třemi miliardami korun ročně
podpořit nová vláda. Významně usnadnit by jej také mohlo širší využívání
mapových aplikací, které zjednoduší projednávání navrhovaných změn.
Při přípravě územně plánovací dokumentace (ÚPD) i jejím uplatňování
ve správních řízeních se střetávají nejrůznější zájmy. Nelze se vyhnout tomu,
aby záměry navrhované v ÚPD nezahrnovaly soukromé pozemky, aby nebyla nějakým
způsobem omezena možnost změny jejich využití, častá je obava ze znehodnocení
prostředí, ve kterém se nacházejí.
V souvislosti s novou výstavbou ve městech a obcích často probíhá
složitá diskuze mezi představiteli místní samosprávy a zástupci developerů. „Ne
vždy je snadné sladit zájmy těchto dvou tak odlišných subjektů, a to přesto, že
jejich cíle mohou být velmi podobné,“ napsal Roman Pečenka v obsáhlém
článku
Smluvní nastavení spolupráce s developery.
Politika územního rozvoje (PÚR), kterou se musí řídit všechny územní plány,
prochází změnami[1]. Namísto s udržitelným rozvojem strategie počítá se
zastaralými a prokazatelně škodlivými záměry, na žádost investorů umožňuje
vést nově infrastrukturní stavby přes chráněná území, místo podpory
obnovitelných zdrojů nahrává uhlobaronům a zcela ignoruje podporu výstavby
dostupného bydlení nebo dává přednost neudržitelné dopravě.
Život ve městě netvoří jen rozhodnutí politiků či stavebníků, ale
především jeho obyvatelé, díky kterým ožívají veřejná prostranství a kteří
požadují nejen zajištění bydlení, ale také odpovídající dopravní a technickou
infrastrukturu, občanskou vybavenost a veřejné služby. Na to, jak udržitelně
zajišťovat příjemný život ve velkých městech i malých obcích se zaměřila
online konference Developer a město pořádaná 1. prosince Národní
sítí Zdravých měst ve spolupráci s Fakultou architektury ČVUT a Frank Bold
Advokáty.
Rozvoj obcí je často oblast, která vyvolává celou řadu konfliktů mezi
samosprávou a investorem i mezi samosprávou a veřejností. K součinnosti
s developerem, který přichází do měst či vesnic s novým plánem
výstavby, často obce přistupují s podezíravostí. Jejich vzájemný vztah však
lze připravit už dopředu prostřednictvím zásad pro výstavbu tak, aby v obci
vznikaly kvalitní místa pro život a současně na to příchozí i stávající
obyvatelé nedoplatili.
Náš svět se skládá ze vztahů (sociálních, ekonomických a dalších) a
prostředí, ve kterém se tyto vztahy odehrávají, a které pro ně tvoří podmínky.
Jedno souvisí s druhým. Kvalitní prostředí udržuje a přitahuje lidi. Investice
do kvalitního prostředí se slovy dneška „vyplatí“. Na úrovni státu se tématu
kvalitního prostředí věnuje
Politika architektury a stavební kultury
přijatá v lednu 2015 Vládou ČR. Vyzdvihuje tři pilíře: péči
o krajinu a sídla, péči o stavby a podporu vzdělávání, osvěty a výzkumu
v této oblasti. Na komunální úrovni pak téma podporuje text vydaný
ČKA ke komunálním volbám. Specifickým
požadavkům menších obcí se pak věnuje materiál
Architektura pro venkov.
Poslanecká sněmovna má v nejbližších dnech hlasovat o
finální verzi
rozsáhlé novely zákona č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby
dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Návrh v případě přijetí
radikálně omezí práva vlastníků nemovitostí a samospráv, a to nejen v oblasti
infrastrukturních staveb. Radikální návrhy přitom nejsou opřeny o žádné
relevantní analýzy. A to i přesto, že si takovou analýzu již před dvěma
lety u Ministerstva dopravy objednala Evropská komise.
Brno – Územní plán je pro města a obce zcela zásadním dokumentem. Práce
s ním pak zejména pro občany není zdaleka tak jednoduchá, jak by se od takového
dokumentu očekávalo. Podle odborníků tak budoucnost územního plánování leží ve
využití 3D technologií. Ty nabízejí snadnější orientaci, ale i lepší
představu o tom, jak nová výstavba ovlivní stávající podobu místa. Jako
první v Česku už novinku zkoušejí v jihočeských Rakovicích.
Stávající platný územní plán města Brna vznikl v roce 1994 a
patří mezi nejstarší v České republice. Poslední úpravy v něm proběhly
v roce 2011 a důsledky jeho neaktuálnosti pociťují Brňané ve svém
každodenním životě. Nejvíce patrné nedostatky jsou v oblasti bydlení, kde se
za posledních sedm let ceny bytů takřka zdvojnásobily.
Vláda bude v pondělí 25. 11. hlasovat o návrhu Ministerstva
dopravy, který do již nepřehledné stavební legislativy vnáší další chaos. Nově
by i větší stavby nepotřebovaly souhlas od orgánů životního prostředí či
památkářů. Vybrané stavby podle zvláštního seznamu by bylo možné stavět bez
standardní projektové dokumentace. Obce by navíc musely strpět výstavbu prosazovanou
státem – i v rozporu s plánovaným rozvojem obce. Novela by
dramaticky redukovala pravomoci samospráv i ochrany životního prostředí a
dalších veřejných zájmů. Podle předsedkyně Legislativní rady vlády přitom nelze
odhadnout, zda novela výstavbu opravdu urychlí.
Cílem článku je seznámit čtenáře se základními principy implementace Strategie
regionálního rozvoje ČR 2021+, jako stěžejního strategického dokumentu
v oblasti regionálního rozvoje. Implementační část je nezbytnou součástí pro
řízení a následné hodnocení naplňování cílů strategie. V článku je
nastíněna také otázka zdrojů financování včetně představení možných cest, jak
naplňovat jednotlivé cíle strategie.
Ministerstvo pro místní rozvoj podpoří celkem 93 projektů na zhotovení
vlastních územních plánů za 19,3 milionů korun. Nejvíce obcí s novým
územním plánem bude ve Středočeském kraji.
Řada obcí, zejména v zázemí velkých měst se potýká s vážnými
problémy, které vyplývají z prudkého nárůstu počtu obyvatel a s tím
související nutností řešit infrastrukturu obce cestou investiční výstavby.
Velký stavební záměr je zřídkakdy přínosem pro všechny, daleko
častěji někomu pomůže a jinému uškodí, dočasně nebo trvale, ať jde
o výrobní halu přinášející užitek jedné firmě, nebo silniční obchvat
sloužící všem. Zájmy jednotlivých aktérů je proto nutné vyvažovat a záměr
upravovat tak, aby škodil co nejméně.
MMR vyhlásilo počátkem listopadu výzvu k předkládání žádostí
o dotaci na zpracování územních plánů obcí a zcela nově výzvu na podporu
architektonických a urbanistických soutěží obcí. Pro žadatele je připraveno celkem
25 milionů korun.
Česká komora architektů (ČKA) reaguje na aktuální situaci na úřadech územního
plánování vzniklé po novelizaci stavebního zákona. Navrhuje co nejrychlejší
přijetí tří opatření. Prvním je navrácení posuzování souladu záměrů a staveb
s územním plánem na obecné stavební úřady, druhým omezení obsahu závazných
stanovisek a třetím metodické usměrnění zpracovatelů závazných stanovisek.
V průběhu měsíce května 2018 proběhla další série jednání územních a
tematických pracovních skupin. Cílem bylo projednat návrh typových opatření pro
naplňování strategických a specifických cílů Strategie regionálního rozvoje ČR
2021+ (dále „SRR“) a identifikovat potřebný územně specifický přístup včetně
možných nástrojů.
Řada pracovních týmů pracuje na dokumentu Strategie regionálního rozvoje ČR
2021+, který ve vazbě na kohezní politiku bude pro další období zadáním nejen pro
regionální politiku ČR, ale i zpracování krajských strategií a výzvou pro
regiony, města i venkov.
Obce získají od MMR dalších 20 milionů korun na zpracování územních
plánů. V těchto dnech byl ukončen příjem žádostí o poskytnutí dotací.
Celkem bylo podáno 173 žádostí v celkové hodnotě 38 milionů korun,
což je téměř dvojnásobný převis částky, která byla pro tuto výzvu určena.
Praha – Navržený a nedávno zveřejněný Metropolitní plán chce do budoucna
výstavbu v Praze regulovat co nejméně. Na pozemcích určených k zástavbě
plán neřeší, zda na něm bude stát bytový dům, obchody nebo kanceláře. To má
vyplynout až z jednání developerů se stavebním úřadem. Podle nevládní
organizace Arnika je plán natolik vágní, že by ho mohl potkat stejný osud jako
územní plán Pece pod Sněžkou. Pro Nejvyšší správní soud byl příliš obecný, a
proto ho nedávno zrušil. Oba plány přitom vytvořil tentýž architekt Roman Koucký.
Arnika proto zaslala otevřený dopis pražské radní pro územní rozvoj Petře
Kolínské a řediteli Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy Ondřeji
Boháčovi.
Česká komora architektů, vědoma si svých povinností, spojených s výkonem
profese, nabídla ve svém
prohlášení ze dne 21. října 2016
uspořádání kulatého stolu, který by napomohl řešení situace, jež v Praze
nastala v souvislosti s přípravou nového pražského územního plánu na
Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Kulatý stůl se uskutečnil
v pražské Kanceláři Komory dne 9. listopadu 2016 za účasti zástupců
Komory, náměstkyně primátorky a určené zastupitelky pro pořízení územního
plánu Petry Kolínské a dalších zástupců odborné veřejnosti a veřejné správy.