Přívětivý úřad – v soutěži zvítězil Magistrát města Prostějova
Letošního pátého ročníku motivační soutěže Přívětivý úřad v kategorii obcí s rozšířenou působností se účastnilo 142 měst a městských částí Prahy, které mají obdobné kompetence a agendy (tj. 63 % ze všech). V soutěži zvítězil Magistrát města Prostějova následovaný městskými úřady Kolín a Litoměřice.
Prostřednictvím on-line dotazníku byly sbírány v únoru 2020 odpovědi, kde účastníci odpovídali na cca 60 otázek, které byly následně kontrolovány, a na jejich základě bylo stanoveno pořadí.
Přístupnost úřadu
Soutěž se věnuje několika kategoriím přívětivosti městských úřadů. První z nich je přístupnost. Sleduje se v ní, jak je úřad dostupný a otevřený pro své klienty. Nejvíce úřadů je otevřených 25 až 35 hodin za týden. Jen výjimečně úřední hodiny činí 40 a více hodin. Přístupnost je chápána také jako dostupnost moderních služeb. Jedním z požadavků moderní doby je snižování objemu hotovosti v oběhu, to je trend, který bude stále posilovat. Úřady by proto měly zavést bezkontaktní platby. Ze 142 zúčastněných obcí v soutěži celkem 132 umožňuje klientům platby peněžní kartou a 22 účastníků digitální platební peněženkou.
Dalším znakem přístupnosti je přívětivé nastavení poskytování služeb osobám se zdravotním postižením, rodičům s dětmi, seniorům atd. Prostor s přebalovacím pultem, dětské koutky či bezbariérovost úřadu jsou stále častější (109 soutěžících úřadů disponuje přebalovacím pultem, 62 % je bezbariérových). Prozatím v začátcích je ovšem péče o nevidomé a neslyšící, kterým jsou služby poskytovány spíše po předchozí domluvě.
Otevřený úřad
Transparentnost radnice je další kategorií, která vytváří přívětivý úřad. Soutěž zde sleduje materiály a informace zveřejňované na webových stránkách obce. Cílem této kategorie je posílit veřejnou kontrolu. Jedním z hlavních aspektů jsou informace o zasedání zastupitelstva. Sleduje se proto rozsah zveřejňovaných materiálů, ale také, zda ze zasedání vznikají přenosy či záznamy (ze všech soutěžících úřadů 136 zveřejňuje přijatá usnesení, 80 zápisy z jednání a 77 úřadů zajišťuje online živé přenosy zasedání zastupitelstev). Dalšími body jsou zveřejňování smluv, strategických dokumentů, archivy dokumentů a celková zpětná dohledatelnost činností radnice.
Dnešní technologické možnosti vše rychle přesouvají do on-line prostředí a úřady veřejné správy nemůžou zaostávat. Stále více úřadů proto začíná tím, že poskytne on-line objednání klientům a informace o čekací době. Např. osmdesát procent zúčastněných úřadů je vybaveno vyvolávacím systémem (lístkový s digitální tabulí), které se využívají zejména u výkonových agend (občanské a řidičské průkazy, cestovní doklady, …).
Komunikace
V otázce komunikace se hodnotí celá škála kritérií. Základem je zveřejnění kontaktů na úředníky na webových stránkách města. Úřady tyto kontakty zveřejňují v různé podobě a rozsahu, ale již se vcelku ustálil údaj v podobě jména a příjmení úředníka, jeho funkce, pracovního zařazení, telefonního čísla a e-mailu. Někde přidávají i číslo dveří kanceláře, což se občas doplňuje zveřejněním orientačního plánku nebo virtuální prohlídkou úřadu.
Pokud jde o informování klienta o stavu vyřízení jeho záležitosti, začíná se stávat pravidlem, že úřady klienty aktivně informují (zejména SMS zprávou – 111 úřadů, e-mailem 64 úřadů a 84 úřadů na žádost klienta ho informuje telefonicky). Informování se ale zatím omezuje jen na oznámení dokončení vyřízení. O průběžném stavu informuje jen malá část úřadů.
Sociální sítě a aplikace
Znakem moderní komunikace je aktivita na sociálních sítích.
Facebook využívá 133 zúčastněných úřadů. Online služby jsou spojeny s využitím různých aplikací (webových a zejména mobilních). Stále více obcí přichází s vlastními aplikacemi. Nejoblíbenější jsou hlášení závad na majetku obce (104 úřadů přes web a 88 úřadů přes mobilní aplikaci), turistické aplikace, mapové portály, rozklikávací rozpočet (59 %) a další. Sledovaná města (zejména ta menší) však zatím spíše váhají se zveřejňování dat v otevřeném formátu, což by umožnilo jejich větší využití třetími stranami (vývojáři).
Participace veřejnosti
Zpětná vazba od klientů při měření kvality práce úřadů je velmi malá, různé ankety jsou spíše výjimkou a systémové metody hodnocení kvality (ISO 9001, CAF) jsou minimální. Celkem 59 ze zúčastněných úřadů vůbec neprovádí pravidelné zjišťování spokojenosti občanů se svými službami. Participace občanů na rozhodování je různá – cca polovina úřadů využívá participativní rozpočet či umožňuje některou z forem zapojení mládeže do rozhodování, 70 % zúčastněných nejméně 2× ročně pořádá setkání s občany, jejich spoluúčast na rozhodování a možnost podání podnětů.
Celorepublikové výsledky soutěže
- Prostějov
- Kolín
- Litoměřice
Krajské výsledky
Středočeský kraj
- Kolín
- Slaný
- Kladno
Jihočeský kraj
- České Budějovice
- Český Krumlov
- Tábor
Plzeňský kraj
- Plzeň
- Přeštice
- Rokycany
Karlovarský kraj
- Cheb
- Karlovy Vary
- Ostrov
Ústecký kraj
- Litoměřice
- Most
- Děčín
Liberecký kraj
- Liberec
- Jablonec nad Nisou
- Turnov
Královéhradecký kraj
- Jičín
- Trutnov
- Nový Bydžov
Pardubický kraj
- Lanškroun
- Chrudim
- Moravská Třebová
Kraj Vysočina
- Žďár nad Sázavou
- Moravské Budějovice
- Třebíč
Jihomoravský kraj
- Brno
- Kyjov
- Hustopeče
Olomoucký kraj
- Prostějov
- Šumperk
- Přerov
Zlínský kraj
- Valašské Klobouky
- Otrokovice
- Vsetín
Moravskoslezský kraj
- Ostrava
- Opava
- Karviná
Praha
- MČ Praha 13
- MČ Praha 2
- MČ Praha 7