Praha představuje vzorová dopravní řešení pro návrhy cyklistické a pěší infrastruktury ve městě

19. 9. 2025 Praha Doprava

Hlavní město se dlouhodobě snaží zjednodušit přípravu a sjednotit podobu infrastruktury pro aktivní mobilitu. Proto nyní předkládá odborné veřejnosti návrh dopravní části Vzorových řešení pro Standardy aktivní mobility v Praze.

Praha

Dokument navrhuje dopravně-prostorové parametry, při jejichž dodržení bude dopravní prostor plně funkční a bezpečný pro všechny uživatele za všech podmínek. Na dopravních řešeních představených v dokumentu byla nalezena shoda s klíčovými dotčenými orgány státní správy, které jsou zodpovědné za bezpečnost a plynulost provozu na komunikacích – odborem pozemních komunikací a drah Magistrátu hl. m. Prahy a Policií České republiky.

Po dokončení celé práce budou výsledná Vzorová řešení pro Standardy aktivní mobility v Praze komplexně pojatým a předjednaným doporučením pro Prahu. Cílem práce je jednotný přístup k tvorbě dopravní infrastruktury v obdobných situacích a zvýšení bezpečnosti všech účastníků dopravního provozu.

V roce 2022 Praha přijala Strategii aktivní mobility v Praze, jejíž nedílnou součástí jsou Standardy aktivní mobility. Praxe však ukazuje, že doporučovaná řešení pro rozvoj pěší a cyklistické dopravy, byť mají oporu v české legislativě, často nejsou dostatečně detailně zpracována v navazující technické literatuře, a i názory na jejich optimální podobu se napříč odbornou veřejností různí. To činí problémy v návrhové, projednávací i realizační fázi konkrétních projektů. Proto Praha zahájila práci na dokumentu, který by definoval podobu nejvhodnějších řešení v pražském prostředí. Nyní byl dokončen návrh dopravního vstupu do tohoto dokumentu, který je předkládán k diskusi a připomínkám odborné veřejnosti.

Dopravní vstup do Vzorových řešení pro Standardy aktivní mobility přináší jasný a srozumitelný návod, jak projektovat kvalitní infrastrukturu, která lidem usnadní každodenní pohyb po městě. Například se jedná o řešení samostatných cyklopásů a jejich oddělení od ostatního provozu či umisťování sloupků pro zamezení vjezdu aut na chodníky. Dobře provedená infrastruktura zvýší bezpečnost všech, sníží konflikty v dopravě a zároveň ušetří čas i peníze při přípravě jednotlivých staveb.

Vzorová řešení pro Standardy aktivní mobility v Praze – dopravní část navrhuje pro vybrané prvky infrastruktury takové prostorové a dispoziční parametry, které zaručí jejich plnou dopravní a uživatelskou funkčnost, jsou v souladu s platnou legislativou a související technickou literaturou a současně odráží zkušenosti z uživatelské praxe. Na jejich aktuální podobě byla nalezena shoda s klíčovými dotčenými orgány státní správy – odborem pozemních komunikací a drah Magistrátu hl. m. Prahy a Policií České republiky.

Návrh dopravního vstupu do Vzorových řešení pro aktivní mobilitu je stále pracovním materiálem, který bude v rámci pokračujících konzultací se zástupci orgánů státní správy i městských organizací průběžně zpřesňován a rozšiřován o další témata. Zadavatel, odbor dopravy Magistrátu hl. m. Prahy, přijímá od veřejnosti zejména připomínky a zkušenosti získané v praxi během přípravy konkrétních projektů. Podněty je aktuálně možné směřovat na oddělení rozvoje dopravy odboru dopravy Magistrátu hl. m. Prahy.

Předkládaný dopravní vstup do Vzorových řešení zatím pouze vytyčuje manévrovací pole z pohledu dopravního a bezpečnostního, na němž budou teprve hledána finální Vzorová řešení infrastruktury pro aktivní mobilitu v Praze s ohledem na dostupné stavební materiály, urbanismus, další relevantní veřejné zájmy, jako například požadavky památkové péče, a udržitelnost v investiční i provozní fázi dopravních staveb. Věříme ale, že již v této chvíli může být vítaným pomocníkem při plánování a projekci města, které je přívětivé pro své obyvatele i návštěvníky.