Cestovní ruch v roce 2024

29. 1. 2024 Obec a finance Ostatní

Hlavní komunikační téma cestovního ruchu Česka pro následující dva roky zní – aktivní turismus. Jak při cestování sportovat, relaxovat i odpočívat ukáže klíčová kampaň agentury CzechTourism, která posouvá téma aktivního turismu do netradiční podoby vyladěné ve spolupráci s kraji. Cílem je nalákat do Česka co nejvíc cestovatelů z celého světa.

Hodnocení minulého období i záměry do nastávajících časů zazněly na tiskové konferenci agentury CzechTourism. Cestovní ruch má zásadní význam pro tuzemskou ekonomiku. Na HDP se podílí 95 miliardami korun (1,55 % HDP). Stále však nedosahujeme úrovně před covidem, v roce 2019 to bylo 167 miliard korun a 2,87 % HDP. Přesto cestovní ruch přináší 214 tisíc pracovních míst, což znamená, že v něm pracuje každý 25. Čech/Češka. Největší podíl na zaměstnanosti má turismus v Karlovarském kraji, Praze a Jihomoravském kraji, na HDP pak v kraji Karlovarském, Jihočeském a Praze.

Snímek z tiskové konference: ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a Štěpánka Filipová (mediální zastoupení)
Snímek z tiskové konference: ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a Štěpánka Filipová (mediální zastoupení)

Ekonomický přínos lázeňství je nezpochybnitelný a samotná jeho podpora by zasloužila více pozornosti. I když nový komunikační koncept kampaní České centrály cestovního ruchu na roky 2024 a 2025 Unexpected Wellbeing vychází právě z myšlenky, že Česko jsou de facto jedny velké lázně. Je tu taková pohoda, tak krásná příroda a bohatá kultura, že i když v Česku trávíte dovolenou aktivním odpočinkem, připadáte si jako v lázních. A tak se každá lehce sportovní aktivita stává nečekanou lázeňskou procedurou. Aktivní turismus je globálním trendem a Česko má všechny předpoklady jeho rozšíření: nejlepší systém turistického značení na světě, velkou tradici sportu a outdoorových aktivit a kvalitní světově známé lázeňství zapsané na seznam UNESCO.

„Dobrou zprávou je, že na cestovní ruch v letošním roce podařilo vyjednat o zhruba 27 milionů Kč více než loni. Rozpočet agentury CzechTourism se oproti loňským zhruba 373 milionům zvýšil na 400 milionů Kč. Budeme tak moct posílit viditelnost Česka v zahraničí i na tuzemských eventech,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Peníze přirozeně hrají velmi významnou roli v tom, jak se jednotlivým zemím daří lákat hosty ze zahraničí. I když loni v prvních třech čtvrtletích navštívilo hromadná ubytovací zařízení v Česku o téměř 2,3 miliony turistů více než v roce 2022, cca 17,4 milionů, více než polovinu z nich tvořili domácí cestovatelé. Bylo jich 10,2 milionů, zatímco cizinců k nám přijelo 7,2 milionů. Zahraniční turisté přitom na cestách do a po Česku utrácejí více než rezidenti. Pro Česko nejvíc bonitní trhy od 1. čtvrtletí 2022 do 3. čtvrtletí 2023 byly Německo, Polsko, Slovensko, USA a Velká Británie. Právě tam, ale nejen, chceme cílit naše letošní největší kampaně.“

Příklady vizuálů Unexpected Wellbeing
Příklady vizuálů Unexpected Wellbeing

Dopad do regionů

Na tiskové konferenci také byla prezentována slova místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše: „Cestovní ruch má pozitivní dopad na rozvoj regionů, brání jejich vylidňování a podporuje investiční příležitosti. Přínosy turismu je potřeba lidem více přibližovat – i díky němu došlo v mnoha regionech k vybudování infrastruktury základních a doprovodných služeb. Chceme, aby Česká republika byla atraktivní destinací nejen pro turisty, ale i investory a podnikatele. Proto jako jednu z prvních věcí, kterou jsme na Ministerstvu pro místní rozvoj začátkem roku udělali, bylo vyčlenění 200 milionů korun na podporu cestovního ruchu. Ve dvou výzvách podpoříme vybavenost turistických tras, rozvoj navigačních a informačních systémů v destinacích, úpravu lyžařských běžeckých tras nebo ekologicky šetrnou dopravu v turistických regionech a marketingové aktivity.“

A Ivan Bartoš nezapře svůj vztah k digitalizaci: „Chystáme také nový přístup k evidenci ubytovaných turistů. Představte si, že při návštěvě ubytovacího zařízení nebudete zdlouhavě vyplňovat papírové formuláře. Místo toho vstupujeme do éry digitálního turismu, kdy pro registraci turistů v našich ubytovacích zařízení bude sloužit jediné digitální místo. Na Ministerstvu pro místní rozvoj pracujeme na novele, která sníží administrativní zátěž a přizpůsobí odvětví cestovního ruchu novým technologiím. Budeme mít data v reálném čase, z čehož bude těžit nejen naše ministerstvo, ale i cizinecká policie, statistický úřad a samotné obce. Každá starostka nebo starosta budou vidět, kolik mají ve svém katastru aktuálně turistů a kolik peněz díky nim získají do rozpočtu na poplatcích. Ty pak mohou použít třeba na rozvoj infrastruktury,“ říká Ivan Bartoš.

V roce 2024 by se také mělo analyzovat další zapojení umělé inteligence (AI) do portálů Kudy z nudy a Visit Czechia s cílem usnadnit práci uživatelům.