Když úřaduje kvalita
Datum: 26. 10. 2020,
zdroj: OF 4/2020,
rubrika: Ostatní
Česká společnost pro jakost, z. s., se dlouhodobě věnuje otázkám kvality,
zejména pak kvality řízení managementu. Zájem o zlepšování v této
oblasti mají ve stále větší míře i samosprávy či státní správa.
O tom, co v tomto směru může spolek nabídnout, jsme hovořili
s Ing. Petrem Kotenem, MBA, výkonným ředitelem ČSJ.
- Můžete nám stručně představit vaši společnost?
- Česká společnost pro jakost je nezisková organizace sdružující fyzické osoby a
organizace zabývající se kvalitou. A tím myslíme především kvalitu výrobků,
kvalitu služeb a kvalitu řízení organizací. V letošním roce slavíme
30 let od založení společnosti a po celou dobu existence je naší prvořadou
snahou podporovat profesionály v ČR odbornými informacemi z oblasti kvality,
životního prostředí, BOZP a dalších příbuzných oblastí.
- Co můžete nabídnout zájemcům z oblasti veřejné správy?
-
Petr Koten, výkonný ředitel ČSJ
Dlouhodobě pociťujeme zvyšující se zájem organizací z veřejné správy
o informace a novinky z oblasti kvality. V současné době máme několik
stálých zákazníků z organizací veřejné správy, které od nás mají
certifikovaný systém managementu nebo jejichž pracovníci navštěvují naše
vzdělávací kurzy či absolvují akreditované zkoušky. Aktuálně ale máme pocit, že
bychom měli ke zkvalitnění činností ve veřejném sektoru napomáhat více, proto
jsme se rozhodli vytvořit několik nových kurzů spojených do uceleného
kvalifikačního programu nazvaného „Štíhlá a efektivní veřejná správa“.
V roce 2020 vyšel také nový model CAF, který je průvodcem správnou praxí
správy věcí veřejných a excelencí v organizacích veřejného sektoru.
V současnosti je k dispozici na stránkách Ministerstva vnitra jeho český
překlad, na kterém se podíleli i kolegové z ČSJ formou odborných korektur.
Pro zájemce chystáme školení podle nového modelu CAF.
- Můžete nám říct více o zmiňovaném programu. Co může přinést úřadům
zapojení do programu Štíhlá a efektivní veřejná správa?
- Součástí tohoto programu jsou kurzy zaměřené na zavedení základního systému
řízení kvality, zeštíhlování činností organizací a dosažení excelentní
úrovně fungování. Organizace veřejné správy tak mohou získat kvalifikované
pracovníky, kteří jsou schopni zavést mezinárodně uznávané standardy řízení
kvality, podílet se na projektech zeštíhlování a zefektivňování činností a
nastavování dlouhodobé strategie dalšího zlepšování.
- Co konkrétně to přinese občanům, tedy zákazníkům úřadů?
- Jednoduše řečeno rychlejší, snadněji dostupné služby se zajištěným kvalitním
výsledkem. Tím, že organizace nastaví transparentní systém řízení, systematicky
prováže své jednotlivé činnosti, bude vyvíjet efektivní snahy o své
neustálé zlepšování a zásadně se zaměří na své zákazníky, zlepší a
zjednoduší (tedy potenciálně i zlevní) nejen své vnitřní činnosti, ale
může i zásadně zlepšit zkušenost zákazníků se svými službami. Asi
všichni si přejeme, aby byl náš požadavek na jakýkoliv úřad vyřešen co
nejsnadněji, nejrychleji a podle přesně daných a transparentních pravidel. To
přesně mohou absolventi našeho nového programu pomoct zajistit.
- Udělujete rovněž řadu certifikátů. Co se ponejvíce sleduje a kdo přihlášené
projekty, organizace či výrobky hodnotí?
- Certifikujeme personál, systémy managementu a produkty. Vlastně tedy ověřujeme a
nezávisle potvrzujeme, že někdo něco zná a umí, jsou nastavena a dodržována
určitá pravidla a principy. Nezávislé hodnocení navíc může odhalit příležitosti
ke zlepšování, které již člověk pro provozní slepotu prostě není schopen vidět.
Všechny činnosti jsou realizovány velice zkušenými odborníky, navíc na tyto
činnosti obvykle dohlíží národní akreditační orgán ČIA (Český institut pro
akreditaci).
- Systémy managementu se pomalu stávají na úřadech standardem, jak je to
s personální certifikací, tedy prokázáním specifické odbornosti, má svůj
prostor i v oblasti VS?
- Určitě ano. Napadá mě třeba oblast ochrany a bezpečnosti informací proti jejich
zneužití a manipulaci, proti jejich ztrátě nebo znehodnocení. Novinkou z dílny
ČSJ je právě aktualizované certifikační schéma pro personál z oblasti
bezpečnosti informací. Toto schéma připravili odborníci z ČSJ a je od
letošního roku platné v celé Evropě a několika dalších státech. To vše
díky a zapojení odborníků ČSJ a zastoupením ČSJ v Evropské organizaci pro
kvalitu.
- Zmínil jste oblast bezpečnosti informací. Je to podle aktuální otázka i pro
úřady veřejné správy?
- Úřady, které z podstaty svého účelu přinášejí informace o věcech
nezbytných pro každodenní fungování státu, více než jindy vnímají tlak
veřejnosti na jejich včasnost, dobrou dostupnost, formální i obsahovou
správnost, přehlednost a spolehlivost. Úřady se proto více než dříve musejí
zabývat informační bezpečností. Příležitost v této oblasti vidíme
v systemizaci služebních míst tzv. manažera a následně i interního
auditora bezpečnosti informací. Samozřejmě s nároky na dobrou informační
bezpečnost rostou i požadavky na odbornou způsobilost manažerů a interních
auditorů bezpečnosti informací. Nalezení energie k realizaci takového kroku
uvnitř úřadů je, z pohledu aktuální zkušenosti s COVIDEM-19, dobrým
rozhodnutím a krokem vpřed.
- Jaké máte plány do budoucna?
- Určitě vnímáme jako významný trend digitalizaci. V plánu pro nejbližší
období proto máme začlenění tohoto trendu do našich činností, a to jak interních,
tak do činností přímo souvisejících s poskytováním služeb našim
zákazníkům. Můžete se tedy těšit na rozsáhlejší podporu technologií
v našich kurzech, školeních a certifikacích.
Děkuji za rozhovor.
KŠ