Zapojení podnikatelů do obecního systému odpadového hospodářství
Každá obec je povinna přebírat veškerý komunální odpad vznikající na jejím území při činnosti nepodnikajících fyzických osob. Tato povinnost je částečně limitována v těch obcích, které zavedly místní poplatek za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci se základem dle kapacity soustřeďovacích prostředků (tedy nikoliv místní poplatek za obecní systém odpadového hospodářství).
Jak je to ale s komunálním odpadem, který vzniká na území obce při činnosti podnikajících fyzických osob nebo právnických osob? Je obec takový odpad povinna přebírat? Mohou tyto osoby komunální odpad odkládat do stejných nádob jako v případě odpadu z domácností? Má v této záležitosti obec nějaké kontrolní oprávnění? Nejen na tyto otázky naleznete odpověď na následujících řádcích.
Jak již první věta tohoto článku, která je parafrází textu zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech (ustanovení § 59), napověděla, že obce nejsou povinny přebírat komunální odpad vznikající na jejím území při činnosti podnikajících fyzických osob a právnických osob. Zákon o odpadech klade povinnosti v souvislosti s produkcí odpadu především na tzv. původce odpadu, kterým je jednoduše každý, při jehož činnosti vzniká odpad. Původcem odpadu je tedy do určité chvíle i fyzická nepodnikající osoba. Obec je také původcem odpadu (kromě jí vyprodukovaného), a to od okamžiku, kdy osoba odloží odpad v souladu s obecním systémem odpadového hospodářství na místo obcí k tomuto účelu určenému. V tento okamžik již fyzická nepodnikající osoba není původcem odpadu a na její místo „nastupuje“ obec.
V případě podnikajících fyzických osob a právnických osob však tyto osoby zůstávají původcem odpadu a jejich povinnosti se na obec nepřenáší. Každá taková osoba by tedy, produkuje-li odpad (i když jen při málo lidských činnostech žádný odpad nevzniká), měla mít například zajištěnu likvidaci komunálního odpadu – nejčastěji smluvně se svozovou společností. To však, především u drobných podnikatelů, nebývá až tak časté. Není ani výjimečné, že i tito podnikatelé využívají standardní nádoby na komunální odpad nejen pro odpad z domácnosti, ale též pro odpad vzniklý při jejich podnikatelské činnosti. I zde samozřejmě platí okřídlené „kde není žalobce, není soudce“, ale takové jednání je přestupkem podle zákona o odpadech s nemalými sankcemi.
Každá obec, respektive obecní úřad (i v tzv. jedničkových obcích), pak má pravomoc kontrolovat, zda právnické a podnikající fyzické osoby mají zajištěno převzetí odpadu, který samy nezpracují v souladu se zákonem o odpadech, a to osobou oprávněnou k převzetí daného druhu a kategorie odpadu (tedy nejčastěji zmíněnou smlouvu se svozovou společností). K tomu náleží i „zrcadlová“ povinnost původce odpadu prokázat orgánu provádějícímu kontrolu podle zákona o odpadech, že předal odpad, který produkuje, k tomu oprávněné osobě. Již samotné neprokázání je přestupkem podle zákona o odpadech s horní hranicí pokuty 1.000.000 Kč.
Obce však mohou podnikajícím fyzickým a právnickým osobám nabídnout možnost zapojení do obecního systému odpadového hospodářství, a to na základě písemné smlouvy s obcí. Uzavírat takovou smlouvu však není možné bez dalšího. Obec by měla v prvé řadě takovou možnost zakotvit v obecně závazné vyhlášce o stanovení obecního systému odpadového hospodářství. Byť není povinností obce stanovit obecní systém odpadového hospodářství obecně závaznou vyhláškou, je to zpravidla nejvhodnější cesta k nastavení pravidel odpadového hospodářství v obci.
Obsahem takové obecně závazná vyhlášky pak bývá, kde jsou umístěny nádoby na tříděný odpad, jak jsou označeny, jakým způsobem se nakládá s nebezpečným odpadem, objemným odpadem, zda má obec k dispozici sběrný dvůr atd. Jedna ze záležitostí, kterou do takové obecně závazné vyhlášky může obec zakotvit, je právě možnost zapojení podnikatelů (tedy podnikajících fyzických a právnických osob) do obecního systému odpadového hospodářství. Nejedná se ze strany obce o povinnost, nýbrž pouze o možnost. Stejně tak platí, že umožní-li obec zapojení podnikatelů do obecního systému odpadového hospodářství, nejsou podnikatelé povinni této možnosti využít – stále mohou mít uzavřené individuální smlouvy např. se svozovou společností.
Co by v obecně závazné vyhlášce mělo býtuvedeno ve vztahu k podnikatelům? Podle zákona o odpadech by zde mělo být v této souvislosti uvedeno minimálně – místa pro odkládání odpadu, druhy odpadu, které bude obec přebírat (obec například může podnikatelům nabídnou zapojení do obecního systému jen s některými druhy odpadu, např. s plasty a papírem), způsob určení výše úhrady za zapojení do obecního systému (zda např. dle objemu, hmotnosti či dle jiného kritéria) a způsob jejího výběru (zpravidla v hotovosti/bezhotovostně). Další parametry takové spolupráce upraví příslušná smlouva mezi obcí a podnikatelem.
Zapojení podnikatelů do obecního systému odpadového hospodářství je tak cestou, kterou lze dosáhnout zajištění plnění povinností podnikatelů v souvislosti s odpady (či alespoň s některými druhy odpadů) a rovněž i zajištění vyššího příjmu do obecního rozpočtu.