Přiměřené zvýhodnění občanů obce

Dotazy a odpovědi 2025 30.

5. 9. 2025 Obec a finance Legislativa

Dopouští se obec nějakého protiprávního nebo diskriminačního jednání, když obyvatelům s trvalým pobytem poskytuje slevu na nájemném z nebytových prostor?

KVB advokátní kancelář
226 259 401
pravnik@akkvb.cz
www.akkvb.cz

Z pohledu právní úpravy spadá vlastnictví nemovitostí a nakládání s nimi, tj. i pronájem obecních nebytových prostor, do samostatné působnosti obce. Dle zákona o obcích současně obec pečuje v souladu s místními předpoklady a s místními zvyklostmi o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb svých občanů. Jde především o uspokojování potřeby bydlení, ochrany a rozvoje zdraví, dopravy a spojů, potřeby informací, výchovy a vzdělávání, celkového kulturního rozvoje a ochrany veřejného pořádku (tj. jedná se o demonstrativní výčet).

Občané obce tak mají určitý specifický, až „privilegovaný“ podíl na správě místních záležitostí. V obecné rovině však zůstává skutečností, že evidence trvalého pobytu má obecně „toliko“ evidenční charakter a zdaleka nemusí znamenat, že tato osoba má k této obci adekvátní faktickou vazbu. Nadto dle antidiskriminačního zákona je zakázána diskriminace ve věcech přístupu ke zboží a službám (včetně bydlení), pokud jsou nabízeny veřejnosti nebo při jejich poskytování.

Konkrétně v oblasti pronájmu bytů pak z Doporučení veřejného ochránce práv k naplňování práva na rovné zacházení s žadateli o pronájem obecního bytu z roku 2010 k této problematice plyne následující: „Občana obce-občana ČR je přitom možno při výběru zájemců o nájem obecního bytu v pravidlech přiměřeně zvýhodnit oproti občanům s trvalým pobytem v jiných obcích na území ČR. […] Občanu jiného členského státu EU s místem hlášeného pobytu na území obce musí být tedy poskytnuto případné stejné zvýhodnění jako občanu ČR s trvalým pobytem na území obce, která nabízí pronájem obecního bytu.“

Lze tak uvést, že přiměřené zvýhodnění občanů obce není absolutně vyloučeno, a to ani při poskytování bydlení.

Současně je třeba dodat, že s ohledem na zásadu rovnosti a zákaz diskriminace by zájemci, kteří nejsou občany obce, neměli být předem vylučováni či znevýhodňováni (nicméně při konečném výběru je možné brát určité místní specifické okolnosti v potaz). Vždy je tak nutné zachování určité míry tak, aby na postup obce bylo možné stále hledět jako na odůvodněný a obhajitelný.

Lze tak uzavřít, že s dotazovaným postupem obcí se lze v praxi setkat, nicméně hranice, kdy je zvýhodnění přípustné a kdy už se může jednat o diskriminaci (i nepřímou), není jednoznačná. V daném případě se spíše přikláníme k závěru, že poskytnutí slevy na nájemném občanům obce by nemělo být bez dalšího diskriminační, neboť je tím sledován důležitý zájem obce na uspokojování potřeb svých občanů a teoreticky též na svém rozvoji a navýšení počtu občanů obce.

Doplňujeme, že obec je povinna využívat svůj majetek účelně a hospodárně v souladu se zájmy a úkoly obce, které vyplývají z vymezené působnosti zákonem. Obec má povinnost pečovat o zachování a rozvoj svého majetku (s péčí řádného hospodáře). Poskytnutí slevy na nájemném (tj. dispozice s majetkem za nižší cenu) by tak mělo být též řádně odůvodněno důležitým zájmem obce, kupř. zájmem právě na uspokojování potřeb svých občanů a na rozvoji a navýšení počtu občanů obce, viz výše. Výše slevy by pak měla být těmto zájmům obce přiměřená.

Tereza Šlesingerová, právník junior

Na otázky z praxe obcí a měst odpovídají dlouhodobě experti advokátní kanceláře KVB, která získala opakovaně ocenění Právnická firma roku.

Seriál Dotazy a odpovědi 2025
  1. Svoz odpadu a noční klid, 3. 1. 2025
  2. Plot na hranicích pozemků, 10. 1. 2025
  3. Společenství obcí a vstup nových členů, 17. 1. 2025
  4. Rozhodování při prodeji obecních pozemků, 24. 1. 2025
  5. Povinnost nájemce a drobná údržba, 31. 1. 2025
  6. Pohyb psů a náhrady škody, 7. 2. 2025
  7. Veřejná zakázka na potraviny pro školní jídelnu, 14. 2. 2025
  8. Účelový příspěvek základní škole, 21. 2. 2025
  9. Stížnost na sousedova štěkajícího psa, 28. 2. 2025
  10. Podávání žádosti na stavební úřad, 7. 3. 2025
  11. Odchodné obecních strážníků, 14. 3. 2025
  12. Určení termínu dovolené, 21. 3. 2025
  13. Kácení stromů a spoluvlastníci pozemku, 28. 3. 2025
  14. Pacht a nájem restauračního prostoru, 4. 4. 2025
  15. Vklad smlouvy budoucí darovací do katastru, 11. 4. 2025
  16. Zdravotní způsobilost ředitele školy, 17. 4. 2025
  17. Stravenky a pracovní cesta, 25. 4. 2025
  18. Pálení suchých větví, 2. 5. 2025
  19. Anonymizace materiálů obce a GDPR, 9. 5. 2025
  20. Navýšení poplatku jako důsledek pozdní platby, 16. 5. 2025
  21. Pravidla rozpočtového provizoria, 23. 5. 2025
  22. Hodnocení nabídky dodavatele veřejné zakázky, 30. 5. 2025
  23. Respektování osobních údajů v knihovnách, 6. 6. 2025
  24. Společenství obcí a střet zájmů, 13. 6. 2025
  25. Pracovní úraz místostarosty, 20. 6. 2025
  26. Prodej obecní nemovitosti, 8. 8. 2025
  27. Obecní nemovitosti a praní špinavých peněz, 15. 8. 2025
  28. Dodatek smlouvy a jeho schvalování v obci, 22. 8. 2025
  29. Školské obvody, území obce a obecně závazná vyhláška, 29. 8. 2025
  30. Přiměřené zvýhodnění občanů obce, 5. 9. 2025 (právě čtete)
  31. Mimořádné události a varovný systém v obci, 12. 9. 2025
  32. Odpovědnost obce a spolková činnost, 19. 9. 2025
  33. Střet zájmů a veřejná zakázka dobrovolného svazku obcí, 26. 9. 2025