Přehled základních nedostatků ve fungování samosprávy
Dlouhá léta společné socialistické výchovy způsobila, že ve způsobu řízení
samospráv měst a obcí přetrvávají stále stejné problémy a neduhy. Právě
v období finanční krize a tlaku na snižování výdajů samospráv, se do
popředí ještě více dostávají problémy obcí a měst.
Autoři tohoto textu působí na Slovensku. Jejich zkušenosti a poznatky však jsou
podnětné i pro Českou republiku.
V našem výčtu zmíníme nejdůležitější okruhy problémů současné
zprávy obcí a měst, jakož i nedostatky, které ovlivňují plynulý chod
institucí. Nebudeme modelovat východiska, ale pokusíme se naznačit, kde je problém.
Je však nezbytné, aby si jednotlivé samosprávy uvědomily, které problémy jsou
v jejich obcích nejvíce problematické a formulovaly opatření, která tyto
problémy buď odstraní nebo budou jejich dopady minimalizovat. Následující přehled
uvádí problémy a nedostatky, které ovlivňují kvalitu práce samosprávy
v jednotlivých oblastech její působnosti.
Finanční prostředky
- Neznalost, resp. neschopnost využívání dostupných zdrojů. Obce nevědí jak
správně psát projekty, chybí centrální evidence dotací a projektů, které obce
mohou získat. Získání prostředků je někdy podmíněno správným stranickým
tričkem. Včasnému čerpání projektů brání politické změny, kdy dochází
k pozastavení čerpání u projektů schválených předchozí vládou a
k jejich následnému zkoumání se snahou o kriminalizaci.
- Nízká efektivita využívání stávajících finančních zdrojů a jejich
plýtvání. Rozhodnutí o použití finančních zdrojů nejsou přijímána na
základě ekonomické analýzy se zohledněním i nepřímých nákladů, ale často
pouze na základě přímých nákladů nebo dokonce pouze na základě politického
rozhodnutí resp. rozhodnutí ovlivněného osobním prospěchem.
- Neznalost toho, jaké jsou celkové náklady (přímé i nepřímé) na
zajištění jednotlivých procesů samosprávy. Jednoduše řečeno, málokdo umí
kvantifikovat, kolik stojí jednotlivé procesy, které samospráva zabezpečuje.
- Neefektivní správa místních financí v předchozím volebním období.
Například vytváření vysoké úvěrové zatíženosti samosprávy na financování
pochybných projektů, neodborné uzavírání nebo rušení smluv s cílem dát
vydělat těm svým, které později může vést samosprávu k soudním sporům
dokonce až k existenčním problémům.
Řízení samosprávy
- Nedostatečná znalost manažerů (primátorů, starostů) jednotlivých
samospráv o nových moderních metodách (někdy i těch základních) a jejich
neochota tyto metody zavádět do praxe.
- Zahlcenost manažerů řešením běžných operativních problémů a tím
nedostatečným časovým prostorem pro řešení strategických a manažerských úkolů.
- Bezbřehé narůstání byrokracie, které jde napříč strukturou shora dolů.
- Neochota primátorů měnit organizační strukturu samosprávy a tím zvyšovat
její efektivitu.
- Nepopsané procesy samosprávy, které by umožňovaly zejména nově zvoleným
starostům, primátorům a přednostům rychlé zorientování se v problematice
řízení samosprávy.
- Často značná nekompetentnost volených orgánů samospráv (poslanců,
starostů) při rozhodování. Jejich nedostatečná znalost právních předpisů,
rozhodování „od stolu“ bez poznání širších souvislostí. Přijímání
populárních rozhodnutí, které v budoucnu přinesou znovuzvolení. Strach
z přijímání efektivních, ale nepopulárních rozhodnutí.
Strategické rozhodování
- Schválené strategické dokumenty mají většinou pouze formální charakter,
strategické cíle nejsou transformovány do konkrétních aktivit a zapracovány do
rozpočtu.
- Nezachování kontinuity rozvoje samosprávy. Strategické cíle určené jedním
zastupitelstvem, nejsou respektovány následujícím zastupitelstvem. Každými
následujícími volbami dochází k radikální změně směrování samosprávy a
tím k její dlouhodobé stagnaci.
Personální zabezpečení
- Neochota pracovníků pro zavádění nových metod, nedostatečné profesně
vzdělání zaměstnanců, především zaměstnanců nad 50 let, nedostatečná
znalost v oblasti výpočetní techniky a jejich neochota učit se něco nového.
- Tlak na neustálé snižování počtu zaměstnanců (nebo snižování mezd)
při zvyšující se administrativní náročnosti.
- Nedostatek motivačních pobídek a finančních prostředků na jejich
zavedení.
Přístup samosprávy k obyvatelům
- Nezkoumají se potřeby a požadavky obyvatel města, ani zpětná vazba na
jejich spokojenost s poskytovanými službami.
- Neochota obyvatel zapojit se do veřejného života – nedostatečná
informovanost obyvatel s aktivitami samosprávy.
- Uměle živený negativní přístup veřejnosti k samosprávám. Vznik
sociálních sítí umožnil vulgární a neoprávněnou kritiku samospráv.
Vztah státu a samospráv
- Nedořešený a narůstající problém při přechodu kompetencí, přičemž
chybí systémovost kroků i finanční krytí.
- Rostoucí napětí v sociální oblasti, které vzniká z nedostatku
zdrojů pro financování pečovatelské služby, péče o seniory a sociální
pomoci jako takové.
- Akutní neřešení problematiky rozvoje zaměstnanosti. Stát ani samosprávy
nedokážou vytvořit dostatečné pobídky a podmínky pro podporu a zvyšování
zaměstnanosti. Místo podpory malých a středních podnikatelů je totální byrokracie
a daňové zatížení pomalu a jistě likviduje. Na daňové prázdniny mají nárok
pouze zahraniční investoři, kteří po jejich skončení jednoduše odejdou
pryč. Domácí, kteří nemají kam odejít, nemají nárok.
Co dodat na závěr?
Na eliminaci příčin těchto problémů je třeba, aby starostové a primátoři
měli alespoň základní manažerské dovednosti, právní povědomí, znalost procesů,
které samospráva zabezpečuje a poznali, kolik tyto procesy stojí. Při řízení
samospráv je třeba zavést společensky odpovědné chování a při rozhodování
používat zdravý rozum. Je nejvyšší čas na odbornou analýzu a optimalizaci procesů
samosprávy, na jejím základě přijmout praktické kroky k odstranění dílčích
nedostatků a provést legislativní změny. Zásadní strategický dokument by měl
upravit pro budoucí desetiletí systémově vztahy stát versus samospráva i vztahy
mezi jednotlivými subjekty samosprávy.
Tento článek byl finančně podpořen a vypracován v rámci řešení grantu
VEGA 1/0961/13.
Ing. Ondrej Železník, PhD., Technická univerzita v Košiciach; Ing. Jana Rosičová, prednosta Mestského úradu Snina