Hospodaření územních rozpočtů v roce 2018
Pro hospodaření územních rozpočtů v roce 2018 byl charakteristický dynamický nárůst prostředků jak na příjmové, tak zejména na výdajové straně. Meziroční zvýšení celkových příjmů i výdajů dosáhlo dosud nejvyšší hodnoty, přičemž, na rozdíl od předchozích let, byl z důvodu výrazného nárůstu investic vyšší růst na straně výdajů. Hospodaření územních rozpočtů skončilo s přebytkem, již sedmým rokem po sobě, za rok 2018 ve výši 8,8 mld. Kč.

Na příznivém vývoji celkových příjmů se podílely především pokračující růst ekonomiky a efektivnější výběr daní, který se promítl v inkasu sdílených daňových příjmů, jakož i značný nárůst přijatých transferů, a to jak neinvestičních (regionální školství a sociální péče), tak investičních (realizace projektů spolufinancovaných z fondů EU). K růstu inkasa daňových příjmů přispělo i další navýšení podílu obcí na DPH, které přineslo obcím 9,1 mld. Kč a zvýšilo příjmy obcí, které zřizují základní a mateřské školy.
Příjmy územních rozpočtů zaznamenaly rekordní nárůst
Celkové příjmy (po konsolidaci) územních rozpočtů dosáhly 532,6 mld. Kč a ve srovnání s předchozím rokem vzrostly o 60 mld. Kč, což je dosud nejvyšší meziroční zvýšení. Na rozdíl od předchozího roku, kdy se na růstu celkových příjmů podílely především vlastní příjmy, bylo v roce 2018 zastoupení obou základních složek, tj. vlastních příjmů i přijatých transferů, rovnoměrné (bilance územních rozpočtů viz tab. 1).
Územní rozpočty celkem | Stupně územních rozpočtů | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Skutečnost | Index | Obce a DSO | Kraje | Reg. rady | ||
2017 | 2018 | |||||
Příjmy celkem | 472 596,7 | 532 592,4 | 112,7 | 334 633,3 | 205 804,4 | 428,4 |
Daňové příjmy | 270 742,6 | 295 189,4 | 109,0 | 226 220,1 | 68 969,3 | |
Nedaňové příjmy | 34 139,6 | 38 851,5 | 113,8 | 33 534,3 | 5 457,8 | 143,9 |
Kapitálové příjmy | 6 696,8 | 7 801,9 | 116,5 | 7 483,3 | 317,6 | 1,1 |
Přijaté transfery | 160 987,9 | 190 728,7 | 118,5 | 67 395,6 | 131 059,7 | 283,4 |
Výdaje celkem | 441 646,8 | 523 800,3 | 118,6 | 325 979,1 | 205 722,0 | 385,0 |
Běžné výdaje | 358 008,9 | 400 172,8 | 111,8 | 229 725,4 | 175 661,0 | 335,1 |
Kapitálové výdaje | 83 637,9 | 123 627,5 | 147,8 | 96 253,7 | 30 061,0 | 49,9 |
Saldo příjmů a výdajů | 30 949,9 | 8 792,1 | 28,4 | 8 654,2 | 82,4 | 43,4 |
Struktura hlavních zdrojů financování zůstává dlouhodobě stabilní. V rozpočtech krajů jsou to transfery ze státního rozpočtu a ze státních fondů (63,5 % celkových příjmů), jelikož prostřednictvím krajských rozpočtů jsou administrovány prostředky na úhradu přímých nákladů na vzdělávání v regionálním školství. Pro obce jsou hlavním zdrojem financování daňové příjmy (68,4 % celkových příjmů). Financování činnosti DSO je zajišťováno především transfery z různých úrovní veřejných rozpočtů. Regionální rady již druhým rokem získávají pouze prostředky na zajištění svého vlastního provozu z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj.
Stav finančních prostředků na bankovních účtech územních rozpočtů a na účtech jejich příspěvkových organizací (viz tab. 2) dosáhl ke konci roku 2018 v souhrnu částky celkem 264,2 mld. Kč, meziročně se zvýšil o 10,8 mld. Kč (o 4,3 %).
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraje | 12,5 | 14,5 | 12,5 | 14,8 | 17,6 | 16,7 | 24,5 | 31,0 | 30,7 |
PO zřízené krajem | 10,9 | 10,9 | 11,7 | 11,9 | 12,2 | 11,7 | 12,4 | 15,0 | 16,7 |
Obce | 70,3 | 70,1 | 84,7 | 98,0 | 107,4 | 114,6 | 156,5 | 179,7 | 186,9 |
PO zřízené obcí a MČ | 14,9 | 15,9 | 16,8 | 16,5 | 18,3 | 18,7 | 20,8 | 25,6 | 27,5 |
Svazky obcí | 1,2 | 1,4 | 1,5 | 1,8 | 1,6 | 1,5 | 2,0 | 2,1 | 2,3 |
Regionální rady | 1,0 | 0,8 | 0,6 | 0,6 | 0,8 | 0,3 | 0,4 | 0,1 | 0,2 |
Celkem | 110,7 | 113,5 | 127,8 | 143,7 | 157,8 | 163,5 | 216,6 | 253,7 | 264,2 |
Výdaje územních rozpočtů rovněž prudce rostou
Celkové výdaje územních rozpočtů dosáhly 523,8 mld. Kč a meziročně vzrostly o 82,2 mld. Kč, tj. téměř o jednu pětinu. Běžné výdaje se meziročně zvýšily o 42,2 mld. Kč (+12 %), přičemž přibližně polovina tohoto zvýšení byla dána nárůstem transferů příspěvkovým, neziskovým a podobným organizacím, nárůstem výdajů na platy, výdajů na nákup služeb a na zajištění dopravní obslužnosti.
Výše investic obcí a krajů zaznamenala historický rekord.
Kapitálové výdaje dosáhly 123,6 mld. Kč, meziročně vzrostly o 40 mld. Kč, tj. téměř o jednu polovinu. Dynamický nárůst svědčí o výrazném oživení investiční činnosti obcí a krajů, z pohledu minulých let se jedná o dosud nejvyšší objem kapitálových výdajů. Podíl kapitálových výdajů na celkových výdajích územních rozpočtů dosáhl 23,6 %, v roce předchozím to bylo 18,9 %. Přitom, obdobně jako v roce 2017, byly kapitálové výdaje v podstatně nižší míře nežli v předchozích letech, financovány z přijatých investičních transferů. Vývoj objemu přijatých investičních transferů a kapitálových výdajů územních rozpočtů viz graf 1. Zatímco v období let 2010–2016 se přijaté investiční transfery podílely na celkových kapitálových výdajích v průměrné roční výši 35,5 %, v roce 2018 to bylo 19 % a v roce 2017 to bylo jen 16 %.

Hospodaření obcí je v dobré kondici
Vlastní příjmy obcí (tj. daňové, nedaňové a kapitálové) dosáhly 267,2 mld. Kč, což bylo meziročně o 23,9 mld. Kč více. Nárůst byl vykázán ve všech třech složkách vlastních příjmů, rozhodující však byl vývoj daňových příjmů. Daňové příjmy vzrostly oproti předchozímu roku o 19,9 mld. Kč, což představuje dosud nejvyšší meziroční nárůst. Přehled daňových příjmů viz tab. 3. Na nárůstu se podílela zejména DP FO ze závislé činnosti (+6 mld. Kč) a DPH (+15,1 mld. Kč). Naproti tomu stagnovala DP FO placená poplatníky (ze samostatné výdělečné činnosti) a DP PO, která oproti předchozímu roku klesla o 0,4 mld. Kč. Pokles inkasa byl způsoben časovým nesouladem mezi inkasem daně a jejím převodem do rozpočtů obcí a krajů ve druhé polovině prosince 2018; na celostátní úrovni vzrostla tato daň o 2 %.
Daňové příjmy obcí | Období | Meziroční srovnání | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | mil. Kč | % | |||
Daňové příjmy | 206 315,80 | 226 220,10 | 19 904,30 | 109,65 | ||
Daně z příjmů fyzických osob | 47 845,90 | 54 193,00 | 6 347,10 | 113,27 | ||
ze závislé činnosti | 42 786,90 | 48 755,10 | 5 968,20 | 113,95 | ||
z přiznání (placena poplatníky) | 1 246,70 | 1 123,30 | 123,4 | 90,1 | ||
vybíraná srážkou | 3 812,20 | 4 314,60 | 502,4 | 113,18 | ||
Daně z příjmů právnických osob | 47 070,60 | 46 638,40 | −432,2 | 99,08 | ||
daň z příjmů právnických osob | 40 669,50 | 39 704,60 | −964,9 | 97,63 | ||
daň z příjmů právnických osob za obce | 6 401,10 | 6 933,80 | 532,7 | 108,32 | ||
Daň z přidané hodnoty | 82 544,60 | 97 660,60 | 15 116,00 | 118,31 | ||
Daně a popl. z vybraných činností a služeb | 18 089,10 | 16 871,20 | −1 217,90 | 93,27 | ||
Daně v oblasti hazardních her | 6 653,00 | 4 974,40 | −1 678,60 | 74,77 | ||
Daň z nemovitých věcí | 10 765,00 | 10 855,70 | 90,7 | 100,84 |
Celkový objem přijatých transferů činil 67,4 mld. Kč, proti předchozímu roku to bylo o 13,1 mld. Kč více. Vyšší růst byl vykázán v části investičních transferů, dosáhly 17,8 mld. Kč, meziročně o 7,2 mld. Kč více. Jejich vývoj tak byl zcela odlišný proti předchozím dvěma letům, kdy naopak došlo k značnému propadu investičních transferů. Rozhodující část tvořily transfery ze státního rozpočtu, dosáhly 49,3 mld. Kč (v předchozím roce 39,0 mld. Kč). Ze státních fondů získaly obce 1,5 mld. Kč a z rozpočtů krajů 6,3 mld. Kč. Z vlastních fondů podnikatelské činnosti si obce do svých rozpočtů převedly 8,6 mld. Kč.
Největší část transferů obdržely obce z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (18,1 mld. Kč), což představuje zvýšení o 2,7 mld. Kč oproti roku 2017. Převážnou část těchto prostředků zahrnují přímé náklady na vzdělávání a financování Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. Další prostředky byly uvolněny na zvýšení platů ve školství. Z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj obdržely obce 6,6 mld. Kč (2,4 mld. Kč v roce 2017). Prostředky byly použity především v rámci Integrovaného regionálního operačního programu, na obnovu obecního majetku po živelních pohromách nebo podporu obnovy a rozvoje venkova. Z rozpočtu Ministerstva práce a sociálních věcí přijaly obce transfery v celkové výši 5,3 mld. Kč, a to zejména na sociálně-právní ochranu dětí a sociální služby. Ministerstvo životního prostředí poskytlo obcím 5,1 mld. Kč, zejména na výstavbu a technickou obnovu kanalizací, čističek odpadních vod, protipovodňová opatření či na opatření ke snížení emisí z lokálního vytápění a zlepšování kvality ovzduší, zateplování objektů nebo rekultivaci starých skládek.
Speciálním typem transferu je příspěvek na výkon státní správy. Pro rok 2018 byl celkový objem příspěvku valorizován o 5 % a dosáhl výše 9,6 mld. Kč. Mezi lety 2016 a 2021 se očekává jeho nárůst o téměř 40 %. Ve snaze zohlednit náročnost vybraných agend bylo zavedeno výkonové financování u veřejného opatrovnictví, občanských průkazů, jednotných kontaktních míst a územního plánování.
Celkové výdaje obcí dosáhly 326 mld. Kč, proti předchozímu roku vzrostly o rekordních 50,4 mld. Kč. Vysoký růst byl vykázán jak u běžných, tak i kapitálových výdajů. Běžné výdaje, kterými je zajišťován především provoz obcí a jejich organizací, meziročně stouply o 23 mld. Kč. Z hlediska odvětvového je dlouhodobě největší objem běžných výdajů vynakládán na činnosti v oblasti místní správy a samosprávy (49,5 mld. Kč), dopravy (40,4 mld. Kč), vzdělávání (35,7 mld. Kč), bydlení a komunálních služeb (21,6 mld. Kč), ochrany životního prostředí (19,4 mld. Kč), kultury (14,9 mld. Kč) a sociálních služeb (11,8 mld. Kč). Kapitálové výdaje obcí činily 96,2 mld. Kč, proti předchozímu roku vzrostly o 27,5 mld. Kč, tj. o 40 %. Jedná se o dosud nejvyšší meziroční nárůst a nejvyšší dosavadní objem kapitálových výdajů vůbec. Kapitálové výdaje obcí dlouhodobě směřují především do dopravy, vodního hospodářství, bydlení, územního rozvoje a vzdělávání.
Zadluženost územních rozpočtů nepředstavuje zvýšené riziko
Územní rozpočty celkem vykázaly ke konci roku 2018 zadluženost ve výši 91,2 mld. Kč, což je o 0,4 % (o 0,4 mld. Kč) více než v roce předchozím. Zadluženost nepatrně vzrostla pouze u krajů, obce a svazky obcí svůj dluh mírně snížily. Regionální rady regionů soudržnosti dlouhodobě hospodaří bez dluhů. Až na malé výjimky, dluhy nepůsobí obcím a krajům větší problémy; naopak přispívají k jejich dalšímu rozvoji. Obce (vč. příspěvkových organizací) vykázaly ke konci roku 2018 celkový dluh ve výši 68,6 mld. Kč. Bez zahrnutí čtyř největších měst (Praha, Brno, Ostrava a Plzeň) činí zadluženost obcí pouze 38,9 mld. Kč. Vývoj zadluženosti obcí, krajů a celkově územní samosprávy ukazuje graf 2.

Z hlediska porovnání výše celkového dluhu územních rozpočtů a stavu finančních prostředků na bankovních účtech nedošlo ve srovnání s předchozími lety k výraznější změně. Zůstatky na bankovních účtech nadále výrazně převyšují celkový dluh územních rozpočtů; v roce 2018 o 173 mld. Kč, tj. téměř trojnásobně. Porovnání vývoje zadluženosti a nárůstu prostředků na bankovních účtech je patrné z tab. 4 a grafu 3.
Ukazatel | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stav na účtech celkem | 110,7 | 113,5 | 127,8 | 143,7 | 157,8 | 163,6 | 216,6 | 253,7 | 264,2 |
Zadluženost celkem | 105,1 | 107,2 | 117,1 | 121,6 | 119,1 | 116,3 | 95,6 | 90,8 | 91,2 |
Rozdíl | 5,6 | 6,3 | 107 | 22,1 | 38,7 | 47,3 | 121 | 162,9 | 173 |

Růst příjmů obcí a krajů bude pokračovat letos i v dalších letech
V letošním roce Ministerstvo financí odhaduje, že daňové příjmy obcí vzrostou o 15,7 mld. Kč (+6,9 %) a krajů o 5 mld. Kč (+7,3 %). V letech 2020 a 2021 je prognózován růst daňových příjmů ve výši 4–4,5 %. Poroste rovněž příspěvek na výkon státní správy, a to o 10 %, přičemž budou přetrvávat snahy o jeho další cílení formou výkonového financování vybraných agend. Situace v oblasti transferů bude záležet zejména na rychlosti realizace projektů spolufinancovaných z fondů EU. Předpokládáme, že obce a kraje udrží vysokou investiční aktivitu a budou pokračovat v zapojovaní svých prostředků uspořených v minulých letech.