Krajský úřad Středočeského kraje vzorem v digitalizaci procesů

18. 6. 2024 Středočeský kraj Veřejná správa online

Krajský úřad Středočeského kraje (KÚSK) pokračuje v digitalizaci vnitřních procesů. Nově úředníci nemusí složitě administrovat správní řízení týkající se vydávání licencí a schvalování jízdních řádů pro osobní linkovou dopravu. Nový způsob práce je v souladu s novou strategií, jejímž smyslem je především modernizace a zeefektivnění fungování celého úřadu. Novinka byla představena i zástupcům dalších krajských úřadů.

Středočeský kraj

Celé správní řízení týkající se především vydávání licencí a schvalování jízdních řádů pro osobní linkovou dopravu je na Krajském úřadu Středočeského kraje digitalizované. To je dobrá zpráva nejen pro úředníky, ale především pro klienty úřadu, kteří ušetří čas. „Dopravní úřad Středočeského kraje vykonává přenesenou působnost státní správy a mezi jeho hlavní činnosti patří vydávání licencí a schvalování jízdních řádů pro osobní linkovou dopravu. Tato činnost je součástí správního řízení a v minulosti obsahovala práci s velkým množstvím papíru, z velké části i osobním přebíráním licencí a schválených jízdních řádů dopravcem,“ vysvětluje Jan Louška, ředitel krajského úřadu.

Papírování však změnil nástup pandemie Covidu-19. „V rámci protiepidemických opatření byla umožněna zaměstnancům práce z domova, tedy home office. Tradiční způsob práce se tedy výrazně zkomplikoval. Ne všichni měli možnost doma skenovat, chyběli lidé s podpisovým právem a nabalovaly se další nevýhody. Začali jsme tedy aktivně zjišťovat, jak správní řízení technicky vyřešit,“ doplňuje Petr Matura, vedoucí odboru veřejné mobility KÚSK.

Úřad tedy začal okamžitě řešit digitalizaci celého procesu s tím, že celý systém vydávání se tím pádem zrychlí, bude efektivnější, jednodušší a hlavně levnější. Ubyla manuální práce, zařazování šanonů, chyby byly zcela minimalizovány. Jenže obdobný postup s krajským úřadem nesdílel nikdo jiný, resp. žádný dopravní úřad v České republice. Řešení ale přeci jen našlo. „Uvedený postup byl projednán s Ministerstvem dopravy ČR, neboť v jeho gesci je správní řízení v oblasti veřejné dopravy. Digitální řešení se postupně zavedlo, stabilizovalo a digitalizace si rychle sedla. Za to všem patří velký dík,“ hodnotí Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy. „V minulém roce jsme takto uspořili přes 25 000 listů A4, litry barev v tiskárnách a elektrickou energii,“ doplňuje Jan Louška.

Zástupci KÚSK novinku představili na nedávném setkání dopravních úřadů ve Zlíně a předali know-how i ostatním krajským úřadům. Využít ji však mohou i obce s rozšířenou působností, které rovněž vydávají licence a schvalují jízdní řády.

Nyní vedení odboru veřejné mobility připravuje další možnosti digitalizace. „Dalším stupněm je zpracování databáze všech dopravních opatření, která by se aktualizovala všemi účastníky prostřednictvím internetu. Je to další krok k efektivnější a rychlejší formě správního řízení. Členové projektového týmu jsou zástupci organizátorů dopravy, KÚSK a dopravců,“ uzavírá Ondřej Šimíček, vedoucí oddělení digitalizace KÚSK.

Michal Kroutil