ICT unie podpoří využití cloud computingu ve veřejné správě

30. 3. 2012, 0:00:00 VSOL 1/2012 Veřejná správa on-line

ICT Unie, respektive jedna z pracovních skupin, která se věnuje problematice e-governmentu a je složena z členů ICT Unie a zástupců veřejné správy – informatiků, připravuje poziční dokument, který by měl podpořit využívání cloud computingu a sdílení ICT služeb veřejnou správou.

Připravovaný dokument nese název „Návrh vybraných opatření pro snížení rozpočtových nákladů v době ekonomické krize – Sdílení ICT služeb ve veřejné správě“. V několika kapitolách rozebírá možnosti a vlastnosti sdílených služeb, jejich přínosy a výhody, právní aspekty používání takových služeb, nákup služeb formou veřejných zakázek a možnosti financování z evropských zdrojů, ale s upozorněním, že to bude zřejmě možné až po roce 2014 v příštím finančním období EU.

V současné době tlaku na snižování výdajů veřejných rozpočtů představuje fenomén sdílených služeb velmi efektivní řešení, které vychází především ze sdílení jednoho řešení více uživateli a také z možností jeho specifického nastavení přesně dle potřeb úřadu. Ekonomická výhodnost takového řešení má několik okruhů. Uživatelé sdílených služeb platí za to, co skutečně využívají. Díky sdílení služby více uživateli, nerostou poskytovateli provozní náklady, na straně uživatele dojde k omezení nutných investičních výdajů a hradí se pouze provoz služby. Není také nutné vydávat náklady na údržbu takového řešení, protože tuto činnost zajišťuje poskytovatel sdílené služby.

Vhodnost využití sdílených služeb pro různé agendy, aplikace nebo činnosti veřejné správy staví na několika kritériích. Sdílenou službu nejlépe využijete tam, kde je co nejširší okruh uživatelů, což veřejná správa splňuje. Dalším kritériem je univerzálnost. Ta je ve veřejné správě daná tím, že se jednotlivé agendy musí řídit jednotnou metodikou a legislativou. V úvahu tak připadá nasazení na agendy personalistiky, účetnictví nebo spisové služby.

Právní analýza využívání sdílených služeb veřejnou správou také nenarazila na žádné překážky, Právní rámec pro poskytování a poptávání takových služeb je dán stávajícími zákony. Nutné je hlavně zmapování relevantních předpisů. Nejvýznamnější je z tohoto pohledu zákon č. 101/200 Sb., o ochraně osobních údajů. Nutné je taky pečlivě ošetřit smluvní vztah mezi poskytovatelem a zákazníkem – smlouvou o úrovni poskytovaných služeb. Toto se dá ošetřit již při poptávání sdílené služby, které je pro veřejnou správu předepsaná formou veřejné zakázky. Konkrétní a přesná zadávací dokumentace se všemi požadovanými technickými parametry je tedy nezbytností.

Je jasné, že sdílené služby představují pro veřejnou správu velmi zajímavou možnost rozvoje efektivním směrem nejen z ekonomického pohledu, ale také z pohledu uplatnění těch nejlepších postupů. Pokud dojde k procesnímu či výkladovému problému, bude se řešit pouze jednou a výsledky se promítnou do dané služby rovnou pro všechny její uživatele.

Bude zajímavé sledovat, zda se toto řešení podaří prosadit do každodenní praxe, odkud v současnosti přicházejí signály, že se ubírá spíše směrem opačným a místo jednotných řešení musejí úřady vyhledávat řešení vlastní.

Eva Šusteková