Územní rozpočty a hospodaření obcí za rok 2019
V roce 2019 pokračoval trend dynamického růstu rozpočtových příjmů obcí i krajů. Meziroční zvýšení celkových příjmů územních rozpočtů dosáhlo své dosud nejvyšší hodnoty. Hospodaření územních rozpočtů skončilo s přebytkem, a to již osmým rokem po sobě.
Příznivých výsledků bylo dosaženo také z hlediska vývoje zadluženosti územních rozpočtů, která se ve srovnání s předchozím rokem mírně snížila. Stav zůstatků finančních prostředků na bankovních účtech územních rozpočtů dále vzrostl.
Méně příznivé výsledky byly vykázány z hlediska vývoje kapitálových výdajů. Zatímco v předchozích dvou letech kapitálové výdaje obcí a krajů výrazně rostly, v roce 2019 stagnovaly na úrovni roku předchozího.
Souhrnné ukazatele hospodaření územních rozpočtů jako celku ovlivňují do značné míry výsledky hospodaření hlavního města Prahy, a to z hlediska vývoje kapitálových výdajů (bez započtení výsledků hlavního města vykázaly územní rozpočty jako celek v roce 2019 mírný meziroční nárůst kapitálových výdajů), z hlediska výsledného salda hospodaření (na celkovém přebytku hospodaření územních rozpočtů se zhruba z poloviny podílel přebytek rozpočtového hospodaření hlavního města), i z hlediska nárůstu stavu finančních prostředků na bankovních účtech.
Na zvýšení celkových příjmů územních rozpočtů se z větší části (zhruba 55 %), podílel růst přijatých transferů, a to jak neinvestičních, v návaznosti na realizaci záměrů vlády v oblasti regionálního školství, tak investičních, v souvislosti s realizací projektů v rámci operačních programů spolufinancovaných z fondů EU. Vývoj vlastních příjmů územních rozpočtů ovlivnil především pokračující růst ekonomiky, který se promítl v inkasu sdílených daňových příjmů obcí a krajů. Ve struktuře transferů poskytovaných krajům a obcím z jednotlivých kapitol státního rozpočtu a ze státních fondů nedošlo pro rok 2019 k žádným změnám. Transfery poskytované z kapitoly Všeobecná pokladní správa v rámci finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům obcí, krajů a k rozpočtu hl. m. Prahy, byly pro rok 2019 valorizovány o 10 % (v letech 2017 a 2018 byl příspěvek meziročně valorizován vždy o 5 %).
Regionální rady regionů soudržnosti nadále zůstávají součástí územních rozpočtů. Jejich úloha nyní spočívá především v kontrole projektů po období udržitelnosti a v postupném ukončování programů.
V roce 2019 územní rozpočty ukončily hospodaření s přebytkem v celkové výši 31,7 mld. Kč. (v předchozím roce 2018 činil přebytek 8,8 mld. Kč). Nejvyšší přebytek byl vykázán na úrovni rozpočtů obcí, dosáhl 25,5 mld. Kč. Kraje hospodařily s přebytkem 5,8 mld. Kč (v předchozím roce činil pouze 0,1 mld. Kč). Dobrovolné svazky obcí ukončily hospodaření s přebytkem 0,4 mld. Kč a regionální rady s velmi mírným schodkem.
Celkové příjmy (po konsolidaci) krajů, obcí, dobrovolných svazků obcí a regionálních rad dosáhly 594,1 mld. Kč a ve srovnání s předchozím rokem vzrostly o 61,5 mld. Kč. Daňové příjmy činily 320,2 mld. Kč, což bylo meziročně o 25,0 mld. Kč více. Kapitálové příjmy (tj. příjmy z prodeje nemovitostí a pozemků) byly zaúčtovány ve výši 7,2 mld. Kč, což bylo o 0,6 mld. Kč méně nežli v předchozím roce.
Celkový objem přijatých transferů činil 224,6 mld. Kč, proti předchozímu roku to bylo o 33,9 mld. Kč více. Na zvýšení se zhruba ze tří čtvrtin (73,8 %) podílely neinvestiční transfery.
Bilance příjmů a výdajů územních rozpočtů k 31. 12. 2019 je uvedena v tabulce 1. Dluh územních rozpočtů dosáhl ke konci roku 2019 celkem 90,9 mld. Kč (meziročně byl o 0,3 mld. Kč nižší). Stav finančních prostředků na bankovních účtech obcí, DSO, krajů, regionálních rad a na účtech příspěvkových organizací zřízených kraji a obcemi dosáhl ke konci roku 2019 v souhrnu 304,9 mld. Kč, meziročně se zvýšil o 40,7 mld. Kč (o 15,4 %).
Územní rozpočty celkem | Stupně územních rozpočtů k 31. 12. 2019 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
skutečnost k 31. 12 2018 | rozpočet 2019 po všech změnách | skutečnost k 31. 12 2019 | % plnění rozpočtu | obce a DSO | kraje | RRRS | ||
Příjmy celkem | 532 592,4 | 607 088,7 | 594 057,8 | 97,9 | 364 589,0 | 238 539,1 | 262,8 | |
z toho: | Daňové příjmy | 295 189,4 | 322 000,0 | 320 174,5 | 99,4 | 245 198,9 | 74 975,6 | |
Nedaňové příjmy | 38 851,5 | 37 148,2 | 42 048,7 | 113,2 | 35 589,0 | 6 674,3 | 70,8 | |
Kapitálové příjmy | 7 801,9 | 6 905,7 | 7 182,7 | 104,0 | 6 772,9 | 409,2 | 0,7 | |
Přijaté transfery | 190 728,7 | 241 034,8 | 224 651,4 | 93,2 | 77 028,3 | 156 480,1 | 191,3 | |
Výdaje celkem | 523 800,3 | 582 617,1 | 562 387,2 | 96,5 | 338 682,7 | 232 708,9 | 319,6 | |
z toho: | Běžné výdaje | 400 172,8 | 440 669,0 | 438 519,3 | 99,5 | 244 175,2 | 200 430,4 | 245,7 |
Kapitálové výdaje | 123 627,5 | 141 948,1 | 123 867,9 | 87,3 | 94 507,5 | 32 278,5 | 73,9 | |
Saldo příjmů a výdajů | 8 792,1 | 24 471,6 | 31 670,6 | 129,4 | 25 906,3 | 5 830,2 | -56,7 |
Příjmy a výdaje obcí a DSO
Celkové příjmy obcí a DSO (dále jen obcí) dosáhly 364,6 mld. Kč, meziročně vzrostly o 30 mld. Kč (plnění předpokladů rozpočtu 97,8 %). Bilance příjmů a výdajů je uvedena v tabulce 2. Podrobněji se k rozboru hospodaření obcí vracíme v článcích na str. 20–23.
Ukazatel | skutečnost k 31. 12. 2018 | rozpočet 2019 | skutečnost k 31. 12. 2019 | % plnění rozp. | Index 2019/2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
schválený | po všech změnách | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
I. Daňové příjmy | 226 220,1 | 246 300,0 | 246 300,0 | 245 198,9 | 99,6 | 108,4 | |
z toho: | Daně z příjmů fyzických osob | 54 193,0 | 61 700,0 | 61 700,0 | 61 248,3 | 99,3 | 113,0 |
Daně z příjmů právnických sob | 46 638,4 | 50 200,0 | 50 200,0 | 53 216,4 | 106,0 | 114,1 | |
Daň z přidané hodnoty | 97 660,6 | 105 400,0 | 105 400,0 | 102 499,5 | 97,2 | 105,0 | |
Daně a poplatky z vybr. činností | 16 871,2 | 17 000,0 | 17 000,0 | 17 324,6 | 101,9 | 102,7 | |
Daň z věcí nemovitých | 10 855,7 | 12 000,0 | 12 000,0 | 10 908,8 | 90,9 | 100,5 | |
II. Nedaňové příjmy (po konsolidaci) | 33 534,3 | 32 738,0 | 32 738,0 | 35 589,0 | 108,7 | 106,1 | |
III. Kapitálové příjmy | 7 483,3 | 6 595,0 | 6 595,0 | 6 772,9 | 102,7 | 90,5 | |
Vlastní příjmy | 267 237,7 | 285 633,0 | 285 633,0 | 287 560,7 | 100,7 | 107,6 | |
IV. Přijaté transfery (po konsolidaci) | 67 395,6 | 56 471,7 | 87 292,6 | 77 028,3 | 88,2 | 114,3 | |
Příjmy celkem (po konsolidaci) | 334 633,3 | 342 104,7 | 372 925,6 | 364 589,0 | 97,8 | 109,0 | |
I. Běžné výdaje (po onsolidaci) | 229 725,4 | 239 563,6 | 251 218,5 | 244 175,0 | 97,2 | 106,3 | |
II. Kapitálové výdaje | 96 253,7 | 87 897,0 | 107 063,0 | 94 507,6 | 88,3 | 98,2 | |
Výdaje celkem (po konsolidaci) | 325 979,1 | 327 460,6 | 358 281,5 | 338 682,6 | 94,5 | 103,9 | |
Saldo příjmů a výdajů (po konsol.) | 8 654,2 | 14 644,1 | 14 644,1 | 25 906,4 | 176,9 |
V této části se budeme proto věnovat jen vybraným kapitolám rozpočtového hospodaření z bilance příjmů a výdajů dle závěrečného účtu územních rozpočtů.
Vlastní příjmy obcí dosáhly celkem 287,6 mld. Kč, meziročně o 20,3 mld. Kč více. Daňové příjmy dosáhly 245,2 mld. Kč, přičemž obsahově nejvýznamnější je daň z přidané hodnoty, jejíž inkaso dosáhlo 102,5 mld. Kč. Příjmy obcí podle druhového členění jsou zřejmé z uvedeného grafu 1.

Významnou součástí příjmů obecních rozpočtů jsou transfery, poskytované ze státního rozpočtu, ze státních fondů a z rozpočtů krajů. Celkový objem přijatých transferů činil 77 mld. Kč, proti předchozímu roku to bylo o 9,6 mld. Kč více. Rozhodující část tvořily transfery ze státního rozpočtu, dosáhly 59,3 mld. Kč.
Transfery ze státního rozpočtu zahrnují dotace z kapitoly VPS (Všeobecná pokladní správa), zejména příspěvek na výkon státní správy, a dále dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu, které jsou objemově největší. Celková výše příspěvku na výkon státní správy pro obce (vč. hl. m. Prahy) pro rok 2019 byla 10,5 mld. Kč, z toho obcím v jednotlivých krajích bylo určeno 9,4 mld. Kč a hl. m. Praze 1,1 mld. Kč. V průběhu roku 2019 přijaly z rozpočtů ústředních orgánů státní správy a státních fondů celkem 49,6 mld. Kč, přičemž nejvíce z resortu školství a z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj. Přehled o transferech a půjčkách je patrný z tabulky 3.
Kapitola | Celkem | z toho: v mil. Kč | ||
---|---|---|---|---|
Neinvestiční | Investiční | Půjčky | ||
Úřad vlády ČR | 12,4 | 12,4 | ||
Ministerstvo zahraničních věcí | 0,5 | 0,5 | ||
Ministerstvo obrany | 11,8 | 9,8 | 2,0 | |
Ministerstvo práce a sociálních věcí | 5 136,4 | 5 045,9 | 90,5 | |
Ministerstvo vnitra | 528,1 | 164,5 | 363,6 | |
Ministerstvo životního prostředí | 5 761,3 | 659,0 | 5 102,3 | |
Ministerstvo pro místní rozvoj | 10 552,9 | 1 656,4 | 8 896,5 | |
Ministerstvo průmyslu a obchodu | 137,5 | 5,8 | 131,6 | |
Ministerstvo dopravy | 223,8 | 223,8 | ||
Ministerstvo zemědělství | 1 467,9 | 459,8 | 1 008,1 | |
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy | 22 206,1 | 21 536,8 | 669,3 | |
Ministerstvo kultury | 525,7 | 504,2 | 21,6 | |
Ministerstvo zdravotnictví | 40,6 | 27,4 | 13,3 | |
Národní fond | 144,2 | 41,2 | 103,0 | |
VPS – transfery v rámci souhrn. dotač. vztahu | 10 513,8 | 10 513,8 | ||
VPS – ostatní transfery | 2 120,9 | 484,6 | 1 588,0 | 48,4 |
Státní zemědělský intervenční fond | 176,0 | 16,6 | 159,4 | |
Státní fond životního prostředí | 1 005,7 | 81,7 | 549,0 | 375,0 |
Státní fond dopravní infrastruktury | 1 678,7 | 189,0 | 1 489,7 | |
Státní fond rozvoje bydlení | 86,8 | 8,7 | 78,1 | |
Státní fond kinematografie | 4,1 | 4,1 | ||
Státní fond kultury | 0,1 | 0,1 | ||
Celkem | 62 335,3 | 41 641,9 | 20 270,0 | 423,4 |
Celkové výdaje obcí dosáhly 338,7 mld. Kč, proti předchozímu roku vzrostly o 12,7 mld. Kč. Zatímco v roce 2018 růst kapitálových výdajů převyšoval růst běžných výdajů, v roce 2019 byl v části kapitálových výdajů vykázán pokles, což ovlivnil především pokles investic v Praze.
Běžné výdaje, kterými je zajišťován především provoz obcí a jejich organizací, dosáhly 244,2 mld. Kč. Z hlediska odvětvového členění běžných výdajů je dlouhodobě největší objem výdajů vynakládán na činnosti v oblasti místní správy a samosprávy. Kapitálové výdaje obcí celkem činily 94,5 mld. Kč.
Rozpočtové hospodaření hlavního města Prahy je v rámci výkaznictví sledováno jako rozpočet obce a je proto zahrnuto do výše uvedených souhrnných výsledků hospodaření obecních rozpočtů. Postavení Prahy je však specifické z hlediska objemu rozpočtu i rozsahu výkonu státní správy. Hlavní město hospodařilo s příjmy ve výši 93,5 mld. Kč (tj. 26,4 % příjmů všech obcí), výdaje činily 80,7 mld. Kč, výsledný přebytek hospodaření dosáhl 14,7 mld. Kč. Hlavní město dlouhodobě snižuje dluh (nyní 27,7 mld. Kč) a zvyšuje stav finančních prostředků na svém účtu (89,1 mld. Kč).
Příspěvkové organizace – ke konci uplynulého roku bylo evidováno celkem 8324 příspěvkových organizací, jejichž zřizovateli byly obce včetně hl. m. Prahy. S účetní ztrátou hospodařilo 630 organizací (tj. 7,6 %). Převážná část organizací je z odvětví školství a vzdělávání (86 %), z odvětví kultury je 5,6 % organizací a 4,0 % působilo v oblasti sociálních věcí.
Dobrovolných svazků obcí bylo v roce 2019 celkem 709 a hospodařily s objemem příjmů celkem 4,1 mld. Kč, který vlivem nižších transferů klesá. Vlastní příjmy tvoří 1,4 mld. Kč a působí převážně v odvětví vodního hospodářství.