Hospodaření územní samosprávy

12. 9. 2025 Obec a finance Ekonomika

V prvním pololetí letošního roku získaly v souhrnu všechny kraje, hlavní město Praha a ostatní města a obce do rozpočtu celkem 470,1 mld. Kč a uskutečnily výdaje ve výši 405,5 mld. Kč. Územní samospráva tak nevyužila 64,6 mld. Kč, což reprezentuje 14 % souhrnných příjmů.

Meziročně se příjmy územních samospráv zvýšily o 2 %, výdaje vykázaly čtyřikrát vyšší dynamiku. Výsledné saldo rozpočtu bylo sice nižší než ve stejném období loňského roku, ale převýšilo úroveň 2022 i 2023.

U krajů a hlavního města Prahy, tak jako v jiných letech, ovlivnila příjmy, výdaje a saldo jejich rozpočtů v prvním polovině roku skutečnost, že ke konci června ještě nepřevedly na školy a školská zařízení peníze, které dostaly od Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy zejména na platy pedagogů.

Po odpočtu nepřevedených peněz se saldo rozpočtu územní samosprávy snížilo na méně než polovinu a na příjmech očištěných o nepřevedené peníze se podílelo 9 %. Takto očištěné příjmy se meziročně zvýšily pouze o 1 %, resp. o 0,4 mld. Kč, výdaje rostly rychleji, a to o 8,1 %, resp. o 22,3 mld. Kč. Celkový přebytek rozpočtu se snížil o 21,9 mld. Kč.

Přebytek rozpočtu v hlavním městě Praze byl 25 % – očištěné příjmy Prahy v prvním pololetí letošního roku překročily očištěné výdaje o čtvrtinu. V případě krajů to bylo o 6 % a přebytek rozpočtu ostatních obcí se na jejich příjmech podílel 5 %.

Meziroční růst daňových příjmů o 6 mld. Kč nestačil na kompenzaci úbytku nedaňových příjmů o 7,3 mld. Kč. I přes pokles nedaňových příjmů, v důsledku ukončení výplat věřitelů Sberbank, byly letos tyto příjmy vyšší než v letech 2022 a 2023. Meziročně se snížil i objem investičních dotací, a to o 14 %. Kapitálové příjmy dosáhly v prvním pololetí výše 4,7 mld. Kč, a to téměř výlučně zásluhou prodeje obecního majetku v částce 4,5 mld. Kč. Meziročně se zvýšily o 1 mld. Kč, opět zásluhou ostatních obcí.

Tab. 1. Příjmy územní samosprávy za 6 měsíců roku (mld. Kč)
2022 2023 2024 2025 2025–2024
Daňové příjmy 179,6 204,9 218,8 224,7 6,0
Nedaňové příjmy 27,8 33,3 44,2 36,9 −7,3
Kapitálové příjmy 5,4 3,2 4,1 4,7 0,6
Neinvestiční dotace 157,9 182,2 175,8 189,9 14,1
Investiční dotace 10,9 12,6 16,0 13,9 −2,2
Příjmy 381,7 436,1 458,8 470,1 11,3

Zdroj: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Ze všech segmentů územní samosprávy zdaleka nejvíce investují obce a města (bez Prahy). Z celkového objemu kapitálových výdajů územní samosprávy v prvním pololetí letošního roku ve výši 69,8 mld. Kč připadly téměř dvě třetiny na ostatní obce (45,8 mld. Kč), 22 % kapitálových výdajů uskutečnily kraje a 13 % Praha. Meziročně se podíl ostatních obcí na kapitálových výdajích zvýšil z 57 % až na 65 %, podíl Prahy se snížil (z 19 % na 13 %), stejně jako podíl krajů (z 24 % na 22 %).

Ostatní obce a města získaly v prvním pololetí také zdaleka největší objem investičních dotací. Ze souhrnné částky dotací územních samospráv v prvním pololetí ve výši 13,9 mld. Kč na obce a města (bez Prahy) připadlo 74 %, na kraje 25 % a zbývající část dostala Praha. Meziročně získaly více pouze ostatní obce.

Tab. 2. Výdaje územní samosprávy za 6 měsíců roku (mld. Kč)
2022 2023 2024 2025 2025–2024
Výdaje běžné 278,4 316,0 315,9 335,7 19,8
Výdaje kapitálové 51,1 58,8 60,2 69,8 9,6
Výdaje 329,6 374,8 376,1 405,5 29,5
Saldo 52,1 61,3 82,7 64,6 −18,1

Zdroj: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Navzdory jen velmi mírnému růstu příjmů územní samospráva zvýšila podíl kapitálových výdajů na očištěných příjmech, a to z 18 % na 21 %. Přitom se její dluh od konce roku 2024 do konce prvního pololetí snížil o 1 %.

Hospodaření obcí a měst

Rozpočtové hospodaření ostatních obcí a měst není, na rozdíl od krajů a hlavního města Prahy zkresleno nepřevedenými prostředky z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Koncem června letošního roku získaly obce (bez započítání údajů o Praze) 185,4 mld. Kč a uskutečnily výdaje ve výši 174,6 mld. Kč. Příjmy se meziročně zvýšily o 3 %, výdaje rostly mnohem rychleji, a to o 14 %. V porovnání se stejným obdobím loňského roku byla dynamika příjmů letos mnohem nižší a v případě výdaje naopak mnohem vyšší. Výsledkem byl výrazný pokles kladného salda rozpočtu obcí, a to o 60 %.

Ke zpomalení příjmů vedl především pokles nedaňových příjmů (o 11 %) a oproti loňskému roku jen poloviční dynamika příjmů daňových. Pokles nedaňových příjmů souvisí s dokončením výplat věřitelů Sberbank, i tak byly vyšší než v letech 2022 a 2023.

Daňové příjmy, které jsou nejvýznamnější složkou celkových příjmů, se meziročně zvedly o 3 %. Zdaleka nejrychleji rostla daň z příjmů fyzických osob, což odpovídá dynamickému vývoji mezd. Daň z přidané hodnoty, která má v daňových příjmech obcí nejvyšší váhu, se meziročně zvýšila jen o 2 %. Ještě v roce 2023 tvořila 44 % celkových daňových výnosů, letos se podílela už jen 41 %. Ostatní daňové příjmy se zvedly o 2 %, což naznačuje, že vliv zvýšení dně z nemovitých věcí se postupně vyčerpal. Nejnižší dynamiku vykázala daň z příjmů právnických osob, meziročně vzrostla o pouhé jedno procento.

I letos pokračoval růst investičních dotací, i když nižším tempem ve srovnání s rokem 2024, přitom byl růst neinvestičních dotací (o 10 %) pomalejší než dotací investičních (o 24 %). Výrazně se tak zvedl podíl investičních dotací na celkovém objemu dotací, a to z 33 % v roce 2024 až na 36 % letos.

K přírůstku celkových příjmů ve výši 5,1 mld. Kč přispěly více než polovinou daňové příjmy (3,4 mld. Kč), dále to byly investiční dotace s příspěvkem ve výši 2,1 mld. Kč, neinvestiční dotace podpořily meziroční přírůstek příjmů částkou 1,7 mld. Kč a 1 mld. Kč přispěly kapitálové příjmy. Jejich objem, i když pro celkový rozpočet je zanedbatelný, se meziročně zvedl téměř o třetinu. Není to až tak ohromující částka, protože v roce 2022 prodaly obce majetek za ještě více peněz. Celkový přírůstek příjmů snížil pokles nedaňových příjmů o 3,1 mld. Kč.

Tab. 3. Příjmy obcí (bez Prahy) na konci června 2025 (mld. Kč)
2022 2023 2024 2025 2025–2024
Daňové příjmy 102,1 116,2 123,4 126,8 3,4
Nedaňové příjmy 19,4 21,8 27,7 24,6 −3,1
Kapitálové příjmy 5,0 2,8 3,4 4,5 1,0
Neinvestiční dotace 15,4 19,2 17,3 19,0 1,7
Investiční dotace 7,4 6,4 8,5 10,5 2,1
Příjmy celkem 149,3 166,4 180,2 185,4 5,1
Dotace celkem 22,8 25,6 25,8 29,5 3,7

Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Oproti příjmům letos rostly meziročně výdaje obcí rychleji, a to o 14 %, ve stejném období loňského roku to byla jen 4 %. Kapitálové výdaje přitom vykázaly více než třikrát vyšší dynamiku ve srovnání s dynamikou běžných výdajů. Meziročně se zvedly o 32 %, o rok dříve to bylo o pouhá 4 %. Zrychlila se i dynamika běžných výdajů, a to z loňských 3 % až na 9 %.

Na meziročním růstu celkových výdajů o 21,3 mld. Kč participovaly více kapitálové výdaje s přírůstkem ve výši 11,1 mld. Kč, běžné výdaje se zvedly o 10,1 mld. Kč. Výrazně se zvýšila část příjmů, které obce věnovaly na investice, a to 19 % v roce 2024 na letošních 25 %. Přitom se o něco snížil podíl investičních dotací na financování kapitálových výdajů, z loňských 24 % na letošních 23 %. Stále je to však vyšší podíl než např. v letech 2020 a 2023.

Objem provozního přebytku se meziročně snížil a značně poklesl i jeho podíl na běžných příjmech, a to z 30 % na 24 %. Obce tak letos zatím ušetřily v rámci financování provozu méně než o rok dříve. Souhrn provozního přebytku, investičních dotací a kapitálových příjmů byl v letošních šesti měsících o 6,7 mld. Kč nižší než uskutečněné kapitálové výdaje. To naznačuje, že obce by po finanční stránce zvládly i o něco vyšší objem kapitálových výdajů. Loni však byla tato nevyužitá částka mnohem vyšší a dosahovala až 23,9 mld. Kč. Takže letos zatím postupovaly obce efektivněji, nevyužitá částka na investice byla letos nejnižší za poslední čtyři roky.

Tab. 4. Výdaje obcí (bez Prahy) na konci června 2025 (mld. Kč)
2022 2023 2024 2025 2025–2024
Výdaje běžné 102,1 114,7 118,6 128,7 10,1
Výdaje kapitálové 33,1 33,2 34,7 45,8 11,1
Výdaje celkem 135,2 148,0 153,3 174,6 21,3
Saldo 14,1 18,5 27,0 10,8 −16,2

Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF, a. s.

Závěrem

Rozpočet obcí a měst (bez Prahy) zakončil první pololetí letošního roku s výrazně nižším přebytkem. Jeho podíl na celkových příjmech se meziročně snížil na méně než polovinu. Na kapitálové výdaje věnovaly obce v tomto období celou čtvrtinu svých příjmů, to je v posledních čtyřech letech nejvyšší podíl. Tomuto výsledku napomohlo i zvýšení objemu investičních dotací, které obce získaly. Z hlediska investic územní samosprávy přísluší ostatním obcím dominantní role.

Ing. Věra Kameníčková, CSc., CRIF, a. s.