Správa základních registrů

15. 11. 2024 Obec a finance Veřejná správa online

Od 1. listopadu 2024 přechází správa Registru osob z Českého statistického úřadu a Registru obyvatel z Ministerstva vnitra na Digitální a informační agenturu, která pod sebe postupně soustředí i další sdílené informační systémy státu.

Schválením zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech ze dne 27. 4. 2009 se Český statistický úřad stal správcem základního registru právnických osob, podnikajících fyzických osob a orgánů veřejné moci (dále jen ROS), který představuje jeden ze stěžejních nástrojů digitalizace a budování e-governmentu. Jeho naplněním a úspěšnou správou od spuštění ostrého provozu v roce 2012 ČSÚ ukázal, že podobně jako většina dalších vyspělých statistických úřadů patří k významným podporovatelům modernizace veřejné správy, a navíc disponuje požadovanými znalostmi a zkušenostmi pro vytvoření takto unikátního registru. Z důvodu sjednocování souvisejících agend v rámci digitalizace státní správy bude od 1. listopadu Registr osob společně s Registrem obyvatel převeden od současných gestorů (ČSÚ a Ministerstva vnitra) do gesce Digitální a informační agentury (DIA).

Systém základních registrů
Systém základních registrů
Zdroj: ČSÚ

Jednotný, bezpečný, aktuální a efektivní

Vybudování ROS nebylo jednoduché. ČSÚ se musel vypořádat s velmi roztříštěnou evidencí právnických a podnikajících fyzických osob i s rozdílnou kvalitou a nekonzistencí dat. V některých případech nebylo jasné, kdo za evidenci dané osoby odpovídá. Tyto problémy se však ČSÚ podařilo postupně vyřešit a eliminovat. Každému typu registrovaných osob byl přidělen konkrétní editor, který zodpovídá za zavedení určených údajů do registru, a byly vytvořeny kontrolní mechanismy pro zajištění unikátnosti a jednoznačnosti přidělovaných identifikačních čísel. To pomohlo zabránit duplicitnímu přidělování IČO, k němuž v minulosti někdy docházelo.

V současnosti je ROS naplněn identifikačními a lokalizačními referenčními údaji o všech typech právnických a podnikajících fyzických osob a orgánů veřejné moci. Celkem se k 30. 6. 2024 jednalo o více než 4 miliony osob. Data jsou vedena v databázi ROS v jednotné struktuře a jsou navázána na registr územní identifikace, adres a nemovitostí a na Registr obyvatel. Zavedení ROS výrazně zjednodušilo proces přidělování identifikačních čísel osob. Všem typům osob je IČO přidělováno jednotlivými editory přímo v průběhu zápisu do evidence osob nebo v rámci udělování oprávnění k činnosti. Do konce prvního pololetí 2024 tak bylo z ROS přiděleno více než 4,14 mil. IČO a více než 1,5 mil. IČP (identifikačních čísel provozoven).

ROS jako součást systému základních registrů a prvek kritické infrastruktury státu umožňuje efektivní, bezpečnou a transparentní výměnu vybraných referenčních údajů v rámci celé veřejné správy. V praxi to pro občany a ekonomické subjekty znamená snížení byrokratické zátěže při styku s veřejnou správou, protože jednou nahlášené údaje nemusejí dokládat opakovaně. Příslušný úřad si je v ROS ověří sám. Kromě urychlení procesu a snížení byrokracie to znamená také vyšší přesnost, neboť údaje v registru jsou průběžně aktualizovány a ověřovány. Občané a ekonomické subjekty mají rovněž mnohem větší přehled o tom, jak se o nich vedené údaje využívají. V rámci správy všech základních registrů včetně ROS se eviduje, kdo, kdy a za jakým účelem si údaje o osobě vyžádal, a tato evidence je všem registrovaným osobám k dispozici. ROS zároveň významně přispívá k digitalizaci vybraných agend veřejné správy, například daňové agendy nebo agendy registrace automobilů určených pro podnikání.

Modernizace je samozřejmostí

V roce 2019 byla obnovena a výrazně posílena technická infrastruktura ROS a v dalších letech došlo k zavedení bezodstávkového provozu. ROS se tak bez problémů a výpadků vypořádal i s kapacitně náročnými procesy zavádění nových digitálních nástrojů nebo s různými požadavky uživatelských informačních systémů a digitální legislativy. V rámci implementace ROS byl také vybudován integrovaný agendový informační systém ROS (ROS-IAIS). Jde o centrální webové řešení, které poskytuje vybraným editorům ROS nástroj pro zápis osob a změn referenčních údajů bez nutnosti využívat k těmto účelům vlastní informační systém. Tento nástroj umožňuje paralelní a nezávislý provoz více agend v rámci jedné centrální instalace systému a je schopen komunikovat se všemi relevantními službami základních registrů. V současnosti je ROS-IAIS využíván více než 6 tisíci editory a evidováno je přes něj zhruba 53 tisíc osob.

Přechází i registr obyvatel

Společně s ROS bude na DIA přecházet i další ze základních registrů České republiky, a to Registr obyvatel (dále jen ROB). Tento registr taktéž vznikl na základě zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech a byl dosud spravován Ministerstvem vnitra (MV). V Registru obyvatel jsou mj. vedeny referenční údaje o státních občanech České republiky, cizincích, kteří pobývají na území České republiky v rámci trvalého pobytu, na základě dlouhodobého víza či cizinci, kterým byla na území České republiky udělena mezinárodní ochrana. Zápis údajů do ROB je prováděn primárně prostřednictvím agendového informačního systému evidence obyvatel a agendového informačního systému cizinců. Z ROB jsou prováděny notifikace změn (aktualizace) údajů do ostatních agendových informačních systémů v případě, že se tyto informační systémy k odběru notifikací přihlásí.

Hladký přechod

V souladu s postupující digitalizací státní správy a vzhledem ke sjednocování souvisejících agend přechází kompletní správa ROB, ROS a ROS-IAIS dle navrženého legislativního procesu od 1. listopadu na odbor registrů a digitálních rozhraní DIA. ČSÚ a MV tak již nebudou nadále zajišťovat správu těchto systémů, metodickou pomoc editorům a uživatelům, řešení problémů souvisejících s výpisy z registrů ani odborné konzultace. Z webových stránek ČSÚ a MV bude rovněž na stránky DIA přesunuto publikování aktualit, metodických materiálů a otevřených dat ROS a obdobné informace k ROB. DIA bude řešit také otázky související s číselníky ROS, se změnou editorských agend a s orgány veřejné moci nebo schvalování registrací agend souvisejících s ROS v Registru práv a povinností. ČSÚ, MV i DIA usilují o to, aby změna správy ROS a ROB neměla nepříznivé dopady na uživatele a editory. Na hladkém předání agend všechny instituce intenzivně spolupracují již od roku 2023. Např. v ústředí ČSÚ a MV se již několik měsíců vybraní zaměstnanci DIA seznamují se správou obou registrů a předpokládá se, že část zaměstnanců, kteří zajišťují správu ROB a ROS, přejde pod DIA. Odkazy na příslušné webové stránky DIA věnované ROS a ROB budou zveřejněny na webu ČSÚ, resp. MV, a kontaktní údaje na odpovědné pracovníky DIA poskytnou případným zájemcům i pracovníci všech informačních servisů ČSÚ. Dosavadní kontaktní e-mailovou adresu ros@czso.cz nahradí ros@dia.gov.cz, v případně ROB bude kontaktní e-mailová adresa rob@dia.gov.cz. K jedinému omezení uživatelů dojde během mimořádné technické odstávky systému, která byla plánována na poslední den v říjnu. Pro samotné uživatele registrů se kromě kontaktů na správce a místa, kam se obracet, nic nezmění.

Díky za dobrou spolupráci

Na závěr bychom rádi za ČSÚ poděkovali všem editorům a uživatelům, s nimiž jsme měli možnost v rámci správy ROS spolupracovat. Jejich zpětná vazba v mnoha případech výrazně přispěla k tomu, že ROS je dnes široce vnímán jako vysoce kvalitní informační systém, který dokáže úspěšně uspokojit požadavky více než dvou stovek agend veřejné správy. Pevně věříme, že díky pečlivé přípravě převodu správcovství dokáže DIA na tyto úspěchy navázat a bude úspěšně pokračovat v dalším rozvoji ROS, ROS-IAIS a ROB, aby jejich pozitivní vnímání zůstalo zachováno i v budoucnosti.

Michal Čigáš, ředitel odboru statistických registrů ČSÚ
Pavel Poledna, oddělení komunikace DIA

Publikováno v časopise Statistika & My č. 10/2024.