Město Rožmitál pod Třemšínem a internetové stránky
Malebné město Rožmitál pod Třemšínem je vzdáleno 80 kilometrů jihozápadně od Prahy a 17 kilometrů od Příbrami. Ve Starém Rožmitále stojí od nepaměti farní kostel Povýšení sv. Kříže s unikátními varhanami z roku 1750, na něž v letech 1788–1815 hrával Jakub Jan Ryba. Zde pravděpodobně roku 1796 zazněla poprvé jeho slavná Česká mše vánoční „Hej mistře“.
Městu vévodí renesanční zámek, v minulosti majetek slavných Lvů z Rožmitála. Město má přes 4300 obyvatel a leží v údolí při úpatí brdských vrchů. Nejznámějším z nich je památný vrch Třemšín (827 m). V historickém centru města se nachází nové Podbrdské muzeum, které zahájilo svoji činnost v červenci 2010. Rozsáhlý muzejní komplex má několik samostatných expozic.
Rozhovor s panem Žánem, administrátorem internetových stránek města
- Máte bohaté zkušenosti s administrováním internetových stránek města Rožmitálu pod Třemšínem, tj. 4,5 tisícového města, které dokáže nabídnout velké množství informací svým občanům. Co by podle Vás měly moderní internetové stránky města, podobné velikosti jako je Rožmitál, splňovat?
- Internetové stránky města by měly být především užitečné, přehledné, uživatelsky příjemné. Lidé by se na nich neměli ztrácet. Měli by se na ně rádi vracet a mít jistotu, že na nich najdou, co hledají. Hledání informací i čtení je práce a je třeba ji návštěvníkům co nejvíce usnadnit a zpříjemnit. Webové stránky by měly ale uživatele i bavit. Přestože se jedná o oficiální stránky města, je fajn se při jejich prohlížení zamyslet nad anketní otázkou, je příjemné zkusit se prostřednictvím virtuální prohlídky projít po městě, poslat známému elektronickou pohlednici, podívat se, jaké počasí bude v následujících dnech a mezi tím zjistit, co nového visí na úřední desce, co dávají v kině nebo na jaký koncert můžu jít.
- Co nejvíc občané na stránkách hledají, co oceňují a co se jim nelíbí, případně co je rozčiluje?
- Ač by to možná mohlo někoho překvapit, řadí se co do počtu zobrazení na přední místa informace zveřejněné na úřední desce, rozhodnutí rady a zastupitelstva města. Lidé chtějí vědět, co se kolem nich děje, jak rozhodují jimi zvolení zástupci. Často se zajímají samozřejmě také o kulturní akce, hledají kontakty. Prohlížejí rádi fotogalerie, videogalerie. A snad prohlížejí rádi i všechno ostatní. Snažíme se, aby se návštěvníkům stránky města líbily a aby je tam nic nerozčilovalo, alespoň co se týče struktury stránek a obsahu, který jim dává administrátor.
- Jaká by měla být struktura internetových stránek města?
- Struktura internetových stránek by měla být přehledná a logická pro návštěvníky, pro úředníky i pro administrátora. Všichni žijeme rychle, potřebujeme rychle získávat i šířit informace. Redakční systém společnosti Galileo Corporation umožňuje administrátorovi strukturu stránek měnit operativně podle aktuálních potřeb města, spolků, občanů.
- Myslíte si, že by stránky měly nabízet i „něco navíc“ než povinné informace jako je úřední deska? Pokud ano, jaký druh informací či jaké nástroje by to měly být?
- Kromě informací pro občany musí být oficiální webové stránky i dobrou službou a lákadlem pro turisty. Ti se mohou před návštěvou Rožmitálu pod Třemšínem na našem webu projít po městě prostřednictvím fotogalerií nebo panormatických fotografií. Spoustu informací o městě získají příjemnou formou i v naší videogalerii. Objevování krás města a jeho okolí jim usnadní a zpříjemní i interaktivní mapa. Vždycky je dobře, nabízet uživatelům „něco navíc“.
- Moc se mi líbí, že na našem webu funguje například externí vkládání akcí. Pozvánky na kulturní či sportovní akce mohou na webové stránky umísťovat sami organizátoři, aniž by o to museli žádat administrátora. Ušetří jim to čas strávený telefonováním, mailováním, domlouváním...
- Jaké výhody pro město přináší fungující, aktualizované, přehledné, interaktivní internetové stránky? Co může město ztratit, pokud bude mít internetové stránky zcela nevyhovující?
- Jsou poměrně nenákladným, moderním a dostupným informačním a komunikačním prostředkem mezi městem a občany, pomocníkem a lákadlem pro turisty. Pokud nejsou webové stránky funkční, aktuální a přehledné, může město ztratit důvěru uživatelů, zájem turistů. A s tím se asi nevyplatí hazardovat.