K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Otevřený dopis zástupců obcí ministrovi dopravy Ing. Antonínu Prachařovi

Datum: 23. 5. 2014, zdroj: Dopravní federace NNO, rubrika: Ostatní

Vážený pane ministře, v těchto dnech Váš úřad připravuje výběr nového provozovatele mýtného systému po roce 2016. Z pohledu nás, zástupců obcí postižených současnou neúplnou podobou mýtného systému, se jedná o zásadní krok, který musí naše problémy pomoci řešit, a nikoli je zakonzervovat nebo dokonce zhoršit. Z našeho hlediska je tedy zcela zásadní nikoli to, kdo bude po roce 2016 mýtné od provozovatelů nákladních aut v ČR vybírat, ale jaký bude rozsah zpoplatněných komunikací.

Současný systém, kdy jsou kromě několika výjimečných případů silnic I. třídy zpoplatněné pouze dálnice a rychlostní silnice, vede část dopravců k ekonomicky motivovanému objíždění zpoplatněných tras po nezpoplatněných silnicích. Odhadovaný podíl objíždějících vozidel na celkovém objemu dopravy v daném směru se může na první pohled jevit v procentuálním vyjádření jako málo významný a jejich úbytek na vysoce kapacitní dálnici nebo rychlostní silnici nemusí být běžnému pozorovateli ani zřejmý. Nicméně přesunutí těchto vozidel na pro jejich provoz nevyhovující, prostorově stísněné průtahy městy a vesnicemi přináší naprosto neúnosnou zátěž obyvatel hlukem, znečištěním ovzduší a vibracemi, vede ke zhoršení bezpečnosti silničního provozu a obecně ke snížení kvality života v postižených obcích.

Situace v mnoha obcích je proto katastrofální, úzké silnice zde nemají často vybudovány ani chodníky a kamiony jezdí obyvatelům doslova pod okny. Nevyčíslitelné jsou pak finanční škody, které vznikají obyvatelům a majitelům domů (popraskané stěny, znečištěné fasády, zhoršená kvalita života, snížená hodnota nemovitostí) i majitelům silnic – státu a krajům. Na opravy těchto silnic (zejména krajských) přitom chybí v rozpočtu peníze, a i pokud je komunikace opravena, jedná se o velmi nehospodárnou a neefektivní investici vzhledem ke skutečnosti, že není zároveň odstraněna příčina jejího poškozování a stav silnice se opět rychle zhorší. Stát a kraje tak tratí na této situaci hned dvakrát – nutností opakovaně investovat do oprav poničených komunikací a na nevybraném mýtném. Všechny výše uvedené finanční aspekty je proto třeba zahrnout do úvahy o funkci a ekonomické výhodnosti mýtného systému, a to zejména při koncipování jeho budoucího rozsahu.

Zároveň je pravda, že určitou část nákladní dopravy z některých z nejvíce zatížených průtahů silnic obcemi mohou v budoucnu převzít plánované nové dálnice a rychlostní silnice. Jejich územní příprava a samotná výstavba je ale z řady důvodů, z nichž finanční náročnost rozhodně není na posledním místě, spíše než otázkou let záležitostí na několik desetiletí. Jako zástupci občanů obcí zatížených silniční nákladní dopravou rezolutně odmítáme snášet dál kolony kamionů s pouhým příslibem, že problém vyřeší výstavba dálnice či rychlostní silnice v některé z budoucích dekád. Navíc ani nové dálnice nebudou řešením pro situace, kdy po silnicích nižších tříd jezdí nákladní vozidla nikoli z nutnosti, ale prokazatelně za účelem objíždění zpoplatněných tras: dnes jde např. o silnice II/605 kopírující dálnici D5, II/611 vedoucí paralelně s D11, II/610 kopírující rychlostní silnici R10, II/425 a II/380 podél dálnice D2, II/602 v souběhu s dálnicí D1, II/603 s dálnicí D3 a mnohé další.

Rovněž často zmiňovaná možnost zakázat na problematickém průtahu obcemi průjezd nákladních vozidel, která v dané oblasti nemají cíl či zdroj své jízdy, představuje prostředek vhodný pouze pro menší část problémových případů. Zejména nelze zákaz průjezdu nákladní dopravy uplatnit na nejvíce zatížených průtazích silnic I. třídy, protože tato třída silnic je pro jízdu vozidel (i nákladních) na větší vzdálenosti přímo určena. A i na silnicích II. a III. třídy, které nejsou pro tranzitní nákladní dopravu vhodné, se omezení vjezdu pro těžká nákladní vozidla prosazuje jen velmi obtížně. Obcí, které vyřešily dopravní situaci tímto opatřením, je proto jen velmi málo a zkušenosti bohužel ukazují, že i v případě umístění zákazové značky není zákaz plně respektován a jeho dodržování účinně vymáháno.

Vážený pane ministře,

s ohledem na výše uvedené skutečnosti Vás žádáme, aby rozšíření výběru mýta od roku 2017 zahrnulo jak všechny silnice I. třídy, tak ty silnice II. a III. třídy a místní komunikace, které budou příslušnými kraji a obcemi ve spolupráci s Vaším ministerstvem vytipovány jako v současnosti problematické a ke zpoplatnění vhodné. Rovněž je nezbytné, aby zvolený systém sledování pohybu vozidel a výběru mýta umožňoval další postupné rozšiřování sítě zpoplatněných komunikací za únosné marginální náklady, aby bylo možné pružně reagovat na měnící se situaci v zatížení silniční sítě.

Další informace

Za správnost ručí:

Mgr. Pavel Přibyl, předseda Dopravní federace NNO

TOPlist
TOPlist