První ostravská rychlodobíjecí stanice nabije elektromobil za 20 minut
Ostrava – V metropoli severní Moravy je ode dneška v provozu první veřejná rychlodobíjecí stanice pro elektromobily. Zařízení, které před komplexem Orchard nahradilo klasickou dobíjecí stanici, dokáže za 20 minut doplnit baterie elektrického vozu na 80 % jejich kapacity. Města na severu Moravy a ve Slezsku dlouhodobě sází na elektromobilitu s cílem eliminovat zdroje znečištění ovzduší.
Ostrava má ode dneška první rychlodobíjecí stanici pro elektromobily. Zařízení projektu Elektromobilita ČEZ umístěné před komplexem The Orchard nahradilo klasickou dobíjecí stanici, která zde úspěšně sloužila řidičům elektromobilů tři roky. Dnes zprovozněná stanice umožňuje nabíjení elektromobilů všech značek. Zkrátila se také doba dobíjení, už za 20 minut je možné doplnit až 80 % kapacity baterie (více o rychlodobíjecích stanicích projektu Elektromobilita ČEZ).
„Moravskoslezský kraj je historicky prvním krajem, který se stal naším partnerem při propagaci elektromobility. Na jeho území cítíme velký potenciál pro rozvoj našich aktivit, elektromobilita se tady stává přirozenou součástí dopravy. Aktuálně máme v přípravě další kroky, které výrazně přispějí k expanzi elektromobility v regionu,“ dodává Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.
V Moravskoslezském kraji dnes funguje 5 veřejných dobíjecích stanic Elektromobility ČEZ – jedna rychlodobíjecí a 4 klasické. Kromě tří ostravských stanic jsou „dobíječky“ k dispozici ještě v Havířově a Třinci. Další stanice jsou připravovány. V kraji také jezdí zhruba desítka elektromobilů v barvách projektu Elektromobilita ČEZ. Využívají je města Ostrava a Havířov a dále Krajský úřad Moravskoslezského kraje a společnost ČEZ Měření. Jednání o partnerství s dalšími městy v regionu jsou v pokročilém stadiu.
- Třinec
- Město v pronájmu elektromobil, který najel cca za 10 měsíců (od dubna 2014 do konce ledna 2015) celkem 6217. Využívají jej hlavně úředníci odborů životního prostředí a zemědělství, dopravy a pracovníci živnostenského úřadu. „Je to ideální auto pro městský provoz. Má dobré zrychlení, snadné parkování a například odbor dopravy si přímo vyžaduje ke svým jízdám elektromobil,“ řekla mluvčí třinecké radnice Šárka Szlaurová. V Třinci je u úřadu také veřejná dobíjecí stranice.
- Karviná
- Městský úřad využívá elektromobil od 5. října 2014 především k jízdám po městě, ale i do okolí. „Toto referentské vozidlo je velmi žádané a oblíbené. Zpočátku měli úředníci strach z automatické převodovky, ale dnes jde auto na dračku a pracovníci jej preferují před benzinovými vozy,“ řekla mluvčí karvinské radnice Šárka Swiderová.
- Havířov
- S elektromobilem jezdí úředníci v zimě hlavně po městě, v letních měsících se vydávají klidně až do Ostravy. Od jara 2014 ujeli kolem 7 tisíc kilometrů. „Řízení je o zvyku. Kdo má automatickou převodovku, neměl problém, ostatní se museli trochu otrkat. Ale auto je v permanenci v podstatě denně. Je bezporuchové, jen jednou jsme měli defekt, jinak je naprosto v pořádku,“ řekla mluvčí havířovské radnice Eva Wojnarová. V Havířově je u magistrátu také veřejná dobíjecí stanice.
- Krajský úřad Moravskoslezského kraje
- Od skupiny ČEZ má v pronájmu dva elektromobily, které v roce 2014 najely celkem 11 666 kilometrů. „Reakce zaměstnanců jsou různé, ale převažuje příjemné překvapení z jízdních vlastností elektromobilu,“ řekla mluvčí kraje Petra Špornová. Vyšší vytíženost vozů je v létě – v zimním období klesá dojezd elektromobilů z letních 150 km na 110 i méně, zejména kvůli topení, které spotřebovává elektřinu. Také u krajského úřadu je v provoz veřejná dobíjecí stanice.
V České republice je v současnosti registrováno asi 600 elektromobilů, z nichž 40 patří do vozového parku projektu Elektromobilita ČEZ. Do konce letošního roku však odhady hovoří o překonání hranice 1000 elektromobilů v ČR. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy i v České republice se stávají běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů.
