Stát v roce 2018 hospodařil s přebytkem 2,9 miliardy korun
V roce 2018 dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu částky 1403,9 mld. Kč a celkové výdaje 1401,0 mld. Kč. Saldo hospodaření státního rozpočtu tak dosáhlo přebytku ve výši 2,9 mld. Kč, což je druhý nejlepší výsledek od roku 1996.
I přes to, že schválený rozpočet výdajů byl překročen o 36,5 mld. Kč, převážil efekt překročení rozpočtu příjmů o 89,4 mld. Kč. Na tom se podílely všechny hlavní složky příjmů. Nejvíce překročily rozpočet příjmy z rozpočtu EU a FM (o 49,2 mld. Kč).
Ministerstvo financí informovalo o výsledku rozpočtového roku 2018, se kterými ve zkrácené formě seznamujeme v tomto textu. Jde o výsledky státního rozpočtu, přičemž podrobnou analýzu hospodaření obcí a krajů budeme podrobně prezentovat v dubnovém vydání. Již nyní je zřejmé, že inkaso obcí a krajů ze sdílených daní bylo v roce 2018 o 28,9 mld. Kč větší než v roce 2017, obce získaly o 23,3 mld. Kč více, kraje o 5,6 mld. Kč více (viz tabulka 1).
2017 | 2018 | |||
---|---|---|---|---|
Obce | Kraje | Obce | Kraje | |
DPH | 81,7 | 34,0 | 97,5 | 36,9 |
DPFO | 47,3 | 16,9 | 54,0 | 19,3 |
DPPO | 40,2 | 15,2 | 41,0 | 15,5 |
Celkem | 169,2 | 66,1 | 192,5 | 71,7 |
Vývoj základních parametrů státního rozpočtu od roku 2013 včetně predikce do roku 2020 ukazuje graf 1. Historický vývoj hospodaření státního rozpočtu je patrný z grafu 2.
Příjmy státního rozpočtu
Celkové příjmy státního rozpočtu meziročně výrazně vzrostly o 130,3 mld. Kč, tj. o 10,2 %. Napomohly tomu všechny hlavní složky příjmů – daňové příjmy s růstem o 36,5 mld. Kč, tj. o 5,3 %, pojistné na sociální zabezpečení s růstem o 46,9 mld. Kč, tj. o 10,0 % i ostatní příjmy tažené zejména růstem prostředků přijatých z rozpočtu EU a FM.
Daňové příjmy
Daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení překročily plánovanou výši o 19,7 mld. Kč, tj. o 1,6 %.
Celkové daňové příjmy bez pojistného na sociální zabezpečení byly o 3,5 mld. Kč vyšší než rozpočtované, což znamená, že byly naplněny s vysokou mírou přesnosti na 100,5 %.
Inkaso DPH ve výši 279,0 mld. Kč bylo meziročně vyšší o 13,0 mld. Kč, tj. o 4,9 %. Rozpočet této daně byl na úrovni státního rozpočtu téměř dodržen – k jeho naplnění chybělo 1,9 mld. Kč, tj. 0,7 %. Hlavním důvodem výpadku inkasa bylo neplánované odložení účinnosti třetí a čtvrté fáze EET.
Celoroční plánovaný růst celostátního inkasa DPH vycházel z očekávání pozitivního dopadu pokračujícího příznivého vývoje ekonomiky doprovázeného růstem platů jak ve veřejném, tak soukromém sektoru.
Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření) dosáhlo 159,3 mld. Kč, což představovalo meziroční růst o 4,5 mld. Kč, tj. o 2,9 %, a překročení výše dané rozpočtem o 4,6 mld. Kč, tj. o 3,0 %.
Celkové inkaso daně z příjmů fyzických osob za rok 2018 dosáhlo výše 146,5 mld. Kč, což znamenalo překročení rozpočtu o 1,1 mld. Kč a plnění rozpočtu na 100,8 %.
Inkaso daní z příjmů právnických osob dosáhlo 117,5 mld. Kč. To představovalo mírné nenaplnění rozpočtu o 0,9 mld. Kč, tj. pouze o 0,8 %, a meziroční růst o 2,3 mld. Kč, tj. o 2,0 %. Důvodem mírného nenaplnění rozpočtu je vývoj jedné ze složek této daně, a to sice inkasa zvláštní sazby daně z příjmů právnických osob.
U inkasa daně z nabytí nemovitých věcí, které při meziročním růstu o 1,0 mld. Kč, tj. o 8,2 % dosáhlo 13,6 mld. Kč, se v roce 2018 nepočítalo s žádnými legislativními změnami, které měly mít zásadní dopad na inkaso daně. K očekávané stagnaci realitního trhu zatím pravděpodobně v tak velké míře nedošlo a rozpočet této daně tak byl překročen poměrně výrazně o 1,6 mld. Kč, tj. o 13,6 %.
Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení ve výši 513,1 mld. Kč znamenaly překročení rozpočtu o 16,2 mld. Kč, tj. o 3,3 %. Meziročně vzrostly o 46,9 mld. Kč, tj. o 10,0 %. Vysoký růst inkasa vycházel z rostoucích příjmů obyvatelstva a vyšší zaměstnanosti.
Transfery a nedaňové příjmy
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery ve výši 165,0 mld. Kč představovaly plnění rozpočtu po změnách na 153,5 % (překročení o 57,5 mld. Kč) a meziročně byly vyšší o 47,0 mld. Kč, tj. o 39,8 %. Na jejich růstu i plnění se nejvíce podílely příjmy z rozpočtu EU a z FM. Jejich výše 119,4 mld. Kč znamenala překročení rozpočtu po změnách o 37,0 mld. Kč a byla meziročně vyšší o 42,4 mld. Kč, což výrazně ovlivnilo i inkaso 23,9 mld. Kč, které představovaly část závěrečných plateb vztahujících se k programovému období 2007–2013.
Výdaje státního rozpočtu
Celkové výdaje byly v roce 2018 čerpány v objemu 1 401,0 mld. Kč, což proti skutečnosti roku 2017 představovalo meziroční růst o 121,2 mld. Kč, tj. o 9,5 %.
Běžné výdaje
Růst celkových výdajů ovlivnily meziročně vyšší běžné výdaje o 83,3 mld. Kč (tj. o 7,0 %). Z nich nejvíce rostly výdaje na důchody vyšší o 19,4 mld. Kč, dále dotace na přímé náklady základních a středních škol vyšší o 13,6 mld. Kč, výdaje na platy v ústředních orgánech státní správy vyšší o 13,4 mld. Kč a také transfery obcím a krajům podle zákona o sociálních službách vyšší o 3,6 mld. Kč.
Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ty dosáhly 556,6 mld. Kč.
Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 158,1 mld. Kč a meziročně vzrostly o 18,9 mld. Kč. Na jejich výši se podílely především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 115,7 mld. Kč. Šlo o zálohy regionálnímu školství na celý rok ve výši 109,8 mld. Kč.
Pojistné na veřejné zdravotní pojištění (platba státu za tzv. státní pojištěnce) ve výši 68,4 mld. Kč znamenalo meziroční růst o 3,1 mld. Kč, tj. o 4,8 %.
Kapitálové výdaje
dosáhly 119,6 mld. Kč, což představovalo 128,1 % rozpočtu po změnách. Z celkové částky bylo 64,7 mld. Kč určeno na financování společných programů EU a ČR.
Rostoucí investiční aktivitu státu potvrzuje i skutečnost, že za poslední 4 měsíce bylo v rámci kapitálových výdajů ze státního rozpočtu čerpáno 71,2 mld. Kč, zatímco za období prvních 8 měsíců to bylo jen 48,5 mld. Kč. Prostřednictvím nároků z nespotřebovaných výdajů minulých let bylo v rámci kapitálových výdajů čerpáno 53,3 mld. Kč.
Saldo státního rozpočtu
Hospodaření státního rozpočtu skončilo v roce 2018 přebytkem 2,9 mld. Kč, což je proti stejnému období roku 2017 výsledek lepší o 9,1 mld. Kč. Při očištění hospodaření státního rozpočtu o toky EU a FM prostředků jak na příjmové, tak výdajové straně by saldo představovalo meziročně horší výsledek o 0,9 mld. Kč.
Na grafu 3 je přehled položek příjmové a výdajové části státního rozpočtu, které nejvíce ovlivnily rozdíl mezi skutečností a schváleným rozpočtem na rok 2017. Graf 4 ukazuje historický vývoj státního dluhu v absolutní hodnotě (mld. Kč) i v podílu k hrubému domácímu produktu (%).