Novinky z České pošty
Společného jednání pracovní skupiny pro služby na venkově a pracovní skupiny pro sociální záležitosti obcí dne 12. listopadu se účastnil také zástupce České pošty Boris Šlosar. Seznámil přítomné s průběhem transformace České pošty.
Jeden ze zásadních kroků nastane 1. ledna 2025 založením akciové společnosti Balíkovna. Ta převezme kompletní balíkové služby. Na pobočkách České pošty bude v budoucnu možné vyzvednout balík jakéhokoliv operátora. Pilotním partnerem je kurýrní služba DPD. S dalšími dopravci Česká pošta jedná a budou se propojovat postupně.
„V rámci projektu Pošta Partner funguje aktuálně 965 poboček, z celkového počtu 2900 poboček, které Česká pošta, jakožto držitel poštovní licence má povinnost provozovat,“ informoval Boris Šlosar o aktuálním rozložení pobočkové sítě.
Ze strany České pošty zazněly také informace o připravovaných službách, které by měly být pobočkovou sítí poskytovány. „Poštovní pobočka, či pošta Partner by měla sloužit jako kontaktní místo pro státní služby a služby veřejného zájmu,“ pokračoval ve výčtu novinek Boris Šlosar. Už nyní vybraných 57 pošt v Libereckém a Ústeckém kraji a Kraji Vysočina fungují jako chytré podatelny pro Úřad práce ČR. Na označených přepážkách je možné požádat o vybrané digitalizované dávky státní sociální podpory. Konkrétně se jedná o příspěvek na bydlení, přídavky na dítě a rodičovský příspěvek.
Samotné vyřízení dávek, tedy jejich přijetí, kontrolu, schválení a vyplacení i nadále zajišťuje zmíněný úřad. Ve zkušebním režimu kontaktního místa veřejné správy těchto 57 poštovních poboček začalo postupně fungovat od června tohoto roku. Na podání žádosti o dávku se na poštách s vyvolávacím systémem lze předem objednat na webu pošty nebo v mobilní aplikaci, kde si vyberete termín a konkrétní pobočku. Obratem obdržíte SMS nebo e-mailové potvrzení společně s rezervačním kódem.
Přestože zaměstnanci České pošty vám pomohou žádosti o dávky správně podat, neposkytují k jednotlivým dávkám odborné konzultace. Potřebuje-li klient odbornou radu, je třeba kontaktovat zákaznické centrum Úřadu práce ČR.
Česká pošta by také chtěla nabízet asistenční služby v terénu. Prvním příkladem je spolupráce s maloobchodním řetězcem COOP. V brzké době bude ve venkovském prostředí spuštěn pilotní provoz doručování nákupů z prodejny do domu.