Digitalizace stavebního řízení – informace MF ČR
Ministerstvo financí, odbor veřejných zakázek publikovalo informaci k digitalizaci stavebního řízení. Ministerstvo financí dokončilo v roli centrálního zadavatele veřejnou zakázku na dodávky výpočetní techniky pro stavební úřady v rámci projektu Digitalizace stavebního řízení.
Centrální veřejné zakázky se účastnilo 461 obcí a měst. Zúčastněným subjektům byl dne 28. 3. 2024 rozeslán pokyn k uzavření smlouvy s vybraným dodavatelem č. j. MF-7600/2024/6601-15. Ministerstvo financí neobdrželo ve lhůtě pro podání námitek námitky proti výběru dodavatele. V současné době připravujeme vyhlášení druhé veřejné zakázky pro zbývající zadavatele. Níže jsou uvedeny nejčastěji pokládané dotazy a související odpovědi.
Úloha Ministerstva financí je v rámci projektu Digitalizace stavebního řízení omezena výlučně na zadávání veřejné zakázky na dodávky výpočetní techniky. Ministerstvo financí nezajišťuje proces dotačního financování a ani nemá v této oblasti relevantní informace. Ohledně financování je třeba se obrátit na Ministerstvo pro místní rozvoj/Centrum pro regionální rozvoj.
Nejčastěji kladené otázky a odpovědi
1. Na dodávky výpočetní techniky byla ze strany Ministerstva pro místní rozvoj přislíbená dotace. V obdrženém dopise se ohledně dotačního financování nic neuvádí a ze smlouvy vyplývá závazek kupujícího uhradit smluvní cenu. Bude tedy kupní cena uhrazena z dotací?
Ministerstvo financí nezajišťuje dotační financování výdajů na pořízení výpočetní techniky. Vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace a komunikaci v této oblasti zajišťuje Ministerstvo pro místní rozvoj/Centrum pro regionální rozvoj. Z tohoto důvodu dopis neobsahuje informace k dotačnímu financování. Kontaktní údaje k otázkám ohledně dotace a financování: Digitalizace stavebního řízení – Centrum pro regionální rozvoj (crr.cz), popis financování projektu: Digitalizace stavebního řízení – Realizace a financování projektu (crr.cz).
2. V záhlaví smlouvy máme doplnit č. j. – jaké číslo jednací máme uvést? Můžeme doplnit naše číslo smlouvy?
Údaj můžete vyplnit libovolně, případně jej úplně smazat.
3. V hlavičce smlouvy se má doplnit bankovní účet kupujícího. Jaký bankovní účet máme uvést?
Údaj o bankovním účtu se ve smlouvě uvádí výhradně pro účely smluvního vztahu s dodavatelem. Zde můžete uvést libovolný bankovní účet Vaší organizace. Nemusí se jednat o bankovní účet uvedený v žádosti o poskytnutí dotace.
4. Ve smlouvě je upravena přenesená daňová povinnost. Podle našeho názoru nemáme povinnost v tomto režimu postupovat. Můžeme postupovat standardně, tj. fakturace dodavatele včetně DPH?
Ano. Režim přenesené daňové povinnosti se uplatní pouze v zákonem stanovených případech. Smlouva je na tuto eventualitu formulačně připravená, ale související ustanovení se využije pouze při splnění zákonných podmínek (viz čl. IV odst. 4 a 5 smlouvy). Ve vztahu k činnosti stavebních úřadů není uplatnění režimu přenesené daňové povinnosti pravděpodobné. Ustanovení ve smlouvě neodstraňujte.
5. Lze do smlouvy doplnit kupní cenu včetně DPH?
Ano. Do tabulky s kupní cenou lze doplnit další řádek například následujícím způsobem.
Předmět koupě | Cena bez DPH za 1 ks předmětu koupě | Množství | Cena celkem bez DPH |
---|---|---|---|
Notebook DSŘ | 18 968,00 Kč | XXX ks | dopočteno součinem dílčí ceny a množství |
Monitor DSŘ | 8 246,00 Kč | XXX ks | dopočteno součinem dílčí ceny a množství |
Dok. stanice DSŘ | 2 974,00 Kč | XXX ks | dopočteno součinem dílčí ceny a množství |
Příslušenství DSŘ | 271,00 Kč | XXX ks | dopočteno součinem dílčí ceny a množství |
Kupní cena bez DPH | dopočteno součtem výše uvedených součinů dílčích cen a množství | ||
Kupní cena včetně DPH | celková kupní cena včetně DPH |
6. Koho bychom měli určit jako kontaktní osobu podle čl. XIII smlouvy?
Volba kontaktní osoby je na pověřujícím zadavateli. Mělo by se jednat o pracovníka, který bude za pověřujícího zadavatele řešit záležitosti týkající se plnění smlouvy (např. případné vady plnění). Osoba přejímající dodávku a její kontaktní údaje se uvádí v příloze č. 2 smlouvy.
7. Smlouvu budeme uzavírat v elektronické formě. Jakým způsobem máme upravit čl. XIII odst. 12 smlouvy?
Pokud budete smlouvu uzavírat v elektronické podobě, můžete výše uvedený odstavec upravit takto: „Tato Smlouva je vyhotovena v 1 vyhotovení v českém jazyce s platností originálu s elektronickými podpisy obou Smluvních stran.“ Odstavec můžete ze smlouvy i úplně odstranit.
8. Můžeme upravovat znění smlouvy jiným než formálním způsobem?
Ne. Smluvní podmínky byly součástí nadlimitní veřejné zakázky. V žádném případě nelze zasahovat do ustanovení, která upravují práva a povinnosti smluvních stran (např. dodací lhůta, výše kupní ceny, smluvní pokuty, odpovědnost). Dodavatel nebude podobné úpravy akceptovat. V některých případech by se mohlo jednat o porušení zákona o zadávání veřejných zakázek.
9. Můžeme ve smlouvě navýšit počty sestav oproti tabulce, která byla přiložena k dopisu z Ministerstva financí?
Ne, v žádném případě. Veřejná zakázka byla soutěžena na přesný počet kusů.
10. Uzavření smlouvy podléhá internímu schvalovacímu procesu. Do kdy je nezbytné smlouvu uzavřít?
Smlouva by podle zákona o zadávání veřejných zakázek měla být uzavřena bez zbytečného odkladu.
V případě dalších dotazů ohledně kupní smlouvy a veřejné zakázky se mohou obce obrátit na Mgr. Veroniku Ramaislovou, e-mail: verejne.zakazky@mfcr.cz, tel. +420 257 043 446. Součinnost s vyplněním kupní smlouvy nabízí i vybraný dodavatel.