Středočeská veřejná doprava loni stála bezmála čtyři miliardy korun
Vlaky a autobusy loni ve Středočeském kraji převezly dohromady 133 milionů lidí, zhruba stonásobek všech obyvatel, kteří v kraji žijí. Za obslužnost pak kraj dopravcům zaplatil téměř čtyři miliardy korun. Čísla vychází ze statistiky, kterou nedávno zveřejnila krajská příspěvková organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK). Přinášíme zajímavý přehled všech čísel.
Začneme krytím nákladů za obslužnost autobusy. Z krajské kasy v tomto případě odešlo 1,91 miliardy korun, obce se podílely více než 208 miliony korun a na tržbách bylo inkasováno 1,62 miliardy korun. Za vlaky (osobní a spěšné) kraj zaplatil 2,01 miliardy korun, ministerstvo dopravy pak cca 538 milionů korun, obce pak necelých 42 milionů a tržby se zastavily těsně pod hranicí 477 milionů korun.
Sečteno podtrženo, celkové náklady na obslužnost autobusy jsou zhruba 3,77 miliardy korun, v případě vlaků jde o částku 3,07 miliardy korun, provoz systému vychází na cca 144 milionů korun. Celkové náklady jsou 6,95 miliardy korun. Kraj pak v rámci pokrytí ztráty zaplatil zhruba 3,96 miliardy korun. „To znamená, že jsme na dopravní obslužnost vydali takřka jednatřicet procent ze svého disponibilního rozpočtu ze sdílených daní. Jen pro srovnání, v roce 2021 to bylo neudržitelných takřka čtyřicet procent,“ vysvětluje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy a pokračuje: „Za poslední dva roky se nám tedy podařilo finančně stabilizovat systém hromadné dopravy. Pokud bychom však měli dosáhnout při jeho stávajícím rozsahu krytí z jízdného alespoň z 50 procent, musela by být cena jízdného jedenkrát vyšší než dnes. To nemluvím o tom, že optimum je 70 procent.“ Z čísel jednoznačně plyne, že výrazně více je dotována železnice.
Statistika zároveň potvrzuje, že cestující se po covidové odmlce do veřejné dopravy vrátili. „V roce 2022 najezdily autobusy po středočeských silnicích celkem 75,8 milionu kilometrů a přepravily takřka 80 milionů cestujících, vlaky pro změnu ujely 16,3 milionů km a přepravily 53 milionů osob,“ vypočítává Petr Borecký. Přesto však stále platí, že převažuje individuální doprava automobily. „Tento systém, bohužel, využívá více než 80 procent Středočešek a Středočechů,“ konstatuje Petr Borecký.
Díky finanční stabilizaci systému i nepříliš populárním opatřením – ať už jde o omezování či rušení spojů na některých lokálkách či zdražování jízdného – je Středočeský kraj připraven na investice do zlepšování veřejné hromadné dopravy. „Již letos vyjede na středočeské koleje 10 nových motorových jednotek RegioFox a příští rok 22 nových elektrických jednotek RegioPanter. Dále mezi roky 2024 až 2026 vyjede na některé regionální tratě několik desítek motorových vozů Stadler RS1 coby náhrada starých vozů řady 810. V roce 2029 se pak cestující dočkají nových elektrických jednotek se zhruba 400 místy. To vše i díky spolupráci s hlavním městem Prahou,“ uzavírá Petr Borecký.