Archiv článků (rubrika Ekonomika)
Nejdůležitější součástí příjmů obcí České republiky jsou peníze
plynoucí z rozpočtového určení daní. Rozpočtové určení daní je
mechanismus, kterým se rozdělují celostátní výnosy tří daní, tj. daně
z příjmů fyzických osob, daně z příjmů právnických osob a daně
z přidané hodnoty, a to podle stanovených kritérií mezi stát, obce a kraje.
Rozhodujícím kritériem výpočtu podílu, který připadá na jednotlivé obce, je
počet jejích obyvatel.
6. 6. 2019, Ekonomika
Pro hospodaření územních rozpočtů v roce 2018 byl charakteristický
dynamický nárůst prostředků jak na příjmové, tak zejména na výdajové straně.
Meziroční zvýšení celkových příjmů i výdajů dosáhlo dosud nejvyšší
hodnoty, přičemž, na rozdíl od předchozích let, byl z důvodu výrazného
nárůstu investic vyšší růst na straně výdajů. Hospodaření územních
rozpočtů skončilo s přebytkem, již sedmým rokem po sobě, za rok 2018 ve výši
8,8 mld. Kč.
14. 5. 2019, Ekonomika
Po roce 1990 přešla do vlastnictví obcí řada nemovitostí, které ovlivňují
více nebo méně život jejich obyvatel. Soubor převedených nemovitostí zahrnoval
i vodohospodářskou infrastrukturu. Obce tímto získaly majetek a také důležitou
pravomoc v oblasti zásobování obyvatelstva pitnou vodou a v nakládání
s odpadními vodami. Vodovody a kanalizace se tak staly předmětem zájmu celé
řady obcí bez ohledu na počet obyvatel, kteří v nich žijí. A to mělo
samozřejmě dopad na jejich rozpočty.
3. 4. 2019, Ekonomika
Základní celky územní samosprávy jsou obce, které podle Ústavy mají vlastní
majetek a hospodaří podle svého rozpočtu. To, že rozpočtové hospodaření náleží
do samostatné působnosti obce, v praxi znamená, že obce samostatně rozhodují
o svých rozpočtových prioritách.
19. 3. 2019, Ekonomika
Závěrečný díl odborného seriálu o finanční kontrole je zaměřen na
kontrolní mechanismy a trendy v oblasti vnitřního řídícího a kontrolního
systému (VŘKS) organizací ve veřejné správě a na funkci interního auditu
v tomto komplexním systému.
11. 3. 2019, Ekonomika
V roce 2018 dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu částky
1403,9 mld. Kč a celkové výdaje 1401,0 mld. Kč. Saldo
hospodaření státního rozpočtu tak dosáhlo přebytku ve výši
2,9 mld. Kč, což je druhý nejlepší výsledek od roku 1996.
5. 3. 2019, Ekonomika
Na úhradu investičních záměrů obcí a měst lze využít i jiné finanční
nástroje než klasický bankovní úvěr.
31. 1. 2019, Ekonomika
Krajské samosprávy získaly v období let 2008 až 2017 do svých
rozpočtů 1,5 bilionů korun. Souhrnné saldo rozpočtu za dané období dosáhlo
výše 11 mld. Kč. Tato částka představuje rozdíl mezi souhrnnými příjmy
a výdaji, tedy objem peněz, které krajské samosprávy jako celek ušetřily za
posledních deset let. Úspory nebyly v čase rovnoměrně rozděleny.
14. 1. 2019, Ekonomika
Ve druhém díle seriálu o finanční kontrole se zaměříme na úpravu
vnitřního řídícího a kontrolního systému (VŘKS) v praxi organizací
veřejné správy, upozorníme na hlavní nedostatky a podáme doporučení, jak systém
nastavit, aby byl efektivní v souladu se zákonem.
9. 1. 2019, Ekonomika
Podzimní měsíce jsou obvykle na obecních a městských úřadech spojeny
s přípravou a projednáváním rozpočtů samospráv na další rok. Nejinak je
tomu i letos, i když se možná samotné schvalování rozpočtů posune ke
konci roku, vzhledem k nástupu nových zastupitelů po komunálních volbách.
20. 12. 2018, Ekonomika
V sérii tří článků se zaměříme na problematiku finanční kontroly,
s cílem objasnit postavení a význam vnitřního řídícího a kontrolního
systému (VŘKS) v organizacích veřejné správy (obcích). Zaměříme se na
často opomíjenou návaznost VŘKS na oběh účetních dokladů a naznačíme přínosy
účetnictví pro efektivní řízení celé organizace.
5. 11. 2018, Ekonomika
Kraje se mezi sebou liší počtem obyvatel, rozlohou, počtem obcí, a také
průměrným počtem obyvatel připadající na jednu obec. V tomto textu se
podíváme na vybrané charakteristiky rozpočtu obcí podle krajů.
22. 10. 2018, Ekonomika
Analýza finančního zdraví obce popisuje základní finanční situaci obce. Zákon
o pravidlech rozpočtové odpovědnosti zavedl pro obce nové fiskální pravidlo,
které hodnotí hospodaření obcí. Rozbor finančního hospodaření všech
206 obcí s rozšířenou působností ukazuje, že v souhrnu jsou
finančně zdravé a rozpočtově odpovědné.
13. 8. 2018, Ekonomika
Jedním z hlavních úkolů obcí je zajišťovat co nejlepší podmínky
pro život obyvatel. Toto úsilí se neobjede mj. bez modernizace a rozšiřování
obecní infrastruktury. Výčet toho, o co se obec stará, je velmi dlouhý. Pro
všechny činnosti obce jsou nutné finanční zdroje. Ty se soustřeďují
v rozpočtu se kterým obec hospodaří.
30. 7. 2018, Ekonomika
Obce (bez hlavního města Prahy) v roce 2017 vykázaly přebytek rozpočtu, a to
již sedmým rokem po sobě. Co do velikosti je loňský přebytek sice zhruba poloviční
ve srovnání s rokem 2016, i tak je však poměrně značný. Celkové příjmy
se zvýšily o 6 %, výdaje rostly ještě rychleji, a to o 8 %.
19. 7. 2018, Ekonomika
Celkové výdaje obcí se dají v zásadě rozdělit na výdaje běžné a
kapitálové. Zatímco běžné výdaje se týkají provozních činnosti, kapitálové
výdaje směřují na modernizaci a rozšíření obecní infrastruktury. Kapitálové
výdaje obcí tvoří podstatnou část kapitálových výdajů veřejných rozpočtů.
K jejich financování značnou měrou přispívají dotace z fondů Evropské
unie.
14. 6. 2018, Ekonomika
Hospodaření obcí v roce 2017 skončilo již po šesté v řadě
v přebytku, kdy jeho výše dosáhla 21,4 mld. Kč, což je zhruba stejný
výsledek jako v roce 2015 (viz vývoj salda na grafu 1). Příčinu tohoto
vývoje můžeme hledat jak na straně příjmů, tak na straně výdajů.
23. 5. 2018, Ekonomika
V tomto článku se autor zamýšlí nad možnými výhodami a nevýhodami
případného zavádění principu center sdílených služeb (dále jen „CSS“) pro
agendu účetnictví (účetního výkaznictví) u obcí, dobrovolných svazků
obcí, případně municipálních příspěvkových organizací.
21. 5. 2018, Ekonomika
Obce v České republice vykazují některé zajímavé rysy. Zasloužily
se např. o to, že Česká republika drží primát, pokud jde o počet
obyvatel připadající v průměru na jednu obec. Je to necelých
1700 obyvatel, zatímco na opačném konci stojící nizozemská či britská obec
jich má kolem 200 000. Rozdíl je více než stonásobný. Do klubu evropských
zemí s méně než 2000 obyvateli na obec patří již jen Slovensko a Francie.
19. 3. 2018, Ekonomika
V uplynulém roce 2017 dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu
1 273,6 mld. Kč a celkové výdaje 1 279,8 mld. Kč. Saldo
hospodaření státního rozpočtu dosáhlo schodku 6,2 mld. Kč a je druhé
nejlepší od roku 1997. Oproti schválenému deficitu je nižší
o 53,8 mld. Kč.
15. 3. 2018, Ekonomika
Vláda dnes schválila novelu zákona č. 178/2005 Sb. o zrušení Fondu
národního majetku. Novela zákona vychází z Koncepce stabilizace finančního
stavu zvláštních účtů privatizace, kterou vláda schválila v září 2017.
8. 3. 2018, Ekonomika
Současná legislativa neumožňuje obci vyhlásit bankrot ani regulovat své
předlužení formou řízené insolvence. Za zcela formální pochybení, například
při využívání evropské dotace, se však do problémů může rychle dostat
i dobře hospodařící obec. Jsou obce samy, bez intervence státu, schopny vyrovnat
se se svými závazky a nedopustit dlouhodobé předlužení, které by v důsledku
mohlo vést až k ohrožení plnění jejich úkolů?
6. 3. 2018, Ekonomika
Obce se starají o řadu oblastí, které ovlivňují život obyvatel. Od
zásobování pitnou vodou a čištění odpadních vod, přes vzdělávání, sociální
péči, bytový fond až po hasiče a veřejný pořádek. Rozhodují také
o výdajích na kulturu a na tělovýchovu v obci.
3. 1. 2018, Ekonomika
Výdaje obcí na zastupitelstva pokrývají náklady spojené s činností
zastupitelů na úrovni obcí, včetně jejich odměn a výdajů na činnost výborů a
komisí rad. Tyto náklady, po provedené úpravě odměn pro zastupitele obcí, se budou
dále zvyšovat.
18. 12. 2017, Ekonomika
Příspěvek na výkon přenesené působnosti obcí je jedním z významných
zdrojů pro financování územní samosprávy. Pro rok 2018 se zavádí hned několik
novinek, které v této oblasti připravilo Ministerstvo vnitra.
13. 12. 2017, Ekonomika
V letošním roce se konala již jubilejní dvacátá celostátní finanční
konference. Pravidelní účastníci potvrdí, že tady vždy jde nejenom o setkání
představitelů samosprávy se zástupci státu, ale také o souhrn zajímavých
informací z oblasti financování, která je pro města a obce stěžejní.
V neposlední řadě je konference jedinečnou příležitostí k výměně
vzájemných zkušeností účastníků, kterých letos bylo více něž tři stovky.
6. 12. 2017, Ekonomika
Tento text je pokračováním článku z minulého čísla, který se
v rámci rozboru rozpočtového hospodaření obcí v roce 2016 a jeho
zvláštností věnoval příjmové stránce. Nyní se kromě výdajů podíváme na
vývoj salda rozpočtu, dluhu a na relaci příjmů k uspořeným prostředkům.
25. 10. 2017, Ekonomika
Územní samosprávné celky podle Ústavy České republiky mají právo na
samosprávu, jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a
hospodaří podle vlastního rozpočtu.
18. 10. 2017, Ekonomika
Vláda svým nařízením schválila navýšení platových tarifů zaměstnanců ve
veřejných službách a správě. Zaměstnanci ve veřejné správě, členové
bezpečnostních sborů, tedy policisté, hasiči, celníci, příslušníci vězeňské
služby, ale i vojáci dostanou od 1. listopadu přidáno
o 10 procent.
27. 9. 2017, Ekonomika
Rok 2016 byl z hlediska hodnocení hospodaření obcí zajímavý.
Celkové příjmy obcí (bez Prahy) se meziročně snížily. To se stávalo také
dříve, i když to nebyl častý jev. V minulosti však jejich příjmy
poklesly buď v důsledku administrativních (rok 2012) nebo úsporných (rok 2011)
opatření vlády.
28. 8. 2017, Ekonomika
Podle podkladů ze státního závěrečného účtu za rok 2016 bylo hospodaření
krajských samospráv úspěšné. Celkové příjmy krajů činily
168,3 mld. Kč a jejich výdaje dosáhly 155,6 mld. Kč. Hospodaření
krajů tedy skončilo s přebytkem ve výši 12,7 mld. Kč.
14. 8. 2017, Ekonomika
Na základě vyhodnocení státního závěrečného účtu za rok 2016 lze
konstatovat, že hospodaření obcí a dobrovolných svazků obcí (DSO) bylo úspěšné.
Došlo k snížení celkových příjmů oproti roku 2015
o 5,7 mld. Kč, a to především vlivem radikálního poklesu přijatých
transferů (o 23,1 mld. Kč). Ani nárůst daňových příjmů
o více než 15 mld. Kč nepomohl obcím k dosažení stejných
příjmů jako v minulém roce.
9. 8. 2017, Ekonomika
Územní rozpočty hospodařily v uplynulém roce s výraznou převahou
příjmů nad výdaji, což znamenalo dosud nejvyšší dosažené kladné saldo
hospodaření (53 mld. Kč). Velmi příznivých výsledků bylo dosaženo
rovněž z hlediska vývoje zadluženosti, kde byl vykázán výrazný meziroční
pokles. Současně významně vzrostl stav finančních prostředků na bankovních
účtech obcí a krajů.
12. 7. 2017, Ekonomika
Jsou dotace, které obce mohou získat užitečné, nebo přináší riziko či dokonce
škodu? Odpověď se bude lišit podle zkušeností obce s dotačním procesem.
Následující text neusiluje o odpověď na danou otázku, přestože většině
obcí dotace pomohla, některým opravdu přinesla škodu. Soudě podle statistických
údajů, většina obcí o dotace usiluje a bude usilovat i nadále.
21. 6. 2017, Ekonomika
Od roku 2014 mají zastupitelstva obcí další povinnost, schválit účetní
závěrku obce. V České republice je téměř pět tisíc obcí do
5000 obyvatel a tato povinnost se týká minimálně 25 000 jejich
zastupitelů. Tento článek je určen právě pro ty z nich, kteří nemají
dostatečné znalosti účetnictví a pokouší se najít základní obsah schvalované
účetní závěrky.
31. 5. 2017, Ekonomika
Hospodaření obcí bez započtení Prahy skončilo v roce 2016
v rekordním přebytku 27 miliard korun. Příjmy obcí klesly v minulém
roce o 4 miliardy, zatímco jejich výdaje se snížily o 22 miliard
korun. Obce také v minulém roce snížily počtvrté v řadě svůj celkový
dluh, konkrétně o 5,3 miliardy korun. Celkem 510 obcí dosáhlo
v souhrnném ekonomickém ukazateli iRating společnosti CRIF nejvyššího
ratingového stupně A. Naopak 445 obcí obdrželo nejhorší ratingové
hodnocení C−, což je o 51 obcí méně než minulý rok. Vyplývá to
z analýzy společnosti CRIF – Czech Credit Bureau provedené z dat
portálu
www.informaceoobcich.cz
obsahujícího údaje o hospodaření obcí.
24. 5. 2017, Ekonomika
Obce jsou dle Ústavy ČR základními územními samosprávnými celky, vlastní
majetek a hospodaří podle svého rozpočtu. To, že rozpočtové hospodaření náleží
do samostatné působnosti obce, v praxi znamená, že obce rozhodují o svých
rozpočtových prioritách. V současné době v ČR existuje 6254 obcí.
Jak si stojí ve svém finančním hospodaření?
23. 5. 2017, Ekonomika
Ministerstvo financí ve spolupráci s Finanční správou vydalo
v březnu sérii příkladů, kdy se má a kdy se nemusí vést elektronická
evidence tržeb (EET). Odpovídá se zde na otázky měst a obcí i dalších
subjektů, které s EET souvisí.
24. 4. 2017, Ekonomika
Ministerstvo financí zpracovalo pro obce kalkulačku rozpočtové odpovědnosti.
Každý si nyní může spočítat, v jaké minimální výši bude jeho obec, město
či kraj splácet své dluhy.
24. 4. 2017, Ekonomika
V minulém
textu jsme si krátce představili základní
činnost auditora, tedy audit účetní závěrky, a také prověrku účetní závěrky.
Ve stručném přiblížení auditorských činností budeme nyní pokračovat
představením typu zakázky, která bude zajímat především představitele územně
samosprávných celků případně dobrovolných svazků obcí nebo Regionálních rad
regionů soudržnosti, jelikož se jedná o přezkoumání jejich hospodaření.
4. 4. 2017, Ekonomika
Každý si nyní může spočítat, v jaké minimální výši bude jeho obec,
město či kraj splácet své dluhy. Ministerstvo financí plní svůj příslib
zástupcům územních samospráv a na svých internetových stránkách zveřejnilo
kalkulačku, prostřednictvím níž lze snadno ověřit, zda obce plní tzv. dluhové
pravidlo podle
nového zákona o pravidlech rozpočtové
odpovědnosti.
31. 3. 2017, Ekonomika
Jak jistě víte, v loňském roce byl schválen a publikován zcela nový zákon
o zadávání veřejných zakázek, který od 1. října 2016 výrazným
způsobem ovlivňuje způsob zadávání zakázek na financování formou úvěru. Od
tohoto data zadavatelé nemají povinnost zadávat financování úvěrem formou veřejné
zakázky dle zákona. V této souvislosti se zaměříme na výhody a nevýhody,
které může nová právní norma v oblasti úvěrového financování přinést.
Současně se chceme věnovat dalším specifickým podmínkám, které municipality při
financování nejčastěji požadují. O této problematice jsme hovořili
s Josefem Molíkem, senior specialistou na veřejný sektor v
Komerční bance.
16. 3. 2017, Ekonomika
V současné době již většina obcí schválila své rozpočty na letošní rok
a skončilo tak období přípravy rozpočtu. To je vždy spojeno s řadou
nejasností, týkajících se odhadu budoucích disponibilních zdrojů v rozpočtu.
Řada příjmů není přesně známa, přestože jejich podstatnou část
v rozpočtu obcí tvoří daňové příjmy a jejich výši odhadují odborníci
Ministerstva financí. Ale ani oni se vždy nevyhnou nepřesnostem. A to nehovoříme
o dotacích, které na počátku roku také nejsou vždy jednoznačně potvrzené.
15. 3. 2017, Ekonomika
V polovině ledna Poslanecká sněmovna přehlasovala veto Senátu a
schválila balíček zákonů upravujících pravidla rozpočtové odpovědnosti. Zákony
vstoupí v účinnost 15. dnem po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
7. 3. 2017, Ekonomika
Psal se rok 1998 a na Ministerstvu financí ČR pracovala skvělá a nezapomenutelná
Dana Uharčeková pod ředitelem Prokopem na tzv. odboru 12 (financování územních
rozpočtů), přičemž nejdůležitější byl a je odbor 11 (státní rozpočet),
který řídil Eduard Janota, legendární náměstek a dobrý chlap.
23. 1. 2017, Ekonomika
Auditem je v dnešní době moderní označovat téměř jakoukoli kontrolu, a tak
se pojmem audit značně plýtvá. V praxi se lze setkat s tím, že široká
veřejnost, ale mnohdy i samotný objednatel auditorských služeb netuší, co audit
znamená a co by mělo být jeho výstupem. Cílem tohoto článku je nabídnout přehled
vybraných auditorských činností a přiblížit jejich význam, základní procesy a
výstupy.
16. 1. 2017, Ekonomika
Po obnovení samosprávy byly obce v tehdejším Československu (1990–1992)
financovány zejména účelovými dotacemi ze státního rozpočtu, tedy obdobně jako do
roku 1989. V těchto letech se připravoval nový systém financování obcí
odpovídající změně jejich postavení. Proces probíhal v podmínkách
transformace, což přineslo značné turbulence nejen v ekonomice.
12. 1. 2017, Ekonomika
Daňové odpisy je oprávněn v základu daně uplatňovat převážně vlastník
majetku. Toto pravidlo daňové zákony ctily a ctí odedávna a je zakotveno
v zákoně o dani z příjmů v § 28 odst. 1
písm. a). Důvodem tohoto postoje je skutečnost, že vlastník resp. daňový
poplatník vypořádává příjmy a výdaje, které jsou s prodejem odpisovaného
majetku spojeny.
5. 1. 2017, Ekonomika
Obce od roku 2012 vykazují pravidelně přebytek svého hospodaření. V roce
2015 uzavřely svůj rozpočtový rok s přebytkem 21,8 mld. Kč, pro rok
2016 se jeho výše odhaduje ve výši 21,3 mld. Kč a pro rok 2017 se
očekává přebytek hospodaření ve výši 18,3 mld. Kč. Skutečná výše
přebytku pak bude záviset zejména na rozsahu realizovaných investičních akcí.
3. 1. 2017, Ekonomika