Žádat o řidičský průkaz fyzicky na úřadě nemusíte už tři roky
Zažádat si o řidičský průkaz z pohodlí domova, bez ohledu na úřední hodiny, se slevou na správním poplatku a ušetřit tak jednu cestu na úřad i peníze. Již více než tři roky je taková možnost k dispozici řidičům v České republice. Za tuto dobu využilo takzvané ePodání více než 150 tisíc řidičů, kteří o řidičák žádali online přes Portál dopravy nebo Portál občana. Nejvíce možnost ePodání využívají řidiči v Praze, Brně a Plzni.
„Elektronická žádost o řidičský průkaz patří mezi nejvyužívanější služby v oblasti digitálních dopravních agend. O nový doklad je možné žádat nejen v případě jeho plánované výměny, ale také pokud dojde k jeho odcizení, ztrátě či změně osobních údajů,“ říká ministr dopravy Martin Kupka a připomíná, že ve všech těchto případech lze využít zkrácené pětidenní lhůty vyřízení.
Kromě ušetření jedné cesty na úřad a možnosti žádat o nový doklad kdykoli z pohodlí domova, ePodání také celý proces žádosti podstatně urychluje. Systém totiž automaticky předvyplní všechny známé informace o žadateli, a to včetně nejnovější fotografie a podpisu. Uživatel si tak už jen nastaví kontaktní údaje, přes které bude přijímat notifikace, pokud je již nemá zadané v Registru obyvatel, a úřad, kde si průkaz převezme.
Mimo to může žadatel také ušetřit 20 % z výše správního poplatku, a to u žádostí zpoplatněných, tedy spojených s odcizením, ztrátou, změnou osobních údajů nebo při zrychleném vyřízení, kde díky tomuto ušetří až 140 Kč.
Elektronická žádost o řidičský průkaz byla také opakovaně oceněna odbornou veřejností. V roce 2021 byl projekt oceněn jako úspěšný projekt eGovernmentu, v roce 2022 získal čestné uznání projektu Český zavináč.
Nejedná se ale o jediný počin v oblasti digitalizace dopravních agend, který mohou již nyní řidiči využít k usnadnění jejich řešení a efektivnímu využití svého času.
Nabídka služeb Portálu dopravy zahrnuje také například možnost zjistit si stav bodového konta a nastavit si notifikace pro případ jeho změny, stáhnout výpis z evidenční karty řidiče, zjistit platnost řidičského průkazu, zobrazit informace o všech historicky vlastněných nebo provozovaných vozidlech či zjistit stav tachometru automobilů. Portál dopravy nabízí také spoustu služeb pro kapitány, letce nebo milovníky drážní dopravy.
Letos v únoru došlo k významnému rozšíření funkcionalit, mezi které patří například elektronické žádosti o změnu vlastníka nebo provozovatele silničního vozidla, vydání doplňkové tabulky s registrační značkou, zápis silničního vozidla do registru vozidel nebo možnost získat bezplatně výpisy z registru vozidel (více informací o nejčerstvějších novinkách).
„Zájem o využívání elektronických nástrojů na Portálu dopravy stále roste. Právě v agendě řidičů si o sobě zobrazilo informace více jak 450 tisíc uživatelů, téměř 80 tisíc si jich zdarma stáhlo svůj výpis z evidenční karty řidiče nebo bezmála 40 tisíc si během půl roku nastavilo notifikace o změně bodového konta řidiče. Věřím, že větší informovanost veřejnosti a širší nabídka funkcionalit povede k dalšímu růstu počtů uživatelů i celkovému využívání služeb,“ dodává ministr.
Rozšiřování funkcionalit Portálu dopravy pokračuje i nadále. Kam povedou jeho další kroky? Chystá se například jeho zpřístupnění pro právnické osoby nebo novinky v agendě vozidel, například notifikace o platnosti STK či informace o pojištění vozidla. Připravují se ale také novinky v agendě řidičů, jako je elektronická žádost o kartu řidiče do digitálního tachografu, elektronická úhrada správních poplatků a mnoho dalšího.