Archiv článků (rubrika Zpravodaj Ministerstva zemědělství)
Obec Těšetice z Olomouckého kraje se stala "Vzorovou
zemědělskou obcí roku 2007 v Programu obnovy venkova" a ocenění
převzala v prosinci z rukou ministra zemědělství Petra Gandaloviče.
Příjem žádostí o dotace z Programu rozvoje venkova pro
opatření 3. kola byl zahájen 26. února 2008. Žadatelé mohou předkládat
projekty na modernizaci zemědělských podniků, zahájení činnosti mladých
zemědělců, dále na diverzifikaci činností nezemědělské povahy nebo podporu
zakládání podniků a jejich rozvoje. Dostane se také na obnovu lesního potenciálu po
kalamitách a podporu společenských funkcí lesů.
Tradiční soutěž Vesnice roku završila další ročník své
existence. Jedním z vyhlašovatelů soutěže je také Ministerstvo zemědělství.
Celkem 264 obcí usilovalo v krajských kolech soutěže o zlatou stuhu
vítězné obce. Udělovala se však, jako každoročně, také modrá stuha za
společenský život v obci, bílá stuha za práci s mládeží a zelená stuha
za péči o životní prostředí a veřejnou zeleň. Poprvé se však
v letošním roce udělovala také oranžová stuha za spolupráci obce se
zemědělským subjektem.
Celkem 3,635 miliardy korun je vyčleněno pro druhé kolo pro
podávání žádostí o dotace z programu rozvoje venkova ČR pro období
2007--2013. Ministr zemědělství Petr Gandalovič vyhlásil s předstihem termín
příjmů žádostí, který potrvá do 26. listopadu. O jednotlivých
podporovaných opatřeních hovořil také na
Dnech malých obcí.
Rozšíření činnosti zemědělců o provozování bioplynových
stanic a o pěstování energetických plodin, jako zdroje pro tato zařízení je
jednou z možností, jak posílit budoucí udržitelnost zemědělství a venkova.
Výstavba a modernizace bioplynových stanic je podporována Evropským zemědělským
fondem pro rozvoj venkova (EAFRD) v rámci opatření III.1.1. Diverzifikace
nezemědělských činností a III.1.2. Podpora zakládání podniků. Celkem je na
bioplynové stanice určena částka přibližně 480 mil. Kč ročně!
Evropská zemědělská politika zakotvená v příslušných
dokumentech předurčuje další zaměření na celkovou problematiku venkova. Obsahem
nového směrování není již "pouhé" zemědělství, ale komplexní
přístup k venkovskému prostoru a celkové řešení jeho potřeb. Stejné
přístupy jsou také obsahem Programového prohlášení vlády. Z toho důvodu je
venkov prioritou Ministerstva zemědělství.
Voda představuje jeden z nejcennějších přírodních zdrojů,
jehož kvalitu i množství je třeba uchovat i pro příští generace. Vodní
právo rozděluje vody v zásadě do dvou skupin na vody povrchové a podzemní.
Práva k těmto vodám (např. právo odebírat je, právo akumulovat je, právo
převádět je apod.) upravuje zákon.
Voda představuje jeden z nejcennějších přírodních zdrojů,
jehož kvalitu i množství je třeba uchovat i pro příští generace. Vodní
právo rozděluje vody v zásadě do dvou skupin na vody povrchové a podzemní.
Práva k těmto vodám (např. právo odebírat je, právo akumulovat je, právo
převádět je apod.) upravuje zákon.
Česká republika je společně se Švédskem první zemí, které
Evropská komise schválila Program obnovy venkova. Druhé kolo schvalovací procedury na
půdě Výboru pro rozvoj venkova Evropské komise bylo ukončeno ve středu
23. května úspěchem českého vyjednávacího týmu.
Každoročně se 22. března připomíná Světový den vody,
jehož heslem pro letošní rok je zvládání nedostatku vody, což souvisí
s důležitým fenoménem, kterým je změna klimatu. V České republice se
při příležitosti Světového dne vody konala odborná konference, na které byl
diskutován právě rozkolísaný vodní režim v důsledku klimatických změn.
Vedle strukturálních fondů Evropské unie, bude Česká republika
využívat také zdroje Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EAFRD).
V programovém období 2007--2013 se očekávají z tohoto fondu
prostředky ve výši cca 2,8 mld. €. To je při současném kurzu více než
77 mld. Kč.
Nejprve několik poznámek obecně. Otázka rozpočtového určení
daní byla diskutována na obou setkáních, která se letos konala v rámci Dnů
malých obcí, tedy 1. března ve Vyškově a 6. března v Praze na
Smíchově. Jde o citlivý problém propojený s řešením veřejných
rozpočtů obecně, a také navýsost politický.
Vedle strukturálních fondů Evropské unie, bude mít Česká
republika možnost využít také zdroje Evropského zemědělského fondu pro rozvoj
venkova (EAFRD). V programovém období 2007--2013 se očekávají z tohoto
fondu prostředky ve výši cca 2,8 mld. €. To je při současném kurzu více
než 77 mld. Kč.
Pane ministře, nedávno jste byl jmenován do čela resortu, od
kterého mnoho obyvatel venkovských obcí očekává podporu -- jaké jsou Vaše
priority v nové funkci?
V poslední době, v důsledku opakujících se rozsáhlých
povodní, se stále více dostává do popředí zájmu odborné i laické
veřejnosti otázka zamezení těmto nepříznivým jevům, protipovodňová ochrana
sídel i zemědělské krajiny a s tím také související retence (zadržení)
vody v povodí. Dnes je již jasné, že k zastavení tohoto trendu a
postupnému omezování rizika povodní a jimi způsobených následných škod, je
nezbytná spolupráce všech, kteří v krajině žijí a hospodaří -- tedy
vodohospodářů, zemědělců, obcí a krajů, ale třeba i ochránců přírody a
dalších.
Ministerstvo zemědělství v současné době usilovně
dopracovává finální podobu Programu rozvoje venkova na roky 2007 až 2013. Ten
bude svým celkovým finančním objemem a hlavně strukturou opatření znamenat pro
české zemědělství, potravinářství, lesní a vodní hospodářství a samozřejmě
pro celý venkov optimální možnost, jak změnit strukturu a zaměření výroby, a
zároveň konkrétní pomoc pro všechny venkovské regiony. Z Evropského fondu pro
rozvoj venkova získá Česká republika na rozvoj českého zemědělství a venkova za
sedm let 2,8 mld. eur. To je včetně národního spolufinancování
3,6 mld. eur, tedy asi 13 mld. Kč ročně a 102 mld. korun
celkem.
Výroční zpráva Vodovody a kanalizace České republiky 2005, kterou
vydalo Ministerstvo zemědělství poskytuje odborné i laické veřejnosti
základní údaje vztahující se k oboru vodovodů a kanalizací především
v oblasti zásobování pitnou vodou a čištění městských odpadních vod
v České republice.
V poslední době, mimo jiné také v důsledku opakujících
se rozsáhlých povodní, se stále více dostává do popředí zájmu odborné
i laické veřejnosti otázka retence vody v povodí. Jde o složitou
interakci biologických a biotických činitelů v přírodě, do kterých člověk
zasahuje svými aktivitami. Vyrovnanost vodního režimu znamená co největší
zadržení srážkové vody v krajině a její stabilní cirkulaci
v hydrologickém cyklu. Zásahy člověka do krajiny tento cyklus narušují a
zejména v uplynulých padesáti letech byly tyto zásahy takového charakteru, že
odvádění vody z půdy i krajiny výrazně urychlily. Dnes je již jasné, že
tento trend je možné zastavit jen postupným obnovováním a budováním systému
opatření, které ve svém komplexu odtok vody z povodí zpomalí či vodu
v území zadrží.
Před měsícem jsme završili druhý rok našeho členství
v Evropské unii a předpovědi některých škarohlídů o soumraku našeho zemědělství
a potravinářství, o konci naší národní suverenity se nenaplnily. EU však provádí
hlubokou reformu zemědělské politiky, která se niterně dotýká také venkovských
obcí ve všech členských zemích.
Ptačí chřipka je virové onemocnění ptáků. Postihuje jak volně
žijící ptáky, tak drůbež (slepice, krůty, kachny a husy) a jiné ptáky chované
v zajetí. Po přibližně třech letech výskytu v Asii se současný kmen
vysoce patogenní ptačí chřipky (Aviární influenza, virus H5N1) rozšířil do
Evropy.
Národní strategický plán rozvoje venkova ČR (NSPRV) vychází
z hlavních strategických priorit Evropské unie pro léta 2007--2013
s důrazem na zvyšování ekonomického růstu, vytváření nových pracovních
příležitostí a udržitelný ekonomický rozvoj.
Zákonem o půdě se stát zavázal navrátit vlastnictví
k zemědělskému a lesnímu majetku a dále na své náklady zabezpečit nutné
úpravy vlastnických vztahů k půdě v zájmu hospodářského rozvoje venkova
v souladu s požadavky na ochranu a tvorbu krajiny a životního prostředí.
Dnem 1. ledna 2006 skončila i celá jedna éra vedení
správního procesu, založená na právní úpravě z poloviny šedesátých let
minulého století a aplikovaná s mnoha legislativně-technickými doplňky
i více než 15 let po listopadové změně v roce 1989.
Zkratka EAFRD označuje nový podpůrný fond Evropské unie --
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (European Agricultural Fund for Rural
Development), který se stane v období 2007 až 2013 nejdůležitějším
finančním nástrojem podpory rozvoje venkova pro všechny členské země EU.
Ministerstvo zemědělství v současné době spravuje tři
dotační programy na podporu výstavby infrastruktury vodovodů a kanalizací. Jedná se
konkrétně o tyto tituly: 329 030 "Výstavba a technická obnova vodovodů
a úpraven vod", 329 040 "Výstavba a technická obnova čistíren
odpadních vod a kanalizací", 229 810 "Státní pomoc při obnově území
postiženého povodní v roce 2002 poskytovaná Ministerstvem zemědělství".
Pro období 2007--2013 se připravují na Ministerstvu zemědělství
základní dokumenty. Národní strategický plán pro rozvoj venkova České republiky a
Program rozvoje venkova má být dokončen v závěru letošního roku.
Z připravovaných materiálů přinášíme výběr charakteristických údajů,
postupy řešení a základní cíle jak byly prezentovány v žádosti
o posouzení z hlediska dopadů na životní prostředí.
Ministerstvo zemědělství -- Ústřední pozemkový úřad dlouhodobě
sleduje a vyhodnocuje finanční prostředky státního rozpočtu, které jsou
vynakládány na realizaci komplexních pozemkových úprav (KPÚ).
Letošní ročník Programu LEADER ČR 2005 je pokračováním tohoto
Programu z roku 2004. Návaznost se týká jeho základního poslání a
z větší míry i stránky obsahové. Základním smyslem Programu je seznámit
s metodou Leader co nejvíce zájemců, rozšířit a zakotvit tuto metodu
v našich podmínkách a připravit tak vhodné prostředí pro implementaci podpory
rozvoje venkova z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EAFRD),
jehož je iniciativa Leader nedílnou součástí a jedním z podstatných
inovativních prvků.
Koncem srpna se konal v Českých Budějovicích již 32. ročník
mezinárodní výstavy Země živitelka. Výstava je pravidelně pořádána ve
spolupráci s Ministerstvem zemědělství, Ministerstvem pro místní rozvoj a
s Agrární komorou České republiky. Letošní ročník probíhal od 25. do
31. srpna 2005 pod heslem "Budoucnost českého zemědělství a českého
venkova".
Ministerstvo zemědělství České republiky jako ústřední orgán
státní správy myslivosti vydalo již v loňském roce doporučení k sjednocení
postupu na všech úrovních orgánů státní správy myslivosti při redukci početních
stavů prasete divokého.
Počátkem dubna organizoval Evropský institut pro veřejnou správu
(EIPA) v Maastrichtu dvoudenní seminář na téma: Budoucnost rozvoje venkova
z hlediska jeho zjednodušení, větší koherentnosti a efektivnosti.
Není žádným tajemstvím, že současná situace na venkově
v České republice není příliš příznivá -- na mnoha místech není
vyhovující infrastruktura, ve venkovských oblastech je nedostatek pracovních
příležitostí a často brání dalšímu rozvoji obtížná dopravní dostupnost.
Cílená podpora ministerstva zemědělství v roce 2004,
orientovaná na rozvoj venkova byla realizována především k naplnění
základních střednědobých cílů rozvoje venkova po vstupu do Evropské unie
v souladu s prioritním zaměřením programového prohlášení vlády České
republiky ze dne 22. 8. 2004.
Ekologické zemědělství je již nedílnou součástí agrární
politiky Ministerstva zemědělství. Na konci roku 2004 hospodařilo ekologicky 836 ekologických
farem na výměře 263 299 ha, což představuje 6,16 % výměry
zemědělského půdního fondu (ZPF).
Krajina v České republice prošla složitým vývojem.
V minulém období v důsledku velkoplošného obdělávání půdy došlo
k zániku polních cest, přirozených liniových prvků v krajině a dalších
přírodních a krajinotvorných elementů. Došlo k narušení ekologické stability
krajiny, devastaci zemědělského půdního fondu vodní a větrnou erozí, snížení
biodiverzity a celkovému narušení krajinného rázu.
LEADER je jedna ze čtyř iniciativ Evropské unie. Finanční
příspěvek pro LEADER se poskytuje z Evropského zemědělského orientačního a
záručního fondu (EAGGF). Zkratka "LEADER" znamená "Liaison entre les
actions economic rural -- Propojování akcí hospodářského rozvoje venkova".
K zajištění realizace Národního lesnického programu (NLP) schváleném
usnesením vlády ČR č. 53 ze dne 13. ledna 2003 vytvořilo Ministerstvo
zemědělství ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí mezirezortní
řídící výbor a koordinační radu.
Současná situace rozvoje venkova v ČR není příznivá. Venkov
trpí nedostatkem pozornosti ústředních orgánů a politiků. Venkov přitom zaujímá
prakticky celou ČR s výjimkou Prahy. Podpory jsou roztříštěné, slabé a
daňové příjmy a tím i rozpočty malých obcí jsou příliš nízké.
Návrh Nařízení Rady o podpoře rozvoje venkova
z Evropského zemědělského fondu na podporu venkova pro období 2007--2013
dostává postupně konkrétní podobu. Již v minulém čísle jsme informovali
o principech evropské politiky na další období pro tuto oblast.
Nová úprava vodního práva nahrazující právní předpisy platné
v oblasti ochrany vod a vodního hospodářství ze začátku sedmdesátých let
je platná od 1. ledna 2002, kdy nabyl účinnosti zákon č. 254/2001 Sb.,
o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon).
V současné době se konzultuje návrh Nařízení Rady Evropy
o podpoře rozvoje venkova z prostředků Evropského zemědělského fondu pro
rozvoj venkova (EZFRV) na blížící se sedmileté plánovací období 2007--2013.
Přinášíme některé principy připravované evropské politiky v této oblasti
uvedené v důvodové zprávě.
Dne 1. června 2003 byly v souladu s Komunikační
strategií Ministerstva zemědělství spuštěny nové internetové stránky úseku
vodního hospodářství, jako integrální součást modernizované podoby portálu.
Česká republika je doslova protkána sítí vodních toků.
Evidováno na vodohospodářské mapě je jich přes 76 tisíc kilometrů. Můžeme
říci, že zejména drobné vodní toky se dotýkají každého z nás, každé obce
a každého města.
Krajina v České republice prošla vlivem a působením člověka
složitým vývojem, na kterém se podepsaly střídající se politické a hospodářské
vlivy. V důsledku velkoplošného obdělávání půdy pak došlo k zániku
polních cest, přirozených liniových prvků a dalších přírodních a
krajinotvorných elementů.
V těchto dnech jsme vstoupili do Evropské unie, která za posledních
deset let radikálně přehodnotila svou zemědělskou politiku. Postupná devastace
krajiny a obrovské přebytky v řadě komodit donutily státy EU, aby ustoupily od
dotací na podporu produkce a stále větší prostředky směřují na rozvoj venkova a
jeho prosperity, na tvorbu a ochranu krajiny. Společná evropská zemědělská
politika tedy zdaleka neznamená jen podporu zemědělství a lesnictví, ale vede
k udržitelnému rozvoji venkova jako celku, do kterého patří pozemkové úpravy,
obnova a zachování krajiny, zajištění funkčnosti vodních zdrojů
i vytváření nových pracovních příležitostí, které udrží obyvatelstvo na
vesnici.