Efektivita dotací – příběh hasičského auta

2. 7. 2024 Obec a finance Dotace

Tenhle příběh je pravda a zřejmě se podobně odehrává také jinde, takže jméno obce není až tak důležité. Jde o příběh jednoho hasičského auta, několika dotací a jedné žádosti o poskytnutí informace. A hlavně o úvahu nad efektivností některých investic.

Sbor dobrovolných hasičů obce XY oslavil již 130 let svého působení, výrazným způsobem se podílí na aktivitách v obci, pravidelně pořádá hasičský bál nebo oslavu svátku sv. Floriana. Družstva mužů, žen i tři družstva dětí se účastní okrskových i jiných hasičských soutěží. V roce 2023 zasahovala jednotka zařazená v kategorii JPO V u šesti požárů. Vlastní totiž již starou, ale pořád tak nějak funkční CAS Škoda, která se při zásazích využívá k dopravě vody od zdroje blíže k místu požáru. Necelých 10 km na sever od obce se nachází stanice krajského hasičského záchranného sboru, 6 km na jih sídlí jednotka dobrovolných hasičů vyšší úrovně JPO III/1.

Zřizovatelem zásahové jednotky dobrovolných hasičů je obec, která v roce 2022 podala v rámci programu „Dotace pro jednotky SDH obcí“ Hasičského záchranného sboru ČR žádost o dotaci na nákup dopravního automobilu. A byla úspěšná, stejně jako dalších 19 obcí ve stejném kraji. Z dokumentů dostupných na webových stránkách poskytovatele vyplývá, že výše dotace pro jednotlivé obce se pohybovala mezi 850–1200 tis. Kč. Konkrétní automobil obce XY byl dle zápisu ze zastupitelstva pořízen za 1 123 926 Kč, vč. DPH, obec ještě obdržela spolufinancující krajskou dotaci ve výši 300 tis. Kč. Nový devítimístný transit převzal starosta obce v létě 2022.

Dle výkazu FIN za rok 2022 obec vykázala kapitálové výdaje na dopravní prostředky ve výši 1,2 mil. Kč, čím se podstatně zvýšil dlouhodobý průměr výdajů zahrnutých v paragrafu 5512 – požární ochrana – dobrovolná část.

Všude mimo požáry

Auto nové, krásné, červené. Na výjezdy však stále jezdila také stařičká CASka, resp. jezdila jenom ona, ačkoliv dopravní automobil byl také nahlášen jako provozuschopný. Na začátku roku 2024 obdržela obec oficiální dotaz na využití automobilu. Povinné zveřejnění odpovědi na webových stránkách obsahuje i dotazy, které se týkaly jmen oprávněných řidičů, jejich proškolení a požadavek na zveřejnění knihy jízd. Starosta obce poskytl konkrétní jména řidičů (3 členové SDH, 2 členové zastupitelstva a jeden občan na dohodu o provedení práce) a upřesnil požadavky na řidiče. S odkazem na ochranu osobních údajů byla kniha jízda z velké části nečitelná. Žadatel se s takto formulovanou odpovědí nespokojil a na základě rozhodnutí krajského úřadu došlo v červnu ke zveřejnění celé knihy jízd od uvedení do provozu až do data podání žádosti, tj. do 6. 2. 2024.

Za více než rok ujel vůz 3635 km, na začátku užívání se jako účel cesty uvádí vcelku očekávané školení v okresním městě, dovoz stříkačky a náhradních dílů do CAS, okresní shromáždění okrsku, exkurze malých hasičů. Od léta 2023 se zde ale objevuje zájezd důchodců do jižních Čech, svoz turistů z výletu, zajištění příprav a průběhu svatby mimo obec, Oktoberfest, čtyřdenní zájezd do Jeseníků a zájezd na jižní Moravu, posledním zápisem je kulečník ve 40 km vzdálené obci. A ani jeden hasičský zásah. Po součtu kilometrů je zřejmé, že využití pro hasiče představuje 556 km, tedy 15 % celkového počtu. V roce 2024 získala obec dotaci na požární přívěs s předpokládanou cenou 950 tis. Kč, možná tedy bude transit vyjíždět častěji, …bude-li na zásahy přítomen.

Užitečné dotace?

Po povinném zveřejnění se zřejmě využití automobilu na nehasičské účely sníží (alespoň v knize jízd), neboť žádost na její vystavení na webových stránkách se může opakovat každý rok. Již prvotní snaha o omezení rozsahu poskytnutých informací s odkazem na ochranu osobních údajů, které ale kolonka účel cesty nakonec vůbec neobsahuje, napovídá o uvědomění si určitého problému souvisejícího se způsobem využití pořízeného vozu. Z dokumentů k tehdejší žádosti zveřejněných na webových stránkách poskytovatele nevyplývá žádný zákaz jezdit s takovým autem na kulečník, ale je to správně?

Dotace na dopravní automobily a požární přívěsy by v roce 2024 mělo obdržet 203 obcí. Obce tak vykazují miliony, které investovaly do hasičského vybavení, jenže ve skutečnosti mají spíše komunální automobil nebo senior taxi, protože pro technický stav auta není dobré, když nejezdí. V jiné části programu se podporuje nákup nových cisteren, zde již s hodnotou kolem 10 mil. Kč. Jistě nemá smysl, aby dobrovolní hasiči v malé obci měli nejmoderněji vybavenou CASku. Ale mohli by koupit nějakou z tohoto století, třeba vyřazovanou „profíky“, s níž by pak opravdu jezdili k zásahům. Efektivnější by tak asi byl dotační titul na odkup cisteren z druhé (třetí) ruky, protože prodejní cena se zřejmě také dostane do řádu milionů.

Toto zamyšlení v žádném případě nezpochybňuje nutnost kvalitního vybavení dobrovolných hasičů, kteří tvoří důležitou součást systému požární ochrany. Pořizují-li se ale s podporou dotací ze dvou úrovní veřejných rozpočtů auta, která pak slouží jako zájezdní mikrobusy, a tudíž stejně nejsou připravena k výjezdu do 10 minut, jde stále o efektivní dotace? Má-li být vedlejším cílem poskytovaných dotací podpora malých obcí, kdy vlastnictví tranzitu má nahradit rušené pobočky pošt, obchody, hospody či nedostatek dopravní spojů, nechť se investice vykazují jako 6171 – činnost místní správy. Je-li záměrem podpořit výlety, půjde možná o paragraf 2143 cestovní ruch…

Hasičské tranzity si nezaslouží, aby se zařadily do kategorie investic „no, když už jsou na to dotace“, avšak minimálně první rok a půl vlastnictví v obci XY přesně odpovídá charakteru takových výdajů. Z pohledu výkaznictví bude ale vše v pořádku, investiční výdaj, na jejichž objem se teď tolik hledí, byl proveden, a to ještě do velmi uznávaného odvětví. Obec neporušila ani podmínky dotace, které se soustředily pouze na kvalitu hasičského vybavení vozu. Informace o využití vozu byla v souladu se zákonem nakonec zveřejněna. Takže vlastně je vše v pořádku. Ale je?

Ing. Jaroslava Kypetová, Ph.D.

Autorka se dlouhodobě zabývá financováním územní samosprávy v širším kontextu a mezinárodním srovnání. Po letech, kdy se financím obcí věnovala pracovně, se nyní soustředí na problematiku nefinančního výkaznictví označovaného jako ESG.