Daň z nemovitostí u nás a v Evropě
Daň z nemovitostí tvoří jeden z příjmů místních rozpočtů. Nemovitost je majetek nemobilní, nepřipadá v úvahu přesun do jiné obce a navíc služby spojené s nemovitostmi jsou vždy místně vázané. Podle principu prospěchu mají poplatníci obcím poskytovat náhradu za místní služby, které cenu nemovitosti zvyšují. Daně z nemovitostí jsou poměrně neoblíbené, což vyplývá z toho, že vlastnictví nemovitosti nemusí nutně nést příjem, ze kterého by se daň dala odečíst. Změny ve zdaňování nemovitostí jsou tudíž vždy záležitostí citlivou, což je v České republice v současné době navíc umocněno celkově vysokou úrovní daňového zatížení.
Požadavek na sbližování práva České republiky s právními normami EU se daně z nemovitostí netýká. Směrnice EU neukládají sjednocení předmětu daně, základu daně ani sazeb u daní z nemovitostí. Přesto se sbližování s EU často uvádí jako důvod zamýšlených změn ve zdaňování nemovitostí v naší republice. Příčinou takového tvrzení může být skutečnost, že v Evropě se daň z nemovitosti odvíjí od její ceny.
Přestože zatížení daní z nemovitostí není u nás příliš významné, Česká republika ve srovnání s některými vybranými státy nevykazuje nijak dramaticky nízké hodnoty pokud jde
o podíl daně z nemovitostí na HDP a na všech daních. V tomto ohledu je ČR srovnatelná s Rakouskem, Švýcarskem i Německem a překračuje tyto podíly ve srovnání s Lucemburskem nebo s Řeckem (viz tabulka 1).
Připravené legislativní návrhy předpokládaly i v našich podmínkách změnu pojetí daně z nemovitostí, která by vycházela z ceny staveb i pozemků. Zavedení ovšem vyžaduje přecenit všechny nemovitosti, což je složitý a dlouhodobý proces. Proto bude zřejmě v první fázi projednána novela zákona, která změnou sazeb přinese určitý fiskální efekt a zvýšení příjmů obecních rozpočtů.
Tab. 1: Daň z nemovitostí ve vybraných zemích v roce 1996 (%)
| Země | Podíl daně z nemovitostí na HDP |
Podíl daně z nemovitostí na celkovém daňovém výnosu |
|---|---|---|
| Belgie*) | 0,0 | 0,0 |
| Česká republika | 0,3 | 0,6 |
| Dánsko | 1,1 | 1,9 |
| Francie | 1,3 | 2,8 |
| Irsko | 0,8 | 2,4 |
| Itálie | 0,8 | 1,9 |
| Lucembursko | 0,1 | 0,3 |
| Německo | 0,4 | 1,0 |
| Nizozemí | 0,8 | 1,8 |
| Portugalsko | 0,4 | 1,1 |
| Rakousko | 0,3 | 0,6 |
| Španělsko | 0,7 | 2,0 |
| Švédsko | 1,4 | 2,7 |
| Švýcarsko | 0,1 | 0,5 |
| Velká Británie | 3,3 | 9,2 |
*) V Belgii se vlastnictví nemovitostí zdaňuje v rámci daně z příjmů.
Pramen: OECD, Revenue Statistics, 1965--1997
Schematické srovnání situace ve zdaňování staveb podle současné právní úpravy a původního návrhu zákona se situací ve vybraných čtyřech zemích uvádí následující tabulka 2.
Tab. 2: Schematické srovnání situace ve zdaňování staveb podle současné úpravy a původního návrhu zákona se situací ve vybraných čtyřech zemích
| ČR dnes | Nizozemí | Rakousko | Francie | Belgie | ČR návrhy | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Právní úprava | Celostátní zákon o dani z nemovitostí | Místní předpisy o daních, schválené celostátními orgány | Daň z nemovitostí | Daň z nemovitostí Daň rezidenční |
Zdanění v rámci daně z příjmu fyzických osob z nemovitostí | Daň ze staveb |
| Poplatník daně | Vlastník, nájemce, uživatel | Uživatel nebo majitel | Vlastník, někdy uživatel | Vlastník nebo uživatel u rezidenční daně | Vlastník, držitel, dlouhodobý nájemník | Vlastník ( i bytů a nebytových prostor), výjimečně nájemce |
| Daňový základ | Výměra půdorysu nadzemních částí stavby Nerozlišuje fyzický stav stavby |
"volná tržní hodnota"= 100% cena celé neobsazené nemovitosti | daňové měřítko = 0,05 % až 0,16 % ze standardní hodnoty, "standardní hodnota" = 10--20 % tržní hodnoty | Katastrální nájemní hodnota majetku --50 % na správu, pojištění.,opravy apod. = katastrální renta | Katastrální renta = Průměrný běžný čistý příjem za 1 rok --40 % na opravy a údržbu (nebo referenční nemovitosti) | Nákladová hodnota druhu stavby × koeficient podle polohy obce a stáří stavby |
| Perioda určování | Rok | 5 let | 3--9 let, nebo při změně tržní ceny o určité % | 6 let | 10 let | Každoročně |
| Sazby daně | Diferencované a pevné, 1 Kč na m2 | Na 5000 NGL Řídí se potřebami rozpočtu obce. |
Sazby pásmové stanovené obcí, max. 500 % | 3 %-- 8 %, u rezidenční daně, 0 %--1,7 % určují územní orgány podle potřeb rozpočtu |
Federální vláda: 1,25 % Obce vlastní sazby Celkem mezi 5--25 % |
Rozpětí stanovená nařízením vlády , sazba vyhláškou obce nebo 0,05 % |
| Platební výměry | Ne | Ano, stanoví obec | Ano, federální daňové úřady | Ano, stanoví obec, Aktualizace po 3 letech |
Stanoví katastrální správa ve spolupráci se správcem přímých daní | Ano, finanní úřady ve spolupráci s obcemi |
| Správce daně | Finanční úřady | Obec: daňový odbor | Spolkové daňové úřady (základ daně), obec (platební výměr a výběr daně) | Daňové úřady | Daňové úřady | Finanční úřady
|
| Sankce | Penále, pokuty, zvýšení daně | Žádné | Exekuce | Pokuty, penále, 10 % přirážky | Úroky, pokuty, penále | Pokuty, penále |
| Úlevy | Pro novostavby obyt. domů, při změně
vytápění,
|
Podle soc. postavení, příjmu nebo osobní
situace poplatníka Do hodnoty 25 000 NLG |
Při postavení rodinného domu se vrátí daň z nemovitostí z pozemku za posledních 5 let | Časové osvobození pro novostavby, přestavby, soc. postavení poplatníků s nízkou životní úrovní | Zdaňuje se až od hodnoty 142 100 BEF, za manželku a děti vždy dalších 12 000 BEF osvobozeno | Pro novostavby na 14 let
|
| Oznamovací povinnosti poplatníka | Ano Daňové přiznání, zánik daňové povinnosti |
Žádná | Žádná | Změny stavby, užívání, vlastnictví, do 90 dnů | Daňové přiznání Nové stavby, přestavby , změny do 30 dnů. |
Daňové přiznání s podklady pro vyměření daně |
| Možnost splátek | Ano | Ano, až 12 splátek | Ano | Zálohy v průběhu zdaňovacího období | Ano, při povinnosti nad 3000 Kč |