Zahájení výstavby modernizovaného II. železničního koridoru ČR

19. 4. 2001 TCHAS, spol. s r. o. Regiony

České dráhy a Sdružení Koridor Ostrava--Petrovice, reprezentované vedoucím partnerem sdružení společností TCHAS, spol. s r. o., a partnerem sdružení společností IPS, a. s., podepsali 7. března 2001 smlouvu o dílo na dodávku stavby v rámci modernizace II. železničního koridoru České republiky -- "Optimalizace trati v úseku Ostrava--Petrovice".

Vedoucí partner sdružení -- TCHAS, spol. s r. o., tak může dále zhodnotit letité praktické zkušenosti z realizaci dopravních staveb. Dokladem profesionality může být např. bezproblémové ukončení téměř dvoumiliardové zakázky v prosinci loňského roku, kdy právě společnost TCHAS úspěšně zrealizovala rovněž stavbu v rámci modernizace II. železničního koridoru, a to v úseku Huštěnovice--Otrokovice.

Hlavním cílem modernizace trati v úseku Ostrava--Petrovice je vytvořit technické podmínky pro předpokládanou nejvyšší traťovou rychlost 160 km/hod., zvýšit spolehlivost a bezpečnost provozu modernizací zabezpečovacího zařízení a dosáhnout kvalitativně vyšších parametrů z hlediska přechodnosti a průchodnosti trati. To vše by pak mělo přispět k odlehčení přetížené silniční dopravy, ke zvýšení dopravní konkurenceschopnosti železnice a ve svém důsledku pak zejména zajistit moderní železniční spojení s ostravským regionem.

Celá stavba je rozdělena do sedmi úseků: mezistaniční úseky Ostrava--Bohumín, Bohumín--Dětmarovice, Dětmarovice--Petrovice u Karviné, Petrovice u Karviné--státní hranice a železniční stanice Bohumín, Dětmarovice a Petrovice u Karviné.

TCHAS, spol. s r. o. ve spolupráci s IPS, a. s., odštěpným závodem 07 Třinec zahájil stavbu v dubnu letošního roku. Termín dokončení téměř dvoumiliardové zakázky je v listopadu roku 2002.

V průběhu modernizace trati bude položeno 28 km nových kolejí UIC 60 a 28 ks nových výhybek UIC 60. Na demontáž čeká přes 30 km kolejového svršku, 43 ks stávajících výhybek, odtěženo bude přes 93 tisíce kubíků kolejového lože. Bude provedena sanace 67 000 metrů čtverečních železničního spodku, položí se podkladové vrstvy z 52 000 kubíků štěrkodrti, rekonstruuje se 18 mostů, 10 propustků a 8 železničních přejezdů, bude vybudováno 1200 metrů nových nástupišť typu Sudop.

Aby lidé bydlící v těsném sousedství trati po její rekonstrukci netrpěli hlukem projíždějících rychlovlaků, stavbaři vybudují dvě protihlukové stěny (v obcích Závada a v Dětmarovicích) v celkové délce 600 metrů. Do zhruba 280 domů pak nainstalují speciální okenní rámy s trojskly. V neposlední řadě pak na území Polska výškově a směrově upraví 400 metrů kolejiště a trakčního vedení.

Celá rekonstrukce trati si vyžádá minimální nároky na výluky v železniční dopravě. Výstavba je realizována v souladu s požadavky dispečinku Českých drah a v souvislosti s tím nevznikne vážný problém v osobní ani nákladní dopravě.

Jindřich Vaněk