Hospodaření územní samosprávy
V prvním pololetí letošního roku získaly v souhrnu všechny kraje, hlavní město Praha a ostatní města a obce do rozpočtu celkem 470,1 mld. Kč a uskutečnily výdaje ve výši 405,5 mld. Kč. Územní samospráva tak nevyužila 64,6 mld. Kč, což reprezentuje 14 % souhrnných příjmů.
Meziročně se příjmy územních samospráv zvýšily o 2 %, výdaje vykázaly čtyřikrát vyšší dynamiku. Výsledné saldo rozpočtu bylo sice nižší než ve stejném období loňského roku, ale převýšilo úroveň 2022 i 2023.
U krajů a hlavního města Prahy, tak jako v jiných letech, ovlivnila příjmy, výdaje a saldo jejich rozpočtů v prvním polovině roku skutečnost, že ke konci června ještě nepřevedly na školy a školská zařízení peníze, které dostaly od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy zejména na platy pedagogů.
Po odpočtu nepřevedených peněz se saldo rozpočtu územní samosprávy snížilo na méně než polovinu a na příjmech očištěných o nepřevedené peníze se podílelo 9 %. Takto očištěné příjmy se meziročně zvýšily pouze o 1 %, resp. o 0,4 mld. Kč, výdaje rostly rychleji, a to o 8,1 %, resp. o 22,3 mld. Kč. Celkový přebytek rozpočtu se snížil o 21,9 mld. Kč.
Přebytek rozpočtu v hlavním městě Praze byl 25 % – očištěné příjmy Prahy v prvním pololetí letošního roku překročily očištěné výdaje o čtvrtinu. V případě krajů to bylo o 6 % a přebytek rozpočtu ostatních obcí se na jejich příjmech podílel 5 %.
Meziroční růst daňových příjmů o 6 mld. Kč nestačil na kompenzaci úbytku nedaňových příjmů o 7,3 mld. Kč. I přes pokles nedaňových příjmů, v důsledku ukončení výplat věřitelů Sberbank, byly letos tyto příjmy vyšší než v letech 2022 a 2023. Meziročně se snížil i objem investičních dotací, a to o 14 %. Kapitálové příjmy dosáhly v prvním pololetí výše 4,7 mld. Kč, a to téměř výlučně zásluhou prodeje obecního majetku v částce 4,5 mld. Kč. Meziročně se zvýšily o 1 mld. Kč, opět zásluhou ostatních obcí.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2025–2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 179,6 | 204,9 | 218,8 | 224,7 | 6,0 |
Nedaňové příjmy | 27,8 | 33,3 | 44,2 | 36,9 | −7,3 |
Kapitálové příjmy | 5,4 | 3,2 | 4,1 | 4,7 | 0,6 |
Neinvestiční dotace | 157,9 | 182,2 | 175,8 | 189,9 | 14,1 |
Investiční dotace | 10,9 | 12,6 | 16,0 | 13,9 | −2,2 |
Příjmy | 381,7 | 436,1 | 458,8 | 470,1 | 11,3 |
Zdroj: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
Ze všech segmentů územní samosprávy zdaleka nejvíce investují obce a města (bez Prahy). Z celkového objemu kapitálových výdajů územní samosprávy v prvním pololetí letošního roku ve výši 69,8 mld. Kč připadly téměř dvě třetiny na ostatní obce (45,8 mld. Kč), 22 % kapitálových výdajů uskutečnily kraje a 13 % Praha. Meziročně se podíl ostatních obcí na kapitálových výdajích zvýšil z 57 % až na 65 %, podíl Prahy se snížil (z 19 % na 13 %), stejně jako podíl krajů (z 24 % na 22 %).
Ostatní obce a města získaly v prvním pololetí také zdaleka největší objem investičních dotací. Ze souhrnné částky dotací územních samospráv v prvním pololetí ve výši 13,9 mld. Kč na obce a města (bez Prahy) připadlo 74 %, na kraje 25 % a zbývající část dostala Praha. Meziročně získaly více pouze ostatní obce.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2025–2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Výdaje běžné | 278,4 | 316,0 | 315,9 | 335,7 | 19,8 |
Výdaje kapitálové | 51,1 | 58,8 | 60,2 | 69,8 | 9,6 |
Výdaje | 329,6 | 374,8 | 376,1 | 405,5 | 29,5 |
Saldo | 52,1 | 61,3 | 82,7 | 64,6 | −18,1 |
Zdroj: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
Navzdory jen velmi mírnému růstu příjmů územní samospráva zvýšila podíl kapitálových výdajů na očištěných příjmech, a to z 18 % na 21 %. Přitom se její dluh od konce roku 2024 do konce prvního pololetí snížil o 1 %.
Hospodaření obcí a měst
Rozpočtové hospodaření ostatních obcí a měst není, na rozdíl od krajů a hlavního města Prahy zkresleno nepřevedenými prostředky z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Koncem června letošního roku získaly obce (bez započítání údajů o Praze) 185,4 mld. Kč a uskutečnily výdaje ve výši 174,6 mld. Kč. Příjmy se meziročně zvýšily o 3 %, výdaje rostly mnohem rychleji, a to o 14 %. V porovnání se stejným obdobím loňského roku byla dynamika příjmů letos mnohem nižší a v případě výdaje naopak mnohem vyšší. Výsledkem byl výrazný pokles kladného salda rozpočtu obcí, a to o 60 %.
Ke zpomalení příjmů vedl především pokles nedaňových příjmů (o 11 %) a oproti loňskému roku jen poloviční dynamika příjmů daňových. Pokles nedaňových příjmů souvisí s dokončením výplat věřitelů Sberbank, i tak byly vyšší než v letech 2022 a 2023.
Daňové příjmy, které jsou nejvýznamnější složkou celkových příjmů, se meziročně zvedly o 3 %. Zdaleka nejrychleji rostla daň z příjmů fyzických osob, což odpovídá dynamickému vývoji mezd. Daň z přidané hodnoty, která má v daňových příjmech obcí nejvyšší váhu, se meziročně zvýšila jen o 2 %. Ještě v roce 2023 tvořila 44 % celkových daňových výnosů, letos se podílela už jen 41 %. Ostatní daňové příjmy se zvedly o 2 %, což naznačuje, že vliv zvýšení dně z nemovitých věcí se postupně vyčerpal. Nejnižší dynamiku vykázala daň z příjmů právnických osob, meziročně vzrostla o pouhé jedno procento.
I letos pokračoval růst investičních dotací, i když nižším tempem ve srovnání s rokem 2024, přitom byl růst neinvestičních dotací (o 10 %) pomalejší než dotací investičních (o 24 %). Výrazně se tak zvedl podíl investičních dotací na celkovém objemu dotací, a to z 33 % v roce 2024 až na 36 % letos.
K přírůstku celkových příjmů ve výši 5,1 mld. Kč přispěly více než polovinou daňové příjmy (3,4 mld. Kč), dále to byly investiční dotace s příspěvkem ve výši 2,1 mld. Kč, neinvestiční dotace podpořily meziroční přírůstek příjmů částkou 1,7 mld. Kč a 1 mld. Kč přispěly kapitálové příjmy. Jejich objem, i když pro celkový rozpočet je zanedbatelný, se meziročně zvedl téměř o třetinu. Není to až tak ohromující částka, protože v roce 2022 prodaly obce majetek za ještě více peněz. Celkový přírůstek příjmů snížil pokles nedaňových příjmů o 3,1 mld. Kč.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2025–2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 102,1 | 116,2 | 123,4 | 126,8 | 3,4 |
Nedaňové příjmy | 19,4 | 21,8 | 27,7 | 24,6 | −3,1 |
Kapitálové příjmy | 5,0 | 2,8 | 3,4 | 4,5 | 1,0 |
Neinvestiční dotace | 15,4 | 19,2 | 17,3 | 19,0 | 1,7 |
Investiční dotace | 7,4 | 6,4 | 8,5 | 10,5 | 2,1 |
Příjmy celkem | 149,3 | 166,4 | 180,2 | 185,4 | 5,1 |
Dotace celkem | 22,8 | 25,6 | 25,8 | 29,5 | 3,7 |
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
Oproti příjmům letos rostly meziročně výdaje obcí rychleji, a to o 14 %, ve stejném období loňského roku to byla jen 4 %. Kapitálové výdaje přitom vykázaly více než třikrát vyšší dynamiku ve srovnání s dynamikou běžných výdajů. Meziročně se zvedly o 32 %, o rok dříve to bylo o pouhá 4 %. Zrychlila se i dynamika běžných výdajů, a to z loňských 3 % až na 9 %.
Na meziročním růstu celkových výdajů o 21,3 mld. Kč participovaly více kapitálové výdaje s přírůstkem ve výši 11,1 mld. Kč, běžné výdaje se zvedly o 10,1 mld. Kč. Výrazně se zvýšila část příjmů, které obce věnovaly na investice, a to 19 % v roce 2024 na letošních 25 %. Přitom se o něco snížil podíl investičních dotací na financování kapitálových výdajů, z loňských 24 % na letošních 23 %. Stále je to však vyšší podíl než např. v letech 2020 a 2023.
Objem provozního přebytku se meziročně snížil a značně poklesl i jeho podíl na běžných příjmech, a to z 30 % na 24 %. Obce tak letos zatím ušetřily v rámci financování provozu méně než o rok dříve. Souhrn provozního přebytku, investičních dotací a kapitálových příjmů byl v letošních šesti měsících o 6,7 mld. Kč nižší než uskutečněné kapitálové výdaje. To naznačuje, že obce by po finanční stránce zvládly i o něco vyšší objem kapitálových výdajů. Loni však byla tato nevyužitá částka mnohem vyšší a dosahovala až 23,9 mld. Kč. Takže letos zatím postupovaly obce efektivněji, nevyužitá částka na investice byla letos nejnižší za poslední čtyři roky.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2025–2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Výdaje běžné | 102,1 | 114,7 | 118,6 | 128,7 | 10,1 |
Výdaje kapitálové | 33,1 | 33,2 | 34,7 | 45,8 | 11,1 |
Výdaje celkem | 135,2 | 148,0 | 153,3 | 174,6 | 21,3 |
Saldo | 14,1 | 18,5 | 27,0 | 10,8 | −16,2 |
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.
Závěrem
Rozpočet obcí a měst (bez Prahy) zakončil první pololetí letošního roku s výrazně nižším přebytkem. Jeho podíl na celkových příjmech se meziročně snížil na méně než polovinu. Na kapitálové výdaje věnovaly obce v tomto období celou čtvrtinu svých příjmů, to je v posledních čtyřech letech nejvyšší podíl. Tomuto výsledku napomohlo i zvýšení objemu investičních dotací, které obce získaly. Z hlediska investic územní samosprávy přísluší ostatním obcím dominantní role.